Traži

Kako su Ira Payer i njezin tim razbudili zonu Martićeve

Intervju s kreativnom direktoricom Design Districta Zagreb

Kako su Ira Payer i njezin tim razbudili zonu Martićeve
Uoči nadolazećeg drugog izdanja Design Districta Zagreb porazgovarali smo s Irom Payer, kreativnom direktoricom festivala, ne bi li doznali što nas sve novo i uzbudljivo očekuje te u kojem smjeru se razvija ta hvalevrijedna platforma koja je obilježila i definirala zagrebačku Martićevu ulicu

Festival Design District Zagreb prošle godine doživio je i proživio svoje vrlo uspješno prvo izdanje. Malo je reći kako je baš sve oduševio, a za oko dva mjeseca stiže nam i njegovo drugo izdanje koje će se održati od 13. do 18. lipnja. Uspješan je to i hvalevrijedan projekt koji je nastao s idejom da se komunikacijski ujedine sve postojeće kreativne inicijative koncentrirane u gradskoj zoni čija je arterija Martićeva ulica. 

Iako donedavno poznata po brojnim trgovinama povezanima s autoindustrijom, četvrt koju omeđuju Šubićeva, Zvonimirova, Račkoga, Draškovićeva i Vlaška, svoj je urbani identitet posljednjih godina spontano transformirala pa danas doživljava procvat koji zahvaljuje u tom dijelu grada sve prisutnijoj i sve propulzivnijoj kreativnoj zajednici.

Ovaj višeslojan multidisciplinarni projekt itekako ukazuje na potencijal četvrti te zagovara dizajn i sve ostale stvaralačke djelatnosti kao one koje potiču strukturalne promjene korisne za razvoj. O svemu tome uoči drugog festivalskog događanja razgovarali smo s Irom Payer, kreativnom direktoricom Design Districta Zagreb, a evo što nam je sve ispričala…

Kako su Ira Payer i njezin tim razbudili zonu Martićeve (фото 1)

Prvo izdanje Design Districta Zagreb u Martićevoj i okolnim ulicama oduševilo je baš sve, a pred nama je sada drugo izdanje (od 13. do 18. lipnja) kojem se jako veselimo… Vjerujem da se kroz ovaj period puno dojmova sleglo, ideja izrodilo, kao i stvari za "popravak" i nadopunu, pa što nas to još bolje i više očekuje zapravo u novom izdanju?

Jako nas veseli prošlogodišnji uspjeh! Moram priznati, taj prvi festival bio je veliki test zbog prilično zahtjevnog koncepta i strepili smo do zadnjeg trena kako će sve skupa ispasti. U takvom formatu možete napraviti dobar program, isplanirati raspored, dovesti goste, odraditi marketing i sve ostalo napraviti "by the book", ali ono što sigurno ne možete kontrolirati jest pozitivna i inspirativna atmosfera, koja je na kraju ipak najvažnija i koja se dogodi ili se ne dogodi. Kad je festival krenuo s programom prvoga dana i kada smo osjetili prve reakcije ljudi, znali smo da smo uspjeli. 

Svjesni smo da su sada očekivanja velika, i to je sigurno dobar poticaj cijelom timu. Cilj nam je ponoviti tu sjajnu, pozitivnu atmosferu koja odiše optimizmom i gleda prema naprijed. Ove godine festival traje dva dana dulje, a sudeći po dosadašnjim prijavama na otvorene pozive za sudjelovanje u projektu, očekuje vas i vrlo raznovrstan program. Cijeli festival će biti i mnogo "zeleniji" jer smo zbog velikog interesa prošle godine uveli novu cjelinu "Zeleni program" koja će sigurno biti dobar razlog za dolazak.

U godinu dana u zoni Martićeve otvorilo se i niz zanimljivih mjesta, koja ste odlučili i uključiti u nadolazeće izdanje Design Districta Zagreb, što mislite je li ih možda upravo i Design District motivirao da preferiraju i da se smjeste u taj zagrebački dio i tvore s vama i vi s njima taj distrikt kroz cijelu godinu?

Afirmacija ovog dijela Zagreba kao vrlo zanimljive kreativno-poduzetničke zone neminovno se događa posljednjih desetak godina, a naš festival je na ovu četvrt sigurno usmjerio pažnju. Jedan naš kolega rekao je prošle godine: "Sve je ovdje što postoji i inače, i ljudi i projekti, samo je netko trebao upaliti svjetlo." Mislim da je to bio najljepši kompliment koji smo mogli dobiti i nekako baš taj lijepi odmjereni komentar imam na umu kad razmišljam o razvoju projekta.

Kako su Ira Payer i njezin tim razbudili zonu Martićeve (фото 2)

Vi Ira sustavno već godinama promovirate hrvatski dizajn za koji ste jednom prilikom izjavili kako je u posljednjih deset godina doživio veliki uzlet, što mislite što je tome točno doprinijelo da se ljudi "pokrenu", realiziraju i ostvare rezultate?  Je li još uvijek vlada takva klima?

Mladi dizajneri veliki poticaj pronalaze u uspješnim pričama svojih kolega, jer one pokazuju kako je moguće puno napraviti i to samostalno, bez očekivanja da će neka velika narudžba doći sama od sebe, što zapravo samo može izazvati frustraciju. U odnosu na prošla vremena kad je produkt dizajn bio ovisan o skupoj industrijskoj proizvodnji, danas je tehnologija napredovala, moguće je eksperimentirati s malim serijama i prototipovima, a osim toga ponovo se jako cijeni jedinstvenost, ručni rad, unikati, trajna vrijednost. Primijenjena umjetnost i dizajn, odnosno obrtništvo, manufakturana i industrijska proizvodnja nemaju jasne granice kao nekad. Danas mladi dizajner može biti proizvođač vlastitog dizajna i to pruža više mogućnosti i izazova Osim pojedinačnog znanja, truda, talenta te upornosti koji stoje iza svakog uspješnog dizajnera i dizajnerice, vjerujem kako je i dugogodišnji napor struke vezano uz afirmaciju važnosti dizajna urodio boljom i dizajnu sklonijom poduzetničkom klimom, što je ključan preduvjet za razvoj tržišta. Veliku stvar za afirmaciju hrvatskog dizajna učinila je Prostoria, design-driven kompanija strateški orijentirana prema proizvodnji dizajniranog namještaja, koja je izrasla na viziji i poslovnom znanju vlasnika, uz talentirane dizajnere koji u tom pothvatu sudjeluju. Oni postižu vrlo ozbiljan i svjetski relevantan uspjeh, iza kojeg ne stoji nikakva nacionalna strategija niti neka vanjska institucionalna podrška i to je recimo nešto što dizajneri sami, koliko kod talentirani, sposobni i poduzetni bili, sigurno ne mogu postići.

Prema vašem mišljenju, gdje mladi dizajneri danas griješe ne bi li ostvarili uspjeh prvo u kvalitetnoj ideji i izradi pa onda potom uspješno konkurirali na tržištu?

Za uspjeh nije dovoljna dobra ideja. Potrebno je puno više od toga, između ostalog i talent za poduzetništvo, jer proces od ideje do plasmana na tržište je jako složen.

S obzirom na to da je Martićeva zona kreativaca u kojoj oni uglavnom obitavaju, žive i rade, željeli ste ih na neki način umrežiti i motivirati na to, pa jesu li se do danas ostvarile neke neočekivane suradnje ili mini projekti, jeste li ostvarili taj jedan od ciljeva projekta?

Ciljevi projekta su u velikoj mjeri prepoznati prvim izdanjem festivala, no kako sam već napomenula, smatram da tek sada imamo dobru platformu za dugoročan rad i zasigurno razvoj novih ciljeva koji će se prirodno nadovezati na postojeće. Na prvom festivalu je bilo čak 220 sudionika - dizajnera, arhitekata, umjetnika, aktivista, kustosa, komunikacijskih stručnjaka, glazbenika, pisaca, poduzetnika - predstavilo je i/ili realiziralo 95 projekata i programa. 

Kako su Ira Payer i njezin tim razbudili zonu Martićeve (фото 3)

Sada je u fokusu Marićeva, ali me zanima imate li još koji kvart u Zagrebu ili u nekom drugom hrvatskom gradu koji pretendira postati poput Martićeve?

Naš fokus je isključivo na četvrti oko Martićeve ulice, no drago nam je da je naš projekt prepoznat kao primjer uspješne prakse za druge urbane lokacije i sredine. Jedan od naših ciljeva jest svakako bio ukazati na mogući potencijal razvoja gradova, i samim time je priča mnogo šira od zone oko Martićeve. No, kad je riječ o drugim dijelovima grada, upravo je pokrenut i novi festival Projekt Ilica / Readymade Ilica, koji ima nekih dodirnih točaka s našim projektom i bavi se revitalizacijom tog dijela grada, inače izuzetno zapuštene ulice s desecima praznih prostora i s velikim potencijalom za promjenu. Veselimo se tome.

Ira, što za vas osobno predstavlja Design District, osim posla… jer svjesna sam i znam da je to puno više od samog posla, to je život, a pokrenuti nešto takvo velika je snaga uma znanja, volja, vjera i mukotrpan rad, ne može to svatko…?

Iz iskustva znam koliko je truda, energije i volje potrebno za pokretanje i održavanje vlastitih inicijativa i autorskih projekata, ali ponekad ni to nije dovoljno. Mislim da je bitna iskrena i intrinzična motivacija i mislim da je bitno imati visoke kriterije i dati svoj maksimum - to je zapravo jedini način na koji vjerujem da ima smisla raditi. On ponekad donese rezultate, a ponekad naravno čak niti to nije dovoljno. No, sigurna sam da ni tad ne treba gubiti optimizam.

Kako na cijeli projekt Design Districta gledaju sami dizajneri i sudionici, hoće li nas na nadolazećem izdanju iznenaditi neka nova imena s novim zanimljivim stvarima koje jedva čekate predstaviti?

Projekt je naišao na vrlo pozitivne reakcije dizajnerske zajednice, što nam je iznimno bitno. Svakako će nadolazeće izdanje ponuditi nove zanimljive suradnje - prijave na otvorene pozive za sudjelovanje primamo do kraja travnja i želim naglasiti da su dijelovi programa koji stiže putem javnog poziva, ono što je važno i vrijedno i bez čega ovaj festival ne bi imao taj karakter.

Kako su Ira Payer i njezin tim razbudili zonu Martićeve (фото 4)

Moram vas to pitati, osim Design Districta Zagreb postoji još i Dan D, po novome nazvan Plan D i Tjedan dizajna kao neka veća događanja, pa me zanima koliko se međusobno isprepliću svi, s obzirom na to da je cilj u konačnici isti, nadopunjavate li se ili su to posve različite stvari i zapravo ste svojevrsna "konkurencija"?

Smatram kako su Zagrebu itekako potrebna sva postojeća događanja koja se sva na neki način bave afirmacijom dizajna. Ona, iako su povezanim sličnim ciljevima, taj cilj razlažu na različite, jednako bitne i zanimljive segmente. Dan D, tj. Plan D se tijekom godina profilirao kao vrlo progresivan edukativni koncept, a Tjedan dizajna je iz godine u godinu sadržajniji i ima značajnu promotivnu i komercijalnu ulogu.

Događanja nisu međusobno konkurencija, vjerujem da nitko to tako ne doživljava. Brojni primjeri inozemnih gradova, među kojima je Milano možda najilustrativniji, pokazuju kako je velik broj sadržaja koja se sva događaju istovremeno, ono što daje snagu i što ima veći odjek i snagu privlačnosti ili - ako hoćete - ono što brendira Milano kao svjetski centar dizajna. U tom jednom tjednu sva dizajnerska događanja zajedno privuku posjetitelje i medije iz čitavog svijeta i zapravo svi koji tad nešto rade, tek zahvaljujući ostalim projektima, dobiju pravu vidljivost i pažnju javnosti.

I za kraj, dajte nam neki ekskluzivni hint, zašto posjetiti skorašnje izdanje Design districta ponovno, privucite nas nečime što još nitko ne zna, a mi sada znamo i dijelimo upravo sa čitateljima?

Evo jednog malog primjera, samo za vas, nečega što nas baš veseli: u sklopu ovogodišnjeg festivala održat će se prva zagrebačka radionica "Street Wisdom", odnosno "Ulična mudrost", zaista fantastični globalni koncept kroz koji se mogu dobiti odgovori na osobna ili poslovna pitanja. Iskustvo polaznika je uvijek snažno i neobično inspirativno i zaista toplo preporučujem prijavu. "Street Wisdom" će se održati u Martićevoj ulici, a program će voditi sjajna i multitalentirana globetrotterica Anja Mutić.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Latica Martinis Filković

  • Fotografija: John Pavlish

Napišite komentar

Učitaj još