Upoznajte Yael Aflalo! Ta američka dizajnerica sjedi na čelu vlastitog pokreta koji propituje modnu industriju i količinu otpada koju ona stvara te kreira kolekcije odjeće nove generacije. U ekskluzivnom intervjuu Miroslave Dume za Büro 24/7, Yael Aflalo govori o održivom razvoju, motivaciji i zašto će nastaviti s proizvodnjom komada za Reformation u kontinentalnom dijelu Amerike.

Pokrenula si Ya-Ya kad si imala 21 godinu. Što te motiviralo da odmah pokreneš nešto svoje umjesto da odeš raditi za neki drugi brend ili dizajnera?

Tijekom svih ovih godina u modi, uključujući njih 10 u Ya-Yi, postajala sam sve svjesnija štetnih praksi kojih je moja kompanija postala žrtva - previše printanja lookbookova, gomile protraćene tkanine... Na poslovnom putu u Kinu iz prve sam ruke vidjela to grozno zagađenje koje je stvorila industrija i znala sam da moram napraviti neku promjenu kako bih razbila taj krug. Tada nije bilo mnogo brendova koji su radili održive kolekcije koje su mi se sviđale i koje sam htjela nositi i zato sam stvorila Reformation kako bih prevladala taj jaz između dizajna i održivosti. Mi prvenstveno radimo sjajnu odjeću koju svi vole, a ona je uz to i održiva.

Što je za tebe kao dizajnericu i poduzetnicu bila točka preokreta kada ti se održiva moda počela sviđati?

Moda je treći najveći zagađivač u svijetu i drugi najveći potrošač vode. Da biste proizveli tkaninu trebate vodu, energiju, kemikalije i druge resurse za koje većina ljudi ni ne zna, niti ih je ikad vidjela. Uz to, u svijetu ima oko 400 milijuna ljudi koji izrađuju odjeću i u najgorim slučajevima oni su izloženi nesigurnim radnim uvjetima. Ta nevidljivost resursa i ljudi koji izrađuju odjeću otežavaju javni razgovor o pravoj cijeni mode. Za prosječnog kupca to je sve vrlo apstraktno i daleko od svakodnevnog života. Ali svi mi ujutro ustajemo i odijevamo se, što znači da automatski ostavljamo trag bili toga svjesni ili ne. I svi imamo mogućnost napraviti promjenu. Mi u Reformationu želimo voditi pokret prema svijetu s održivijom proizvodnjom u kojem će i kupci biti ohrabreni da pokrenu promjene u proizvodnji bez da pritom žrtvuju svoj stil.

Mira Duma o održivoj modi u intervjuu s osnivačicom brenda Reformation

Već si spomenula da si Reformation odlučila pokrenuti nakon svog puta u Kinu. Budući da brend raste jesi li razmišljala o premještanju proizvodnje u Kinu?

Mi smo bazirani u Los Angelesu i zbilja uživamo u tome što proizvodnju možemo zadržati lokalnom - to nam daje mogućnost da se približimo proizvodu i nagledamo sve što ne bismo mogli da su nam tvornice negdje drugdje.

Kako prerađujete vintage komade i materijale?

Kupujemo vintage komade u veleprodaji diljem SAD-a pa ih redizajniramo u jedinstvene komade. Prenamijenjena odjeća može smanjiti emisiju ugljikovog dioksida za gotovo 6 tona godišnje. Prenamjena vintage trapera i kašmira ili vunenih pulovera znači i da ćete dobiti savršen komad koji je divan na dodir i odlično pristaje i to bez ugljičnog otiska.

Koje su bile neke od prvih prepreka na koje si naišla i kako si ih prebrodila?

U početku nije bilo mnogo eko brendova koji prate trendove. Ja se nisam obazirala na kritike i nastavila sam s razvojem Reformationa. Kako smo rasli, tako smo i nailazili na prepreke u stvaranju održive odjeće bez upotrebe tradicionalnih metoda proizvodnje i tada smo odlučili izgraditi vlastitu tvornicu u LA-u.
Kada bih ljudima rekla da želim stvoriti održivu modnu tvrtku većina ih je okretala očima
Koji su neki od najpopularnijih proizvoda ili komada? Imate li komada koje iznova vraćate u ponudu? 

Pojedini komadi nisu važni jer je sva naša odjeća chic i cool i mislim da naši kupci to znaju. Ponudu osvježavamo na tjednoj bazi i svakako vraćamo komade koji najviše privlače kupce. Prošlog smo mjeseca predstavili blagdansku kolekciju koja se odlično prodala online.

Kako izgleda tvoj dizajnerski proces? Gdje pronalaziš inspiraciju?

Prvo sjednem sa svojim dizajnerima i pitam ih što bi htjeli nositi. Onda prolazimo kroz nekoliko faza skiciranja, a kada su uzorci gotovi isprobamo ih na ljudima iz ureda kako bismo bili sigurno da pristaju svakom obliku tijela. Rekla bih da sudjelujem u 90% fittinga samo zato što želim biti sigurna da naši komadi pristaju različitim ženama na najbolji mogući način.

Mira Duma o održivoj modi u intervjuu s osnivačicom brenda Reformation

Kako je Reformation postao tako popularan među slavnima poput Rihanne i Taylor Swift?

Mislim da ih privlačimo jer kontinuirano radimo odlične proizvode koji savršeno pristaju i vrlo su nosivi. Mi radimo proizvode koji su vrlo seksi, a istovremeno i jednostavni i chic, a to privlači i slavne.

Kako znaš što tvoji kupci žele? Ide li taj proces samo putem društvenih mreža ili i nekim drugim kanalima?

Koristimo društvene mreže kako bismo osluškivali što žene žele nositi. Volimo i vidjeti žene različitih stilova kako nose našu odjeću - različitost raste zajedno s brendom - i proizvodimo odjeću koja savršeno pristaje svakom kupcu.

Kakve poruke želite poslati svojim kupcima putem društvenih mreža i kampanji?

Uvijek želimo istaknuti koliko je važna održivost i različitost naših #RefBabes, kako ih zovemo. Naši kupci su samouvjereni i cool i pokušavamo im to pokazati kroz komunikaciju s njima.

Misliš li da moda općenito može postati održiva jednog dana? Mogu li i veliki brendovi postati održivi ili je profit ipak ispred zaštite okoliša?

Industrija će morati mijenjati regulacije vezane uz resurse i okoliš. Mislim da je samo pitanje kada - kada će veliki brendovi odgovoriti proaktivno ili će čekati da to postane neizbježno. Svi smo vrlo uzbuđeni oko budućnosti održivosti i tehnologije koja s njom dolazi. Naše dugoročno viđenje jest da će Reformation postati svakodnevni lifestyle brend za sve što je održivo.

Bi li se složila da je Reformation u savršenoj sredini između ulične i visoke mode?

Mislim da Reformation donosi kvalitetne krojeve i stilove ženama koje zanimaju moda i trendovi, a da istovremeno nisu trendi. Većina komada koje kreiramo može vam stajati u ormaru vječno i dovoljno su raznovrsni da ih možete nositi bilo gdje.

Mira Duma o održivoj modi u intervjuu s osnivačicom brenda Reformation

Brendovi poput Zare i H&M-a pokušavaju postati više eko. Misliš li da će ikada biti moguće da takvi masovni brendovi postanu održivi?

Održiva moda nije ništa novo - sada samo postaje sve više popularna i ljudi postaju svjesniji onoga što kupuju i traže načine da smanje svoj utjecaj na okoliš. S tim pokretom sve više kompanija, i malih i velikih, teži k održivosti. Puna sam nade da će sve više i više brendova prihvatiti taj put i sretna što smo im upravo mi jedan od uzora.

Prije si spomenula da mrziš činjenicu da se danas kaputi prodaju ljeti. Ove smo sezone vidjeli niz brendova koji su se priklonili "see-now-buy-now" konceptu u New Yorku i Londonu. Kakvo je tvoje viđenje trenutnih kretnji u modi i misliš da se stvari u industriji mijenjaju?

Mislim da je došlo do cjelokupne promjene u prodaji, posebno u razvoju online prodaje gdje kupci vide nešto što žele i umjesto čekanja da odjeća dođe u trgovini mogu je nabaviti odmah. Uz naše metode proizvodnje lako se prilagođavamo onome što funkcionira i što ne funkcionira bez prevelikih ulaganja u odjeću koja neće biti prodana. Zbog toga imamo fleksibilnost.

Jako si zainteresirana za tehnologiju. Kako je ugrađuješ u svoj život i posao?

Naši kupci su navikli redovito viđati nove kolekcije i žele instantno zadovoljstvo. Tehnologija nam pomaže da budemo efikasniji i da brže proizvodimo nove stvari i ulažemo u održivost.

Tehnologija mijenja modnu industriju i mi se trudimo osvježavati svoje trgovine kako bi naši kupci imali još bolje iskustvo shoppingaKoja je najvažnija pouka koju si naučila na svom poduzetničkom putu? 

Nemoj proizvesti više nego što možeš prodati i budi brz. Otvaranje vlastite tvornice bio je najbolji potez koji sam napravila jer sada kad vidimo da postoji potražnja i možemo ponovno proizvesti taj komad u samo dva tjedna. Brzina je na tržištu vrlo važna.

Koji bi savjet dala 21-godišnjoj sebi? I koji savjet bi danas dala mladim djevojkama u dvadesetima?

Rekla bih si da samo nastavim raditi ono u što vjerujem i ohrabrila bih djevojke da rade ono prema čemu doista osjećaju strast. Ako vam se ne sviđa nešto što se događa svijetu, napravite plan i promijenite to.

Mira Duma o održivoj modi u intervjuu s osnivačicom brenda Reformation

Što ti je najveći utjecaj u životu? Što te motivira svakodnevno?

Motiviraju me moji kupci, moj tim, inovativne kompanije poput Tesle i Patagonije koje pomažu da se cijeli svijet pomakne prema održivosti. A gura me i to što znam da još toliko toga imamo za napraviti. Možemo još puno napredovati i uzbuđena sam zbog pozitivne promjene koja će se dogoditi u budućnosti. 

Možeš li nam reći nešto više o suradnji s Patagonijom? Kako ste došli na tu ideju i možemo li očekivati još suradnji u budućnosti? 

Patagonia je tvrtka kojoj se divim godinama i koja je uključena u moj osobni ormar od kad sam bila mlada. To je stariji održivi brend s kojim su mnogi ljudi povezani. Patagonia je inspirirala mnogo ljudi i mislim da je to ono što radi Reformation danas i voljela bih nastaviti surađivati s takvim brendovima koji razmišljaju isto kao i mi.

Je li se tvoja vizija o Reformationu promijenila otkad si ga pokrenula?

Kad sam ga pokrenula moja vizija za Reformtaion je bila jednostavna: stvoriti brend u kojem moda i održivost koegzistiraju. Vizija mi je i dalje ista, ali u većim razmjerima.

Što možemo očekivati u budućnosti od tebe i Reformationa?

Mi smo jako uzbuđeni oko budućnosti održivosti i tehnologije koja dolazi s njom. Naš dugoročni cilj je postati svakodnevni brend za sve što je održivo. Stalno predstavljamo limitirane kolekcije i veselimo se što ćemo nastaviti nuditi odlične održive proizvode.