Traži

Je li u redu da beauty urednici preprodaju proizvode koje im šalju brendovi?

Moralna dilema modernog vremena

Je li u redu da beauty urednici preprodaju proizvode koje im šalju brendovi?
Ako radite u medijima, pogotovo onima lifestyle tematike, vrlo dobro znate da ćete često primati besplatne proizvode beauty brendova, koji i na taj način žele osigurati oglašavanje. Slična je stvar i s influencerima- u nekom trenutku počne pristizati tolika količina proizvoda nema nikakve šanse da ih potrošite. Mnogi tu vide priliku za brzom i lakom zaradom, no koliko je to etično?

"Reach" je danas magična riječ koja će vam omogućiti sve. Imate li prilike komunicirati s tisućama korisnika na dnevnoj bazi, možete biti sigurni da će vas najrazličitiji brendovi prije ili kasnije kontaktirati, već ovisno o tome kome se obraćate. Ako ste u nekoj mjeri utjecajni, brendovi će vam početi besplatno slati svoje proizvode kako bi o njima pisali ili se fotografirali, a ako ste doista utjecajni, uz to će vam i platiti. Danas je ovo slučaj s mnogim influencerima, ali specijalizirani mediji su u ovoj igri i puno dulje. Primjerice, radite li u mediju koji se bavi beauty tematikom koji je pritom uspješan, možete računati na to da će vam stalno stizati besplatni proizvodi, poput krema, maski, ulja i šminke.

Prije ili kasnije, postat će vam jasno da je toga previše za jednu osobu, i tu dolazimo do trenutka u kojem neki uvide priliku za zaradom. Nešto što nikad niste platili sada možete prodati po nešto nižoj cijeni od one prodajne, i svi su zadovoljni. Osim brenda koji vam je te proizvode poslao s ciljem, a on svakako nije taj da vi na njima zaradite. Urednik beauty rubrike ruske inačice portala Büro 24/7, Alexey Savostin, upravo je o ovoj temi razgovorao s predstavnicima kozmetičkih brendova, ali i kozmetičkim blogerima i ljudima iz ove industrije.

Je li u redu da beauty urednici preprodaju proizvode koje im šalju brendovi? (фото 1)

Po putu je naišao na mnoge koji o tome nisu smjeli razgovorati, zatim na one koji nisu htjeli, ali pronašao je i neke koji su bili voljni progovoriti. Među ostalima je razgovarao i s mladom ženom koja radi kao PR jednog velikog kozmetičkog brenda i koja je odmah znala na što cilja. "Uvijek smo bili vrlo uspješni u plasiranju naših proizvoda u najrelevantnije medije. S jednim smo godinama surađivali uspješno, na način da bismo im slali novitete, a oni bi o njima pisali. No, urednica se promijenila i odjednom nas više uopće nije bilo na njihovim stranicama. Kad smo izravno pitali o čemu je riječ, rekli su da će sa sljedećim brojem sve biti po starom."

Nastavlja kako se ništa nije promijenilo, a onda je sasvim slučajno naišla na oglas za prodaju njihovih proizvoda, za koje je vrlo brzo ustanovila da se radi o onima koje je slala toj redakciji. Štoviše, kontakt broj je odgovarao kontakt broju urednice. Ona je ubrzo dobila otkaz, a njeni su se kolege ispričavali i ispričavali. "Treba naglasiti i kako brendovi ponekad šalju osobne poklone pripadnicima medija, a oni onda s njima mogu učiniti što žele, s napomenom da to ne uključuje zaradu. No, kad govorimo o predstavljanju noviteta, govorimo o nečemu potpuno drugačijem."

Je li u redu da beauty urednici preprodaju proizvode koje im šalju brendovi? (фото 2)

Njegova druga sugovornica također radi kao PR u jednoj kozmetičkoj kući. Kaže kako je česta praksa da urednici i novinari s kojima često surađuju uzimaju proizvode korištene za neka snimanja, i u tome nema ništa loše. Međutim, slaže se da problem nastaje kad urednici požele zarađivati na onom što im se šalje kako promotivni materijal "Ruževi, kreme ili serumi su u ovoj industriji dio uredskog inventara, baš poput kompjutera ili mobitela. To se apsolutno ne smije prodavati! Štoviše, ne radi se o osobnom vlasništvu urednika, već vlasništvu publikacije za koju radi i kojoj je to poslano." A što je s blogerima? Smiju li oni prodavati proizvode koje primaju? O ovoj smo temi razgovorali s jednom od najpoznatijih ruskih beauty blogerica, budući da ne radi za nikog i sama je svoj šef, pa su proizvodi po toj logici njezino vlasništvo.

"U svom se poslovanju vodim jednostavnom filozofijom: ono što dobiješ besplatno, ne smiješ prodavati. Uredno surađujem s mnogima iz PR sektora, srećemo se eventima i bila bih jako posramljena kad bi netko doznao da sam prodala nešto što su mi poslali." Stručnjakinja za PR iz prethodne priče se slaže da se radi o neetičnom potezu čak i kad je riječ o blogerima, a ne samo predstavnicima medija. Kako ističe, stvaranje crnog tržišta nikad nije dobro, kao ni rušenje cijene proizvoda, a pogotovo je problematičan aspekt sigurnosti, obzirom na to da ne možemo znati je li proizvod bio čuvan u odgovarajućim uvjetima prije kupovine. 

Je li u redu da beauty urednici preprodaju proizvode koje im šalju brendovi? (фото 3)

Urednica jednog ženskog beauty časopisa je pak istaknula kako ovakva prodaja nikad nije promišljen potez. "Ako vi kao urednik nikad niste testirali neki proizvod, već ste ga odmah prodali, zapravo kršite ugovor medija s brendom. Malo bolji odvjetnik će to bez problema dokazati. Ne znam što bi na sve rekli predstavnici brendova, ali mogu pretpostaviti da ne bi bili sretni." Treća PR stručnjakinja koja je odlučila podijeliti svoje mišljenje je rekla kako je u cijeloj priči najvažnije na umu imati ugled. "Kad urednik piše recenziju nekog proizvoda, čitatelji pretpostavljaju da ga je on testirao. Ako je urednik ili novinar dobar, to znači da je morao steći neki ugled te da mu je publika naučila vjerovati, baš kao i publikaciji za koju radu. Isto tako, urednici moraju paziti na ugled PR agencija s kojim rade te kozmetičkih brendova koje im šalju na recenzije. Na taj način bi se rizik od neprofesionalnog ponašanja mogao smanjiti."

Što je onda rješenje ovog problema? Bolje rečeno, je li realno očekivati da neki beauty urednik uopće isproba sve proizvode? Prema riječima Alexeya Savostina, nije. "Nema šanse da stignem isprobati sve što nam stigne u ured, ali zato imam asistenticu kojoj apsolutno vjerujem i s kojom dijelim zaduženja. Ne znam kako bih mogao pogledati u oči nekog zastupnika brenda nakon što sam njegov proizvod prodao. Budući da i sam posjedujem manji beauty brend i radim s blogerima i medijima, mogu sa sigurnošću reći da bih takvu osobu odmah prekrižio." Višak proizvoda koji ostane u uredu se može podijeliti među zaposlenicima, a počinje se sve više govoriti i o donacijama nekim ženskim udrugama kojima bi oni mogli odlično koristiti. Ono s čime se svi sugovornici slažu jest da proizvod ne treba baciti samo zato što ga nećete koristiti ili prodati- uvijek postoji i bolje rješenje. 

Je li u redu da beauty urednici preprodaju proizvode koje im šalju brendovi? (фото 4)

Pravila igre su zapravo svima jasna. Brendovi medijima šalju proizvode, oni za uzvrat pišu pohvale o tim proizvodima i na kraju je teško razaznati ikakve kriterije. Iza svega urednicima ostaje mnoštvo proizvoda koje odluče podijeliti, donirati ili prodati. Ako je riječ o potonjem, koji se konkretni koraci mogu poduzeti i kako to uopće saznati? Prema mišljenju jedne iskusne beauty menagerice, potraga počinje na društvenim mrežama i specijaliziranim grupama.

"Brendovi čiji se proizvodi na ovaj način prodaju moraju, u prvom redu, razmisliti o svojoj PR taktici te partnerima s kojima surađuju. Kad otkrijete razloge takvog ponašanja, vaši predstavnici moraju otići na službeni razgovor u sporni medij. I naravno, nemojte se sramiti to sve podijeliti na društvenim mrežama!" (smijeh) Na kraju cijele priče možemo zaključiti kako je riječ o krajnje neetičnom ponašanju, i naravno, potpunom poslovnom amaterizmu. Iako se ovdje radi o mirišljavim kremama i parfemima, to ne mijenja činjenicu da je riječ o ozbiljnom poslu u kojem nema mjesta ovakim sumnjivim manevrima. Tko god vam kaže suprotno, o svom poslu mora još mnogo učiti. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

E.G.

  • Fotografija: Arhiva, PR

Napišite komentar

Učitaj još