Traži

Grgo Zečić: Žene koje ne inspiriraju žene

Modne ikone nekad i sad

Grgo Zečić: Žene koje ne inspiriraju žene
Da biste postali modna ikona danas dovoljno je obući se u pandu i izaći pred fotografe

Prije nekoliko dana Miley Cyrus skakala je po golemoj instalaciji muškog spolnog organa koji se uzdigao prilikom njene koncertne turneje u Velikoj Britaniji. Djevojke diljem Amerike vole Miley. Vole njene opskurne kreacije, kratku kosu i eksplicitne nastupe. Stylinzi koje Miley nosi završavaju na stranicama vodećih tabloida koje čitaju milijuni čitatelja. O njenom stilu svi znaju sve.
Bianca Jagger je davne 1977. graciozno ušetala u Studio 54 u crvenkastoj drapiranoj Halston haljini dok je sjedila na bijelom konju. Slijedile su ovacije okupljenih i lovorike od strane njujorških medija. Miley Cyrus danas sjedi na golemom spolnom organu dok za vrijeme koncerta publici uzvikuje kako se nada da su svi na drogama. Ista publika skandira. Mediji uživaju. Navedeni vintage primjer Biance i ovaj nedavni primjer Miley pokazuje koliko smo kao društvo estetski pali na najniže grane. Anita Pallenberg, djevojka Keitha Richardsa, stilsku slavu stekla je istih tih 70-ih kao ikona "rock groupie" mode. Njene kratke haljine s resicama, golemi šeširi, čizme i nezaobilazno krzno oduševljavali su svaku mladu djevojku. Lady Gaga će možda obući isto krzno, ali će na glavu nabiti rogove od jelena, a na noge najviše moguće cipele poznate ljudskom oku. Gaga je navodno ikona stila. Njezine kreacije prate se budnim okom, iako joj je sjaj reflektora trenutno ukrala Miley. Justin Bieber hoda po klubovima polugol, u potpuno spuštenim hlačama i zlatnim lancima oko vrata. Cure vrište. Bieberov look se prezentira po magazinima. Navedena trojka pripada generaciji koja o stilu nema pojma.

Da biste postali modna ikona danas dovoljno je obući se u pandu i izaći pred fotografe Danas nemate mladu Jane Birkin ili Anitu ili Biancu ili Marisu Berenson ili Marianne Faithfull. Ali imate Lady Gagu za koju smo prvo mislili kako se stilski napokon upristojila da bi se pojavila "luđa" nego ikad. Žene su uzdisale za bijelim smokinzima Biance Jagger i haljinama Mariane Faithfull. Kada kažem žene onda mislim na žene. Jer prava modna ikona postajete onog trenutka kada žene obožavaju sve što nosite i žele biti bas poput vas. Koliko je samo žena željelo biti poput Brigitte Bardot i kada je nosila kostime za kupanje i kada je nosila crne dolčevite. Danas žene ne stvaraju ikone stila. Kao ikone mediji ističu upravo Gagu ili Rihannu ili pak Kim Kardashian koju Amerikanke opsesivno prate i kopiraju njen stil koliko god se to sramile priznati. U svim tim parodijama i medijskim manipulacijama stil se potpuno izgubio. Danas o "dobrom stilu" pitate djevojčice koje skaču po Miley ili gay dječake koji plaču za Gagom. Obje grupe opsesivno kopiraju stylinge svojih ikona.

Marianne Faithfull

Nekada su žene stvarale žene kao ikone, danas ih stvaraju tinejdžeri ili pak tabloidi. Neka će djevojka možda primijetiti Givenchy čizme koje je nosila Rihanna, ali neće primijetiti ništa više od tih čizama. Pravih modnih ikona danas zato i nema. Zlatni standardi više ne postoje. Mediji propagiraju ono što je najekscentričnije u modi poznatih, a ne ono što je najkvalitetnije. Kate Middleton zapravo nije ikona stila. Već princeza. I svi se žele osjećati kao princeze pa zato mahnito kupe svaku haljinicu ili majicu koju je vojvotkinja obukla. Nestale su žene koje inspiriraju žene, a samim time nestao je termin modne ikone. Kako blogerska kraljica Anna Dello Russo može biti modna ikona? Ili Lady Gaga? Ili Miley Cyrus? Sve tri od ženskog tijela rade karikaturu. Umjesto chic crne dolčevite koju gotovo svaka žena može pronaći u svom ormaru i samo našminkanih očiju, one će se pojaviti u make-up izdanju izgledajući kao Joker iz Batmana. Nekada je crveni ruž bio dovoljan. Ili samo crna maskara. Danas je potrebno sve. Naravno, ako želite slijediti "modne ikone". O ženama tih sedamdesetih pričamo s nostalgijom jer moda tada nije pratila pistu niti medije već isključivo instinkte žene koja je birala svoju odjeću. Neovisno da li ju je kupila u Yves Saint Laurentu ili na buvljaku u Londonu.

Charlotte Gainsbourg

Marianne i Anita su obožavale buvljake i pokidane kaftane koje su nosile na jugu Francuske. Ne mogu zamisliti Miley Cyrus ili Annu Dello Rusu na buvljaku. Jer buvljak posjeduje više dobrog stila od recimo stranica Elle ili InStyle magazina. Elizabeth Taylor se nije dobro nosila s modom, ali je zato izvrsno nosila svoju karizmu, opijenu nonšalantnošću čak i u agresivnim izdanjima. Način na koji bi istaknula svoje oči slijedili su milijuni žena. Kako danas djevojke slijede svoje modne ikone? Tako što odu kod plastičnog kirurga i žele nos osobe X ili osobe Y. Nisam pripadao vremenu sedamdesetih ili šezdesetih, ali rijetko koja žena danas me može toliko inspirirati kao mlada Jane Birkin. Kako izvana, tako i iznutra, modni svijet je postao karikatura. Kate Moss ili Charlotte Gainsbourg rijetke su žene danas koje zrače besprijekornim osjećajem za modu. Ali koliko ljudi zapravo zna tko je Charlotte? Taj kronični nestanak pravih modnih institucija u kontekstu žena koje zbilja inspiriraju druge žene potpuno je narušio definiranje ikone stila. Tim terminom služimo se na svakodnevnoj bazi bez obzira ima li netko lonac ili šešir Stephena Jonesa na glavi.

Glumice koje vidimo danas teško da su ikone stila jer njihovu odjeću biraju stilisti koji ne razmišljaju o osobnosti svoje klijentice već isključivo o tome na kojem će mjestu završiti u People magazinuZato je na jednom crvenom tepihu Nicole Kidman besprijekorna, a već na drugom se pitate "što se dogodilo". Institucija modne ikone podrazumijeva unikatan stil koji je konzistentan i koji ne ovisi o trendovima mode, cijenama ili očekivanjima drugih. Razlog zbog kojeg žene danas lete iz jednog trenda u drugi i vode ratove dizajnerskim torbicama, leži u tome što su izgubljene. S jedne strane napada Rihanna sa svojim čizmama, s druge strane pariški dizajneri, pa onda magazini, slavne osobe, (ne)prijateljice... Tko se može snaći u tom modno-društvenom kaosu? Nekada je bijela majica kratkih rukava koje je nestašno zavrnula Jane Birkin bila dovoljna da ženama osvane osmijeh na licu jer i one su posjedovale tu jednostavnu bijelu majicu. Sve one. Bez obzira koliko novca imale. U ormaru se nalazila bijela majica i crna dolčevita, negdje u blizini bila je i maskara. Izlizano krzno divlje Anite nije bilo dizajnersko, svugdje ste ga mogli iskopati. Te modne ikone nisu samo inspirirale žene već su im pružale osjećaj samopouzdanja. Današnje "modne ikone" ženama mogu pružiti samo osjećaj frustracije jer tko će kupiti one proklete Givenchy čizme koje je nosila Rihanna?

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Grgo Zečić

  • Fotografija: Terry Richardson, Interview Magazine

Napišite komentar

Učitaj još