Traži

HTML5 Standard

Liži si macu: zašto svi pričaju o kontroverznoj reklami koja je preplavila zagrebačke ulice?

Burne reakcije na društvenim mrežama

Liži si macu: zašto svi pričaju o kontroverznoj reklami koja je preplavila zagrebačke ulice?
Reklama jednog hrvatskog teleoperatera, koja sugerira da je najpametnije što žene u slobodno vrijeme mogu raditi "lizanje njihove mace", još jednom otvara nekoliko važnih pitanja: zašto mnogi još uvijek misle da nam feminizam nije potreban i je li moguće da se naše marketinške agencije još uvijek ne uspijevaju dosjetiti boljeg alata od seksa?

Seksizmu i šovinizmu i dalje svjedočimo na gotovo svakom koraku; na platnim listama, na ulicama, u domovima, državnim institucijama i, naravno, medijima. Koliko god smo navodno napredovali kao društvo i nekako prihvatili da bi žena možda ipak mogla biti mudrac, još uvijek u reklamama za proizvode za pranje i čišćenje mahom viđamo žene. Poslušne kućanice već desetljećima tako gledamo kako kao izvor svoje najveće životne radosti navode čisto rublje i čaše čije se staklo uvijek cakli, a ako ih, ne daj bože, umori rad u kući nakon rada na poslu, tu su uvijek tablete koje se također ovih dana reklamiraju. Riječ je o nevjerojatno glupoj i maksimalno uvredljivoj reklami koja imputira ženama da ne moraju paničariti ako se osjećaju umorno i živčano uslijed života koje im je patrijarhalno društvo namijenilo; rješenje nije promjena sustava i vrijednosti, rješenje su tablete za smirenje. Na biljnoj bazi, naravno.

Međutim, danas ne govorimo o toj reklami. Na našu veliku nesreću, svaki dan je nova prilika za materijal koji vrijeđa žene i koji ih podsjeća na to koliko (ne)vrijede. Na svaku Serenu Williams, Oprah Winfrey, Melindu Gates, svaku znanstvenicu i svaku ženu koja se na svoj način izborila za izlazak iz rodnih okvira, dolazi barem deset medijskih objava i reklama u svojstvu očuvanja prirodnog poretka stvari. Jednu takvu smo zatekli i u gradovima diljem Hrvatske. Riječ je o reklami teleoperatera koja je trebala komunicirati njihovu novu tarifnu opciju, još jednostavniju i lakšu za korištenje. Marketinški mozgovi koji su radili kampanju su vjerojatno tjednima sjedili nad ponudom i razmišljali kako bi je bilo najbolje predstaviti ciljanoj publici, a onda je neki genijalni um rekao: "Ajde da idemo sa sloganom Liži si macu! Mladu djevojku ćemo postaviti u spavaću sobu, imat će mačku u krilu i lizat će je gumenom četkom koju drži u ustima." 

"Kakva revolucionarna ideja, kakva dosjetljivost i slojevitost, svaka čast! Toga se još nitko nije sjetio.", rekao je ostatak tima i blagoslovio kampanju koju stvarno nikad nismo trebali vidjeti. Reklama je postala aktivna kroz zadnjih nekoliko dana, a negativne reakcije nismo morali dugo čekati. Ljudi je uglavnom opisuju kao vulgarnu, uvredljivu i degutantnu, a određeni broj je otišao i korak dalje te svemu dodao nužan feministički komentar. Naime, i billboardi su sami po sebi već dovoljno problematični, ali stvar postaje još bolja (čitaj: gora) kad pogledate cijeli reklamni spot. U njemu kamera prelazi preko noćnog ormarića pomalo zamračene sobe i dolazi do kreveta na kojem djevojka liže svoju mačku koju drži u krilu, uz glas koji govori da bi se u slobodno vrijeme trebali baviti bitnijim stvarima od tarifa, poput lizanja naše mace. Simpatično, zar ne?

Osim što nije. U slobodno vrijeme, vjerovali ili ne, žene biraju raditi i milijun drugih stvari koje nikad nećete vidjeti u reklamama, a ono što je nadalje problematično s ovim konceptom je i to što je on potpuno izlizan. Uzmi ženu i stavi je u seksualni kontekst - tako nekako ide dobitna formula svih onih lijenih "stručnjaka" za marketing. Može prati automobil na vrelom asfaltu, piti osvježavajuće bezalkoholno piće, biti seksi profesorica ili pak lizati svoju macu. Druge opcije za njih kao da ne postoje. I nije to njima seksizam, to je naprosto legitimni marketinški alat. Da se razumijemo, svima je jasno što se ovom reklamom htjelo postići. Sablažnjavanje publike višeznačnim i lascivnim porukama je često donosilo odlično rezultate, ali to nije slučaj s ovom reklamom - ona je naprosto s marketinške strane prvoloptaška, a s društvene strane uvredljiva. Stoga, kad vam netko u sljedećoj raspravi nonšalantno kaže kako žene bespotrebno histeriziraju oko svojih prava koje već i tako imaju, slobodno im recite da vam mogu polizati macu.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Ema Glavina

  • Fotografija: PR

Napišite komentar

Učitaj još