Traži

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma

Ako je nekad pravo vrijeme za ovaj razgovor, onda je to definitvno siječanj

Tekst: M.M.


Fotografija: Unsplash,
Pexel

U 2020., godini u kojoj je baš sve okej i sve je lijepo, a wellness je postao nova religija, koncept dijete ne samo da je out nego je i sama riječ "dijeta" gotovo pa zabranjena. Umjesto onoga-čije-se-ime-ne-smije-izgovarati, ovu će godinu, a vjerojatno i cijelo desetljeće obilježiti shift s "dijeta" na danas društveno mnogo prihvatljivije "režime prehrane".

Šalu na stranu, činjenica da je svijet osudio ultra restriktivne dijete, a umjesto njih predstavio mnogo prihvatljivije i zdravije načine prehrane kojima je primarni cilj zdravlje, a skidanje suvišnih kilograma samo je dobrodošao plus, nešto je što bi trebalo pozdraviti.

Međutim, uz toliku količinu različitih i često vrlo oprečnih stavova o tome što je dobro za nas, a što nije teško je odabrati idealan režim za sebe, svoje tijelo i psihu, odlučiti treba li izbaciti ugljikohidrate ili meso, šećer, procesuiranu hranu, sve ili ništa od navedenog.

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma (фото 1)

A kako bismo vam pomogli u odluci, proučili smo 13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane koji će obilježiti desetljeće pred nama. Među njima su neki već odavno poznati programi, kao što su primjerice Paleo režim i low-carb dijeta, no pojavili su se i neki novi, kao što su DASH i FOODMAP, ali i režimi prehrane koji zapravo označavaju lifestyle, kao što su vegetarijanska, fleksiterijanska ili veganska prehrana.

Kako bilo, 2020. godina je u kojoj ste ostali bez isprika – sasvim je sigurno da među svim ovim novim i manje novim režimima postoji idealan za vas, ali i vaše zdravlje.

Veganstvo

Osim borbe protiv plastičnih vrećica i slamki, novostečena svijest o globalnom zatopljenju zaslužna je za još jedan trend – veganstvo. Ovaj režim, bolje rečeno način života, isključuje apsolutno sve namirnice životinjskog porijekla, pa čak i med, a navodno čini čuda za krvožilni sustav i razine lošeg kolesterola u organizmu. Isto tako, vegani imaju manji rizik od obolijevanja od karcinoma i srčanih bolesti. Ukratko, režim koji isključuje teško probavljive namirnice kao što je meso bolji je za organizam.

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma (фото 2)

Čišćenje sokom od celera

S niskim udjelom kolesterola, masnoća i kalorija celer je jedna od najsuper super namirnica na svijetu. U svom sastavu ima čak 90 posto vode i elektrolita što ga čini izuzetno hidratantnim i blagodatnim za probavni sustav, a uz to, organizmu osigurava cijeli niz antioksidansa, vitamina i minerala uključujući riboflavin (vitamin B2), kalij, mangan, kalcij kao i magnezij te vitamine K, A, C i B6.

Popis stanja organizma kod kojih sok od celera pomaže zaista je dugačak, a samo neke od njih su sindrom kroničnog umora, fibromialgija, psorijaza, a neki tvrde čak i karcinom.

Možda nije najuravnoteženija prehrana, ali vrijedi pokušati ovaj napitak uvrstiti u svoj dnevni režim, ne može škoditi.

Mayr dijeta

Razvijen početkom 20. stoljeća od strane austrijskog liječnika Franza Xaviera Mayra, ovaj režim bazira se na četiri osnovna principa: odmoru, čišćenju, tjelovježbi i zamjeni, a u srcu svega je detoksikacija. Mayr je, naime, vjerovao da zdravlje i imunitet dolaze iz probavnog sustava, točnije crijeva, i to puno prije nego je sindrom iritabilnog crijeva postao opće mjesto. Neki od osnovnih principa Mayr dijete su mnogo, mnogo žvakanja (barem 60 puta), obilan doručak prije kojeg se pije voda s gorkom solju – za eliminaciju toksina iz probavnog trakta, suho četkanje tijela za poticanje cirkulacije, izbjegavanje sirove hrane nakon 16 sati te kontrola konzumacije vode koja se ne bi smjela piti pola sata prije i sat vremena nakon jela jer voda, navodno, ispire probavne enzime.

16:8

Poznat i kao povremeni post (intermittent fasting), 16:8 režim se vrti oko perioda kada se konzumira hrana i perioda kada se posti – osam sati dnevno se jede, ostatak dana gladuje. Vrlo jednostavna na papiru, ova dijeta zapravo zahtijeva jako puno discipline. Ideja je da se postom drastično smanje razine inzulina u organizmu i tako potakne sagorijevanje masnoća. Ipak, ovaj način prehrane nije za svaki organizam pa je preporuka posavjetovati se s liječnikom prije nego se odlučite na post.

Paleo

Radi se o načinu prehrane „kak su jeli naši stari“, no kad se kaže „stari“ ne misli se na naše bake i prabake, već na ljude iz paleolitika. Dakle, radi se o dijeti spiljskog čovjeka koja se sastoji uglavnom od mnogo proteina i svježeg voće, a eliminiraju se šećeri, mliječni proizvodi, neke vrste povrća te sva procesuirana hrana. Nećete morati naučiti baratati paleolitičkim oruđem, no ruku na srce, držanje ovakve dijete čini se i kompliciranije od lova.

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma (фото 3)

Low Carb

Kao što joj i samo ime kaže, ovo je dijeta koja podrazumijeva tek mali unos ugljikohidrata, a fokus se seli na svježe povrće, proteine i zdrave masti.

FOODMAP

Originalnog naziva IBS (Irritable Bowel Syndrome, sindrom iritabilnog crijeva, op.a.), FOODMAP se koristi kao baza za brojne druge dijete, a sastoji se od kontroliranog unosa ugljikohidrata, šećera i alkohola kako bi se organizmu omogućilo prirodna detoksikacija, a posljedično i osjećaj lakoće.

Fleksiterijanstvo

Ako niste spremni baš se u potpunosti odreći mesa, tu je fleksiterijanstvo, termin skovan iz riječi fleksibilno i vegetarijanstvo. Dakle, umjesto da se u potpunosti izbaci, unos mesa se smanjuje na minimum. Ovaj način prehrane ima sve veću sljedbu, a prema nekim istraživanjima, fleksiterijanci teže 15 posto manje od svejeda, teže obolijevaju od krvožilnih bolest, karcinoma i dijabetesa i žive duže.

Mediteranska prehrana

Nedavno proglašena najzdravijim režimom prehrane na svijetu, mediteranska dijeta podrazumijeva visoki unos svježeg voća i zelenog povrća, najbolje gorkog, te cjelovitih žitarica i mahunarki. Obilno se koristi umak od rajčice kao i maslinovo ulje, plava riba se jede barem jednom tjedno, a meso tek dva puta. Također, sjajne vijesti, piti crno vino je poželjno i preporučljivo.

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma (фото 4)

DASH

Iza akronima DASH skriva se termin Dietary Approaches to Stop Hypertension , a ova je dijeta primarno bila namijenjena osobama koje pate od visokog krvnog tlaka. Sedam godina za redom proglašavan najzdravijim režimom prehrane, DASH je podijeljen u dvije faze, prva u kojoj se smanjuje i eliminira unos određenih vrsta ugljikohidrata – u ovoj se fazi organizam „resetira“, a u drugoj se ugljikohidrati pomalo vraćaju na jelovnik. Ukratko, radi se o režimu koji će vas, u skladu s vašim kalorijskim potrebama, naučiti kakao jesti i živjeti zdravo.

Plan prehrane za zdrava crijeva

Ovoj dijeti cilj je presložiti bakterije i mikrobe u vašim crijevima i to dodavanjem ili eliminacijom određenih grupa namirnica kako bi se riješili sindroma iritabilnih ili propusnih crijeva i nadutosti. Također, postoje brojne studije koje sugeriraju da je ovakav način prehrane osim za crijeva, blagodatan i za kožu.

13 trenutačno najpopularnijih režima prehrane za zdravlje organizma i gubitak kilograma (фото 5)

Bezglutenska dijeta

Posljednjih je godina sve popularnije ukloniti gluten iz prehrane iako, zapravo, nema baš nikakvih znanstveno utemeljenih dokaza koji sugeriraju da je gluten štetan za organizam – osim ako nemate celijakiju. Unatoč tome, kompletna ili barem djelomična eliminacija glutena iz prehrane (primjerice izbacivanje bijelog kruha) pomoći će u smanjenju nadutosti i gubitku kilograma.

SIRT dijeta

Najbitnije što morate znati o SIRT dijeti jest to da je dozvoljeno jesti čokoladu i piti crno vino. Sljedeće najvažnije jest da se dijeta temelji na konzumaciji namirnica bogatih enzimom SIRT1 koji pokreću sagorijevanje masnoća. Ova dijeta također potiče rad metabolizma te podiže razine energije.

Vegetarijanstvo

Vegetarijanstvo je više stil života nego što je plan prehrane, no činjenica je da je bezmesna prehrana sjajna za razinu kolesterola, povezuje se sa smanjenim rizikom za obolijevanje od krvožilnih bolesti, visokog tlaka i dijabetesa.


Napišite komentar