Traži

"Rino Barbir ubio spot" ili kako su za snimanje genijalnog videa za "Pastu Italianu" morali skuhati 30 kilograma tjestenine

Upoznajte traženog splitskog snimatelja i redatelja Rina Barbira

"Rino Barbir ubio spot" ili kako su za snimanje genijalnog videa za "Pastu Italianu" morali skuhati 30 kilograma tjestenine

Tekst: Latica Martinis Filković

"Termin "huljofon" je poznat u splitskim krugovima već dugo, drago mi je da ga je Vojko V ponovno vratio u modu (smijeh)..."

Možda su i vama u posljednje vrijeme na Fejsu izletjeli novi spotovi za Vojka V ili Krešu Bengalku uz popratnu rečenicu "Rino Barbir ubio spot". Ako i jesu i nisu, vrijeme je da upoznate lika čiji rad općenito niste mogli ne primijetiti jer sam gotovo sigurna kako vam pjesma, ali i genijalni popratni video za famoznu "Pastu Italianu" nije promaknuo. E upravo je ovaj Splićanin, s diplomom Akademije dramske umjetnosti - filmsko snimanje zaslužan za niz uradaka o kojima se već neko vrijeme priča, piše i hvali, posebice u našoj redakciji.

Naime, ovaj svestrani umjetnik koji je točno jučer napunio 30 godina, je i redatelj i snimatelj i ništa mu nije teško jer ga pokreću strast i ljubav prema poslu, a to se lako može iščitati iz svih njegovih dosadašnjih radova. Osim videospotova, Rino snima i reklame, (kratke) filmove, a trenutno je kako otkriva, okupiran snimanjem humoristične web serije koja bi uskoro trebala ugledati svjetlo dana… Kako je to snimati videospotove u Hrvatskoj, kako je to raditi s Tončijem Huljićem, Vojkom V, Krešom Bengalkom, istovremeno, ali i zasebno te kakva mu je perspektiva pročitajte u nastavku jer Rino nam je puno toga otkrio o sebi, ali i svim izazovima s kojima se svakodnevno susreće… 

Rino, u posljednje vrijeme jako puno se priča o tvojim vrlo autentičnim, upečatljivim i provokativnim spotovima koje si režirao, počevši od onih recentnijih za pjesme "Pasta Italiana" (Vojko V feat. Krešo Bengalka & Tonči Huljić), pa "Ne može" (Vojko V) i "Ovdi" (Krešo Bengalka)… ja se pak sjećam i onog genijalnog za Rolo… Ugl. kako bi sam definirao taj neki tvoj vrlo specifičan stilski izričaj? Što te drajva, kakve izazove voliš kad ti neko povjeri režiranje spota za njegovu pjesmu?

Trudim se ne robovati stilu. Pokušavam za svakog glazbenika kreirati stil koji mu odgovara, tj. onaj za koji ja mislim da mu pristaje. Oba spota za Vojka V definitivno imaju sličan stil, vodio sam se logikom bacanja nepovezivog vizualnog sadržaja unutar jednog spota. U početku sam bio skeptičan da ne ispadne kaos, ali ispostavilo se kao dobar put. Stvar je u tome da se vrlo brzo zasitiš nečega što si već napravio i stalno pokušavaš otići dalje i napraviti nešto što prije nisi.

Moram te to pitati, ali kako je raditi s Tončijem Huljićem? Ne poznajem ga osobno, ne slušam takvu glazbu, ali on mi se kao lik, osim što znam da je vrlo profesionalan, čini i vrlo duhovit, čak bih rekla da se u nekim segmentima prilično zafrkava sam na svoj račun, što je totalno cool

S Tončijem sam snimio dosta spotova i uglavnom su snimanja bila zabavna. Osim što je duhovit, čovjek je otvorenog uma za svakakve ideje i pritom odlično glumi ispred kamere.

Evo recimo, svi su se zakačili i za riječ "huljofon" iz pjesme "Pasta Italiana" za koju si radio video, vjerujem da je vama na setu i kad ste čuli pjesmu i ponovno taj termin, između ostalog, bio smijeh baš? A s obzirom na spot i final, čini mi se i da je snimanje bilo dosta kompleksno, ali zabavno? Jesam li u pravu?

Termin "huljofon" je poznat u splitskim krugovima već dugo, drago mi je da ga je Vojko V ponovno vratio u modu (smijeh). Samo snimanje je trajalo tri dana i prošlo je više-manje glatko upravo zato što su pripreme trajale dugo. Moram spomenuti kostimografkinju i scenografkinju Anu Marin koja je dala veliki doprinos, Vinka Pelicarića koji je napravio da limuzina poleti nebom, "huljofon" svemirom i sve ostale vizualne efekte u spotu, Saru Ivelić koja je bila moja desna ruka u cijelom procesu snimanja i pripreme, ali i sve ostale članove ekipe koji su marljivo kuhali 30 kila manistre i trpali je svugdje po setu.

S obzirom na to da živiš i radiš u Splitu, imam dojam da si se nekako režijski opredijelio za glazbenu scenu s tih predjela, odnosno da puno radiš s glazbenicima koji isto tako obitavaju u tom dijelu Hrvatske? Je li ti to onda nekako puno zgodnija opcija za rad ili to nema nikakve veze nego se sve odvilo dosta spontano?

U ovom poslu teško se opredijeliti za nešto, scena nije bogzna kako raznolika da možeš birati, tako da se radi uglavnom što te dopadne. Prije sam više radio u Zagrebu na poziciji snimatelja, u zadnje vrijeme otvorile su mi se prilike da režiram spotove splitskih glazbenika pa više vremena provodim u Splitu. Nemam problem s tim da radim u bilo kojem gradu.

"Rino Barbir ubio spot" ili kako su za snimanje genijalnog videa za "Pastu Italianu" morali skuhati 30 kilograma tjestenine (фото 1)

U posljednjim spotovima koje sam navela u prvom pitanju ima dosta provokacija, duhovitih provokacija… kako dolaziš do tih ideja u tvom kreativnom procesu… Pretpostavljam da dobiješ pjesmu, poslušaš je i onda krenu ideje… Je li taj posao samo na tebi ili se glazbenici vole uplitati u taj proces ili ti je i jedna i druga metoda prihvatljiva?

Glazbenici se često vole uplitati u taj proces, što je prihvatljivo sve dok su svjesni uvjeta u kojima se nalazimo, ponekad zabunom misle da smo u Americi. Najdraže mi je kad nemaju nikakve zahtjeve već mi daju odriješene ruke da napravim što želim. To nažalost nije uvijek slučaj, pa znam potrošiti dosta vremena na uvjeravanje ljudi u neke svoje ideje, koje je ponekad teško vizualizirati nekome tko se bavi glazbom, a ne slikom. Ponekad ideja dođe čim prvi put poslušam pjesmu, takve su uglavnom najbolje. Najčešće imam samo jednu sliku u glavi za neku pjesmu, i onda iz te jedne slike gradim ostale. Zna se dogoditi da mi ništa ne padne na pamet, takve stvari ne možeš forsirati. Imam taj text fajl u koji zapisujem hrpu ideja za spotove pjesmama koje nikad nisam čuo, taj fajl konstantno updateam, ali ideje nikako da se uklope u pjesme koje dobijem na mail. 

Ideja za spot ne izgleda uvijek dobro na papiru, na primjer "Pasta Italiana" nije prošla najbolje u samome startu, sve je zvučalo pomalo redikulozno. Dosta rap spotova napravljeni su po principu "mi repamo u kameru, oko nas su prijatelji i eventualno dvije-tri žene", želio sam napraviti neki odmak od toga u Vojkovim spotovima. 

Primijetila sam i da osim što režiraš, i da montiraš i snimaš i da si DOP… to je dosta uloga na jednom snimanju… je li to neka tvoja prednost ili možda čak mana s obzirom na to da si kao one-man band pa je sve na tebi?

Posao redatelja videospotova za mene podrazumijeva da si vizualno osviješten, svaki redatelj koji razmišlja na takav način sigurno je u prednosti. U ovaj posao ušao sam iz pozicije snimatelja, u trenutku kad mi to nije bilo dovoljno odlučio sam se staviti u poziciju redatelja. Kako sam se snalazio s kamerom, odmah sam angažirao samog sebe da snimim svoj prvi spot i pritom uštedio. Šalu na stranu, budžeti znaju biti mali, pa mi je nekad neugodno zvati kolege da snimaju ili montiraju. Naravno, za neke spotove imam jasnu viziju kako trebaju izgledati i zapravo sa zadovoljstvom odradim snimateljski posao, dok za neke zahtjevnije režijske i produkcijske zadatke angažiram snimatelja, jer ne mogu sve odjednom. 

"Rino Barbir ubio spot" ili kako su za snimanje genijalnog videa za "Pastu Italianu" morali skuhati 30 kilograma tjestenine (фото 2)

Što te od svih tih uloga ipak nekako najviše veseli, bi li se volio u nekoj fazi ipak posvetiti samo jednom poslu, recimo samo režiji ili snimanju i lovljenju lijepih kadrova i onda tu recimo završiti s poslom? 

Trenutno me jednako veseli i snimanje i režiranje. Kao snimatelj volim raditi na igranom filmu, drago mi je kad u toj poziciji mogu obogatiti redateljevu viziju, uklopiti se u njegove ideje i nadograditi ih svojim. 

Kakvi su recimo budžeti u Hrvatskoj za snimanje spotova, znam da se ne mogu mjeriti s onima inozemnih izvođača i čini mi se da je taj cijeli proces vani puno više na cijeni. Kod nas još uvijek nerijetko vlada klima gdje ti izvođač dođe s premisom kao da bi redatelju trebala biti čast što ti je on kao došao da mu nešto snimiš, pa da sve bude kao pro bono… Srećeš li se ti još s takvim situacijama ili? Kako ih rješavaš, imaš li ti neke ipak svoje financijske limite ispod kojih ne ideš, odnosno kako se ono kaže: ne ustaješ iz kreveta…?

Budžeti su nažalost jako niski, ali primjećujem da postoji mnogo redatelja koji se unatoč tome trude i izbacuju kvalitetne spotove. Moram spomenuti Split Spot Festival koji zadnjih nekoliko godina vrednuje najbolje od regionalnih spotova. To je platforma koja je omogućila redateljima da vide što drugi kolege rade, te se na koncu i upoznaju na samome događaju. Situacije koje spominješ prolazim kao i vjerojatno svi kolege, ne znam što da kažem na to. Ponekad ti se svidi pjesma i uđeš u projekt bez obzira na financije i napraviš nešto s čim ćeš biti zadovoljan. Veseli me činjenica da ću za desetak godina pogledati neke radove i sjetiti se anegdota sa snimanja. Naravno, ako skužim da se ne mogu uklopiti u neki budžet radije odustajem nego da ostavim loš rad iza sebe. 

Može li se u Hrvatskoj od snimanja spotova živjeti ili se podrazumijeva da snimaš reklame, promo videa i slične sadržaje, pa onda kad se to sve stavi na hrpu imaš pristojan mjesečni iznos…?

S kim bi od hrvatskih glazbenika rado surađivao, imaš li neke želje, odnosno što ti je kao neki nedosanjani san?

Moram proširiti malo granice i do naših susjeda, tako da evo neka imena: Let 3, Pipsi, Nipplepeople, Valentino Bošković, Natali Dizdar, Repetitor, Bojana Vunturišević, Bad Copy, Nežni Dalibor... i naravno, Severina.

Koje hrvatske redatelje/redateljice iz svoje branše cijeniš, s kim voliš nekako raditi i zašto? Koje poveznice voliš imati sa svojim suradnicima, što cijeniš kod ljudi s kojima radiš općenito?

O svim redateljima i redateljicama s kojima sam dosad surađivao imam samo riječi hvale, nema smisla da sada nabrajam sva imena. Kod svojih suradnika cijenim upornost i predanost.

"Rino Barbir ubio spot" ili kako su za snimanje genijalnog videa za "Pastu Italianu" morali skuhati 30 kilograma tjestenine (фото 3)

Daj mi neki dobar, odnosno sjajan videospot koji si vidio u posljednje vrijeme, a koji te ono bacio s nogu... Čiji rad pratiš u toj domeni i voliš?

Obožavam minimalističke spotove i ideje, ovo je jedan takav primjer. A ovaj je definitivno najsmješniji na koji sam nabasao, vidio sam ga nakon što sam radio spotove za Domenicu, u tom trenutku mi je izgledao kao parodija na "Vidi se iz aviona".

Što se sprema u budućnosti kada je tvoj posao u pitanju? Je li idući korak možda kakav kratki/dugi metar, odnosno film? Ili te to trenutno ne "hiće"? Pitam te to zato jer mi se čini da nekako uvijek sve završi u tom smjeru… 

Trenutno sa svojim prijateljima i kolegama s kojima sam snimio nekoliko igranih filmova snimam humorističnu web seriju "Carstvo Ladovine" koja će uskoro iscuriti na internete. Tamo sam na poziciji direktora fotografije, zasad svi radimo volonterski i ulažemo veliki trud da izguramo to vani. Ekipa je mala, a atmosfera na snimanju je prijateljska što čini jedno jako zdravo okruženje i to me veseli. Što se tiče nekih osobnih ambicija, naravno da postoje, ali nigdje ne žurim.

Ima li vremena za brejk u tvom poslu, s obzirom na to da nije da imaš tip posla od 9-17… kad i uspiješ uloviti slobodno vrijeme, gdje te možemo vidjeti, što radiš, kako puniš baterije? Jer s obzirom na to da si veliki kreativac, znam da je taj faktor odmora jako bitan… 

Nisam tip koji treba "puniti baterije", tako da mi taj faktor odmora nije jako bitan, barem ne još. Za brejk se nađe vremena na svakodnevnoj bazi, možete me vidjeti u nekoj birtiji kako pijem pivo s prijateljima, gledam serije na kauču s djevojkom, šetam okolo s fotoaparatom...

Više o radovima Rina Barbira pronađite na njegovoj službenoj web stranici. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Duje Kundić

Napišite komentar

Učitaj još