Traži

Kako su modne kuće počele ulagati u umjetnost

Novi trendovi u poslovanju

Kako su modne kuće počele ulagati u umjetnost
Suradnja između visoke mode i vrhunske umjetnosti traje desetljećima, a sve se više modnih kuća odlučuje za otvaranje vlastitih muzeja koji prikazuju njihove proizvode, ali i radove različitih suvremenih umjetnika

Moda i umjetnost gotovo prirodno idu ruku pod ruku. Neki će reći da je moda sama po sebi umjetnosti i kao takva je dostatna, no velik dio svjetske umjetničke zajednice, iz ovog ili onog razloga, ne dijeli to mišljenje. Bilo kako bilo, neupitna je činjenica da postoji neraskidiva veza između mode i (suvremene) umjetnosti, i to nije ništa novo. Dovoljno se samo sjetiti legendarnog Šešira cipele koji je nastao kao rezultat suradnje između Salvadora Dalija i Else Schiaparelli ili pak modela u Vogueu koji poziraju ispred originalnih djela Jacksona Pollocka. Osim pojedinačnih suradnji s umjetnicima, modne kuće sve češće surađuju i kulturnim institucijama, a veliku korist uživaju obje uključene strane; muzeji dobivaju veću frekvenciju posjetitelja, a klijenti određenog brenda se osjećaju povlaštenima što posjeduju odjeću kreatora koji izlaže u kakvom muzeju ili galeriji.

Kako su modne kuće počele ulagati u umjetnost (фото 1)

Ulaganje u umjetnost se uvijek smatralo pokazateljem dobrog ukusa. To pravilo vrijedi i danas, pa tako kuće poput Ermenegilda Zegne u svojim poslovnicama održavaju umjetničke performanse. Veći broj kuća će se, za sada, još uvijek prije odlučiti za kakav suptilniji način poticanja umjetnosti, poput donacija manjim galerijama ili pak stipendiranja mladih umjetnika u usponu. Neke kuće pak imaju čak i službene nagrade koje dodjeljuju na području umjetnosti. Primjerice, onaj tko pobijedi na natječaju kuće Hugo Boss, prima ček u iznosu od 100,000 dolara i priliku za izlaganje u prestižnom muzeju Guggenheim. Kuća Max Mara pak dodjeljuje posebne nagrade za žene u umjetnosti, a mogu se odnositi na novčane iznose ili pak povezivanje s priznatim umjetnicima koji će im pružiti priliku da se dokažu. 

Ipak, unatoč mnogim vidljivim suradnjama između stručnjaka iz područja mode i umjetnosti, one nikad nisu bile toliko jake i konkretne kao što su postale u posljednje desetljeće ili dva. Naime, suradnje i međusobno simpatiziranje su s vremenom prerasli u jasnu i razrađenu poslovnu strategiju, a modne kuće su počele otvarati privatne muzeje. Začetnica ovog trenda je Miuccia Prada, koja je još 1994. otvorila Fondazione Prada u Veneciji, mjesto namijenjeno susretu kulture i umjetnosti. Nakon ovog projekta, uslijedilo je i otvaranje muzeja kuća Louis Vuitton, Gucci i Ermenegildo Zegna, a uskoro bi im se trebala priključiti i Kering grupacija. Zanimljivo je primijetiti kako ove utjecajne modne kuće nemaju prevelike financijske koristi, no François Pinault (Kering) je istaknuo kako to nije ni cilj. Umjesto dobiti, cilj je zadržati kontakt s povijesti i kulturom. Posjedovanje muzeja i obraćanje pažnje na umjetnost postaje stvar prestiža, ali i prostor za novo rivalstvo među velikim igračima. 

Kako su modne kuće počele ulagati u umjetnost (фото 2)

Kad govorimo o muzejima modnih kuća, ključno je spomenuti nekoliko najutjecajnijih. Za početak izdvajamo Center for Contemporary Art Fondation, osnovan od strane kuće Louis Vuitton. Kako sami ističu, radi se o mjestu koje bi Parizu trebalo osigurati ultimativan prostor za kulturu i umjetnost. Samu zgradu je radio veliki arhitekt Frank Gehry, a dobio je zadatak napraviti nešto ikonično i prepoznatljivo, pa iako je sam projekt u početku naišao na negodovanje javnosti, danas se većina slaže da je dobro što takvo što postoji. Osim aktualnih izložbi različitih suvremenih umjetnika, ovdje su se održavale i modne revije.

Kako su modne kuće počele ulagati u umjetnost (фото 3)

Sljedeći muzej za koji trebate znati je već spomenuti Fondazione Prada u Veneciji, ali i onaj kasnije otvoren u Milanu. Miuccia Prada i njen suprug, Patrizio Bertelli, strastveni su kolekcionari umjetnosti pa je ovaj korak bio logičan potez. Njihovi su muzeji u kratkom roku postali središta umjetnosti gradova u kojima se nalaze, a posebni su i po tome što, osim stalne postave, prikazuje i radove umjetnika koji su rađeni samo za njih. Posljednji muzej koji izdvajamo se tek treba otvoriti, no nema sumnje da će postati jedan od najrelevantnijih za ovu priču. Naime, Pariz bi 2018. godine trebao dobiti muzej u kojem će biti prikazana osobna kolekcija umjetnina prethodno spomenutog François Pinaulta iz moćne Kering grupacije. Vrijednost njegove zbirke se procjenjuje na 2 milijarde dolara, a sastoji se od djela klasičnih i suvremenih umjetnika. Uz to, Pariz bi trebao dobiti i prvi muzej posvećen isključivo modi, u sklopu novih prostorija Palais Galliera, a cijeli se projekt razvija u suradnji s kućom Chanel.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

E.G.

  • Fotografija: Buro247.ru, Facebook

Napišite komentar

Učitaj još