Traži

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom!

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom!

Intervju s Borutom Mihalićem

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Senja Vild

Borut Mihalić vlasnik je zagrebačke niche parfumerije TOP i jedna od osoba u Hrvatskoj s najviše znanja u tom segmentu. Kako smo primijetili porast interesa za niche parfemima odlučili smo pitati sve što možda dosad nismo znali kako bi se idući put mogli uključiti u raspravu s našim prijateljima, strastvenim niche connoisseurima. Ako još uvijek niste sigurni jeste li spremni uložiti veću količinu novca za "neku mirisnu tekućinu u lijepoj bočici" ovaj će vas intervju zasigurno preobratiti. Barem nas je!

Za potpune laike, što su to niche mirisi?

Niche mirisi su prije svega limitirani u svojoj distribuciji, u svojem izražaju, svojoj temi... Pošto su namijenjeni užem krugu ljudi, rade se s manje kompromisa. Osim niche parfema imamo i niche kozmetiku. I u jednom i drugom slučaju to su najčešće tvrtke koje rade samo to - mirise i/ili kozmetiku. Ne rade naočale, kupaće kostime, ili nešto deseto.

Koje su sve razlike između niche i mainstream parfema?

Razlike svakako postoje, no zadnjih godina sve se više brišu. Velike tvrtke poput Estée Lauder kupuju manje tvrtke poput Editions de Parfums Frederic Malle, by Kilian, i tako dalje, a veliki investicijski fondovi kupuju udjele u niche brendovima... Nešto što se prije radilo u 1000 komada, sada se možda radi u 10 000 ili 100 000, no i dalje se kao u masstigeu ne radi 1-2-3 ili više milijuna bočica.

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom! (фото 1)

Kako ste se vi zainteresirali za niche parfeme?

Vrlo rano i nekako spontano. Možda prvo kroz uživanje u mirisima s kojima sam se susretao tijekom djetinjstva. Mirisi i brendovi (kojih tada nije bilo kod nas) koje sam upoznavao na nekim svojim putovanjima. I onda interes za neke drugačije mirise od onih koji su mi se nudili u klasičnim parfumerijama. Potraga je postala strast, veselje i hobi, a ubrzo je došlo i do ozbiljnijeg rada u niche svijetu oko 2005. godine. Mislim da sam jedan od rijetkih osoba u Hrvatskoj koja se bavi isključivo niche mirisima tako dugačak vremenski period.

Prema vašem iskustvu kada se i kako ljudi odlučuju prebaciti s mainstream na niche parfeme?

Ljudi postaju zamoreni generičkom ponudom dizajnerskih brendova. Njihovim neprestanim izbacivanjem novih flankera. Trčanjem za mirisnim trendovima, gdje se gubi osobnost (uz neke izuzetke). U niche parfumeriji svaki novi miris skoro uvijek je novi potencijalni pillar. No, nisu ni svi niche brendovi uvijek na svom nivou. Da dolazi do zasićenosti u "dizajnerskoj ponudi", možda govori i podatak da je otprilike svaki sedmi miris u Italiji kupljen u niche parfumeriji. Uvidjevši da polako gube svoje kupce, velike, mass firme polako kupuju male, niche tvrtke kod kojih vide potencijal za dodatnu zaradu.

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom! (фото 2)

Možete li izdvojiti najtraženiji ili najcjenjeniji niche parfem na svijetu?

Najtraženiji i najcjenjeniji su vrlo različiti pojmovi. Govorimo li o najtraženijem to će biti oni koje vidite najviše po stranicama modnih magazina. Koji imaju neku neopisivu "primamljivost", o kojima se trenutno ili već neko duže vrijeme priča, poput Escentric Molecules, Byredo, Xerjoff, Roja Dove... Najcjenjeniji bi bili oni koji imaju neke nagrade udruženja parfumera, mali mirisni brendovi koji su često izvan žiže javnosti, ali rade parfeme kojima nameću novi trend, takvi mali brendovi često se spominju unutar užih connoisseurskih mirisnih krugova. Postoje i situacije kada se unutar najtraženijih brendova nađe i neki najcjenjeniji miris. To uopće nije rijetka pojava.

A koje su neke od niche parfumerija za koje bismo trebali znati?

Za niche parfumerije koje biste trebali znati u Sjedinjenim Američkim Državama su Lucky Scent, pa onda šesti kat Harrodsa u Londonu, koji je posvećen niche luksuznim brendovima. Recimo, Italija i Njemačka imaju skoro u svakom imalo većem mjestu neku jako interesantnu niche parfumeriju. Na netu postoji čak i tražilica niche parfumerija po zemljama, gdje se detaljno navodi koji brendovi su gdje u ponudi. Živimo u globalnom selu i većina ljudi iz ove branše se međusobno poznaje. Izmjenjuju se iskustva. Recimo, prošle godine me na svojem proputovanju kroz Hrvatsku posjetila gospođa koja ima kultnu parfumeriju u Nizozemskoj. Jer je od drugih iz branše čula za mene...

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom! (фото 3)

Koje parfumerije pripadaju u niche kategoriju, odnosno koliko mala mora biti proizvodnja da ne prekorači okvire te kategorije?

Neki mirisni brendovi imaju godišnju proizvodnju po mirisu od 500 do 1000 komada, a onda ima i nekih koji rade puno, puno više; ako znamo podatak da u jednom velikom gradu u Europskoj Uniji gdje jedan niche brend ima dva - tri prodajna mjesta, na svakom prodajnom mjestu okreću milijun eura godišnje. To je zapravo ono što sam odgovorio i na vaše drugo pitanje. Niche je u jednom restrukturiranju i vrijeme će pokazati u što će se to izroditi. Na tržištu se zato već i pojavljuju indie parfumerije. Mi već neke zastupamo, a s nekima smo u pregovorima. Indie segment se isto može raščlanjivati do najsitnijih detalja. To može biti brend koji radi doslovce stotinjak bočica i kada se te bočice prodaju; nove se uopće niti ne rade. Radi se nova ideja Ili manje serije, kada se dobave potrebni mirisni resursi i onda ponovna izrada, a u međuvremenu šest mjeseci čekate da se opet ponovi berba određenih biljaka i cvjetova.

Nekako mi se čini da niche parfumerije uopće nisu fokusirane na marketing, već samo na svoj proizvod i dobar glas, jesam li u krivu? 

Niche parfumerije su prvenstveno bile okrenute svojem proizvodu - "it was all about juice"; no stvari se polako mijenjanju i na tom polju. Pojavom Facebooka i Instagrama, niche parfumerije rade fotografije sa svojim bočicama, set design setove, surađuju s umjetnicima koji artistički prenose poruke o njihovim mirisima... Znači svjedoci smo javnije pojavnosti pojedinih brendova. Apropos oglašavanja zanimljiva je priča s brendom Byredo, koji je tijekom pariškog modnog tjedna zakupio veću količinu citylightova kako bi oglasio svoj novi miris Elevator Music, koji su radili u suradnji s Virgilom Ablohom za Off-White. No, taj se miris, za sada, u konačnici može kupiti na devet prodajnih mjesta u svijetu. E, tu sada možemo govoriti o puno tema, ali mislim da je ova priča interesantna za razmatrati gdje ide niche u budućnosti i što će zapravo biti niche?!

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom! (фото 4)

Možete li izdvojiti najpopularniji niche parfem kod nas? 

U našoj parfumeriji ne volimo govoriti nikada o najpopularnijim parfemima. Jer za koliko ljudi su oni popularni, ako radimo u pravoj niche parfumeriji? I što je popularno - nešto što se godišnje proda u 12-18 komada? TOP niche parfumerija njeguje individualni pristup kupcu, kupuje se i odabire ono što klijenti vole i žele, mi samo asistiramo u odabiru, dajući najbolje (što možemo) mirisne savjete.

Pretpostavljam da imate svoje dugogodišnje klijente, ali ne mogu ne primijetiti da u posljednje vrijeme svi oko mene počeli nositi niche parfeme. Jeste li i vi primijetili taj trend, dolaze li vam danas novi ljudi više nego prije par godina?

Da, imamo dugogodišnje klijente i svaki mjesec se trudimo regrutirati barem malo novih - svaki kupac nam je važan. Mirisi su interesantan paralelni univerzum u koji se lako može ući, nešto naučiti, zabaviti se, baviti se raznim analizama, otkrivati što se sve mirisno voli... I zato ljudi dolaze više. Ono što je tu bitno za napomenuti jest da se miris ne bira u tri minute (osim ako znate što želite), već za odabir mirisa trebate ostaviti određeno vrijeme i doći relaksirani.

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom! (фото 5)

Zapravo poznajem više muškaraca koji "briju" na niche parfeme. Kupuju li kod vas više muškarci ili žene?

Nekako mi se čini da je omjer oko 50:50. S druge strane, mirisi u niche svijetu najčešće nisu spolno određeni; ali naš odabir može imati različite zadrške što zbog načina kako smo odgojeni, geografske lokacije, naših preferencija i tako dalje. Primjerice, miris jasmina kod nas gotovo uvijek kupuju žene, dok u Tunisu jasmin služi kao miris za zavođenje, kojeg muškarci nose u obliku malih končićem povezanih pupoljaka na lijevom ili desnom uhu. Ako je na jednom onda su zauzeti, ako je na drugom onda su spremni za flert. Azijske mirisne teme su onda opet nešto sasvim deseto, kao i recimo mirisne teme Bliskog Istoka (oud linije). Neki naši klijenti iz Hrvatske obožavaju pomalo fekalne oudove.

Koji je taj neki parfem ili brend s kojim ljudi ulaze u niche priču? Jer imam osjećaj da kad jedan probaš samo tražiš dalje, više, bolje... 

Mislim da najbolji "rekruteri" za ulazak u niche svijet su brendovi poput: Escentric Molecules, Juliette Has A Gun, Byredo, Diptyque, L' Artisan Parfumeur, Comme Des Garcons... 

Barem jednom dnevno na Instagramu vidim bočicu Byredo, Diptyque ili čak (iako puno manje) Le Labo parfema. Gdje oni pripadaju na ljestvici niche parfema - jesu li zaista tako dobri ili tu više igra ulogu Insta-worthy ambalaža (ili možda nešto drugo)? 

To su mirisni brendovi koji se nalaze više ili manje u žiži javnosti zbog svojih mirisa prije svega, a onda je tu i pakiranje i taj neki sex appeal proizvoda.

Želite doznati više o niche parfemima? I mi - zato smo razgovarali s ekspertom! (фото 6)

Kako se kreće prosječna cijena niche parfema? Zašto neki koštaju i više od toga, što to podiže vrijednost? Koji je najskuplji niche miris u vašoj ponudi?

Zavisno od vrste koncentracije mirisnih ulja - EDC, EDT, EDP, ekstrakt, čisti parfem, veličine pakiranja i još ponekih stavki možemo reći da se cijena za jedan niche miris u većini slučajeva može kretati od 800 do 1500 kn. Onda imamo neke skupine proizvoda oko 2000 kn; a naš najskuplji proizvod trenutno jest jedan EDP od 100ml za 22.500 kn. Miris u sebi sadrži zlatne listiće, ali to je ujedno i najjeftiniji sastojak tog mirisa. Riječ je o specijalnim cvjetnim ekstrakcijama koje su dva do tri puta skuplje od zlata. Miris se naručuje, jer godišnje rade maksimum od 250 bočica, pod uvjetom da imaju dovoljno esencija. U svijetu polako počinju nedostajati razni mirisni resursi Recimo, kila vanilije je trenutno jednoznačna kilu srebra, a "puter irisa" je 2,5 puta skuplji od zlata... Ako znate da se cvijeće bere ručno i da vam za jednu kilu absoluta treba 800.000 malih cvjetova narcisa, stvari će vam biti jasnije. Naravno sada treba još nosom razlikovati prave esencije od nekih sintetskih, a pri tome voditi računa da postoje i odlične sintetike. Sve to dovodi do porasta cijena u parfumerijama, bilo da su one niche ili klasične.

Gdje špricamo niche parfeme, vrijede li možda neka druga pravila? Traju li duže? Na što bi trebali obraćati pozornost prilikom kupnje?

Niche miris, ili bilo koji drugi miris, nanose se isto, osim ako vam asistent u prodaji ne kaže drugačije i u to vas uputi. Pri kupnji obratiti pažnju na količini esencijalnih ulja unutar proizvoda. Citrusne note će brže odlaziti s kože od recimo slatkastih i nema te sile kojom to za sada možemo spriječiti. Neki naši mirisi traju i više od 24 sata na koži - no, bitno je znati može li netko nositi tako jaki miris cijeli dan, odgovara li toj osobi ta estetika mirisa koji dolaze u takvim koncentracijama i je li spremna potrošiti više novaca od uobičajene kupnje.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar

više