Traži

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu?

Nova partnerstva se ostvaruju, ali pod strogim uvjetima

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu?

Tekst: Dina Dončević

Torbice brendova Chanel i Hermès teško su dostupne online i već time imaju auru ekskluzivnosti, za razliku od ostalih modnih kuća koje svoje komade nude putem vlastite web stranice te na online šoping platformama Net-a-Porter i Farfetch. Ali, je li nam u današnje vrijeme bitnija ekskluzivnost ili dostupnost?

Zarada od online prodaje luksuznih modnih dodataka iz godine u godinu sve je veća, a do 2025. godine, prema podacima konzultantske kuće Bain & Co, činit će više od četvrtine ukupne prodaje. I u Hrvatskoj je primjetan porast kupovine iz udobnosti kauča, i to ne samo onih brendova koji nemaju dućane u našoj zemlji pa su nam dostupni samo putem interneta, već i high street dućana koji postoje na svakom uglu. Koliko god se radi o (za sada) malim postocima, takva zarada nije zanemariva, a to su napokon shvatili u francuskoj modnoj kući Hermès - odlučni su u tome da nastave s pozitivnim trendom rasta prodaje koji su ostvarili u 2017. Zato su početkom godine svoju stranicu redizajnirali te na sjevernoameričkom tržištu ponudili nekoliko tisuća proizvoda. U Sjedinjenim Američkim Državama tako se mogu kupiti satovi čija cijena iznosi i 40.000 dolara, a ove će godine isti tretman dobiti europske stranice te ona kineska, jer je tamo potražnja za luksuznim modnim dodacima ipak najveća.

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu? (фото 1)

Hermès se može smatrati pionirom e-commercea jer su s internet prodajom počeli 2001. godine. No, očito nisu shvaćali važnost onlinea, pogotovo u zadnjih nekoliko godina. Stranica im je zapela u prošlosti, nije bila user friendly, nije pratila ponudu fizičkih dućana i iskreno rečeno nismo ni znali da je postojala. Tako su poznatu modnu kuću s tradicijom od gotovo 200 godina u tehnološkom smislu prešišali čak i niche modni brendovi. Malo je reći da su kasno otkrili način prodaje na koji se dobar dio kupaca već naviknuo do te mjere da je stvorio mržnju prema odlasku u trgovine, ali barem su se probudili iz zimskog sna. Nova stranica sada se lakše koristi na pametnim telefonima te već sad privlači nove klijente i veći postotak ljudi koji kupuju online.

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu? (фото 2)

Pa zašto onda oni kasne? Jedan od razloga je ranije navedeno održavanje ekskluzivnosti u koju se pouzdaju Hermès i Chanel. Kao drugi razlog, koji je vidljiv na primjeru Prade, izdvajaju se godine. Glavna kreativka talijanske kuće je Miuccia Prada, dok poslovni dio vodi njezin suprug Patrizio Bertelli. Gospodin Bertelli ima 71 godinu, što nije ništa loše, dapače njegovo je iskustvo bogato, ali to isto tako znači da se ne može nositi sa zahtjevima suvremenog tržišta, odnosno sa zahtjevima kupaca od kojih najveći broj dolazi iz skupine milenijalaca. Osoba koja sama ne živi online ne može shvatiti važnost online kupovine

Ali, ono što Bertelli shvaća su brojke. A brojke Pradine prodaje vrtoglavo padaju te je Prada jedna od rijetkih modnih kuća čiji se komadi mogu pronaći na ogromnim sniženjima. Primjera radi, Chanel torbu u životu nećete pronaći na sniženju osim ako je ne kupujete iz druge ili treće ruke na eBayju. Iako je Miuccia Prada svojedobno izjavila "kako je njezin život puno važniji od prodaje", čini se kako je za brend koji nosi njezino ime prisilno svanulo novo doba. Naime, krajem prošle godine otvorili su online trgovinu za kinesko tržište s fokusom na mobilnu verziju. Cilj im je da online čini 5 posto od ukupne prodaje brenda do kraja ove godine, a ako ponude poželjne proizvode - sudeći po rezultatima Guccija, Ballyja i Louis Vuittona na tom tržištu - možda čak i premaše očekivanja. S velikim naglaskom na možda je će igra lovice na internetu, ne samo s članovima LVMH-a i Keringa, već i s nišnim brendovima, pogotovo u najkompetitivnijim kategorijama kožnate obuće i modnih dodataka biti opaka.

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu? (фото 3)

Tu dolazimo do jedne od najvećih i najpoštovanijih modnih kuća na svijetu, moćnog Chanela. Za vrijeme dok Gucci i Louis Vuitton na online prodaji zarađuju velik novac, čelnici kuće Chanel izjavili su kako "promišljaju o onlineu". Njihov stav glasi otprilike ovako: ako online ponudimo proizvode po kojima smo najpoznatiji, odnosno torbice i odijela od tvida, i učinimo ih dostupnima većem broju ljudi, iste te stvari će izgubiti na ekskluzivnosti. Modni direktor Bruno Pavlovsky tvrdi kako ne vide dodanu vrijednost u prodaji putem interneta. I koliko god to zvučalo nevjerojatno u 21. stoljeću, zaista nije riječ o praznoj priči.

Naime, Chanel je nedavno sklopio strateško partnerstvo s online shopping platformom Farfetch na kojoj se neće prodavati odjeća i torbice brenda. Da, dobro ste pročitali. Online će se i dalje moći kupiti samo sunčane naočale, parfemi i beauty linija. Njihovo se partnerstvo, naime, temelji na poboljšanju kupnje u fizičkim dućanima - Farfetch će francuskoj kući pružiti digitalnu platformu putem koje će klijenti moći rezervirati stvari u dućanu, chatati s prodavačima ili pak, ugovoriti kad će doći u dućan isprobati tu i tu stvar. A u narednim će godinama razviti i aplikacije za pametni telefon na kojima će korisnici moći označiti svoju veličinu prije ulaska u dućan, pa će ih stvari čekati spremne.

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu? (фото 4)

Činjenica je da, za razliku od Prade, za hit proizvode Chanela i dalje postoje liste čekanja te da ozbiljno rade na digitalnom marketingu i pojavnosti na društvenim mrežama kako bi bili što bliži mlađoj publici. U tome su zaista veoma uspješni. No, mlađa i tehnološki napredna publika kupuje online, a Chanel je taj podatak (uz nekoliko ostalih velikih brendova) odlučio ignorirati još neko vrijeme i koncentrirati se na fizička prodajna mjesta. Zanimljivo je i da financijski izvještaji francuske modne kuće nisu javni i to u vremenima kada se svi busaju u prsa brojkama prodaje koje konstantno rastu.

Važnost digitala prepoznata je i od strane Burberryja, britanske kuće s dugačkom modnom poviješću koja nakon odlaska Baileyja zna da moraju raditi na osvajanju mladih kupaca. Pa se zato brend pridružio popisu od preko 700 brendova koji su dostupni za kupnju putem Farfetcha. Njihova se posljednja kolekcija mogla kupiti 24 sata poslije revije na londonskom Tjednu mode i bila je dostupna u 150 zemalja svijeta. Dovoljno je reći da su se najupečatljiviji komadi već rasprodali.

Strategija luksuza: zašto još uvijek ne možemo kupovati Chanel torbice na internetu? (фото 5)

Nema sumnje da je budućnost šopinga zaista na online platformama, pitanje je samo do kad će pripadnici modne industrije biti sposobni održati tu auru ekskluzivnosti i nedostupnosti. Vjerujemo da su ubrzani tehnološki napredak i društvene mreže (koje mali brendovi naveliko koriste za prodaju svojih komada) zatekle stare modne lisce nespremne. Uspjeh onlinea si zasigurno objašnjavaju i činjenicom da si start-up brendovi jedino mogu priuštiti takvu prodaju jer je za otvaranje dućana potrebna ogromna količina kapitala koji nemaju. Iako je navedeno istina, činjenica je da se igra promijenila te da velik broj mladih ljudi nema živaca hodati po dućanima i satima isprobavati odjeću. Vole brzinu i dostupnost što im online shopping itekako omogućava.

S druge strane nijedan digitalni dućan ne može zamijeniti iskustvo isprobavanja odjeće, obuće ili pak, pudera, ali tome se već odavno doskočilo revieowima, iskustvima kupaca, fit ljestvicama i drugim metodama zbog koje pripadnici mlađe generacije odlazak u dućane smatraju čistim gubitkom vremena. Dok vani padaju snježne pahulje, uz šalicu kave scrollam ponudom online shopa u potrazi za tom haljinom zbog koje ću jedva dočekati proljeće, naručujem poklon za rođendan i sve to bez da sam se presvukla iz pidžame. Nadam se samo da će Chanel uskoro shvatiti da je meni baš to pojam luksuza.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Instagram,
    Pinterest
Učitaj još