Traži

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić

Intervju s producenticom Zagreb Film Festivala

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić
Već odavno smo usvojili filmski program, raspored i popratni sadržaj ovogodišnjeg, prilično raskošnog 15. izdanja Zagreb Film Festivala, koji se svečano otvara u subotu, 11. studenog. No, malo tko priča o ambicioznim, odvažnim, marljivim i mudrim ljudima, profesionalcima koji već 15 godina stoje iza ovog uspješnog hrvatskog festivala. Zato smo mi odlučili o svemu tome porazgovarati s Lanom Matić, producenticom omiljenog Zagreb Film Festivala...

Pred nama je već 15. izdanje Zagreb Film Festivala koje se svečano otvara u subotu, 11. studenog, i traje čak punih devet dana. Kroz sve ove godine postao je to festival koji smo svi jako zavoljeli, redovito pohodili, pogledali megafilmske uratke, puno toga naučili i naravno, kvalitetno se družili. Festival je to koji se danas može pohvaliti stažom koji je već na zavidnoj razini, baš poput velikih svjetskih festivala. 

Od samog početka ekipa koja stoji iza Zagreb Film Festival jasno je dala do znanja do čega drže i koji je zapravo njihov koncept. Naime, ono što Zagreb Film Festival izdvaja od drugih, jest činjenica da je usmjeren k predstavljanju i promociji debitantskih filmova i novih autora, u čemu su ostali dosljedni sve ove godine. Tako su se u glavnom (natjecateljskom) festivalskom programu ZFF-a dosad natjecali nekadašnji debitanti, a danas veliki, moćni i upečatljivi redatelji Tu su imena poput Stevea McQueena, Cristija Puiua, Radua Judea, Xaviera Dolana, Andreja Zvjaginceva, Taike Waititija, Jeffa Nicholsa i drugih, dok nacionalni natjecateljski program Kockice iz godine u godinu okuplja i publici predstavlja niz novih imena na hrvatskoj filmskoj sceni, što je jednako bitno. 

U međuvremenu festival je narastao, promijenio niz zagrebačkih lokacija, povećao broj lokacija, proširio i obogatio program, kao i broj nagrada te priznanja. Malo je reći da je to festival koji je publika prepoznala od prvog dana i svojom ogromnom količinom posjeta nagradila, no, kako se jedno takvo festivalsko događanje uopće organizira u Hrvatskoj u uglavnom zadanim financijskim okvirima i mogućnostima, doznali smo od Lane Matić (nekada Ujdur), producentice Zagreb Film Festivala.

Iako je po struci magistrica politologije, ova odvažna i ustrajna profesionalka u organizaciji ZFF-a sudjeluje još od 2003. godine, dok pet godina kasnije postaje festivalska koordinatorica. Godine 2009. ova dama koja je paralelno iskustvo stjecala u organizaciji projekata Propeler filma, toliko je zagrizla u sve skupa pa je jedini logičan slijed bio ponuditi joj mjesto stalne suradnice, danas ponosne producentice Zagreb Film Festivala - jednog od najposjećenijih i najuspješnijih hrvatskih festivala te kategorije. Što se događa u pozadini, kako izgleda organizacija jednog ovakvog festivala kroz godine, koliko je bitan timski rad, što se sve promijenilo od prvog do 15. izdanja… pročitajte u nastavku jer smo sve doznali iz prve ruke, od Lane… 

Pred nama je već 15. izdanje ZFF-a, fina je to brojka, što se sve promijenilo i što ste sve postigli u ovih 15 godina radeći na ovom cijenjenom festivalu?

Svijet oko nas se promijenio, ali festival je u svojoj koncepciji ostao dosljedan - fokus je na debitantima. Za razliku od većine festivala koji su započeli s natjecateljskim programom etabliranih redatelja te su naknadno uvodili programe posvećene debitantima, naš početak je bio jasan. Prošle godine smo uveli i nagradu Zlatni bicikl koja se dodjeljuje autorima čija smo debitantska ostvarenja prikazivali, a sada nam na festival dolaze s novim filmovima. Lijepo je kad se na festival vraćaju imena poput Alexandrosa Avranasa, Jessice Woodworth i Petera Brosensa, Antonia Piazze, Jana Cvitkoviča i mnogih drugih.

Festival je promijenio svoje lokacije, preselili smo se iz Studentskog centra, mnogi će na ovo uzvratiti s nostalgičnim sjećanjem, ali festival je morao krenuti dalje. Danas se održavamo na mnogim gradskim lokacijama i festival ima drugačiju težinu. Svakako se nadamo se da smo postigli ono najvažnije - pobuditi interes kod publike i razvijati kritičko razmišljanje. Interes koji vlada sve ove godine nije slučajnost ili prolazni trend. Publika se navikla na nas, a mi nastojimo osluškivati, donositi nove sadržaje i inzistirati na socijalno angažiranim filmovima te aktivnom ulogom u promicanju tolerancije koja ne isključuje ono drugačije. 

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić (фото 1)

Koliko je kroz sve ove godine bilo teško/lako uspjeti, možete li nam uopće opisati koliko je truda uloženo, jeste li morali pristajati na kakve kompromise, je li vam iz godine u godinu lakše ili teže?

Mi smo sistematična ekipa s radnim zadacima. Uživam u radnoj atmosferi s nevjerojatnom festivalskom ekipom. Rad na festivalu podrazumijeva isključivo timski rad. Nema soliranja. Nikome nije najteže. A kompromisi su neizostavan dio radnog i životnog vijeka. Trudimo se ostati svoji i nastavljamo raditi. Jedna ideja ne uspije, probamo drugu. Čvrsto se držimo zadanih budžeta i radimo, stvaramo, trudimo se. Nema stajanja.

Sve ove godine pratite u biti debitante, njihove filmove i nove autore, bilo hrvatske bilo inozemne, dajete im priliku. Što mislite koliko im je ZFF zapravo bio "odskočna daska" za dalje, ne mislim samo na nagrade nego i prikazivanje i sve skupa. Vjerujem da ste s mnogima u kontaktu i da imate povratne informacije?

Dali smo si ozbiljan zadatak - jedna od misija festivala mora biti pružanje potpore mladim autorima kroz svu postojeću infrastrukturu. Iznimno se ponosimo programom Kockice, nacionalnim natjecateljskim programom kratkometražnog filma. I pomno pratimo njihov daljnji rad. Vesele nas njihovi uspjesi, ponosni smo što smo bili dio njihovog festivalskog života. Od prvog ZFF-a željeli smo jedan važan dio programa posvetiti hrvatskim mladim autorima te im dati pažnju koju zaslužuju. Nakon 12 godina možemo reći da su Kockice sastavni dio ZFF-a, ali i da je to najvažnija platforma za promociju mladih autora u zemlji.

Godinama razvijamo edukativni i networking program festivala - ZFF Industriju koja pokriva razne aspekte audiovizualne umjetnosti. Između masterclassova, panela i predstavljanja međunarodnih festivala, cijeli jedan dio programa posvećen je mladim autorima. Radionica Moj prvi scenarij započela je 2012. godine i ponosni smo što ćemo ove godine na zatvaranju festivala prikazati film Žaba, redatelja Elmira Jukića, koji je bio jedan od prvih polaznika radionice. Veliki novitet ove godine je Pitching forum Industrije mladost! u kojem 12 studenata sa šest akademija iz regije pohađa radionice na kojima će razvijati svoje kratke filmove, a na kraju festivala održat će se pitching forum na kojem će svoje projekte predstaviti međunarodnom panelu.

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić (фото 2)

Kako ste zadovoljni s publikom koja iz godine u godinu redovito posjećuje festival? Čini mi se da je već od prvog izdanja publika prepoznala o čemu je riječ, a danas se doslovno traže karate više. Odaziv je, čini mi se sjajan, što je ujedno i jako lijepo za vidjeti - da Hrvati dobro reagiraju na taj kulturni-filmski pomak, da nije sve samo u blockbusterima, da ima još sjajnih i filmova i redatelja i produkcija… Koji je vaš dojam i uvid u cijelu situaciju, ako nam možete otkriti?

Na temu razvoja publike sada se u Europi radi cijela lepeza radionica, vode se diskusije, potiče međunarodna i nacionalna razmjena iskustava. Nitko više ne očekuje da publika dođe sama od sebe. Promocija je jedan dio posla, a odabir filmova i edukativnih sadržaja drugi no, tu postoji cijeli niz malih koraka koji se svaki put moraju iznova proći. Moramo stajati iza svog programa, ali ga isto tako moramo približiti publici. Mora im biti dovoljno zanimljivo da odvoje svoje slobodno vrijeme, a da im poslije ne bude žao što su bili u kinu. Spomenula sam ranije kritičko razmišljanje - ne utječemo na to što će tko misliti, film će nekome biti remek-djelo, a nekome bez veze, ali ste bili, vidjeli i zaista znate o čemu pričate. 

Kako izgleda proces pripreme jednog tako velikog i kompleksnog festivala, mislim logistički, organizacijski, jer čini mi se da dok će sada trajati ovo novo izdanje koje nam se bliži, da ste vi već u priprema za ono iduće. Koliko ljudi zapravo radi na tome, je li to full time job, ono 24/7 kroz cijelu godinu?

Ovo nam je petnaesti festival tako da je sigurno lakše jer donekle znamo što nas čeka, dok nam iskustvo olakšava sam proces donošenja raznih odluka. Ali svaki festival je drugačija forma novih ili mutiranih problema. Nikad nije dosadno. Odmah nakon završetka ovog planiramo sljedeći. Već sada u pripremama znamo što ćemo sljedeće godine napraviti mudrije (smijeh). Kontinuirani rad na projektima se uvijek vidi, isto kao i u svakom drugom poslu. Svaki festival nam je izazov, veselimo mu se i u isto vrijeme se pribojavamo jer smo ljestvicu još malo podignuli.

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić (фото 3)

Koja je točno vaša uloga u svemu tome, vi ste producentica festivala, ali možete li molim vas našim čitateljima pojasniti točno o čemu je riječ…?

U našem radnom kolektivu postoji dosta sektora. Od programskog, ureda promocije, ureda za goste, odnose s javnošću, marketinga, raznih festivalskih lokacija, izdavaštva i ostalih. Samo u pripremama broj festivalske ekipe naraste do sto. Kad se tome pridruže volonteri, svi domaći i međunarodni gosti te dođe publika - nastane pravi festival! Najvažniji dio posla je ispoštovati rokove, a prije toga pogledati ogroman broj filmova, odabrati popratne sadržaje te započeti pripreme s festivalskom ekipom. Sama produkcija podrazumijeva pregled svih procesa stvaranja festivala.

Tko vama (ZFF timu) u svemu tome pruža najveću podršku, bez koga ne možete? Osim bez publike (smijeh)

Publika, publika i publika (smijeh). Potom u istom redu javna potpora i sistem financiranja te sponzori koji mare za kulturu. Nema ih puno i zato im treba odati posebno priznanje.

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić (фото 4)

S obzirom na to da sve veći broj ljudi svake godine posjećuje festival, dakle, opasno se širite, može li se dogoditi da ultimativno Kino Europa postane premalo za uopće podnijeti takav festival uz popratne dvorane?

Publika u Zagrebu ima zavidan broj filmskih manifestacija, kao i kino repertoar na kojima uredno gleda recentne nezavisne filmove. Situacija nije ista kao kad smo započinjali s festivalom i zato osluškujemo i nudimo ono čega nedostaje, a to su dodatni edukativni sadržaji. Također, trudimo se da naš program vidi što više publike van Zagreba. Već godinama program ZFF putuje u isto vrijeme kad i u Zagrebu, održava se i u Varaždinu, Čakovcu, SOS selima. Naš program i tijekom godine gostuje na mnogim hrvatskim otocima u suradnji s agilnim Kinom Mediteran, dok u sklopu suradnje s drugim međunarodnim festivalima prikazujemo program Kockice - tako recimo radove mladih autora prikazujemo već deset godina u posebnom programu Sarajevo Film Festivala. Ove godine velika novost je gostovanje cijelog programa Ponovno s nama u riječkom Art-kinu, a njihova publika najboljem će filmu dodijeliti Riječku nagradu publike. Pojedine filmske ekipe predstavit će se i u Zagrebu te Rijeci.

Sve o kompleksnoj organizaciji i pozadini mega uspješnog ZFF-a doznali smo od Lane Matić (фото 5)

I za kraj, Lana, imate li tremu ovako prije festivala, čega se nekako najviše bojite ili strepite? Otkrijte nam, još tri dana je ostalo do otvorenja 15. Zagreb Film Festivala...

Uvijek imam tremu. I konstantno pitanje - jesmo li nešto zaboravili? Uz nadu da nismo...

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Latica Martinis Filković

  • Fotografija: Senja Vild

Napišite komentar

Učitaj još