Traži

Kako smo počeli putovati za fotografije

Sveprisutni trend na društvenim mrežama

Kako smo počeli putovati za fotografije

Tekst: Ema Glavina

Svrha putovanja je originalno bila upoznavanje novih kultura, širenje horizonta i upijanje iskustva kakva nam inače nisu dostupna. Za veliki broj ljudi, svrha putovanja danas je dodatna popularnost na Instagramu - na more ne idemo bez plamenaca na napuhavanje, bukiramo hotele čiji je dekor "Instagram friendly", a znamenitosti poput kosog tornja u Pisi "guramo" dok kadar ne bude savršen. Kako smo se našli u toj situaciji i nazire li se uopće kraj?

Labudi, plamenci i pelikani. Što god u zadnje vrijeme gledala na društvenim mrežama, znam da će labudi i plamenci napasti iz prikrajka. Jednostavno, direktiva cool ekipe s Instagrama je i  ove godine poprilično jasna. Držite li se do sebe, držat ćete za vrat i kakvog plamenca na napuhavanje i taj prizor podijeliti s onima koji vas prate. Prvenstveno ćete svima htjeti poručiti kako pratite sve must trendove, na godišnjem ste dok drugi rade i živite život punim plućima. Svaka čast, vi ste još jedan od stotina tisuća korisnika Instagrama koji bit iskustva odmora svodi na fotografiju koja će polučiti ono što vam je jedino važno - lajkove. U cijeloj ovoj priči mi je ponovno fascinantno koliko je ljudima lako prodati trendove. Da nam je netko prije nekoliko mjeseci rekao da će najtraženija "roba" biti gumene životinje za plažu, ne bismo im povjerovali. No, onda su u igru ušli globalni influenceri, predvođeni klanom Kardashian - Jenner, Hadid i ostalom svitom modela te nam još jednom pokazali kojim putem ovog ljeta trebamo ići. Zaboravite na robinzonski odmor ili skrivene uvale daleko od znatiželjnih pogleda. Ove je sezone, baš kao i mnogih prošlih na sličan način, u modi megalomanija i razmetanje koje postaje samo sebi svrha

Bez ikakve sumnje, ljudi su fotografirali svoja putovanja i davno prije pojave društvenih mreža. Svi mi posjedujemo drage fotografije s nekih starih odmora, ali one su obično bile rezervirane za nas same i eventualno kojeg zainteresiranog rođaka ili prijatelja. Ako pak govorimo o fotografijama koje su se objavljivale u medijima, one su uglavnom imale nekakvu umjetničku vrijednost ili su na neki drugi način bile zanimljive širem auditoriju. Kad su u pitanju kriteriji koji se moraju poštovati danas da bi vaša fotografija bila udarna vijest u medijima, oni gotovo da i ne postoje. Dovoljno je da ste relativno poznata osoba koja pozira na fotografiji sa svog odmora te ju podijelite na društvenim mrežama. Mediji će to prenijeti, a velik dio "običnih smrtnika" će još jednom pomisliti kako poznate osobe žive živote iz bajke, dok su ostali osuđeni na nekakvo životarenje i povremene izlete do mora.

Kako smo počeli putovati za fotografije (фото 1)

Upravo se o tome i radi: po tko zna koji put će nam zavist izazvati nečiji život sveden na fotografiju koja ne mora biti vezana sa stvarnim stanjem stvari. A onda su, prije nego što smo se uopće stigli snaći, to isto počeli raditi svi. Putuje li se do Karlovca, stavlja se check in, ide li se do Dalmacije, objavljuje se nekoliko fotografija s plaže, a govorimo li pak o daljim inozemnim destinacijama, čeka nas već provjerena formula "bombardiranja" news feeda naših prijatelja. Sve počinje prijavom u zračnoj luci, nastavlja se fotografijom putovnice i avionskih karata, storyjem s avionske piste prije (ili za vrijeme) polijetanja te konačno fotografijom stizanja na odredište. No, ako ste mislili da priča tu staje, prevarili ste se. Prava avantura tek počinje, a poželjno je svaki dan objaviti nekoliko fotografija na kojima se jasno vidi kako se odlično provodite. Nađe li se tu kakav komentar u stilu "Zaviiiidim", misija je uspješno završena. I tako do sljedećeg odmora.

O tome kako su putovanja postala ultimativni trend koji svi žele slijediti smo već pisali, i ovaj se tekst ne bavi tim fenomenom, ali se bavi onim koji je uz njega izravno vezan. Htjeli mi to priznati ili ne, putovanja danas velikom broju ljudi podrazumijevaju namještene fotografije za koje će pozirati satima. Doista se ne radi o pretjerivanju, a tome sam zadnji put svjedočila kad mi je prijateljica pričala kako je odbila putovanje sa svojim kolegicama budući da su je one upozorile da će se pred glavnim znamenitostima odvijati svojevrsni photo sessioni.

Drugim riječima, nitko ne ide nigdje dok se ne napravi nekoliko fotografija dostojnih objave za taj dan. Možda je i najporaznije u cijeloj priči što kreativnost nije nimalo na cijeni. Točno se zna pred čime se slikate na kojoj destinaciji. Putujete li tako u Cinque Terre, ciljat ćete na kakvu terasu s pogledom na šarene kućice, idete li u Santorini objavit ćete fotografiju silaska niz stepenice koja obuhvaća cijeli grad, dok je za Pariz dovoljna slika Eiffelovog tornja s uvijek prigodnim "Paris is always a good idea" opisom. Više od toga vam naprosto ne treba, budući da znate da će ovakve, zapravo jako generične fotografije, polučiti očekivane reakcije.

Kako smo počeli putovati za fotografije (фото 2)

Tome u prilog svjedoči i cijeli niz situacija o kojima svjetski mediji ne prestaju pisati, pa tako možete vidjeti popise most Instagrammed odredišta po svjetskim gradovima. I sami smo pisali o sindromu hotelskog bazena u Maroku koji nosi laskavu titulu najfotogeničnijeg bazena na svijetu, a koji ne prestaje biti popunjen do posljednjeg mjesta, i to samo zato što ga svi žele imati na svojim profilima. Na svijetu i u Maroku sigurno postoji cijeli niz jednako lijepih (ili ljepših) bazena, ali Instagram zajednica je odlučila da je baš ovaj it bazen ove sezone. I tamo trebate biti. Koliko daleko ide opsesija putovanjima na društvenim mrežama, govore i brojni primjeri ljudi za koje je naknadno otkriveno kako su se na neka mjesta fotošopirali. Posljednji slučaj koji je nasmijao javnost jest onaj repera Lil Bow Wowa, koji je objavio fotografiju privatnog aviona s kojim kreće na odmor. Na njegovu nesreću, jedan ga je suputnik fotografirao na letu u ekonomskoj klasi, a mediji vrlo brzo otkrili da je fotografija privatnog aviona zapravo fotografija koju je davno objavio netko drugi. Ako ovakve i slične situacije ne znače da smo kao društvo otišli u potpuno krivom smjeru, ne znam što znači

Naposljetku, opsesija putovanjima na društvenim mrežama je iznjedrila i neka nova zanimanja, pa tako danas svi žele biti travel blogeri, naivno vjerujući kako on podrazumijeva da vas netko plaća za čisti hedonizam. Kao i obično, zanemaruju sve one faktore koji se nalaze iza bajkovite fotografije i zaboravljaju na sate i sate rada koji su u nju uloženi. Bilo kako bilo, kad nas već nitko ne plaća za putovanja, stvar uzimamo u svoje ruke i svoje profile na društvenim mrežama pokušavamo urediti tako da izgledaju kao da smo barem jednom mjesečno na nekoj novoj i uzbudljivoj lokaciji. Ne dao bog da netko pomisli kako subotu provodimo ležeći pred televizorom ili spremajući stan. Takvi prizori nisu Instagram friendly. Da, i taj izraz postoji i sugerira da su samo neke fotografije dovoljno vrijedne objave, dok svakodnevne prizore iz života koje nisu seksi ostavite u svoja četiri zida.

Kako smo počeli putovati za fotografije (фото 3)

Tako smo došli i u situaciju u kojoj postoje i taktike iskusnih igrača. Naime, možete otići na kakvo vikend putovanje, a slike objavljivati kroz period od tjedan dana. Tko će znati da ih zapravo objavljujete iz svoje sobe? Nitko, a to vam je i bio cilj. Budući da sve navedene pojave gledamo na našim news feedovima već nekoliko godina, nije realno očekivati da će one tako skoro nestati. Dapače, cijela stvar možda i evoluira pa ćemo u očaravajućim odmorima naših prijatelja moći uživati preko virtualne stvarnosti, a onda, tko zna gdje će nam svima biti kraj. Situaciji u kojoj će poanta odmora ponovno postati odmor se možemo samo nadati.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Instagram,
    Unsplash
Učitaj još