Search

Kako prepoznati ima li vaše tijelo dovoljno vitamina D?

Kako prepoznati ima li vaše tijelo dovoljno vitamina D?

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Kao što je to slučaj s mnogim mineralima i vitaminima, naše tijelo ne može pravilno funkcionirati bez dovoljno zaliha vitamina D, a posljednjih godina smo po tom pitanju u posebno lošoj situaciji i ne, ona nije nastala zbog karantene od nekoliko tjedana već općih uvjeta života kojima smo izloženi. U njih prvenstveno spadaju zagađenje i visoka zaštita od sunca koju smo primorani koristiti kako bismo izbjegli neka druga velika zla (želim spomenuti maligne tumore, ali bojim se da većina, pogotovo žena, prvo pomisli na bore i druge znakove starenja). Dokazano je da već kreme sa SPF-om 30 blokiraju apsorpciju 97% sunčevih zraka, što nije povoljna situacija za proces sinteze vitamina D. Zašto bi nas to trebalo brinuti?

Kako prepoznati ima li vaše tijelo dovoljno vitamina D? (фото 1)

Što je vitamin D?

Radi se o liposolubilnom vitaminu (rastvorljiv je u masti) koji ljudsko tijelo 20 posto dobiva iz hrane, a 80 posto stvara samo, pod utjecajem sunčevih zraka. Igra važnu ulogu u zdravlju kostiju i zubiju jer regulira nivo kalcija u njima (u nedostatku vitamina D, tijelo izvlači kalcij iz kostiju i time ih čini mekšim), zatim u funkcioniranju bubrega i mišića te optimalnom radu imunosnog sistema. Ovo su činjenice poznate godinama, a novija istraživanja otkrila su i njegovu povezanost s prevencijom nekih vrsta malignih tumora, šećerne bolesti, kardiovaskularnih oboljenja, pada kognitivnih sposobnosti, multiple skleroze i reumatoidnog artritisa. Dakle, njegovi benefiti su veliki i važni.

Koja je preporučena dnevna doza?

Preporučeni dnevni unos iznosi 10 mikrograma za svakog iznad četiri godine, posebno u periodu od jeseni do proljeća. Vitamin D se jednim dijelom unosi hranom, a drugim ga ljudski organizam sintetizira sam u površinskim dijelovima kože pod utjecajem UVB sunčevih zraka. Dakle, nedostatku vitamina D podložni su ljudi koji veći dio dana provode u zatvorenom i ne izlaze na sunce, zatim trudnice i dojilje i ljudi s tamnom kožom zato što njihov pigment ima ulogu filtera za UVB zrake.

Kako prepoznati ima li vaše tijelo dovoljno vitamina D? (фото 2)

Je li moguće pretjerati?

Da. Slučajevi hipervitaminoze D nisu česti, ali nisu nimalo naivni i dovode do povišenog nivoa kalcija u krvi koja može dovesti do pretjerane kalcifikacije, kako kostiju, tako i mekih tkiva, srca i bubrega.

Kako unijeti dovoljnu količinu vitamina D hranom?

Odgovor je jednostavan - tako što ćete birati hranu koja ga sadrži. To je prvenstveno morska riba poput skuše, pastrve, sardina, haringe i slično (idealno dva do tri puta tjedno), zatim mlijeko i mliječni proizvodi, ali nikako oni koji sadrže nizak nivo mliječnih masti - ako želite vitamin D konzumirajte organske punomasne verzije proizvoda. Jaja su također izvrstan izvor ovog vitamina, kao i mahunarke, a istraživanja pokazuju da su i neke vrste gljiva u stanju proizvesti vitamin D, ako su izložene sunčevim zrakama. Nažalost, jedina ovakva vrsta gljiva koja je dostupna kod nas je lisičarka.

Kako prepoznati ima li vaše tijelo dovoljno vitamina D? (фото 3)

Treba li uzimati suplemente vitamina D?

Ako ga ne dobivate dovoljno prehranom, to nije loša ideja, ali je potrebno da su to suplementi u formi u kojoj ih tijelo može optimalno apsorbirati. Preporučuje se forma vitamina D3 u uljanim kapsulama, a neki liječnici preporučuju i da se uzimaju s jelom, zato što to može poboljšati apsorpciju i za 50 posto.

Koja je uloga sunca?

Najveću količinu vitamina D - čak 80 posto - naše tijelo dobiva kada smo izloženi UVB sunčevim zracima u mjesecima između travnja i rujna, pa ga mnogi upravo iz tog razloga nazivaju "the sunshine vitamin". Mjere čuvanja od sunca, koje se s pravom provode posljednjih godina, dovele su do problema - jedan od prvih savjeta koji se tiču zdravlja kože je kloniti se sunca i koristite SPF što, sa svoje strane, dovodi do toga da tijelo neće biti u stanju proizvesti dovoljnu količinu vitamina D.

Iako ne postoje precizni podaci koliko je točno potrebno da smo izloženi suncu kako bi se  sintetizirao vitamin D u optimalnoj količini, stručnjaci predlažu sljedeće - tijekom ljeta izlažite lice i ruke suncu bez zaštite desetak minuta, najmanje tri minute tjedno. U proljetnom periodu neka vrijeme pojedinačnog izlaganja bude petnaestak minuta, nekoliko puta tjedno.

Leave a comment

više