Traži

Kako je dečko iz kvarta stvorio brend od milijardu dolara i zašto obožavatelji imaju problem s tim?

Supreme je prodan

Kako je dečko iz kvarta stvorio brend od milijardu dolara i zašto obožavatelji imaju problem s tim?
Prije četiri dana u medijima je odjeknula vijest da je Carlyle grupa kupila udio u kući Supreme NYC

Iako je javnost ostala iznenađena prodajom, insajderi su zapljeskali potezu Jamesa Jebbije, koji je od kvartovskog streetwear brenda uspio stvoriti posao vrijedan milijardu dolara. Ovom prodajom se otvaraju mnoga pitanja o budućnosti streetwear mode kao neke ekskluzivne "niche" pojave koja se inspirirala i stvarala u skladu sa životnim stilom svojih kupaca. Diskusija se načela sad već notornom kolekcijom Supremea za Louis Vuitton, kada su Jebbiju mnogi nazvali prodanom dušom. Istina je da bi oni koji su ga prozivali na njegovom mjestu sigurno učinili isto. Nitko ne želi sjediti na čelu firme koja stagnira. Ako želite igrati s velikima i zaraditi kintu morate napraviti taj riskantan korak naprijed. Da Jebbia nije ostvario tu suradnju sigurno ne bi uspio prodati udio u Supremeu za iznos koji jeste. U jednom od rijetkih intervjua koji je prošle godine dao za BOF kazao je da ljudi još uvijek imaju ideju o tome da je Supreme ekskluzivan i dragocjen brend što nije strategija kojom se on namjerava voditi. Naime, tada je problematična stvar za imidž brenda bila nova pariška trgovina koja se u ožujku 2016. otvorila u Maraisu. I taj je potez od strane obožavatelja brenda doživljen kao prodaja i neka nevjera New Yorku iz kojeg je Supreme priča i počela 1994. godine.

Supreme

U tim jakim emocijama koje kod javnosti izaziva svaki Jebbijin potez vidi se marketinški genij, čovjek koji je uspio stvoriti vojsku pasioniranih potrošača koji čekaju svaki novi "drop" kao da se stvari dijele besplatno. Upravo je sistem "dropa" ključan za stvaranje kultnog imidža. "Drop" je jednostavno rečeno isporuka kolekcije koja je tempirana uvijek u isto vrijeme. Američki brendovi inače su ovaj sistem preuzeli od japanskih streetwear kuća poput Bathing Apea. "Drop" je genijalan marketinški alat iz više razloga. Prvo, smisao svega je da se proizvede ograničen broj proizvoda kako bi se kupci posebno "nabrijali" na potrošnju i kako bi se kod istih stvorila određena doza napetosti i uzbuđenja. Svaki četvrtak ispred Supreme dućana se stvori red "žednih i gladnih" Supreme novotarija. A vjerujte, Jebbia im prodaje sve. Od brendiranih kartica za podzemnu, otvarača za konzerve, štapića za jelo do odjeće i dodataka. Nema toga što nosi Supreme logo, a da neće naći kupca, često i po višestruko većoj cijeni od one početne. Naime, Supreme je neprikosnoveni kralj eBaya. Iako ovim prodajnim servisom cirkulira dosta lažnjaka, mogu se pronaći i neki kolekcionarski primjerci poput one nesretne majice s likom Kate Moss, koja je koštala kakvih 800 dolara. Treći ključ u izgradnji i jačanju brenda su ambasadori. Jebbia je tu kreirao idealan balans između cool ekipe (Chloe Sevigny, Marka Gonzalesa, Luciena Smitha) do megapopularnih i marketingu nužnih ljudi poput Biebera, Kate Moss, Kanyea Westa i drugih.

 

Sa svim tim na umu, brend svojom strategijom već neko vrijeme ukazuje na mogućnost izlaska na burzu ili nekog značajnijeg širenja koje će im globalno poboljšati "krvnu sliku" Iako se na početku pisalo da je grupa Carlyle kupila manjinski udio brenda, ugledna publikacija WWD jučer je objavila podatak da se u stvari radi o 50% za koji su platili 500 milijuna dolara, što znači da je realna vrijednost Supremea milijardu dolara. Ovo je ujedno prvi put da je neki investicijski fond uložio u streetwear brend, zbog čega Supreme ulazi u povijest i potencijalno otvara put drugim brendovima poput Stüssyja ili Anti Social Social Cluba, koji je još uvijek malen, ali uživa veliku popularnost kod millennialsa.

Jabbia

Proslava prodaje se neformalno odvila u Brooklynu gdje je otvoren 11. dućan kuće uz prisustvo Jamesa Franca, Marka Gonzalesa i ostalih poznatih poklonika brenda. Iako Jebbia šuti o sljedećim koracima svima su oči uprte u azijsko tržište koje se u posljednje dvije godine pokazalo kao sklizak teren za mnoge high end brendove (sjetite se Burberryja koji je ovdje potonuo). Kada kažemo azijsko tržište, mislimo na Kinu u kojoj brend još nije prisutan. Kako smo napomenuli na početku teksta mnogi su zabrinuti zbog posljedica koje će ekspanzija imati na ekskluzivnost brenda. Veća mreža znači veću proizvodnju, a brendu koji je izgradio imidž i kultno sljedbeništvo na "nedostupnosti" takav bi sistem mogao naškoditi. Najglasniji u negodovanju su stalni kupci kojima je Supreme puno više od brenda. Neki od njih su se okrenuli drugim brendovima odbijajući kupovati u "prodanom konceptu kod prodane duše". Vjerojatno im se teško pomiriti s činjenicom da se vremena mijenjaju i da nekoć "svete" stvari nisu više dobro čuvana tajna određenih supkultura. Supreme nije prvi kojem se to dogodilo samo mu se događa u vremenu u kojem živimo. Mislite li da je punkerima bilo drago kada je njihov stil preplavio pret-a-porter? Kada su elementi njihove kulture uzeti i prodavani po stotinu puta većoj cijeni? Punk je negirao bogatstvo i konzumerizam samo kako bi u njega bili uključeni kroz bezbroj kolekcija, koje su se referirale na sve ono što su stvorili i predstavljali.

Jebbia više nije dečko iz kvarta koji je otvorio neki cool dućan s cool stvarima za skejtere. Jebbia je biznismen koji je izgradio posao od nule, pretvorio ga u multimilijunsku modnu mašineriju od koje će njegovo dvoje djece živjeti lagodno. Mogao je ostati na tom kulerskom nivou ulice, ali onda nikada ne bi ostao zapisan u povijesti kao čovjek koji će streetwear odvesti na burzu. A takvi se pamte.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Ana Pavić

Napišite komentar

Učitaj još