Traži

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj

Upitali smo osnivače hrvatskih brendova


Fotografija: Promo

O svojim počecima, idejama, razvoju i preprekama u životu i rastu jednog neovisnog beauty brenda porazgovarali smo s osnivačima imena kao što su S-Atea, Aromatični kutak, Sapunoteka i Gđica Ptica

Pokrenuti vlastiti posao nije baš jednostavna odluka, ali ako je ona čvrsta i ima jasan cilj onda zvuči kao dobar početak. Nezadovoljstvo sustavom, nezaposlenošću, radnim mjestom ili jednostavno želja za realizacijom sebe na nekom drugom području često pred nas stavlja izazov koji nas vuče da razmišljamo što možemo napraviti sami. U našoj zemlji konkretno situacija već dulje vrijeme nije bajna i svaki pokušaj pokretanja vlastitog posla čini se kao znanstvena fantastika o kojem god području da se radi. Kada je u pitanju prirodna kozmetika, ponuda na našem tržištu je i više nego bogata te je svakim danim izbor sve veći. Bila sam tako znatiželjna i okupila nekoliko osnivača hrvatskih brendova kozmetike koji su mi otkrili koliko je bio zahtjevan njihov put. 

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj (фото 1)

"Ne tako davno, krajem srpnja 2013. g. osnovala sam trgovačko društvo Aromatični kutak (wow, uskoro slavi svoj 4. rođendan), dok je istoimeni brend ugledao svjetlo dana krajem 2014. g. Ideja nije bila nimalo romantična. Glavna i jedina ideja bila je pronaći put životne egzistencije i ekonomske neovisnosti kroz posao koji predstavlja užitak, nakon dugogodišnje nezaposlenosti. Diplomirala sam na Agronomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu čime sam stekla zvanje magistre inženjerke fitomedicine odnosno doktorice za biljke. Nakon završetka formalnog obrazovanja, završila sam i program osposobljavanja u jednoj zagrebačkoj Ustanovi za obrazovanje odraslih te stekla zvanje aromaterapeuta. Želja mi je bila proširiti stečena znanja i time izaći iz zadanih studijskih okvira. Dodatnom edukacijom otkrila sam vlastiti talent i strast prema razvoju formulacija kozmetičkih proizvoda u koje sam utkala sva dotadašnja znanja o ljekovitom bilju i njihovim ekstraktima." - otkrila nam je Gordana Gorinšek, mag. ing fitomedicine i osnivačica brenda Aromatični kutak. 

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj (фото 2)

Vjerojatno ste svi čuli za šarmantni brend zanimljivog naziva Gđica Ptica koji se pojavio na tržištu prije 10-ak godina u vrijeme kada na našem tržištu gotovo nije ni bilo prirodne kozmetike. "Kako smo na svojoj koži iskusili sve prednosti prirodne njege, željeli smo i širu publiku upoznati s mogućnošću izbora. Svi naši prijatelji i kolege koji su probali naše kremice su bili apsolutno oduševljeni i prenosili su dalje glas o Ptičici svojim prijateljima, članovima obitelji, poznanicima. Bilo je prekrasno vidjeti kako su zadovoljni nečim što smo mi kreirali." - rekla nam je Sanja Ptica Primorac

Glas je naravno stigao i do nas u redakciju te smo imali priliku isprobati nekoliko proizvoda koji su nas zainteresirali. Sve se više ljudi danas odlučuje za prirodnu kozmetiku, iz više razloga i to su svakako dobre vijesti za vrijedne proizvođače. 

Nismo mogli zaobići ni veterana u ovom društvu, a to je kozmetički brend Atea, obiteljska tvrtka koju danas vodi treća generacija, a davne 1974. godine krenuli su s proizvodnjom kozmetike specijalizirane za kosu. Oni su imali sreću da je u to vrijeme potražnja bila jako velika, a tržište zatvoreno pa su s lakoćom krenuli u posao. Andrej Torčić nam je otkrio: "Ideja je bila ponuditi što prirodniju i kvalitetniju kozmetiku za kosu po pristupačnim cijenama i to se pokazalo vrlo uspješnim. Dobra prihvaćenost naših proizvoda omogućila nam je da razvijamo nove proizvode, pa tako danas u ponudi imamo preko 20 kategorija proizvoda koji imaju preko 300 različitih varijacija. Ideja je ostala ista, proizvoditi što prirodnije proizvode po prihvatljivoj cijeni za krajnje korisnike naših proizvoda."

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj (фото 3)

Želja, strast prema proizvodu i uložen novac ponekad nije dovoljan da se premoste prepreke u samom procesu stvaranja brenda. "Iznenadilo nas je koliko je tržište u Hrvatskoj nesređeno; proizvođači ne mogu računati na pomoć države pri naplati potraživanja. Ovo je nešto na čemu se radi, a i mi postajemo iskusniji i oprezniji, ali praksa neplaćanja je na uređenim tržištima nešto nezamislivo, a kamoli praksa serijskih neplatiša koji otvaraju firmu za firmom i ostavljaju dugove za sobom" - komentirali su iz brenda Sapunoteka koji je prisutan na tržištu 9 godina. 

Gordana Gorinšek kaže da bi o preprekama mogla napisati roman i da ih je bilo bezbrojOd adaptacije poslovno-proizvodnog prostora prema zakonom propisanim minimalnim tehničkim uvjetima za kozmetičku industriju, do usklađivanja proizvodnih postupaka s načelima Dobre proizvođačke prakse u kozmetičkoj industriji te izrada Dokumentacije s podacima o kozmetičkim proizvodima i tako dalje. 

"Jedan od najvećih izazova bio je plasman naših proizvoda na inozemno tržište. Kada smo krenuli na inozemne sajmove Hrvatska nije bila članica EU i nažalost nismo imali nikakvu potporu čak niti u smislu savjeta. Konkurencija na inozemnom tržištu je ogromna pa nam je trebalo nekoliko godina da uspijemo pronaći partnere za distribuciju. Tek tada su krenuli najveći izazovi. Izvoznu dokumentaciju bilo je gotovo nemoguće napraviti, jer naše institucije nisu mogle pružiti podršku, čudeći se kako smo uspjeli plasirati naše proizvode na inozemno tržište." - prisjećaju se iz brenda Atea 

Tržište se u jednom trenutku proširilo i ponuda ranije nedostižnih inozemnih brendova odjednom je bila (i još uvijek je) dostupna. Zanimalo me koliko je teško imati samostalni brend danas na našem tržištu. 

"Izuzetno teško jer proboj i pozicioniranje na tržištu otežavaju brojni i visoki troškovi proizvodnje, prodaje, marketinga, itd. Hrvatsko tržište je zahtjevno, a iza zahtjevnosti se krije mali broj radno aktivnog stanovništva i niska kupovna moć. Kupce kozmetike u najvećem postotku čine žene svih dobnih skupina, ali taj broj dodatno umanjuje visoka nezaposlenost i niska platežna sposobnost, unatoč visokoj osviještenosti o dobrobiti prirodne kozmetike. Uz sve navedene faktore, izuzetno je teško opstati duži niz godina isključivo na hrvatskom tržištu." - problemi koje uočava Gordana Gorinšek 

Sanja Tica Primorac ističe kako nije teško biti samostalni brend, sve ima svoje pluseve i minuse pa tako i voditi brend. Dio puta ide glatko, kad naiđemo na prepreke posvetimo se pronalaženju načina za premostiti ih i opet krenemo dalje. 

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj (фото 4)

"Danas je na našem tržištu prisutan gotovo svaki proizvođač kozmetike svijeta, a naše tržište je vrlo malo. Mi na to ne gledamo kao hendikep, već kao situaciju koja nas tjera da budemo još bolji, da konstantno unapređujemo svoje proizvode i pristup prema našim klijentima." - komentirali su iz brenda Atea.

Marija Plavčić i Ivan Milišić iz Sapunoteke kažu da je rad na malom tržištu dosta ograničavajuć, teško je upustiti se u vrlo specifične proizvode kakve viđamo vani, jer je za tako nešto potrebna mnogo šira publika. 

Očekivanja vs. ostvarenja također su važan omjer koji kad tad dođe na vagu, a svi sudionici su složni u tome da kad ostvare zadane ciljeve imaju nove u koje se rado upuštaju i nema odmoraIz Sapunoteke komentiraju: "Možda nismo baš klasični poduzetnici jer nemamo neke stroge planove, idemo korak po korak I polako rastemo kako se koja prilika pruži. Uglavnom, bili bismo zadovoljni kad bismo uspjeli ukrotiti posao tako da postane dio naših života, a ne da život gradimo oko posla. Neke ideje o velikom rastu i razvoju nikad nismo uzimali ozbiljno." 

Koliko je teško pokrenuti vlastiti beauty brend u Hrvatskoj (фото 5)


Kroz tolike godine na tržištu moguće je usporediti navike kupaca od svojih početaka do danas, a dobra je vijest što ih ima sve više s obzirom na to da i brendovi još uvijek uspješno drže kod nas, a neki su krenuli na pohod u inozemstvo. Sanja Tica Primorac kažu da se puno više kupaca odlučuje za prirodnu kozmetiku i samim time kupci imaju veći izbor, no samim time trebaju se i više educirati kako bi znali koji su im proizvodi potrebni, što im odgovara i za koji brend se žele odlučiti. "Gđica Ptica upravo je na putu za osvajanje Europe jer upiti stižu iz Njemačke, Francuske i Finske." Kozmetički brend Atea može se naći u 60 zemalja diljem cijelog svijeta. 

"Kupci su sve brojniji i vrlo vjerni brendu Aromatični kutak jer su prepoznali kvalitetu i djelotvornost kozmetičkih proizvoda te je prvotno nepovjerenje u nov, nepoznat brend s vremenom nestalo. Njihovo zadovoljstvo je najbolja reklama mom brendu." - zadovoljno je komentirala Gordana Gorinšek 

Marija Plavčić i Ivan Milišić: "Čini se da su kupci danas informiraniji. Možda su bolje upoznati s našim proizvodima nego u početku, a možda je općenito i prisutnija svijest o zdravijem načinu života. Također svoje proizvode šalju van zemlje i surađuju s tvrtkama Nizozemskoj, Švicarskoj, Poljskoj i Češkoj."

Sudeći prema iskustvima i pričama, za moje sudionike su za sada svi problemi nepremostivi i svima je zajednička filozofija da samo idu naprijed i rade ono što najbolje znaju. Jednostavna i savršena formula za uspjeh i optimistična priča za brendove u nastajanju. Sretno! 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više