Traži

Kontroverzan život Fiatovog nasljednika

Pad i uspon Lapa Elkanna

Kontroverzan život Fiatovog nasljednika

Text: Ana Pavić

U Italiji postoje dvije važne stvari. Jedna je Vatikan, a druga je obitelj Agnelli - napisao je Giancarlo Galli u biografiji Giannija Agnellija, osnivača tvrtke Fiat i jednog od najmoćnijih Talijana

Priča o obitelji Agnelli ima sve elemente holivudskih filmova od prevare, osvete, smrti, tragedije, sve upakirano u luksuzan lifestyle koji je Italija obožavala i mrzila u isto vrijeme. Gianni Agnelli je bez sumnje bio heroj talijanske ekonomije, simbol kapitalizma i magnat koji je zapošljavao 60 tisuća ljudi te pritom učinio Fiat najprepoznatljivijim talijanskim izvoznim proizvodom. Nadalje, Agnellijevi u svom vlasništvu i danas imaju nacionalni ponos - nogometni klub Juventus, što ih je dodatno pozicioniralo kao neslužbenu kraljevsku obitelj vrijednu 3.1 milijardu dolara. Pored poslovnih uspjeha Gianni Agnelli je privlačio pažnju osebujnim stilom radi kojeg je dospio na listu najbolje odjevenih muškaraca svih vremena. Njegova odijela po mjeri, uvijek začinjena nekim posebnim dodatkom, poput svilenih marama u bojama, učinila su ga stilskom ikonom i inspiracijom za brojne dizajnere poput Nina Ceruttija koji ga je stavio uz bok Johnu Kennedyju i Jamesu Bondu.

Gianni Agnelli

Iako je bio oženjen za plemkinju Marellu Agnelli mediji su s više zanimanja pratili njegov ljubavni život iza scene i burne veze s glumicom Anitom Ekberg i američkom dizajnericom Jackie Rogers. Nakon njegove smrti 2003. godine javnost se okrenula ka familiji Agnelli, pitajući se tko će preuzeti poslovno carstvo. Fiat je bio u problemima i nekoć sjajan primjer ambicije, znanja i inovacije postao je ugrožen od strane azijskih automobilskih kompanija koje su počele grabiti značajan dio financijskog kolača automobilske industrije. Nakon brojnih previranja unutar obitelji, imenovanja i smjena, odlučeno je da će kompaniju voditi John Elkann, unuk Giannija Agnellija. Kao direktor marketinga imenovan je njegov mlađi brat Lapo.

Iako je John preuzeo odgovorniju funkciju u kompaniji brzo je postalo jasno da je Lapo prava zvijezda obitelji Flambojantan u svakom pogledu Lapo se ponašao kao kakva rock zvijezda vječno privlačeći paparazzije koji su ga slijedili po noćnim klubovima. Uvijek odjeven u odijela jarkih boja i dotjeran do savršenstva, Lapo je bio pravo oličenje bogatog nasljednika koji na put odlazi s kovčegom u kojem nosi 100 pari custom made cipela. Netom prije zaposlenja u Fiatu obnašao je funkciju asistenta Henryju Kissingeru koji je bio najbolji prijatelj njegovog djeda. Kada je nakon Giannijeve smrti pozvan da se vrati u Torino nije se dvoumio. Obiteljski posao je nešto u čemu je oduvijek želio sudjelovati i ponovno učiniti Fiat vodećom kompanijom. Emotivan, energičan i fokusiran, Lapo je u posao uletio svim srcem, nastojeći modernizirati sliku Fiata i privući nove generacije kupaca.

LApo Elkann

Za razliku od ostalih glavešina u kompaniji razmišljao je progresivno i sa svojim timom ponudio svježe ideje koje nisu najbolje legle upravnom odboru. U suradnji sa školskim prijateljem osmislio je liniju džempera na koje je aplicirao Fiatov logo iz 1920. Kako doliči stilskoj ikoni i "it" dečku (Lapo je tada imao 26 godina), za lansiranje je odabrao prestižni Corso Como te je 2003. organizirao event na kojem je sam promovirao Fiat džemper naravno kombiniran s odijelom njegova djeda Giannija. Povodeći se za njegovim primjerom, svaki šminker u Italiji sljedeće je godine hodao ulicama brendiran kao Fiatov prodajni predstavnik. Lapo se nije zaustavio samo na odjeći već je poradio na ekstenziji brenda kroz ostale proizvode i suradnje. Nitko mu nije mogao poreći kreativnost i gorljivost s kojima je pristupao poslu.

Fiat je tih godina proživljavao veliku financijsku krizu i predstavljanje produkata vezanih uz brend nije bilo dovoljnoTrebalo je osvježiti neke automobilske uspješnice i kreirati dovoljno atraktivnu kampanju koja će ih izdvojiti iz zasićenog tržišta. Lapo se odlučio za reinvenciju klasika - Fiat Punto i Fiat 500. Javnost je ponovno počela obraćati pažnju na posrnulog talijanskog diva, mediji su hvalili svjež pristup i inovaciju, a mlađa populacija se počela pitati otkada je Fiat postao cool brand? Poslovni uspjesi su rezultirali i onim privatnim. Lapo je u to vrijeme bio u vezi s obećavajućom mladom nadom talijanske kinematografije, Marinom Stellom. Iako njegova majka nije odobravala vezu, ali ni njegov javan način života, ljubav je potrajala dvije godine. Premda je svima bilo jasno da Lapo živi život punim plućima i ponaša se po sistemu "work hard, play hard" nitko nije mogao naslutiti koliko je zaglibio. Jednom prilikom je kazao: "Opsesivan sam po prirodi. I s tom opsesijom trebate znati upravljati ako želite da vas odvede u dobrom smjeru. Ako skrenete s puta ozlijedit će vas".

LApo Elkann

Te noći, 10. listopada 2005. godine ispred bolnice u Torinu čekala je skupina fotografa. Hitna pomoć je dovela Lapa koji je bio na rubu smrti od predoziranja mješavinom kokaina i heroina. Hitnu je nazvao 52-godišnji transseksualac, Patrizia, kod koje je Lapo pronađen u stanu. Po priči 52-godišnje prostitutke, Lapo je u njezin stan stigao oko ponoći i partijao do jutra s njom i dvije kolegice. U jednom trenutku su shvatile da ga ne mogu probuditi i pozvale su hitnu pomoć. Skandal koji je izbio obitelj Agnelli je teško mogla sanirati ili spriječiti. Svi talijanski i internacionalni mediji su isisali posljednju kap krvi iz ove priče, povezujući Lapove posjete opskurnim kvartovima Torina s regularnim sastancima s transseksualnim prostitutkama.

Kako to obično biva, u medije su se javljali svakojaki likovi tvrdeći da je Lapo od njih kupovao drogu ili spavao s njima. Na savršenu obiteljsku sliku je bačena ljaga i činilo se da sve dobro što je napravio za Fiat više nije važno kao što je sramota koju je nanio obitelji. Talijanski mediji znaju biti nemilosrdni jednako kao oni u Velikoj Britaniji, a posebno prema povlaštenim klasama koje su u bliskoj vezi s korumpiranom talijanskom vladom na čelu s Berlusconijem. Lapo je morao napustiti zemlju i otići u kliniku za odvikavanje od ovisnosti u Arizoni. Danas kaže da mu je to bilo najteže razdoblje u životu i da je sretan da je preživio.

Obiteljskom poslu se nije vraćao već je odlučio stvoriti vlastiti imperijOsnovao je tvrtku Italia Independent i krenuo u biznis s naočalama. Ta vrsta biznisa posebno u Italiji gledana je kao unaprijed izgubljena bitka. Naime, u Italiji caruje Luxottica koja u svom portfoliju ima svjetski poznate brendove poput Persola i Ray-Bana, a njihov vlasnik Leonardo Del Vecchio je jedan od najbogatijih ljudi na svijetu, s bogatstvom procijenjenim na 16 milijardi dolara. Bitka za nadmoć na tržištu imala je sve elemente Davida i Golijata. Lapo se inspirirao fotografijom Jackie Kennedy (za koju se također pričalo da je ljubovala s njegovim djedom) na kojoj je nosila prepoznatljive velike sunčane naočale i vozila Fiat. Odlučio je da će njegov brend biti modernija verzija klasika, baš kao što je napravio s Fiatom te je lansirao prvu kolekciju naočala načinjenih od karbonskih vlakana i s paprenom cijenom od oko 1000 eura.

Karl Lagerfeld s naočalama brenda Italia Independent

U modnim i poslovnim krugovima prva kolekcija je dočekana s podsmijehom, ponajviše radi cijene koju su mnogi smatrali sumanutom za mladi i nepoznat brend, međutim Lapo se vodio filozofijom da ako želite pozicionirati brend kao high end, morate se istaknuti, pa makar i kao predmet ogovaranja. Kolekcija se rasprodala nevjerojatnom brzinom, a kao najbolji brend ambasador, pored Lapa, istaknuo se Karl Lagerfeld koji je prvo kupio jedan par naočala, a potom krenuo korak dalje i za brend dizajnirao jednu kolekciju. Lapov sljedeći potez vratio ga je njegovoj prvoj ljubavi - automobilima.

LApo Elkann

Prošle godine predstavio je novi projekt Italia Garage Customs, tvrtku koja se bavi custom made uslugama za automobile, avione, jahte i motocikle. Usput je kreirao i kapsulnu kolekciju odijela u suradnji s tadašnjom dizajnericom kuće Gucci, Fridom Giannini. Tvrtka Independent Italia u prošloj je godini ostvarila promet od 39 milijuna eura s tendencijom rasta. Svjetski mediji su brže bolje pohitali pisati hvalospjeve o nevjerojatnom povratku posrnulog nasljednika, kojeg su svi otpisali kao još jedan nesretan životni slučaj u kojem je previše novca uzelo svoj danak.

Lapo se ne ispričava za svoju prošlost, kaže da nema smisla gledati unatrag. Kao jedini porok danas navodi crveni Marlboro i espresso. I dalje živi punim plućima, neumorno planirajući sljedeći potez te tvrdi: "U sebi imam konstantnu potrebu da idem naprijed jer sam izrazito strastvena osoba. Ali sam u isto vrijeme profesionalan, fokusiran  i predan. Imam jasnu ideju gdje želim ići, što želim postići i kako ću to izvesti".

Save

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Getty/Guliver
Učitaj još