Traži

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj

Ili što nam je o svemu tome ispričala Goga Bosak, koja pod svojim okriljem trenutno ima Natali Dizdar, Sašu Lozara...

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj

Tekst: Latica Martinis Filković

"Ako mi se dogode sukobi, uglavnom je to u trenutku kada mi se govori što bih ja trebala na svom terenu, za svoj novac. Ne volim savjete, pogotovo onih koji za tebe znaju, a za sebe ne..."

Ona nije baš pretjerano sklona eksponiranju, a rijetko kada i priča o svom poslu. No, činjenica je da bi bez nje mnoge glazbene zvijezde, koje danas imamo prilike slušati i gledati na hrvatskoj glazbenoj sceni zasigurno na drugačiji način postale popularne, a neke možda ostale i anonimne. Upravo neki od njih svoju današnju slavu, karijeru, status i uspjeh duguju njoj - glazbenoj menadžerici.

Gordana Bosak ili kako je svi zovu - Goga, dugo je upravo u tom poslu za koji svi realno znamo da kao takav postoji, što čini u finalu, ali smo jako površno upoznati s time kako on zapravo izgleda, što sve nosi i koliko je u biti kompleksan, zahtjevan, razrađen do detalja i nafilan gomilom odgovornosti koje između ostalog, uključuju novac - kako tuđi, tako i vlastiti.

Kako je to biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj i to dugi niz godina, kako se uopće našla u tom poslu koji je pritom jako zavoljela i ne bi ga trenutno mijenjala za ništa, što je najstresnije, zašto je uopće odabrala taj posao, s kim je sve surađivala i iz kojih razloga prekinula neke suradnje, kako vidi samu sebe, a kako misli da ju doživljaju suradnici otkrila nam je Goga, dugogodišnja profesionalka u svom poslu koji definitivno nije za svakog, ali je u svakom slučaju po svemu viđenom i ostvarenom dosad kao stvoren za nju... 

Koliko sam uspjela doznati, menadžerski zanat pekli ste jako dugo. Iza vas je puno godina iskustva u tom poslu kada je u pitanju hrvatska glazbena scena. Kada se sad osvrnete na cijeli taj period, što biste istaknuli kao neko vrijedno iskustvo kojim se vodite i danas, što ste najviše usavršili? Je li taj proces zapravo bitan kako biste danas bili najbolji u svom poslu, jer neki od danas do sutra postaju netko i nešto? Vi ste ipak bili u procesu i išli stepenicu po stepenicu? 

Prvih par godina afirmacije su za mene bile jako važne. Prošla sam ovaj posao tehnički u segmentima; od diskografije, PR-a, organizacije koncerata i tržište. Radila sam u poznatoj diskografskoj kući na funkciji direktorice koncertne djelatnosti i sudjelovala u afirmaciji velikih imena poput grupe ET-a, Nine Badrić, Tonija Cetinski, Ilana Kabilja i na kraju Colonije. Nakon tog iskustva krenula sam u samostalne vode i znala sam da sam po tipu liderica i "one man bend". Odlučila sam imati izdavačku kuću i kreirati sama svoju priču.

U trenutku kada su se pojavili neki novi klinci koji su se mučili od subote do subote na svojim audicijama, nešto me je ponukalo. Nakon dvogodišnje pauze odlučila sam se vratiti u ovaj posao, odabrati svoje suradnike, talentirane ljude i krenuti. Nisam bila precizna sa sobom, ali znala sam osjećaj koji me mora pratiti i koji mi je važan za moj vlastiti užitak i opstanak. U poslu je bitan tempo, mjera, strpljenje, predanost, ljubav prema tome što radiš, kreativnost i znanje. Zavoljela sam svoj posao u kasnim tridesetima, na pravi način. 

Vi ste glazbena menadžerica bili i još uvijek ste mnogim hrvatskim glazbenim imenima, možete li pojasniti malo što to zapravo podrazumijeva, čime se točno bavite, na koji način recimo to tako - skrbite o svojim ostvarenim suradnjama? Čitala sam da je tu u pitanju izdavaštvo, PR, producentski dio, kreativni, organizacijski, diskografski… čini se jako puno posla za jednu osobu, kako vi to hendlate?

Tu ima više segmenata; strukturiram timove, odabirem ljude, autore, kreativno određujem smjer, stvaram financijsku osnovu. Tako djelujem i započinjem sve što je potrebno za produkciju. Produkcija se u ovom slučaju odnosi na koncerte, singlove, albume, spotove, fotografiranja, dizajn vizuala i slično. Namjera je stvoriti brend, ime, puniti odabrane prostore, ojačati samom pozicijom na tržištu i sceni, objaviti kvalitetnu glazbu koja ostaje u eteru, privlačiti posao i klijente. Moj moto je jednostavan, samo kvaliteta. 

Što se tiče hendlanja, imam svoju mjeru i određujem sama količinu projekata. Odričem se. Da bih ja bila kreativna i nešto ostavila iza sebe ne mogu biti izravno "unutra", jer mene trendovi troše, a radim zanatskim stilom. Rođena sam vizionarka, kreativka, a sve gore navedeno sam naučila iz teške muke i u funkciji ovoga što danas radim. Kada sam došla na svoj teren i izbrusila tehničku stranu ovog posla, krenulo je ono zbog čega sam sve ovo prethodno radila

Imam malu nezavisnu izdavačku kuću Agapa i veliki broj vanjskih suradnika, autora, producenta, tekstopisaca, redatelja, fotografa... Kada biram suradnike, biram kreativce, uvijek riskiram i s njima pomičem stvari. Svaki dan nešto radim, na ovaj ili onaj način. Kada sam najmirnija i kada se čini da me nema, onda radim najveće stvari i tada mi dolaze ideje ili si postavljam ciljeve i zadatke. 

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj (фото 1)

Moram se osvrnuti na uvijek goruću temu žene-posao… kako vas danas doživljaju po tom pitanju, kako su vas doživljavali prije dok ste recimo bili mlađi, osjetite li razlike, kako se nosite s time… jer mi se čini da koliko god imali godina iskustva i uspjeha iza sebe i kojem god stoljeću živjeli, da će uvijek biti onih "ah žena, ah posao"…? 

Muškarci žene u poslu ne doživljavaju ravnopravno, jer u prirodi muškog roda je to da teže dominaciji, ali bez žena jednostavno ne mogu i sigurna sam da baš ti alfa mužjaci koji to jako žele, ne dominiraju. Ne mogu reći da je to moj slučaj, ali sigurna sam da je to tako. Meni su moralne vrijednosti na prvom mjestu i od tuda postavljam priču i ne vidim tu muško-žensku razliku. U poslu dajem, ne uzimam ništa što meni ne pripada i što ne dogovorim. Znam prepoznati sve momente i ponašati sukladno njima. Prilično sam u obrambenom stavu i ponekada odreagiram vrlo temperamentno. S druge strane sam vrlo meka ženska srca i svoje najveće poslove sam napravila ipak sa ženama. Da me dovedete u situaciju koga ću izabrati, zna se - uvijek biram "žensku stranu".

Koliko je vaš posao stresan u smislu odgovornosti koje nosi… može li se reći da je zapravo stresniji od mnogih drugih zanimanja ili to relativno i ovisi o tome kako se sama osoba nosi s njim i doživljaja pojedine stvari u svom poslu? Kako vi "odrađujete" stres?

Ovo sve vrlo ovisi o godinama i iskustvu. Posao je vrlo odgovoran jer je isključivo vezano za novac. Danas se lakše rješavam stresa i ljudi koji mi ne odgovaraju. Nemam više taj strah, a imala sam ga itekako. Sada imam rješenje za sve, mogu se odmaknuti od problema, duboko udahnuti i sagledati stvar. 

Imam dojam da vi istovremeno kada su u pitanju izvođači koje imate pod svojim okriljem, morate biti i dobra psihologinja… bodriti ih, podizati iz loših faza, učiniti sve da se osjećaju sigurno i da napreduju… kako je to kod vas, kako je to s ljudskom psihom, jeste li kroz sve ove godine uspjeli savladati te tehnike? Što mislite s te psihološke strane, što je bitno za vas zadržati u toj domeni, koliku ulogu tu igraju i emocije, ima li ih?

Jesam i ima jako puno emocija. Ja sam odradila sve te seanse prvo sa sobom, godinama njegujem svoj emocionalno/duhovni život. Po struci sam profesorica i metodičarka, psihologija je moja treća nesuđena struka. Štitim suradnike, prihvaćam padove, pogreške i gubitke, razumijem odnose i generacijsku razliku. Volim ljude, volim ljude s kojima radim, volim Natali i Sašu. To je razlog zašto to sve uspijevam. Ono što sigurno mogu reći da je jako važno, a to je vladati sobom. Po mom iskustvu, najvažnije je nositi se s padom u karijeri Mladi glazbenici moraju puno snimati, ne opterećivati se ugovorima, novcima i brzim efektima. To ne ide, jednostavno ne ide i tu nema uspjeha. Karijera se živi, gradi, kao veza, kao brak. Tu ne postoji odmah i sada. Veliki talenti tako i rade, nemaju strah od ničega, ne mijenjaju prečesto timove i ne krive druge ljude za svoje neuspjehe. To je vrlo jednostavno i jasno. 

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj (фото 2)

Glazbeni menadžeri su nekako uvijek siva eminencija izvođača, slabo se ili uopće eksponiraju, malo znamo o njima, a odrade ogromnu količinu posla za koju ni ne znamo, kako je to u vašem slušaju, što mislite zašto je to tako općenito? Jeste li vi osobno onda tako koncentriraniji i držite odmak kako biste mogli biti sabrani i ne brinuti se još dodatno i za svoj imidž, jer za jedan ili više njih itekako brinete na van, mislim na vaše izvođače? 

Moram priznati da ste donekle u pravu da ih nešto nema. Ljudi vole paradu i zvijezde, siva eminencija nije tako atraktivna na prvu. Odmaknula sam se na vrijeme. Što se imidža tiče, ja se itekako brinem za njega. Ovo što radim je upravo to. Njihov imidž je moj pečat. To je posao sličan poslu dobrog izbornika, urednika, filmskog producenta.    

Do čega vi kao glazbena menadžerica najviše držite u svom poslu, što vam je iznimno bitno? Je li vam ikada glazba, tj. žanr izvođača bio presudan da preuzmete voditi brigu o nekome na taj način ili to nije nimalo presudan faktor? Prema čemu birate s kim se želite intenzivno baviti, a s kim ne? Prilazite li vi izvođačima ili oni vama?

Meni je sve gore navedeno jako bitno (žanr, glazba, estetika, ljudski odnos i lojalnost). Radila sam s glazbenicima koje nisam slušala, ali voljela sam neke druge stvari kod njih i u suradnjama. Svatko od njih ima nešto. Veći mi je gušt raditi ovo što sada radim, jer sam velikim dijelom i kreatorica priče. Što se tiče prilaženja meni je to svejedno, ako mi se netko sviđa ponudim suradnju, pretpostavljam da je tako i obrnuto. Odbijala sam i bila sam odbijena. Prilično sam zatvorena po tom pitanju, jer je poznato da imam svoj stav i da sam tvrd orah.

Jeste li se ikada našli u situaciji da vi i vaš izvođač razmišljate dijametralno različito, da ste zbog toga morali prekinuti suradnju ili se uvijek nađe doza kompromisa? Jer vi ste u biti ta koja donosi konačnu odluku i zna što je najbolje za tog izvođača, prihvaćaju li oni tu hijerarhiju i postav ili se na tome radi dugo vremena?

Prekidale su se suradnje kada je za to bio pravi trenutak. U tom trenutku je nevažno tko što radi i prekida. Imam to iskustvo. Ako je čisti posao u pitanju, kompromis ne postoji, kod nas svatko radi svoje, ne petljamo se jedni drugima. Postavila sam priču na taj način. Ako su međuljudski odnosi u pitanju, naravno da ima kompromisa. Stvari koje su dobre teku i događaju se, brišu sve nesuglasice i ego Što se tiče odluka ja ih ipak donosim i nije jednostavno. Uključujem svoje suradnike i upućujem ih. Pronađem način kako to odraditi. Kada čovjek znaš što radi i što želi onda zna biti jako sugestivan. Moji suradnici uglavnom znaju unaprijed što ih sve čeka, kada je u pitanju moj dio. Ovo je vrlo težak i odgovoran posao, usko vezan za naš i tuđi novac, tako i ljude. 

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj (фото 3)

Što cijenite, a što ne kod svojih kolega menadžera? Vjerujem da ih poznajte jer je to jako mali krug ljudi, što možda drugi rade, a vi ne biste nikada i obrnuto?

Ja volim dobre i poštene ljude. Oni koji su takvi prepoznam ih, osjetim i s njima sam dobra od samog početka moje i njihove karijere. Osobno, nikad ne bih mogla prodati vragu dušu za novac. Kalkuliram onoliko koliko mi je potrebno da živim pristojno. Kao izdavačica jedino mogu objavljivati ono što se meni sviđa i raditi isključivo s ljudima koje ja odabirem. Imam slobodu izbora kao i drugi.

Goga, vaš posao je full time job 24/7, postoji li period u danu kada se ne javljate na telefon, ne odgovarate na mailove i poruke… možete li si priuštiti takav luksuz, odmarate li vi ikada i kako?

(Smijeh) ja nemam tajming, meni je moj cijeli dan na raspolaganju. Radim i živim nomadsko/stihijski. Volim modu, putovanja, sport, prirodu i svoju obitelj. Krećem se u tim smjerovima. Živim na relacijama - u srcu nosim Slavoniju i Vinkovce, a bez Dalmacije i Zagreba iz kojeg bježim ne mogu. Nosim laptop, mobitel i pristojno se ljudima javljam na telefon. Kod mene je kao u radionici šegrta Hlapića, mog omiljenog lika.

Razmišljate li ikada o tome ako vam pukne film i odlučite napustiti posao kojim se trenutno bavite, što onda, gdje se vidite? Što biste htjeli, imate li kakav bekap?

(Smijeh), razmišljam, ali samo ponekad. Da mi dopliva zlatna ribica, bila bih građanka svijeta u pravom smislu riječi. Iz sadašnjeg filma ako fantaziram živjela bih na relaciji New York, Zagreb, Vinkovci, Dalmacija. Voljela bih raditi posao globalno, probiti naše granice. Ja se još uvijek na neki način tražim, unatoč godinama i iskustvu. Horoskopski vodenjak nikad nema mira. Super je raditi ovaj posao, pišemo skupa povijest hrvatske glazbe. Ostavljam svoj trag s glazbenicima, autorima, tekstopiscima, redateljima, albumima i hitovima poput "Grijeh", "Tajno", "Zamijenit ću te gorim", "Stranac" i slično. Meni se to sviđa, a pri tome ne zamaram nikoga. Glazba je laka materija, predivna i u njoj se može uživati. Postoji plan B, ja sam profesorica kineziologije, da nisam u glazbi sigurno bih bila u sportu koji mi je u krvi. Plan C još razrađujem.

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj (фото 4)

Kažu kako je najteže raditi s ljudima, vi radite s ljudima, izravno, komunicirate stalno, razumijete na što mislim… Je li vam teško stalno komunicirati i biti na dispoziciji?

Nije jednostavno, ali snalazim se. Uvijek imam potrebu iskomunicirati stvar do kraja. Dosta sam izravna i kraćim putem objašnjavam. Plaćam cijenu za to, ali sigurna sam na dugoročno da je to OK. Na kraju krajeva, radim godinama s istim suradnicima, nemamo nikakvih repova, znam da se poštujemo.  

Mislite li da vas je posao kao takav možda promijenio na neki način jer ste stalno izloženi nekome i nečemu? Kako vas je promijenio, koliko ste se vi kroz godine promijenili?

Mislim da sam se u nekim stvarima promijenila, a isto tako, s druge strane, tu sam gdje sam htjela biti i gdje sam se sama dovela. Bazično sam ista kao prvog dana. Moje prve izgovorena riječi su bile NE, NE. Svaki posao i odnosi ostavljaju tragove, jer nije baš sve to jako nježno. Biti solo igračica i liderica nosi povremeno svoj rizik, ali i pravu uživanciju Pratim sve djevojke, mlade zgodne žene u ovom poslu i glazbenice koje su meni generacijski bliže. To su prave lavice, Severina, Nina, Indira. Toga više nema, mi ćemo skupa otpratiti jednu generaciju i ovaj stil rada. Jedva čekam da se jedna od njih odvaži u moj fah. Čini mi se da su neke krenule.

Kada su se pojavljivale dvojbe i previše izloženosti, iz više pokušaja, ali na vrijeme sam si objasnila, da ako ću nešto dobro napraviti i ostaviti traga na način koji se meni sviđa, da to tako mora biti. Ne preispitujem se više. Vrlo sam samokritična i rijetko čujem o sebi što ne znam. Ja sam borac, a kada si borac, nekako su te bitke neminovne. U tom "trenutku" sve su žene manje atraktivne, ženstvene, lijepe i zgodne. Mogu se danas nositi s time, jer postoji i druga strana koja apsolutno dominira, a to je moj realan, miran obiteljski život. Savršeni momenti s različitim ljudima s kojima se privlačim i volim. Ne ide jedno bez drugoga. 

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj (фото 5)

Kada ste u svom poslu najzadovoljniji, kada možete reći - e ovo je bilo uspješno, u kojim je to situacijama?

ZKM live i dvd Natali Dizdar u izdanju moje kuće Agapa su bili veliki zalogaji za mene. Napravila sam savršenu financijsku konstrukciju u kojoj je bilo minimalnih rizika. Takve produkcije i koncerti se rade isključivo radi dobre glazbe, slike, tona i neprocjenjivog PR-a. Dobila sam sve to. Naradili smo se svi, ali s genijalnim ishodom.

Trenutni singl Saše Lozara "Tajno" je pomaknuo sve i to je jako veliki uspjeh. Dogodio se na način i iz momenta o kojem smo Saša i ja skupa kao suradnici maštali. Obožavam tu pjesmu, tako je pozitivna, ispred vremena, slušam je šest mjeseci svaki dan. Saša je jednostavan lik i suradnik, veliki talent,  šarmantan muškarac i savršen obiteljski čovjek. Volim subjektivno plave ljude, osvojio me je na prvu 2003. To je vibra s kojom želim postići veliku karijeru s njim. Zabavan je do bola, a veliki pjevač. Idealna kombinacija. Boyband Saša, Tin i Kedžo, omogućila sam da se zdravo i ljudski rasformiraju bez velikih posljedica. To je bila njihova odluka i dobro su se preispitali. Odlučila sam se na suradnju pred kraj i to na zamolbu Borisa Đurđevića iz Colonije, kada su lađe počele tonuti. Dobila sam u paketu velikog prijatelja, Tina Samardžića i sjajnog pjevača Lozara. Treći je isto kao da je i moj. Zna se, mali Kedžo.

Moja Natali Dizdar i njeni albumi. Bez nje izgleda ništa ne ide. Povezale smo se nekako čudno, do kada ćemo skupa ja ne znam? Nas dvije imamo specifične odnose, a još smo tu i u pravom trenutku odradimo sve što treba. Natali je sa mnom ili bez mene najveća glazbenica ovih prostora, slično komplicirana, a kao team smo pre, pre predobre. I zadnji moj opis: za sve ovo gore navedeno je potreban prvi korak, a ja ga radim. Imam paranoje od toga, prolazim krize, uplašim se svega, dignem glavu i onda krenem. Kad krenem pozovem ljude i kažem hop (smijeh), kao na toboganu kažu neki. 

Biti glazbena menadžerica u Hrvatskoj (фото 6)

Što mislite kako vas doživljavaju vaši suradnici? Kako vi doživljavate samu sebe?

Ja nisam baš skroz  jednostavna osoba, ali biram, čini mi se, i takve ljude oko sebe. Ako pričam o uskim suradnicima, žena sam s puno muških suradnika. Mislim da me na kraju ipak vole i poštuju. Pružaju muški otpor, znam prepoznati moment u kojem se povlačim. Barem tako mislim. Ne pokažu to na način na koji bih ja to možda uvijek htjela, ali osjećaj nikada ne vara. Što se tiče struke, lakše je pitati njih, ali nekako mislim da je ista stvar. Ja sam outsiderica. Nema me, a ovdje sam. Radom se namećem i postižem sa svojim glazbenicima uspjeh i kontinuitet Nekako naginjem uvijek istim ljudima i imamo super korektne odnose. Ako mi se dogode sukobi, uglavnom je to u trenutku kada mi se govori što bih ja trebala na svom terenu, za svoj novac. Ne volim savjete, pogotovo onih koji za tebe znaju, a za sebe ne. Ako mi je nešto važno i ako ne znam, imam genijalne uspješne frendove i poslovne ljude koji sve kuže i s kojima pričam o poslu.  

Koliko i kako zapravo zarađuju hrvatski glazbeni menadžeri, kako ide ta bilanca ako mi možete objasniti, možete li vi od svojih prihoda normalno pristojno živjeti, iznad prosjeka ili?

Nema tu pravila, posao je sačinjen od više segmenata. Neki agenti rade pojedine poslove koji se plaćaju postotcima, možda zarađuju puno, možda malo. Ja ne znam kako drugi žive, jer ne znam ni koliko zarađuje moja najbolja frendica. Stvaram svoj posao, zarađujem, ulažem, dogovaram se i živim pristojno. Ne znam još uvijek što je ishod moje karijere, ali očekujem nakon dugogodišnjeg truda da je došao trenutak za ubiranje plodova. Hoće li se to dogoditi, vidjet ćemo skupa.   

I za kraj, što mislite da je potrebno za biti dobar glazbeni menadžer u Hrvatskoj, koje vrline i rekla bih čak i mane? 

Lojalnost, izdržljivost, znanje, ljubav i dovoljno drskosti za vlastiti opstanak po cijenu svega.

 

Credits:
Hair styling: Ruža Institut Kerastase
Makeup: Petra Sever

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Senja Vild
Učitaj još