Traži

Grgo Zečić: Franca

O odlasku velike urednice talijanskog Voguea

Grgo Zečić: Franca
Smrt glavne urednice talijanskog Voguea, France Sozzani, službeni je kraj najkreativnije ere u novijoj modnoj povijesti

Nakon što je Carine Roitfeld otišla iz francuskog Voguea, talijansko izdanje postalo je posljednja utvrda gdje su se stilisti i fotografi mogli sakriti i uživati stvarajući narativne i često kontroverzne modne editorijale. Mogli bismo ovo slobodno nazvati kreativnom smrću Voguea jer danas je to komercijalni modni magazin koji mora zadovoljiti apetite moćnih oglašivača, pa nije niti čudno da svaka priča izgleda isto. Nekadašnja kreativna direktorica američkog Voguea, Grace Coddington, već je digla svoje sidro i sada tek povremeno stvara svoje bajkovite priče. Ako je Grace bila kreativni mastodont onda je Sozzani planina. Posljednjih godinu dana borila se s opakom bolešću, ali to je nije spriječilo da pohodi revije dizajnera koje je držala svojim bliskim prijateljima.

Anna Wintour, Franca Sozzani

Tako je prije svega dva tjedna bila na Chanelovoj kolekciji u Parizu sa svojom prijateljicom, svemoćnom Annom Wintour. Dan prije Franca je u Londonu dobila još jedno od brojnih priznanja za svoj rad. Za Pariz su zajedno putovali Eurostarom dok se pokraj France nalazila boca s kisikom. Situacija je već tada bila prilično loša. Prije pet, šest dana u samom vrhu modnih kuloara znalo se da je Franca u bolnici na izdisaju. Wintour ju je posjetila za vikend prema vlastitom priznanju što dovoljno govori o prijateljstvu koje su dvije legende Voguea pažljivo čuvale, ali vrlo rijetko javno pokazivale. Dva sata je sjedila pokraj nje i držala ju za ruku.

State of emergency

Franca Sozzani je gotovo tri desetljeća vodila talijanski Vogue i odvela ga u pravcu najkontroverznije mainstream modne tiskovine u povijesti. Nebrojno puta joj je Jonathan Newhouse, predsjednik Conde Nast Internationala, prijetio otkazom, ali gotovo svaki put Franca bi pobijedila i poslala u print modne stranice o kojima su dan poslije pisali politički dnevnici. Sozzani je nekoliko puta jasno izjavila da ne vjeruje u kompromis. Niti u privatnom niti u poslovnom životu. Dapače, privatni je žrtvovala upravo radi svoje karijere. S Francom nije bilo rasprave čak niti u slučaju Stevena Meisela koji bi ponovno snimao naslovnicu ako bi Franca tako rekla. Nemoguće je govoriti o karijeri France Sozzani bez njenog intenzivnog odnosa s najvećim živućim modnim fotografom Stevenom Meiselom. Ovaj dvojac bio je zaslužan za svaku naslovnicu talijanskog Voguea od 1988. Meisel se tek prije nekoliko godina povukao kao principal fotograf.

Supermodels go to rehab

Alexandra Shulman koja još uvijek vodi britanski Vogue uvijek je bila izvanredna novinarka i pisac, Carine Roitfeld vrhunska stilistica, Anna Wintour od prvog dana ciljala je na moć dok je Sozzani oduvijek bila intelektualka. Što ne čudi s obzirom na njene diplome iz filozofije i literature s nepunih 20 godina kada se u isto vrijeme udala i razvela nakon tri mjeseca. Naime, kako je sama rekla, shvatila je da je brak pitanje kompromisa, a kod nje nema mjesta kompromisu. Prije Voguea vodila je legendarne magazine LEI i PERI LUI koji su danas rariteti za kojima tragaju najveći modni zagriženici. Wintour je bez sumnje revolucionirala modu, ali Sozzani je napravila nešto izrazito opasnije: u modu je dovela stvarnost.

Makeover madness

Društvene fenomene, tragedije i razna etička pitanja Sozzani je pomiješala s modom i stvorila magazin kakav nikada prije nije postojao. U tom kontekstu Sozzani nije pobožno pratila što se događa na pisti već je gutala dnevna događanja, pogotovo društveno politička. Neki od najslavnijih editorijala talijanskog Voguea jasno demonstriraju njenu viziju. Ako pogledamo samo u posljednjih desetak godina, možemo jasno vidjeti do koje je granice Sozzani gurnula modu. Tko može zaboraviti "State of Emergency" editorijal iz rujna 2006. koji je bio inspiriran svim onim što se dogodilo nakon 11. rujna u New Yorku. Svega pet godina nakon tragedije koja je promijenila svijet Sozzani je Meiselu dopustila da na stranice njenog magazina dovede surovu realnost. Panika u zračnoj luci, specijalci s pištoljima koji pregledavaju žene, guraju ih u autobuse, vuku ulicom dok njemački ovčari laju. "State of Emergency" mogao bi se mogao proglasiti najkontroverznijim editorijalom u povijesti mode. Godinu dana prije i to u srpnju 2005. svi su pričali o eksplicitnom editorijalu "Makeover Madness" s Lindom Evangelistom u glavnoj ulozi. Meisel je snimio sirovu stranu svijeta plastičnih operacija. Krv, proces liposukcije, operacijske sale sve se to nalazilo na stranicama Voguea u najbrutalnijem vizualnom opisu.

Legendaran je editorijal iz 2007. "Supermodels Enter Rehab" koji je bio inspiriran mladim Hollywoodom Razdobljem kada je Lindsay Lohan započela svoje brojne padove, Paris Hilton prespavala u zatvoru pa dobila živčani slom, Britney Spears u potpunosti izgubila kontrolu nad razumom... Sozzani je promatrala rasulo celebrity kulture i odlučila prikazati modele koji se nalaze u mentalnoj ustanovi zatvorenog tipa koja je po svom interijeru bila inspirirana filmovima "Girl, Interrupted" i "Let iznad kukavičjeg gnijezda". Nitko nije tako dobro miješao kinematografiju, dnevne vijesti, društvene fenomene i modu kao Sozzani i Meisel. Znali su otići u takve krajnosti da su najozbiljniji dnevnici analizirali i osuđivali fotografije koje su sada bezvremenske. U srpnju 2008. Sozzani je ubola u osinjak time što je priredila "Black Issue", izdanje u potpunosti posvećeno crnim modelima iz cijelog svijeta. Zašto u osinjak? Zato što modni svijet desetljećima tretira pitanje crnih modela kao "pitanje". O uvijek prisutnom rasizmu u modi rijetko se razgovara, pa je Franca odlučila svaku stranicu posvetiti "pitanju" koje je željela razbiti. Radilo se o jednom od najprodavanijih izdanja talijanskog Vogueu, potezu o kojem su brujali svjetski mediji, sociolozi i filozofi. Franca je uvijek bila više od mode pa je samim time stvorila magazin koji je bio kreativna katedrala brojnim generacijama fotografa. Proslavila je Petera Lindbergha, Bruce Webera, Tima Walkera i još cijelu generaciju stilista i fotografa.

Vogue Italia - Black issue

Više nikad neće biti urednice poput France, a brend Vogue izgubio svijetlo zadnje baklje kreativne snage. Sada je sve oko nas neonsko svijetlo oglašivača. Editorijali u studiju koji izgledaju kao da snimate lookbook. Slavne osobe na svakoj naslovnici. Sjetite se da kod France nije bilo slavnih glumica na naslovnicama. Jonathan Newhouse jučer je izjavio da nikada u životu s toliko boli nije prenio vijest za koju se nadao da je zapravo nikada neće niti napisati. Umrla je Franca Sozzani.

Franca Sozzani, Francesco Carozzini

S osobnog aspekta upoznao sam Francu u rujnu 2011. godine u privatnoj kući na večeri Emanuela Della Valle koji je slavio pokretanje vlastitog lifestyle portala. Čini mi se da je bilo tako davno. Blizanci Brant tek su se pojavili na društvenoj sceni, Daphne Guinness još je bila sveprisutna... Vjerovali ili ne Franca zrači snažnijom energijom od Anne Wintour jer Anna je društveni igrač, uvijek će se nasmijati i biti izrazito pristupačna na privatnim zabavama. Upoznavanje s Francom činilo mi se hladnije, kao da upoznajem buduću sveučilišnu profesoricu stroge reputacije. Upoznao nas je njen sin jedinac Francesco s kojim ću poslije redovito surađivati. Franci bi se javio ako bi sjedila sama i čekala početak revije ili ako se radilo o manjem eventu, ali to je bilo godišnje svega nekoliko puta. Znala je puno toga o Hrvatskoj preko obitelji Missoni, a našu obalu je nekoliko puta prošla tijekom ljetnih mjeseci.

Franca Sozzani

Posljednji put sam Francu na dvije minute pozdravio u drugom tjednu listopada u New Yorku kada se prikazao dokumentarac koji je Francesco snimio: "FRANCA: CHAOS & CREATION". Čestitao sam joj, a ona je uzvratila sa smiješkom i rekla "vidi što mi je sin priredio". Dokumentarac svakako trebate pogledati jer se radi o intimnim i ponekad izuzetno napetim emocijama. Razgovor je to majke i sina. Primjerice, Francesco želi saznati više o svom ocu, dok Franca tu temu eliminira s dvije rečenice. Ponovno se radilo o njenoj filozofiji "kompromisa".

Njen Francesco u kratkom vremenu postao mi je prijatelj. Originalno nas je upoznala Courtney Love na čijem smo projektu u rujnu i listopadu 2013. zajedno radili. Nakon toga bilo je tu niz projekata poput onoga za pjevačicu M.I.A., pa sve do modne linije mlade zvijezde Zendaye za koju je Francesco snimao kampanje, a ja bio zadužen za styling. Taj naš posljednji projekt dogodio se upravo u listopadu ove godine. Nakon snimanja sjeli smo u Bowery Hotel na gin tonic i bez obzira na situaciju o kojoj smo svi znali, Francesco nije skidao osmijeh s lica. Neustrašivi borac poput majke.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Grgo Zečić

  • Fotografija: getty

Napišite komentar

Učitaj još