Traži

Zašto jako puno ljudi u Zagrebu odjednom želi gledati hit tv serije sa scenaristicom Irenom Krčelić?

Scenarističke gledaonice za koje se uvijek traži mjesto više

Zašto jako puno ljudi u Zagrebu odjednom želi gledati hit tv serije sa scenaristicom Irenom Krčelić?

Tekst: Latica Martinis Filković

Scenaristica, dramaturginja i spisateljica Irena Krčelić svojim scenarističkim gledaonicama u Zagrebu zaokupila je pažnju mnogih. Koncept je to u sklopu kojeg možete pogledati i prodiskutirati neku od najpopularnijih tv serija kao što su "Dark", "Stranger Things", "Game of Thrones"... i ne samo to. Ovdje možete naučiti i doznati puno toga o pisanju i stvaranju scenarija, a možda u sebi otkrijete da taj talent već imate itekako usađen u sebi, ali ga još niste osvijestili...

Ona je dramaturginja, scenaristica i spisateljica, ona je Irena Krčelić. Kao scenaristica, odpeglala je, kako sama voli za sebe reći, najrazličitije TV formate i žanrove, od sapunica ("Zabranjena ljubav"), dramskih serija ("Dobre namjere"), humorističkih serija ("Bitange i princeze"), kao i pregršt manje živopisnih projekata.

Prvi dugometražni igrani film za djecu ("Duh babe Ilonke") donio joj je najdražu i najšašaviju od svih nagrada, za najbolji scenarij na filmskom festivalu u Bombaju. U stvaralačkom radu posebno je interesiraju tehnologija i DIY kultura, a jako je ponosna i na TV seriju za klince "Laboratorij na kraju svemira" za koju je osmislila i raspisala obje sezone i svih 60 epizoda. Veseli je i što je Laboratorij primio ponudu za remake rights za englesko govorno područje. 

Podučavati je kako priča, započela posve slučajno, i to pri Šoli filmske pripovedi Pokaži jezik u Sloveniji, u proljeće 2000. godine. Kao idejna začetnica i suosnivačica scenarističkih radionica Palunko koje kreću 2003. godine pri Hrvatskom filmskom savezu, osmislila je i održala više radionica nego ih se sama može sjetiti, kako u sklopu Palunka, tako i u okviru raznih programa u Hrvatskoj i inozemstvu. Posebno su joj drage one u sklopu Dunavske scenarističke radionice pri Vukovar film festivalu. 

Iako je stvaralački trenutno okupiraju mnogi filmski projekti na kojima aktivno i danonoćno radi, ono zbog čega je nama dodatno privukla pažnju jesu njezine iznimno posjećene scenarističke gledaonice popularnih tv serija koje organizira u Zagrebu, kao javni dio programa SFenarističke radionice. Namijenjene su svima onima koje zanima žanrovska scenaristika ili pak svima onima koje ovo područje općenito interesira, a vole pisati i željeli bi se okušati i u toj formi. Dobrodošli su i, kako ističe Irena, svi oni koji pak jednostavno žele pogledati neku cool hit seriju i prodiskutirati o njoj na jedan malo drugačiji, stručniji način. O tome svemu odlučili smo porazgovarati s Irenom, evo što nam je rekla… 

OK Irena, ti si u Zagrebu pokrenula scenarističke gledaonice. Koliko pratim filmsku scenu, nisam još naletjela na nešto takvo u Zagrebu ili šire... Kako si ti došla na tu ideju, što te potaknulo u tome?

U sklopu scenarističke radionice, kao javni dio programa, vodim gledaonice tijekom kojih se bavimo osnovama dramske kombinatorike. Na ideju sam došla davno, za vrijeme studija, kada sam kod legendarnog profesora Peterlića brojala kadrove tijekom gledanja filma. To je odlična vježba za redatelje, no meni kao scenaristici nije bila korisna, pa sam uz kadrove počela brojati story-bitove, odnosno ključne dijelove glavnih linija radnje. Kasnije mi se to, u praksi, pokazalo kao jedna od najboljih scenarističkih vježbi. 

Zašto jako puno ljudi u Zagrebu odjednom želi gledati hit tv serije sa scenaristicom Irenom Krčelić? (фото 1)

Fora je u svemu da na gledaonicama gledaš s polaznicima popularne hit serije, "Stranger Things", "Westworld", "Game of Thrones"... i onda ih raznim tehnikama u scenarističkom smislu analizirate, diskutirate? Je li tako? Možeš mi ukratko opisati kako izgleda jedna gledaonica?

Vježbamo gledati na stvaralački način i priču pratimo onako kako ju je najprirodnije sastavljati, od kraja prema početku. Gledaonice započinjemo gledanjem kraja prve epizode TV serije. Zatim razgovaramo o tome na kakav početak i sredinu završetak upućuje te ih zajednički osmislimo, a onda pogledamo da provjerimo jesmo li pogodili. Najčešće dobro pogodimo - dramski mehanizmi koji pogone serijale su vrlo jednostavni. 

Koji je zapravo cilj i svrha gledaonica, približiti polaznicima scenarij kao sastavni i rekla bih ključni dio u nastajanju neke serije, filma... odnosno kako napisati dobar scenarij?

Gledaonice su prvenstveno namijenjene polaznicima scenarističke radionice kojima, u pravilu, najviše problema zadaje šaltanje iz proznog u dramski način stvaranja. Dramsku formu karakterizira kreiranje fabule kolopletom sukoba među junacima. Upravo se na to fokusiramo tijekom gledanja.

Jesu li na gledaonicama dobrodošli ljudi koji se već bave time amaterski ili se mogu priključiti svi oni koji razmišljaju da se upuste u pisanje scenarija ili koji osjete da im je to zanimljivo ili?

Dobrodošao je svatko. Dolazi ekipa s tekuće radionice, kao i s prošlih, a dolaze i ljudi koji jednostavno vole serije i ne zanima ih pisanje.

Kako izgledaju diskusije na gledaonicama, dođe li do verbalnih okršaja možda i u kojim trenucima (smijeh)? Na što se polaznici najviše kače recimo, u kojim momentima, toleriraju li se polaznici u međusobnim razilaženjima?

Atmosfera je ležerna, nabacujemo hipoteze i onda ih provjeravamo. Ali kad dođemo do trenutka da na temelju kraja prve epizode izvlačimo i sam kraj sezone serijala, onda se zna dogoditi da netko poklopi uši ili izađe van kako bi izbjegao spoilere

Zašto jako puno ljudi u Zagrebu odjednom želi gledati hit tv serije sa scenaristicom Irenom Krčelić? (фото 2)

Iza tebe je već sada nekoliko gledaonica, kakve su reakcije polaznika, što ti kažu nakon svega, koji su njihovi dojmovi i što ističu kao prednosti, a što možda kao mane?

Više manje svi pohvataju osnove dramskog načina pripovijedanja već nakon par zajedničkih gledanja, a najviše me veseli što sam sve manje potrebna u diskusiji. Pritužbe? Nakon odgledane pilotke požele odgledati cijelu sezonu. A tko ima toliko vremena?

Koliko je zapravo teško ili lako napisati kvalitetan scenarij? Možeš li ukratko reći u čemu leži cijela tajna pisanja scenarija?

Kao i svakoj drugoj branši, savladavanje zanata, rad i upornost.

Kako odabireš serije koje će se gledati na gledaonicama, prema nekoj posebnosti pojedinog serijala, prema popularnosti da privučeš recimo publiku, prema samom scenariju kako je napisan i zbog čega se ističe ili kombinacija?

U ovom se ciklusu držim ZF&F žanra, a serije biram tako da pokrijem različite tipove dramskog pripovijedanja. Dio programa su i pilotke koje biraju polaznici radionice koji žele moderirati diskusiju serije koja ih posebno zanima. 

Zašto jako puno ljudi u Zagrebu odjednom želi gledati hit tv serije sa scenaristicom Irenom Krčelić? (фото 3)

Je li neki od polaznika dosad napisao već scenarij koji si imala prilike pogledati i da si reagirala s WOW, ovo je nešto dosta dobro ili ima potencijala?

Sjajan je "Platneni grad" Darije Keršić koja kreće s premisom obrnutog izbjeglištva - kako bi bilo da ljudi s Bliskog istoka ne bježe u Europu, nego da mi tražimo spas u arapskim zemljama? Ne radi se o znanstvenoj fantastici, već priči o El Shattu, dalmatinskom zbjegu u Egipat tijekom II. svjetskog rata. Ili "Svi Kalaševi konji" Dubravke Majić Misir koja kroz slom lokalne škole western jahanja progovara o braniteljima na tako svjež i intrigantan način da nadrasta domaće okvire i izrasta u temu aktualnu međunarodnoj publici. Ili "Djevojka od bronce" Mihaele Marije Perković s fascinantnom pričom smještenom na vrhunac Vučedola, a koja prati ekološku katastrofu uzrokovanu proizvodnjom bakrenog oružja, po čemu je vučedolsko nalazište relevantno u svjetskim razmjerima. To su samo neke od intrigantnih priča...

Može li danas svatko tko poželi napisati scenarij, dobar scenarij ili mora ipak imati neko konkretno predznanje, tj. je li dovoljna samo strast?

Strast je pokretač. Sve ostalo je rad.

Činjenica je da danas u Hrvatskoj ima jako malo kvalitetnih scenarista, i svi redatelji i produkcije su stalno u potrazi za nekim sjajnim, ali njih kao da nema na vidiku ili jako slabo. Ti definitivno spadaš u skupinu onih hvaljenih. No, koje je neko tvoje poimanje nazovimo ju scenarističkom scenom u Hrvatskoj, zašto je to tako...?

Mala europska kinematografija koja počiva na načelima "autorskog filma" ne daje puno prostora za razvoj scenaristike. No, meni je draže na prepreke gledati kao na most prema rješenju. Vrhunska scenaristička edukacija svima je lako dostupna online, bez obzira u kojem dijelu svijeta živjeli. U eri globalnog tržišta fokus na rad samo na hrvatskom jeziku ionako vodi u slijepu ulicu.

*Iduća gledaonica na kojoj se gleda prva epizoda serijala "Utopia" održat će se 10. ožujka od 17 sati u ležernoj atmosferi gejmerskog caffea Crni mačak, Podolje 10 (minuta pješke od Ilice prema Vinogradskoj) u Zagrebu. Upad je slobodan, prethodna najava nije potrebna. Više o svemu detaljnije ovdje

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Senja Vild
Učitaj još