Traži

Je li "vrijeme isteklo" za Brucea Webera i Marija Testina?

Optužbe se gomilaju

Je li "vrijeme isteklo" za Brucea Webera i Marija Testina?
Dok se svijetom širi i jača pokret Time's Up, u modnoj industriji padaju glave najvećim fotografima današnjice...

Mario Testino i Bruce Weber nisu ništa drugačiji od Harveyja Weinsteina. Njihova moć je neupitna, mogu stvoriti i uništiti karijeru svakog mladog modela, a kako stvari stoje čini se da su im ruke bile odvezane za svaku prokletu neugodnu situaciju u koju su doveli, zasad 27 muških modela i asistenata koji su napokon javno istupili i prozvali ih za seksualno uznemiravanje i zlostavljanje. Jedina razlika jest što su, za razliku od Weinsteinovih ženskih žrtava, njihove mete bili mladi dečki koji su željeli stvoriti karijeru u modnom biznisu.

Pored onih koji su javno progovorili pitanje je koliko ih još ima koji iz nekog razloga šute iz straha da će se sve ovo slegnuti i da će im se optužbe zaboraviti. Velika je vjerojatnost da ćemo čitati još svjedočanstava čim se situacija dodatno zahukta i čim postane jasno da se Testino i Weber možda neće izvući iz ovoga i nastaviti raditi kao da se ništa nije dogodilo. Strah od potencijalnog "smirivanja situacije" je opravdan. Ova zlostavljanja se nisu dogodila jučer. Događala su se u razdoblju od dvadeset godina, s tim da prva optužba protiv Brucea Webera seže čak u 1982. godinu.

U tih dvadeset godina velika većina modnih djelatnika je znala što se događa na njihovim snimanjima Ako su se po pisanju NY Timesa dečki na castinzima znali zgrčiti kada bi im netko novi u agenciji rekao da ima privatni go see s Marijom Testinom, kolike su šanse da njihovi agenti i neki modni dizajneri nisu znali da je fotograf zlostavljač? Šanse su nikakve i surova je istina da je industrija štitila moćne fotografe i da je dobar dio agenata slao muške modele kao ovce na klanje, znajući da će ih dovesti u neugodnu situaciju u sobi u Chateau Marmontu, gdje je Testino navodno imao svoje privatna snimanja. Na tim snimanjima dečki su naravno bili nagi, a fotografije nikada nisu distribuirane. Tom Ford je kazao da nije bio upoznat s incidentom koji se dogodio na snimanju Guccijeve muške kampanje kada je Testino iz studija izbacio cijeli tim i ostao sam s muškim modelom Ryanom Lockeom. Locke je kazao da je Testino bio iznimno agresivan u pristupu tijekom cijelog snimanja da bi pri samom kraju kazao svima da napuste studio. Potom je legao na njega i kazao mu: "ja sam djevojka, ti si dečko". Locke mu je u tom trenutku bijesno bacio ručnik u lice i napustio studio.

Bruce Weber

Nova svjedočanstva o zlostavljanju se svakodnevno objavljuju u medijima, a posljednje u nizu je vezano za Brucea Webera i slučaj koji datira još iz 1982. godine. Weber je tada angažirao dva brata koje je na snimanju tražio da se razodjenu i ponašaju kao dečko i cura. Nakon što su odbili sprovesti u djelo ovaj bizaran zahtjev Weber ih je izvrijeđao, a karijere su im ubrzo i propale. D.L. Janney, jedan od braće, je siguran da ih je Weber stavio na "crnu listu" jer nakon incidenta nisu dobivali nikakve ponude za posao.

Modele koji su do danas šutjeli o ovim incidentima nije za kriviti. Strah koji seksualni predatori ulijevaju svojim žrtvama, pogotovo ako su isti u nježnim godinama života kada se osjećaju nesigurno i nezaštićeno, zna imati gotovo paralizirajući učinak. Pogotovo ako u obzir uzmemo naputak agenta koji je jedan od muških modela otkrio NY Timesu. Agent mu je kazao da napravi što god se od njega traži na snimanju jer to je jedini put do uspjeha. Kada to kažete mladoj osobi koja je možda po prvi put u životu sama u inozemstvu daleko od obitelji, velika je vjerojatnost da se neće znati snaći u potencijalno neugodnoj situaciji. Dakle: ako te Testino traži da se skineš do kraja, skineš se. Ako ti Weber poželi "očistiti čakre" dok si nag, pusti ga da ih "očisti". Dvadeset godina nakon incidenta javljaju se i bivši modni agenti koji tvrde da je ponašanje fotografa bilo javna tajna. Kao i u slučaju Weinsteina o kojem je brujao cijeli Hollywood i Parizom i New Yorkom su očito odzvanjale priče o Testinu i Weberu. Svi su znali i šutjeli, do danas

Jasno je da je moda hermetički zatvoren svijet u kojem je hijerarhija itekako posložena. Dok su vlasnici modnih konglomerata poput Pinaulta i Arnaulta nedodirljivi, u podnožju njihovih nogu se proteže cijeli jedan sustav moći koji čine dizajneri, fotografi i casting agenti. Ispod njih se nalazi nekoliko top frizera i makeup artista, a onda tek dolaze modeli. Muški modeli su na dnu tog hranidbenog lanca s honorarima koji znaju biti deset puta manji od onih koje dobivaju njihove slavnije kolegice.

Modeli Mark Ricketson i Jason Boyce s odvjetnicom

Nadalje, dečki su kratkotrajna pojava što mnogi od njih i sami tvrde. Šanse da zarade milijune kao Gigi, Kendall ili Karlie Kloss su minimalne. Karijere im ne traju dugo i velik broj njih se vrati kući nakon nekoliko odrađenih sezona. Kao takvi su jako podložni nemoralnim ponudama u kojima im se obećava dugovječnost karijere i koja nula više na računu. Lak su plijen za svakog predatora koji obitava u modnom biznisu i kojem su castinzi nešto poput švedskog stola. Testino i Weber po ovome svemu nisu ništa drugačiji od bilo kojeg lokalnog nasilnika koji ne prihvaća ne kao odgovor i dobacuje seksističke komentare na cesti.

Međutim, ono što njih dvojica imaju su milijuni na računu i cijeli tim "odijela" koji će ih nastojati izvući iz ove situacije i prikazati ih kao kreativce koji su samo željeli "izvući najbolje iz modela" na snimanju, a određeni potezi će se vjerojatno prikazati kao njihove metode rada. Anna Wintour je reagirala među prvima i poslala priopćenje u kojem stoji da Conde Nast više neće raditi s njima. Zanimljivo je da u medijima nema puno komentara ostalih utjecajnih djelatnika modne industrije. Svi su se ušutjeli vjerojatno iščekujući rasplet situacije koja se sada može razviti u dva smjera. Jedan je izvansudska nagodba sa žrtvama čemu su bogati predatori uvijek skloni, a druga je sudski proces u kojem će na površinu isplivati svi detalji koje Testino i Weber ne žele da znamo. Nešto nam daje za naslutiti da je ovo samo početak jedne mučne i duge priče.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Ana Pavić

  • Fotografija: getty

Napišite komentar

Učitaj još