Search

Cink: zašto nam je ovaj mineral potreban i što trebate znati ako razmišljate o suplementima

Cink: zašto nam je ovaj mineral potreban i što trebate znati ako razmišljate o suplementima

Tekst: BURO.


U posljednje vrijeme svijet je opsjednut imunološkim sustavom i načinima kako da se on ojača čak i više nego obično i to na načine koji ne uključuju samo zdravu prehranu. Razlozi za to itekako postoje ali ovo je mač s dvije oštrice s obzirom na to da wellness industrija i te kako zna iskoristiti slične trenutke u svrhu zarade - i ničeg drugog. Jedan od minerala čije ime se sve češće spominje jeste cink (pogotovo u formi suplemenata) ali, iako se često prodaje u kombinaciji s vitaminom C za razliku od njega cink zahtjeva veći oprez.

Šta je cink i u kojoj mjeri nam je potreban

Cink je mineral, poput željeza, kalcija i bakra na primjer, i u prevelikoj koncentraciji može biti štetan. Ljudsko tijelo sadrži 2 do 3 g cinka, od kojih se skoro 90% nalazi u mišićima i kostima, a ostatak se akumulira u ostalim organima.

Preporučena dnevna doza cinka iznosi između 8 (žene) i 10-11 mg (muškarci), a u trudnoći do 12 mg. Akutna trovanja cinkom su jako rijetka ali kronična predoziranost je moguća i sa sobom nosi posljedice po zdravlje.

Cink: zašto nam je ovaj mineral potreban i što trebate znati ako razmišljate o suplementima (фото 1)

Za što nam cink služi

Cink je neophodan za pravilno funkcioniranje našeg tijela i njegovog zdravlja. Većina ljudi ga može u dovoljnoj količini dobiti ujednačenom ishranom, a uvođenje suplemenata bi trebao preporučiti i kontrolirati doktor. Benefiti cinka su sljedeći:

  • neophodan je za aktivnost više od 300 enzima koji pomažu probavu, nervne funkcije i metabolizam u cijelosti
  • sudjeluje u obnavljanju stanične membrane, rastu stanica i održavanju zdrave kože te potpomaže regeneraciju kože i zacjeljivanje rana (zato ćete ga često naći u kremama za regeneraciju kože i u kombinaciji sa cicaom)
  • ojačava neurološki sustav i pogotovo moždane funkcije. Postoje studije koje ukazuju da pomaže kod smanjenja kognitivnih funkcija i u terapiji Alzheimerove bolesti, kao i s depresijom
  • nedostatak cinka ima loše posljedice na apetit i osjete mirisa i okusa
  • nedostatak cinka povećava oksidativni stres što u biti znači slabljenje sposobnosti tijela da se bori protiv slobodnih radikala i sanira štetu nastalu uslijed njihovog djelovanja. Cink također ima i protuupalno djelovanje, a poznato je da upalni procesi mogu biti okidač za kronične bolesti, ali i rane znakove starenja
  • sudjeluje u proizvodnji inzulina i može se koristiti u liječenju šećerne bolesti
Cink: zašto nam je ovaj mineral potreban i što trebate znati ako razmišljate o suplementima (фото 2)

Hrana koja sadrži najviše cinka

Donedavno je vladao stav da najviše cinka sadrže namirnice životinjskog porijekla ali ovo nije istina s obzirom na to da postoji i velik broj namirnica biljnog porijekla koje su odličan izvor cinka. Ovo su neke od njih:

  • Biljne namirnice: sjeme bundeve (100g sadrži 7-8mg cinka), pinjoli (5 mg), indijski orah (3 mg), heljda i zob (do 3mg, pahuljice), leća (1.5mg, presno), kakao (6–8mg).
  • Namirnice životinjskog porijekla: junetina i govedina (4.5mg), puretina (2mg), žumanjak (1.2mg), morska riba (2mg) i morski plodovi.

Hrana koja sadrži najviše cinka su bez sumnje kamenice koje u sebi imaju oko 60mg cinka na 100g. Ako imate u vidu da je dnevna preporučena doza do 11mg, jasno je da ih ne treba jesti ni često ni puno- čak i ako ste u prilici.

Kada dolazi do nedostatka cinka

Cink bi trebalo unositi prvenstveno hranom ali u određenim slučajevima, moguće je da vam je potreban i suplement, ovo su situacije u kojima se, ako imate neke od simptome deficijencije, trebate konzultirati s liječnikom

  • trudnoća i dojenje
  • pretjerano konzumiranje alkohola (cink se troši u njegovom metabolizmu)
  • profesionalno bavljenje sportom
  • period intenzivnog rasta kod djece
  • starost
  • bolesti krvnih žila
  • neuravnotežena prehrana (dijete za mršavljenje, prelazak na vegansku ishranu i sl)
Cink: zašto nam je ovaj mineral potreban i što trebate znati ako razmišljate o suplementima (фото 3)

Disbalanas cinka u organizmu

Ironično, lako je pomiješati neke simptome nedostatka cinka s prevelikom količinom cinka (to su anemija, opadanje kose, opća slabost) i zbog toga je važno da se ne dijagnosticirate sami već da odete kod profesionalca koji će napraviti test krvi i odrediti postoji li neki disbalans kao i koji je najbolji način da se s njim nosite.

  • Nedostatak cinka: lako se onesvijestite, ispadanje kose i jako suha koža, razdražljivost i uamor, nizak nivo inzulina, anemija, impotencija, smanjen nivo testosterona, neregularan menstrualni ciklus, bolne menstruacije, gubitak libida
  • Previsok nivo: autoimune bolesti, osjećaj težine u grudima i problemi s disanjem, suhi kašalj, bolovi u organima za probavu, povraćanje.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više