Search

Kreme i losioni za izbjeljivanje kože: znate li koliko brendovi zarađuju na promoviranju rasizma?

Kreme i losioni za izbjeljivanje kože: znate li koliko brendovi zarađuju na promoviranju rasizma?

Tekst: BURO.


Činjenica da su velike industrije često zasnovane na uskogrudnim pogledima na svijet nije ništa novo pa tako izuzetak nisu ni modna i kozmetička. Vjerojatno će proći godine dok se ne dostigne neki standard koji neće imati osnove u bjelačkoj kulturi i podsvjesnom uzdizanju iste. Hoćemo li ih izbrisati iz podsvijesti najiskrenije, ne znam - ali znam da treba barem pokušati čak i ako nemamo ideju kako će sve na kraju izgledati.

Prvi korak u svemu je, naravno, identificiranje problema i ovom slučaju problem se ponekad (lažno, razumije se) čini daleko od nas koji živimo na ovim prostorima sve dok ne osvijestimo da je ovo globalno ljudska stvar. Jedna od ružnih strana kozmetičke industrije ma koliko ja voljela mnoge njene druge strane, jest ta da igra na nesigurnosti onih koji je konzumiraju. Ironično, ono što bi trebalo učiniti da se bolje osjećate, prvo vas često učini nesigurnima, i nekada su potrebne godine da bismo se od toga emotivno odvojili. U jednu od ovih stavki (čitaj: propisivanja toga kako tko treba izgledati, a ne slavljenja toga kako svi izgledamo) spada i boja kože, odnosno ideja da je “svjetlije uvijek bolje”.

Kreme i losioni za izbjeljivanje kože: znate li koliko brendovi zarađuju na promoviranju rasizma? (фото 1)

Da se razumijemo, ne govorim o neželjenim pigmentacijskim mrljama koje dobivamo s godinama. Ne govorim čak ni o pjegicama prema kojima se odnos posljednjih godina ipak dosta promijenio. Govorim o doslovnom posvjetljivanju boje kože s kojom ste se rodili. Ako mi sad izvadite argument kako nikada do sad niste vidjeli svoj omiljeni brend da reklamira bilo što više od nekog preparata za uklanjanje mrlja i blistavu kožu moram vam predočiti jednu činjenicu: većina kozmetičkih giganata koji posluju na svjetskom nivou, imaju različite proizvode i vrlo često cijele linije i brendove namijenjene različitim tržištima. Ovo znači da u Aziji, pogotovo u Indiji, Kini, Koreji i Japanu i dalje cvjeta tržište proizvoda koji obećavaju sreću u životu ako samo malo posvijetlite svoju prirodnu nijansu - u stvari, što više to bolje. Isto važi i za SAD.

Problem je vrlo očigledan. Pridjev “svjetlije” izjednačen je s “ljepše”. Činjenica da (arhaični) engleski pridjev "fair" doslovno istovremeno znači i "svjetlo" i "lijepo" kao da je ironično doprinijela ovoj situaciji.

U prijevodu: ovo je rasizam.

Vjerujem da je za mnoge koji sudjeluju u ovome kao potrošači, ovo većim dijelom stvar prestiža i praktičnog nerazmišljanja. Istočnjačke kulture poput kineske valorizirale su svijetlu kožu puno prije nego što je jedan bijelac kročio na njihovo tlo. Na isti način na koji se u Europi vjekovima obožavala plava kosa. Recesivni geni su uvijek bili na cijeni (osim kovrča, ali to je druga priča). Na njihovom tržištu bujaju kreme za posvjetljivanje kože (kao i razne druge procedure) i nemamo pravo da njih, potrošače, zbog toga osuđujemo. Svatko ima pravo da sanja svoj ideal.

Kreme i losioni za izbjeljivanje kože: znate li koliko brendovi zarađuju na promoviranju rasizma? (фото 2)

Ali, gdje su tu proizvođači? Oni koji ideale propagiraju?

Proizvođači se, vjerovali ili ne, na drugoj strani svijeta deklariraju kao borci protiv rasizma, a to je već podatak koji zaista ostavlja gorak ukus u ustima.

Bila bih teški licemjer kada bih prešutjela činjenicu da, dok se nisam sprijateljila s jednom genijalnom djevojkom iz Kenije, nisam imala pojma kako se razlikuju crte lica i boja kože autohtonih stanovnika Istočne i zapadne obale Afrike. Sada znam. A znam i da je kada smo se upoznale pre petnaestak godina, Kavi puder za sebe mogla pronaći samo i isključivo u MAC-u od svih “zapadnjačkih” brendova. Stvari su se konačno velikim dijelom promijenile po pitanju ponude kozmetike, ali ako bolje pogledate “svjetlije” je i dalje “ljepše”, čak i kada se radi o Afroamerikancima, na primjer.

Zato u Hollywoodu osim Lupitae Nyong’o gotovo da nema Afroamerikanaca tamnije boje kože. Pri tom je čak i ona sama izjavila da je bila odbijena za neke uloge uz objašnjenje da je previše “tamna”.


A znate li čega ima u izobilju? Krema za izbjeljivanje. I u SAD-u i u Aziji. Ovo je grana industrije koja je dosad donosila godišnji obrt koji se mjeri u stotinama milijuna. Činjenica koja će se, možda, promijeniti s obzirom na to da su kompanije nesmotreno upale u skandal oko lažnog aktivizma i isprozivane su od strane mnogih da rasizam osuđuju samo deklarativno dok od njega, zapravo, zarađuju. Mnogim linijama je u posljednje vrijeme promijenjeno ime, neke su povučene u potpunosti, a oni koji ih prave danas su pod lupom javnosti. Bilo je i krajnje vrijeme, nadajmo se da će ovo sve dovesti do trajnijih sistemskih promjena. Ne zaboravite da je dio njih i na vama.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više