Traži

Zašto sumanuto kupujemo "it" komade?

Šopingholičari modernog doba

Zašto sumanuto kupujemo "it" komade?

Tekst: Ana Pavić

"Kupujemo stvari koje ne trebamo, s novcem koji nemamo, kako bismo impresionirali ljude koji nam se ne sviđaju" - citat je iz kultnog filma Davida Finchera "Klub boraca" koji opisuje realno stanje naših potrošačkih navika danas.

Naravno da sveopći konzumerizam nigdje nije tako jako izražen kao u modnoj i beauty industriji, koje neumorno nastoje uhvatiti korak s nevjerojatnom potražnjom rezultiranom internetom i Instagramom, gdje nas na dnevnoj bazi bombardiraju "beauty" i "modni" gurui, sugerirajući nam da je život gotov ako ne kupimo četrdeset kistova za konturiranje ili slip haljinu od baršuna za svečane evente. Dovoljno je da pogledate Forbesovu listu najbogatijih ljudi na svijetu na čijem čelu sjedi nitko drugi negoli vlasnik Inditex grupacije, najbolje složene high street mašinerije u čijem se portfoliju nalaze Zara, Bershka, Uterqüe, Pull&Bear i mnogi drugi javnosti omiljeni brendovi. U 2016. bogatstvo Amancija Ortege procijenjeno je na basnoslovnih 74,4 milijarde dolara čime je prestigao i Billa Gatesa.

Dok su luksuzni brendovi dugo vremena bili rezervirani isključivo za povlaštenu manjinu i to ponajviše iz zapadnjačkih država, pojava high streeta je zauvijek promijenila igru na svjetskom tržištu. Odjednom su budžeti s kojima raspolažu H&M i Zara bili uz bok onima s kojima raspolažu Gucci i Ralph Lauren. Štoviše, danas se rijetko koji brend na svijetu može mjeriti sa Zarom o čijoj zaradi neke dizajnerske kuće mogu samo sanjati.

High street je ubrzao modu do neslućenih razina, a s njom i razulareno trošenje Svakih dva tjedna u dućane stižu nadopune kolekcija s komadima koje su timovi preradili i poboljšali, kako bi se prodali u još većim količinama. Kao rezultat te manije dobivamo uniformiranost koja već opasno nalikuje nekom SF filmu u kojem svi izgledaju isto, kreću se isto, mirišu isto, ali ne prestaju kupovati. Najegzaktniji primjer shopping manije jest Balmain x H&M koji je prošle godine srušio sve rekorde ludila, o čemu je za Büro 24/7 pisao Grgo Zečić

Zašto sumanuto kupujemo "it" komade? (фото 1)

Zagrebački VIP shopping izgledao je kao borba na život i smrt sa ženama koje su grabile komade koje nisu dobro ni pogledale, a kamoli probale da vide pristaje li im ta mikro mini haljina od baršuna u kojoj i mršava Kendall Jenner može izgledati krupno. Dobar primjer su i street style reportaže na kojima svi nose iste traperice, kožne jakne i torbice. Prošle sezone, ako u rukama niste imali Gucci "Dionysus" na jednom od Tjedana mode, niste smatrani ozbiljnom trendsetericom. Dakle, ni tržište luksuza nije imuno na uniformiranost, samo što su u ovom slučaju žene iz novčanika izbile nekoliko tisuća eura kako bi izgledale isto.

Za razloge sumanutog trošenja i opsesije svime što je "in" upitali smo psihologinju Martinu Eljugu koja kaže: "Dakako, svi mi zbog stresnog i zahtjevnog načina života ponekad imamo osjećaj nemoći i manjka samopouzdanja. Suvremena modna industrija, a pogotovo marketinška industrija, jako dobro razumije ovu potrebu (ali i zadovoljstvo koje pojedinac osjeća kupujući) te se stoga pojedincima u svakome trenutku šalje poruka da je sreća i zadovoljstvo nadomak ruke. Imitacija ''poznatih'', koje marketinška industrija predstavlja kao upravo one koji posjeduju sve ono što je potrebno za sreću, samo je još jedan od potencijalnih izvora nezadovoljstva za labilne osobe, jer iako će se poželjeti, ali i nastojati odijevati kao slavni pojedinci, taj način života uvijek će im ostati nedostupan jer je on, dakako, iluzija."


Doista, marketing nikada nije bio agresivnijiBorba za kupca svela se na čisti mind control. Oglasi nas napadaju sa svih strana od televizije do interneta koji se pokazao kao nemilosrdan alat. Sve što tražite (googlate) ostaje dokumentirano te vas jedna plisirana suknja koju ste škicnuli na MyTheresa.com tjednima prati na Facebooku i svim stranicama koje posjetite u vidu Google oglasa. Nadalje, tema "trendova" koja se propagira u medijima i na društvenim mrežama (posebice na Instagramu) mijenja se tolikom brzinom da više ne govorimo o sezonama proljeće/ljeto, jesen/zima... Već smo neko vrijeme u fazi među kolekcija, posebnih kolekcija, limitiranih kolekcija, dodatnih linija, linija koje imaju dodatne linije, "it" komada van sezone... svega što se moglo izmisliti, a da se kupcu izbije novac iz džepa. I izbija se jako uspješno. Ako pogledate prodajne rezultate najvećih high street kuća vidjet ćete da smo neke ljude učinili bogatima za narednih 20 generacija

Poseban "presing" je stavljen na mlađu populaciju koji su već traumatizirani fotografijama vršnjaka iz bogatih zemalja, a koji na svojim Instagram profilima lijepe sve novotarije iz svijeta beautyja i mode. Za razliku od prijašnjih generacija koje su "čekale tetku iz Njemačke" s koferom stranih produkata, novoj Z generaciji samo treba mamina bankovna kartica i pola sata mira da mogu pokupovati Lip Kit kolekciju Kylie Jenner ili pet slip haljina s ASOS-a koje imitiraju Saint Laurent.

Najveći apsurd je da ekonomsko stanje u Hrvatskoj nikada nije bilo gore Novca se nema, slike s naših ulica su potresne u svakom pogledu, na vijestima svako malo osvane neka priča od koje vam se stegne u želucu i dođu suze na oči. S druge strane, u Zaru ne možete ući u popodnevnim satima od navale žena koje su poslije posla došle po svoju plisiranu metalik suknju, stranci komentiraju automobile na našim cestama koji ne odaju/maskiraju činjenicu da živimo u zemlji koja financijski visi s ruba planete.

Zašto sumanuto kupujemo "it" komade? (фото 2)

Jasno je da je konzumerizam zapadnjačka bolest modernog doba koja napreduje usporedno s razvojem tehnologije. Teško je da će se stvari promijeniti ili da će neka od kompanija usporiti u utrci za profitom, to je gotovo nemoguće. Moderno društvo nas je učinilo glavnim likom chick lit knjige "Dnevnik jedne shoppingholičarke". Becky (glavna junakinja op.a.) na kraju shvati da nije sve u trčanju za svakom lijepom stvarčicom koja joj se nudi. Hoće li se isto dogoditi novim generacijama koje mentalno sazrijevaju u hodnicima marketinških agencija? Tekst je teško završiti u negativnom tonu, ali odgovor je: čisto sumnjamo!

Save

Save

Save

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

  • Fotografija:
    Tim Walker
Učitaj još