Search

Abeceda zdravlja: upoznajte se s novim izrazima zdrave prehrane (za koje možda još uvijek niste čuli)

Abeceda zdravlja: upoznajte se s novim izrazima zdrave prehrane (za koje možda još uvijek niste čuli)

Tekst: BURO.


Zdrava prehrana je stvarna potreba ali i trend pa se ponekad, nekad češće nego što bismo to željeli, nađemo okruženi novim izrazima, pojmovima i idejama koje nam industrija servira. Neke od njih znamo samo površno, pogotovo kad se uzme u obzir da ih je većina na engleskom i da zbog brzine kojom dospijevaju u žižu javnosti (da ne kažemo Instagrama) objašnjenja često ostavljaju još veći upitnik nad glavom. Bilo da se radi o "novim" namirnicama ili životnim filozofijama, tu smo da odgonetnemo što stoji iza izraza koji se trenutno najviše upotrebljavaju. Nema na čemu.

Amarant (amaranth)

Amarant je biljka koja potječe iz Južne i Srednje Amerike gdje su ga uzgajali stari Asteci, a danas je najviše u upotrebi u Indiji, Kini, Rusiji i Africi. Iako njegovo zrno podsjeća na kvinoju ili heljdu, amarant ne spada u žitarice. Postoji veliki broj kako divljih tako i kultiviranih vrsta, a kod nas je najpoznatiji crveni amarant.

Sjemenke amaranta ne sadrže gluten i po visokom sadržaju kvalitetnih proteina nadmašuju mnoge žitarice. Ove sjemenke sadrže oko 8% masti, od kojih 75% čine nezasićene masne kiseline. Visok sadržaj minerala čini ga namirnicom izuzetne nutritivne vrijednosti, a njime u organizam unosite sumpor, magnezij,željezo, cink, bakar, fosfor i selen, zatim i kompleks vitamina B, vitamin A, E i C.

Amarant se koristi za pravljenje kaša (nalik na heljdinu) ali i za brašno bez glutena od kojeg se pravi odličan kruh.

Abeceda zdravlja: upoznajte se s novim izrazima zdrave prehrane (za koje možda još uvijek niste čuli) (фото 1)

Bowl

2020. godinu je, između ostalog obilježila i famozna “zdrava zdjela”. Ne postoji nitko kog zanima zdrava prehrana, a da nije probao i/ili preporučio svoju varijaciju na temu “bowl”. Ova riječ izvorno ne znači ništa više od “dubokog tanjura" odnosno "zdjele” ali je sada postala sinonim za zdrav izbalansiran doručak ili ručak koji se u njoj servira.

Postoje mnoge vrste ovih obroka ali su najpoznatiji poke bowl i smoothie bowl. Prvi je havajsko jelo koje doslovno znači “isječeno na kockice” i u sebi sadrži povrće, začine i ribu (uglavnom tunjevinu ili losos) servirane na leći ili kvinoji. Smoothie bowl, kao što i samo ime govori, jest smoothie napravljen od bobičastog i nešto običnog voća s mlijekom biljnog porijekla, serviran u zdjeli i obično ukrašen granolom, sjemenkama i istim bobičastim voćem kao i kokosovim čipsom.

I jedna i druga varijacija na temu jako lijepo izgledaju pa je jasno da razlog svoje dominacije svijetom zdrave hrane ne duguju samo tome što su dobri za nas već i svom Instagram faktoru.

Chewies

Zamislite spoj gumenih bombona i svega što je zdravo i dobivate chewies! Ne, ovo ne znači da trebate pojesti cijelo pakiranje već da ovi zalogajčići koji se žvaču u sebi sadrže neke sastojke koji će vam pomoći da olakšate određene tegobe, poput onih za lakšu probavu ili koji sadrže CBD i vitamine. Kako su inspirirani djecom i time kako njima olakšati uzimanje lijekova ili suplemenata, postoje i posebno napravljeni chewies kao zdrava užina za djecu na bazi pirea od voća, na primjer (ova varijanta, nažalost još nije dostupna kod nas, ali eto ideje)

Freeganism

Bacanje hrane je ogroman problem u razvijenim zemljama pa se u posljednje vrijeme kao reakcija na njega pojavio novi pokret po imenu freeganism. Njegov cilj je da se minimalno sudjeluje u potrošačkom društvu i da se istovremeno maksimalno iskoristi apsolutno sve što ljudima već stoji na raspolaganju pa, kada je hrana u pitanju, pripadnici ovog pokreta traže i konzumiraju hranu kojoj je istekao rok trajanja, ali joj još uvijek ništa ne nedostaje. Ovo se posebno odnosi na sve konzervirane vrste hrane, ali freevegani su spremni iskoristiti sve što je ispravno ali je spremno za bacanje od strane velikih lanaca supermarketa i korporacija. Ovdje se ne radi samo o načinu ishrane već o načinu života, a enciklopedija Britannica za freevegane kaže da su "the ultimate recyclers".

Abeceda zdravlja: upoznajte se s novim izrazima zdrave prehrane (za koje možda još uvijek niste čuli) (фото 2)

Greenwashing

Još jedan izraz za koji ne postoji hrvatski prijevod i koji se ne odnosi isključivo na hranu, štoviše, odnosi se na mnoge industrije. Sama riječ je spoj dvije engleske riječi "green" i "whitewashing", a podrazumijeva da proizvođač - u ovom slučaju hrane - svoj proizvod predstavlja kao organski ili biološki bez ikakve prave osnove samo kako bi udovoljio kupcima i namamio ih da isti kupe.

Lektin

Neki ga nazivaju novim glutenom što zvuči strašnije nego što zaista jest. Prije nego što se bacimo na paničnu potragu za oznakom lectin-free, možemo krenuti od osnova. Lektini su proteini koji imaju sposobnost da vežu ugljikohidrate na površini stanice i time omogućavaju aglutinaciju. Jednostavno rečeno, to su proteini koji lijepe ugljikohidrate. U procesu probave hrane odvijaju se mnogi mini procesi razgrađivanja i spajanja komponenata hrane, a ako se hranite uravnoteženo, pripremite hranu koja sadrži lektin na ispravan način i nemate kronične ili autoimune bolesti, vaše tijelo je u stanju da se s tim “slijepljenim” ugljikohidratima nosi bez problema.

Ako želite smanjiti količinu lektina koju konzumirate, jednostavno potopite namirnice prije kuhanja ili jela. S mahunarkama poput leće i graha to sigurno već radite, a neki orašasti plodovi i sjemenke će beneficirati ako ih preko noći ostavite u vodi na sobnoj temperaturi i zato što se na ovaj način smanjuje nivo fitinske kiseline koja se takođe nalazi u žitaricama, mahunarkama, sjemenkama i koštičavom voću.

Mikrozelenje (microgreens)

Mikrozelenje je mješavina minijaturnih salata, začinskog bilja ali i povrća koje se bere dok je jako mlado i izuzetno nježno, uglavnom na sedam do deset dana "starosti". Ovaj trend započeli su ekskluzivni kuhari u Kaliforniji još osamdesetih godina kada su počeli koristiti mikrozelenje za dekoraciju jela. Danas se mladi amarant, kupus, mahunarke (uglavnom grašak), rotkvice, cikla i slično koriste i za pripremu cijelih obroka. Mikrozelenje je preukusno i jako zdravo jer je koncentracija vitamina i mikroelemenata u njima nekad i do pet puta veća nego u "odraslom" povrću.

Abeceda zdravlja: upoznajte se s novim izrazima zdrave prehrane (za koje možda još uvijek niste čuli) (фото 3)

Namaz (spread)

Većina ljudi ovu riječ vežu za nešto što je jako loše kvalitete (poput industrijski rađene paštete ili margarina) ali izvorno riječ "spread" jednostavno označava mastan proizvod koji se lako maže i čija konzistencija podsjeća na pastu i često može biti i biljnog porijekla. Neki namazi životinjskog porijekla su zdravi, poput maslaca koji je ako je načinjen od zdravog mlijeka, sve samo ne štetan ali i pašteta od čistog mesa i jetrice. Postoje i namazi visoke hranljive vrijednosti biljnog porijekla, poput kikiriki maslaca, humusa i sl. Oni se često dodaju u zdrave kaše zbog visoke količine proteina i zdravih masti koje sadrže, ali uvijek morate biti oprezni s količinom jer imaju jako visoku kalorijsku vrijednost.

Prebiotici i probiotici

Izraz „probiotik“ je uglavnom poznat svima, riječ je o živim mikroorganizmima (bakterije i/ili gljivice) koje, kada se konzumiraju, naseljavaju probavni trakt i povoljno utiču na probavu. Mnoge osobe uzimaju probiotike zbog prisustva bolesti, loše prehrane kao i tijekom i nakon terapije antibioticima. Čak i stalno prisustvo stresa može nepovoljno utjecati na ravnotežu „dobrih“ i „loših“ mikroorganizama u crijevima.

Za razliku od probiotika, prebiotici nisu živi mikroorganizmi. Prebiotici su hrana i nutrijenti koji stimuliraju probiotsku aktivnost u probavnom traktu. Probioticima je konstantno potrebno prisustvo prebiotika iz hrane bogate vlaknima i drugih namirnica koje ih sadrže. Dobri izvori prebiotika su bijeli luk, grah, poriluk, banana.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više