Traži

Izložba tjedna: "Atelier 07" u Radničkoj galeriji

Autora Maka Melchera

Izložba tjedna: "Atelier 07" u Radničkoj galeriji
Izložba umjetnika Maka Melchera pod nazivom "Atelier 07" otvara se u četvrtak, 5. listopada, u 19 sati u zagrebačkoj Radničkoj galeriji - Raga

U povijesti skulpture oblikovanje draperije uvijek je predstavljalo poseban izazov i specifično polje u kojemu se mogla ogledati kiparova manira i vještina. Negirati (na neki način) tvrdi medij kiparskoga materijala i od njega stvoriti vizualni dojam podatne i meke tkanine bio je cilj mnogih umjetnika, pa stoga nije čudno što su, jednom kada su ovladali tehnikom, počeli hipertrofirati zgužvane draperije svojih likova. Nabori halja baroknih svetaca tako ponekada nalikuju olujnom moru u kaotičnoj i nervoznoj borbi vodenih masa. Na taj su način one postajale i nositeljima specifične ekspresivnosti. Malo tko je to bolje pokazao od Gian Lorenza Berninija u skulpturi Ekstaza svete Tereze, iz sredine 17. stoljeća, u rimskoj crkvi Santa Maria della Vittoria. Zanos avilske svetice naglašen je njezinim izrazom posvemašnjeg tjelesnog prepuštanja, zapravo orgazmičkog vrhunca, a titraje u njezinu tijelu dodatno sugerira bogata, mekana i namreškana draperija postavljena ponad grubo klesanih oblaka. Tjelesno je ovdje transformirano u duhovno, materija u čistu senzaciju.

Izložba tjedna: "Atelier 07" u Radničkoj galeriji (фото 1)

Kada gledamo nove radove Maka Melchera, u seriji koju naziva Kiparska platna, taj spoj materije i duha prva je asocijacija. Oni su došli u njegovu opusu nakon glinenih, ambijentalnih ostvarenja koja su prostorima gdje su bila izložena nametala prisutnost svoga postojanja s kojom je bilo povezano i njihovo nestajanje i trošenje: naime, sušenjem gline na konstrukcijama ona se lomila i otpadala. Disanje i gipkost materije preobražavalo se u krutost isušenoga leša. Melcherove skulpture prikazivale su proces trajanja koji se može shvatiti kao borba materije s vremenom u kojemu prolazi, ali i kao nužno nadopunjavanje tih dvaju elemenata pri čemu je mijena koja se djelu događa nužna za zaokruživanje njegove estetske biti. Svijest o prisutnosti tu je bila jednako snažna kao i svijest o prolaznosti.

Izložba tjedna: "Atelier 07" u Radničkoj galeriji (фото 2)

Kiparska platna glinu fiksiraju na komade jute, što dozvoljava ukrućivanje njezinih pregiba i pucanje njezine površine, a njezino osipanje je prisutno u manjoj mjeri. Pričvršćena uza zid ili, u ovom slučaju, prebačena preko konstrukcije u prostoru, Platna djeluju kao odbačene haljine nekog duhovnog učitelja (Isusa, Bude ili Obi Wan Kenobija) koji se upravo dematerijalizirao, ostavljajući na zemlji samo svoj tekstilni pokrivač. Brojne spiritualne doktrine sadrže u sebi težnju prosvjetljenju, koje se poistovjećuje s eteričnim, odnosno nezemaljskim, nematerijalnim postojanjem. Uzrok tomu je vjerojatno ljudska iluzija kako ćemo se, jednom kada se lišimo tijela, lišiti i svih fizičkih problema, boli i neugodnosti koje osjećamo. Ali iskusni poznavatelji duhovnih praksi uvijek će istaknuti kako tjelesna materija nije manje bitna od one umne (od duše, kako bi oni rekli) i kako se spoznaja punine ljudskoga života može doživjeti samo u spoju fizičke i duhovne komponente. U filozofiji, disciplini koja pokušava racionalno usustaviti spoznajna pitanja, ovaj se problem razmatra kroz teoretiziranje o suodnosu shvaćenoga i doživljenoga.

Izložba tjedna: "Atelier 07" u Radničkoj galeriji (фото 3)

Melcherova draperija koja lebdi u prostoru Radničke galerije posjeduje sličnu estetiku kakvu je imala instalacija Uznesenje Anisha Kapoora, ostvarena 2011. u venecijanskoj crkvi San Giorgio Maggiore. Ona se sastojala od uskog stupa dima, koji se vijugavo penjao do polukugle kupole. Kapoor je inače slične instalacije radio od početka 2000-ih, ali ova se čini najuspjelijom, zbog suglasja elegantnih formi renesansne arhitekture i linije koja se lagano njiše, te pred očima posjetitelja mijenja gustoću, na trenutke gotovo posve nestajući. Suptilan, plešući stup dima u središtu Palladiove crkve svjedoči, poput ovih krutih komada gline, o tome kako je doživljaj umjetnosti istovremeno tvaran i intelektualan: kako je to nerazdvojiv spoj senzornoga osjeta i onoga što taj osjet budi u recipijentima djela. Metaforički, to je još jedan iskaz o tjelesnome postojanju čovjeka, krhkom, nestalnom i beznačajnom u svojoj kratkotrajnosti (nasuprot eona u kojima se odvija postojanje svemira), ali koje je upravo zbog tih značajki preduvjet naše potrage za nekom višom svrhom vlastitoga postojanja i stvarnosti općenito. A ta svrha vjerojatno i ne postoji, barem ne izvan iluzije da smo je naslutili – iluzije koju pruža umjetnost. Više informacija o samoj izložbi koja će biti otvorena do 5. stuenog možete pronaći na službenom Facebook eventu.

Izložba tjedna: "Atelier 07" u Radničkoj galeriji (фото 4)

Tekst: Feđa Gavrilović

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

L.M.F.

  • Fotografija: PR

Napišite komentar

Učitaj još