Traži

Kako su Hrvatice počele kupovati torbe naših dizajnera: dobar posao hrvatskih asesoara

Njihov dizajn je na cijeni

Kako su Hrvatice počele kupovati torbe naših dizajnera: dobar posao hrvatskih asesoara

Text: Dina Dončević

Jedna od slabih točki brojnih žena su torbe, a to je ujedno i komad o kojem najviše promišljaju kad ga kupuju - biraju se uvijek one čiji je dizajn svevremenski te izrada vrhunska. Tim modnim dodacima najviše pažnje posvećuju dizajneri, a rezultat su torbe namijenjene da se prenose s koljena na koljeno

Prije nekoliko godina u Hrvatskoj se dogodio pravi boom Facebook dućana - na društvenoj mreži mogle su se kupiti brojne rukotvorine kreativaca, a upravo sam tako doznala za neke od današnjih sugovornika. Ipak, entuzijazam je splasnuo, brojni od tih brendova izgubili su se u masi ili jednostavno propali zbog toga što njihov proizvod jednostavno nije bio dovoljno dobar ili, pak, originalan. Ali, ostali su kreativci koji danas hrvatski dizajn predstavljaju u najboljem svjetlu: njihove torbe su rasprodane, limitirane, unikatne, ručno rađene, Insta-worthy, kvalitetne, multifunkcionalne, posebne, traju godinama... Upravo zato što nisu pristajali na kompromise te se nisu vodili trendovima, kreirali su komade koje s ponosom možemo istaknuti kao najbolje predstavnike hrvatskog produkt dizajna.

Ana i torbe Little Fashion Paradise by Tomislav Macan

Ana Bacinger je novinarka, blogerica i dugogodišnja modna insajderica. U trenutku kad nije mogla kupiti ono što je zamislila, udružila je snage s Tomislavom Macanom, vlasnikom brenda Go Retro, te osmislila ruksak koji je već drugo vrijeme željela. Ispostavilo se da nije jedina čije su želje bile ručni rad, kvalitetna koža i imati nešto što nema još barem stotinjak cura u gradu. Dokaz tomu je što se njihova prva limitirana kolekcija Little Fashion Paradise by Tomislav Macan od 30 ruksaka, koji se jednim potezom mogu pretvoriti u messenger torbu, rasprodala u roku od tjedan dana. Čini se kako Hrvatice zaista cijene trud i rad uložen u stvaranje jednog ruksaka, koje zna potrajati i do osam sati, prepoznaju kvalitetu talijanske kože, krutost materijala, jednostavan dizajn i neodoljive boje. "Mislim da smo pogodili model i cijeli koncept. Ljudi vole kvalitetan hrvatski proizvod koji je nosiv godinama i prilagodljiv svima stilovima. A vole i boje, limitirane serije i mogućnost personalizacije" otkrili su mi Ana i Tomislav.

Tomislav i Ana izrađuju svoje ruksake

Uspjeh ruksaka, koji su otputovali u Beč, Milano, Berlin, a i u New York, nagnao ih je na kreiranje stalne ponude - ruksaka u crnoj boji te predstavljanje nove limitirane kolekcije u fuksiji i boji mente, dostupne u 20 komada s rednim brojevima i mogućnošću ispisa inicijala. Mogućnost personalizacije ono je što prožima sve razgovore koje sam vodila s kreativcima u ovom članku. U fast fashionu sustavu ne događa se situacija da dizajneri kreativnim rješenjima odgovaraju na zahtjeve svojih klijentica, bilo da se radi o izmjeni unutarnjeg džepa jer je praktičniji od onog iz prve serije, produživanju naramenica ili izrade XL modela kako bi njihooj obožavateljici iz Švicarske u ruksak stao laptop, kao što su to učinili Ana i Tomislav. Ne odstupajući od svojeg dizajna dizajneri dopuštaju klijenticama da njihov proizvod usavrše po svojim željama.

Torba brenda Koza

Ne samo zbog odgovora na tuđe želje, već i zbog vlastitog gušta, eksperimentiranje koje je dopušteno kad ručno radiš torbu dovelo je Doru Zoričić, dizajnericu i suvlasnicu brenda Koza, do toga da u dućanu na zagrebačkom Gornjem gradu trenutno postoji dvadesetak osnovnih modela torba, s njihovim različitim inačicama, ne samo što se tiče boje, već i veličine i detalja na njima. "Model torbe s metalnom pločicom, koji je jedan od najpopularnijih, postoji u pedesetak varijanti. No, svaki dan taj se broj mijenja. U tome je prednost ručnog rada jer se može eksperimentirati na brojne načine s jednim modelom. Kad smo krenuli s poslom nazvali smo dućan Koza unikati i nekako smo si zadali cilj da radimo unikate" govori mi Dora, kroz čije je ruke prošao četveroznamenkasti broj torbica.  Za razliku od većine drugih brendova priča o Kozi počela je s fizičkim dućanom još 2006. godine, a upravo to ovog dizajnerici daje komparativnu prednost - izlog joj ponekad posluži kao platforma za testiranje novih modela, čim nešto sašije to izloži i dobiva reakciju ljudi što joj daje poticaj za daljnjim radom.

Dora Zoričić

Većina modela koje izrađuje odlikuju se jednostavnošću, baš zato se prvenstvena pažnja posvećuje materijalu od kojih su izrađene, odnosno koži. "Kako sam trenutno u fazi izrade jednostavnih modela, ponekad sama koža proda torbicu. Najviše me inspirira sami materijal. Koža sama po sebi nekako kao da mi diktira kakva će torbica biti te moram imati na umu kako će izgledati nakon par godina nošenja. Koža s vremenom ima neki svoj put, omekša, dobije patinu i karakter i baš je u tome njezina ljepota. Odabir kože zaista je najbitniji, trudimo se nabavljati ju u Hrvatskoj, baš kao i zatvarače i metalne dijelove, koji nam se izrađuju u hrvatskim radionicama. Ako je koža kvalitetna, torba može biti nošena godinama. Želimo ljude vratiti u ono doba kad su predmeti imali sentimentalnu vrijednost i da torbice postaju dio kolekcije koju će nositi i njihove djeca" otkriva Dora. Posvećenost detaljima i ručni rad ono je što cijene kupci koji posjećuju njihov dućan bilo da se radi o Hrvatima ili strancima. Jednostavnost, praktičnost, multifunkcionalnost i znanje o tome tko stoji iza torbe koju kupuju pri vrhu su razloga zbog kojih su Koza torbe popularne. "Iako nakon dugo godina poslovanja mogu reći da jednako dolaze stranci i kupci iz Hrvatske, u samom početku naš stil izrade prepoznali su stranci. Zasićeni ponudom okretali su se "tišim" brendovima, neotkrivenim dućanima i manjim manufakturama, a njima je veću vrijednost imalo nešto proizvedeno ručno i unikatno."

Hit torbe brenda KLISAB

Slično mišljenje dijeli i dizajnerski dvojac KLISAB - njihova torba osvojila je klijentice i Instagram, iako im predznak "it" nije na umu kad kreiraju torbe. "Dobar dizajn je dobar dizajn i jednako ga dobro može nositi žena bilo koje dobne skupine. Ili muškarac." govore mi Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić. I oni svoje torbe izrađuju u potpunosti ručno - kroje, lijepe, buše perforacije, šiju, boje krajeve te impregniraju zaštitnim slojem. I njima je, baš kao i Dori, koža opsesija - iako su u početku radili modne dodatke i od drugih materijala, zbog čvrstoće, podatnosti i bezbroj mogućnosti u istraživanju forme priklonili su se koži.

Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić

"Tržišni uspjeh dizajna je nešto što nam je važno i razmišljanje o tom segmentu proizvoda (ne)svjesno je uvijek dio našeg procesa. A opet, raditi samo zato da napraviš hit ili it poprilično je inhibirajuće." otkrivaju. Zbog imperativa funkcionalnosti torbe su im poseban izazov u kreiranju. "Torba je važan segment svakog stylinga, kako estetski, tako i funkcionalno. Polazište su nam bili metalni ringovi u funkciji ručki, a tijekom procesa izrade pročišćavali smo model od suvišnih detalja. Željeli smo da finalan proizvod bude funkcionalan i dizajniran bez viškova. Zbog toga komad izgleda zrelo i samouvjereno". kaže dvojac KLISAB. Njihov dizajn traje neovisno o sezoni, a u konstantnom istraživanju upuštaju se u eksperimentiranje - baš su zato svoj hit model predstavili i u verziji od PVC-a. I hrabrost im se još jednom isplatila.

Multifunkcionalni ruksak Attitude iz kolekcije brenda Kon2re Studio

Eksperimentiranje nije strano ni Melini Marelji, koja se nakon sedam godina stvaranja skulpturalnih torbi i ruksaka od eko kože pod nazivom Kon2re Studio, upustila u izazov s novim materijalom - njezini će novi modeli biti izrađeni ručnom tehnikom heklanja. "Uvijek se trudim napraviti što kvalitetniji proizvod, no temelj na kojem gradim priču je prije svega dizajn. U svim mojim proizvodima naglasak je na funkcionalnosti, kako omogućiti da određen izgled proizvoda što bolje funkcionira u stvarnom svijetu, a ne samo na polici kao izložbeni primjerak." kaže kreatorica torbi specifičnog izgleda, koja je zbog svoje strasti napustila posao i otisnula se u "nesigurne" vode.

Melina Marelja

"S vremenom shvatite kako se stvari uvijek poslože kad imate ideju u koju vjerujete, što možda zvuči pomalo romantično, ali je zaista tako. Kada sam krenula u cijelu priču nisam znala gdje će me put odvesti, niti sam se zamarala time što već postoji na tržištu. Mislim da svatko tko započinje neku svoju priču teži tome da ima svoj izričaj kroz koji ostaje vjeran prvenstveno sebi, a ne drugima. To je bila moja svojevrsna nit vodilja kad sam krenula u cijeli proces. Dizajn prije svega shvaćam kao igru i kad se krenete igrati dolazite do zanimljivih ideja; genijalnih, dobrih i manje dobrih momenata". Njezin se brend može pohvaliti predznakom eco-friendly, dizajnerica je dobro upoznata ne samo sa svojom proizvodnjom, već i s porijeklom materijala svojih dobavljača, njihovom izradom, a porijeklo zaista istražuje do zadnjih detalja jer smatra kako je na dizajneru i proizvođaču odgovornost poticanja samoodrživosti cijele industrije. "Usmjeravanje fokusa tržišta na recikliranje postojećih materijala kroz nove ideje i proizvode budućnost je modne industrije. Uvijek polazimo od sebe, nitko drugi neće mijenjati svijet umjesto nas." smatra dizajnerica.

Osluškivanje želja, konstantno unapređivanje proizvoda, eksperimentiranje, posvećenost detaljima, vrhunska izrada, bezvremenski dizajn i kvalitetni materijali ono je što je zajedničko svim mojim sugovornicima. A tu je i popularnost njihovih torbi, ne samo u Hrvatskoj, već i izvan granica naše zemlje, koja je potvrda da je ono što rade zaista dobro. I nešto na što bi trebali biti ponosni. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Senja Vild,
    Iva Ćurković,
    Little Fashion Paradise
Učitaj još