Traži

Kako je nekoliko dizajnera jedva spasilo Tjedan mode u New Yorku

Presjek viđenog

Kako je nekoliko dizajnera jedva spasilo Tjedan mode u New Yorku
"New York is so over" - kazala je u seriji "Seks i grad" party djevojka koja je netom nakon izjavljenog pala kroz prozor

Velika Jabuka, grad nemogućeg, žila kucavica zapadnog svijeta, poslovno središte Amerike - New York je sve. Pa ipak, u posljednje dvije godine modna industrija trpi značajne gubitke na ovom tržištu. Njujorški Tjedan mode nikada nije bio najinovativniji to možemo kazati sa sigurnošću. Svi koji su željeli inovativnost i pogled u budućnost gledali su u Pariz. New York je bio brz, odrješit, poslovan, punokrvno američki zdrav i orijentiran na novac. I dalje se tamo vrti dobar kapital, ali kreativno gledajući situacija je katastrofalna. Što je američka moda? Pitat će se mnogi. Je li to hihotava Gigi Hadid koja skakuće u džemperima Tommyja Hilfigera? Jahtaši koji nose Ralph Lauren? Debitantice s Pete avenije u haljinama kuće Oscar de la Renta? Nitko ne zna i nitko više ne pita.

New York je trenutno kao tetka kojoj morate ići u posjet da se ne naljuti, ali biste radije bili negdje drugdje Vidi se to po broju modnih urednika koji pohađaju revije. Većina njih je tu zbog velikih oglašivača i eventualno Toma Forda i Rafa Simonsa. Ostalo je sve manje više popunjavanje dana dok su u gradu i obavljanje nekih sastanaka koje su upisali na raspored. Da je New York postao nepotreban napor pokazali su brojni američki dizajneri koji su se u posljednje dvije sezone priklonili Parizu. Rodarte, Altuzarra, Proenza... svi mladi puleni američke mode koje je Wintour dotaknula žezlom po ramenu i omogućila im da se predstave u najboljem svjetlu. Čak je i ona bila nemoćna u zadržavanju najboljih imena, vjerojatno se radije brinući za vlastitu poziciju u Conde Nastu gdje je pitanje prodaje te kuće vjerojatno stvar trenutka. Dizajneri su se žalili na nemoguć raspored i veliku prisutnost mladih imena kojima bi bilo prigodnije da se predstave na nekom od brojnih modnih sajmova koji se održavaju. Nesposobnost organizacije jedan je od ključnih faktora u odluci navedenih dizajnera da prestanu izlagati u sklopu ovog rasporeda.

Nadalje, tu je i financijski segment - reviju je jeftinije postaviti u Parizu uz svesrdnu pomoć francuske modne komore koja svoj posao i dizajnere shvaća jako ozbiljno. Ako se maknemo od piste i zbivanja na njoj uvidjet ćemo da ni popratni program nije uzbudljiv kao što je nekad bio. Dok u Parizu ne možete živjeti od partyja, lansiranja novih proizvoda, specijalnih večera, u New Yorku se situacija smirila do te mjere da se pitate zabavlja li se tamo itko? Naravno da partyji nisu najvažnija stvar na svijetu, ali su vitalan element u održavanju glamuroznog imidža mode i modnog svijeta.

Ove sezone modni urednici su živjeli za nekoliko revija. Tom Ford, Raf Simons za CK, Helmut Lang i Marc Jacobs. Sve ostalo je, iako atraktivno, bilo manje važno za održavanje New Yorka iznad vode, u kreativnom smislu. Za otvorenje je bio zadužen Tom Ford koji nas je na trenutak podsjetio kako je bilo 90-ih godina kada je cijeli svijet tapkao nogicama u iščekivanju svake njegove kolekcije za Gucci. Ford ju je isporučio u najboljem smislu te riječi. Napravio je homage samome sebi i osigurao si hvalospjeve u medijima. Rafa Simonsa u New Yorku slave kao da se radi o božanstvu. On je trenutno jedini dizajner oko kojeg mediji hodaju na prstima pazeći ga kao da je balončić od sapuna na dlanu. Simons je svoju mirnu energiju prenio u kaotičan njujorški svijet. Poigrao se s njihovim naslijeđem, suvremenom kulturom, pop artom i naznačio da će Calvin Klein pod njegovim vodstvom donijeti puno više od onoga što smo od te kuće gledali unatrag nekoliko godina.

Novi koncept kuće Helmut Lang u kojem se dizajneri izmjenjuju po sezoni dočekan je s ovacijama. Izrazito pametan potez u vremenima kada se stvari mijenjaju nevjerojatnom brzinom i kupci ne poznaju za riječ lojalnost. Prvi u nizu dizajnera bio je Shayne Oliver iz kuće The Hood by Air koji je vjerno prenio svoju oštru i odvažnu estetiku u svoje viđenje Helmuta Langa. Ovo je ujedno bila "najeuropskija" revija New Yorka, definitivno prikaz koji je odudarao od svega čemu smo svjedočili na pisti.

Za sam kraj serviran je emotivni genijalac Marc Jacobs. Njega morate voljeti jer je jedan od rijetkih koji još ima "muda" u ovom poslu i to se vidi iz svake njegove kolekcije. Marc stvara svoje priče, takoreći "brije" svoj film i kao da ga uopće ne zanima što se događa u svijetu. Nekad imate osjećaj da je nadišao komercijalne aspekte posla i pustio se mašti, što danas nitko ne radi jer svima nad glavom visi sjekira iz odjela marketinga. Kuća mu je u problemima i to već znaju svi. Zatvara dućane, ukinuo je drugu liniju, ali maštu nije izgubio. Jučer je ponovno prikazao svoj bogat svijet u kojem sve vrvi od zabave, dobrog raspoloženja, opulentnosti i sreće. Na kraju ove komercijalne sajamske promenade u koju se New York pretvorio, Jacobs nam je došao kao melem za oči i dušu. 

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Ana Pavić

Napišite komentar

Učitaj još