Traži

Razgovarali smo s Milom Litvinjenko, vlasnicom Aure i jednom od najmoćnijih poslovnih žena Srbije

Razgovarali smo s Milom Litvinjenko, vlasnicom Aure i jednom od najmoćnijih poslovnih žena Srbije

Žena koja stoji iza beauty brenda koji je pokorio regionalno tržište

Tekst: Ema Glavina


Fotografija: Denis Butorac,
Miloš Nadaždin,
PR

Danas smo se svi već uglavnom navikli na činjenicu da kvalitetne kozmetičke proizvode više ne moramo plaćati kao suho zlato, kao i na to da se ona više ne proizvodi nužno u inozemstvu. Postoji cijeli niz hrvatskih i regionalnih brendova koji imaju svoju stalnu klijentelu i koji se konstantno šire. Međutim, svi se ti brendovi mahom svrstavaju u spektar preparativne kozmetike. Pogledate li ponudu domaćih beauty brendova dekorativne kozmetike, vidjet ćete da je ona gotovo nepostojeća. S jednom iznimkom. Srpski brend Aura uspješno posluje već dugi niz godina, a svi mi koji smo pratili razne regionalne beauty blogove i vlogove smo o njemu uvijek slušali u superlativima. Prije godinu dana je Aura ušla i na hrvatsko tržište, a svojim je sjajnim omjerom cijene i kvalitete lako pronašla put do novih potrošača. Prilikom jednog od njenih posjeta Zagrebu, na intervjuu smo se našli s vlasnicom i osnivačicom brenda, Milom Litvinjenko, i prošli sve teme od poslovnih početaka, preko razvojnih procesa, do utjecaja društvenih mreža na suvremeni marketing. 

Možete li nam, za početak, reći nešto više o tome kako je nastao brend Aura, koja je priča iza njega? Je li područje kozmetike i prije bilo u vašem profesionalom interesu ili je bila riječ o slučajnosti?

Uvijek se nasmijem kad čujem neko ovakvo pitanje! Naime, o kozmetici sam znala manje od prosječne žene. Diplomirala sam strane jezike i radila kao prevoditeljica za UN, dakle nešto potpuno drugačije. Jednom sam prilikom s prijateljima otišla u Bolognu kako bi im pomogla oko kupnje stroja koji im je tada trebao, i koji se mogao kupiti na jednom od najvećih kozmetičkih sajmova svijeta koji se ondje održavao. Pomogla sam im oko kupnje i nastavila šetati po halama i dobivati kataloge s raznih štandova. Malo sam se čak i pravila da sam i sama iz tog posla i počela razgovarati s ljudima.

Kući sam se vratila sa svim tim materijalima i malo po malo mi se počela rađati ideja o započinjanju kozmetičkog brenda. Međutim, kreativne maštarije su jedno, a konkretizacija nešto drugo. Krenula sam istraživati tko se uopće kod nas bavi kozmetikom i vidjela sam da je zapravo riječ o državnim tvrtkama (ipak govorim o vremenu prije 23 godine!) koje svemu tome pristupaju vrlo konzervativno. Nisu pratili trendove kad su u pitanju ambalaže ili nijanse, i tu sam vidjela da postoji prostor.

Kad se prisjetite samih početaka svog poslovnog puta, možete li nam opisati kako su oni izgledali? Jeste li naišli na neke stvari koje su vas iznenadile, bilo pozitivno ili negativno?

Brzo sam shvatila da se u posao ne može ući samo tako. Pomogao mi je jedan prijatelj, inače profesor sociologije, s projektom istraživanja tržišta u tri najveća grada Srbije. Morali smo dobro odrediti što je bitno pitati, kako postaviti pitanja, pa onda na osnovu toga planirati eventualnu proizvodnju. Iznenadile su me, recimo, razlike u njezi žena na sjeveru i jugu države; na sjeveru se žene više njeguju, a manje šminkaju, dok je na jugu njega manje bitna i naglasak je na šminki, laku, ...

Još uvijek živimo u svijetu u kojem je uspjeh žene u biznisu puno rjeđi nego uspjeh muškarca. Što biste vi rekli, prema nekom vašem iskustvu, je li vam bilo išta lakše ili teže s obzirom na to da ste žena? 

Volim naglasiti da ja zaista nisam nailazila na probleme zbog toga što sam bila žena u biznisu. Veći je problem bio u tome što sam bila mlada i nitko nije mogao percipirati da sam direktorice tvrtke. Uvijek bi se iznenadili kad bi to shvatili. Istina, na našem je području sve to još uvijek malo čudno, ali u Europi je to savršeno normalno. U zapadnim zemljama mi se nitko nije čudio, ali također su očekivali da iza mene stoje neki strani vlasnici. Zbog ruskog prezimena mog djeda, često sam slušala i priče kako iza mene stoji neki imućni suprug koji mi je dao igračku da se, eto, malo igram.

Upravo je to bila poanta mog prethodnog pitanja- čini mi se da takvo što slično nitko ne bi pomislio da je riječ o mladom muškarcu koji pokreće biznis.

Tu ste u pravu. Sve sam te priče slušala barem petnaestak godina i trebalo sam proći jako, jako puno poslovnih intervjua i gostovanja na konferencijama da bi me počeli shvaćati ozbiljno i da bi vidjeli da imam nešto za reći.

Kad ste shvatili da ste uspjeli? Sjećate li se nekog trenutka u kojem je sve sjelo na svoje mjesto ili je to sve išlo nekako postepeno?

Mislim da je išlo postepeno. I dan danas sam jako sretna kad ugledam Aurine proizvode na policama nekog dućana ili vidim ženu koja kupuje nešto s našim potpisom. Zna se dogoditi i da me žene prepoznaju pa onda brže bolje iz torbice vade Aurine proizvode kako bi mi pokazale da ih koriste, i to je nešto što me još uvijek jako usrećuje. Isto tako, veliki kompliment mi je i to što mi mlade djevojke i žene direktno pišu mailove i poruke u kojima hvale našu kozmetiku ili govore da sam ih u nečemu inspirirala. Na takve poruke uvijek odgovaram, isto kao što se uvijek rado odazovem pozivima na predavanje studentima. Nešto je ipak ostalo od moje originalne struke! (smijeh)

Aura je jedini uspješni regionalni brend make-upa. Što mislite da ste Vi imali, a drugi nisu? Je li stvar u tome da drugi možda nisu ni pokušavali ili ste Vi jednostavno pronašli neki tajni recept za uspjeh?

Često me pitaju kako sam imala hrabrosti za pokretanje takve priče. Ja to uopće ne gledam kao stvar hrabrosti, samo sam sretna što sam uspjela prepoznati posao koji me učinio sretnom i koji može ispuniti sve ono čemu ja težim, a što je u prvom redu kreativnost. Kad je riječ o tome što mislim zašto se i drugi nisu u okušali u ovom poslu, čini se da je problem što svi žele uspjeh preko noći. Ja sam znala da to nije realno očekivati i htjela sam samo dobiti priliku da krajnji potrošači probaju naše proizvode, budući da sam znala o kakvoj se kvaliteti radi. Rekla bih da su žene strpljivije i ustrajnije, možda mi je i to išlo u prilog. Uz to, uvijek sam govorila da je bolje biti i loš original nego izuzetna kopija. Cilj mi je uvijek bio da budemo originalni, inovativni i svoji, i to se isplatio. Mnogi su za nas mislili da smo talijanska firma i zbog kvalitete i zbog dizajna proizvoda, ambalaže, ...

Koji biste savjet dali mladim ljudima koji danas kreću u poslovni svijet? Koje su neke ključne stavke koje ste naučili kroz godine?

Najbitnije je da izaberu posao koji će ih ispunjavati i koji će ih činiti sretnima. Uvijek se vraćam na Stevea Jobsa i njegovu rečenicu "Stay hungry, stay foolish!" Uvijek treba biti pomalo luckast i gladan znanja, to je ključno. Bitno je znati i da će u poslu uvijek postojati ne problemi, već prepreke, koje se s vremenom nauče rješavati. Ne treba paničariti, već uvijek situaciji pristupiti na smiren način. U redu, nekad će se dogoditi i da donesete pogrešnu odluku, ali sve je to škola.

Koliko polažete u marketing brenda? Slažete li se da su danas društvene mreže ključne u tom smislu? S obzirom na to da ste dugo u poslu, pretpostavljam i da vam je trebalo neko vrijeme da se prilagodite novim okolnostima...

Društvene mreže su imperativ, iako osobno nisam od kompjutera. Volim papir, volim čitati knjige i volim živu komunikaciju. Ipak, vodeći ljudi u mom timu imaju oko 30 godina i zaslužni su za mnoge promjene u našem poslovanju. Upoznali su me s pojmom blogera i influencera, i iako sam u prvi mah pružala otpor, brzo sam shvatila da to nema smisla. Danas je upravo marketing na društvenim mrežama onaj koji daje rezultate i to je uredu. Još uvijek se oglašavamo i u tiskanim medijima, i to međunarodnim, kao i billboardima, ali tu je više riječ o korporativnim kampanjama koje pokazuju snagu brenda. 

Sljedeće pitanje se odnosi upravo na suradnje s influencerima. S jedne strane se sve više priča o tome kako će influenceri neminovno početi gubiti svoj utjecaj, ali s druge strane mi se čini da je vaš potez angažiranja Severine za ulazak na hrvatsko tržište bio odlično rješenje.

Slažem se, i moram napomenuti da je bilo riječ o sjajnoj suradnji. Zanimljivo je i kako je do nje došlo- mi smo upravo završavali s jednim proizvodom za njegu obrva i šalili smo se kako bi bilo odlično da angažiramo Severinu, budući da ima pjesmu "Pogled ispod obrva". I tako smo, doslovno od šale nekako došli i do realizacije. Što se tiče pitanja vezanog uz povjerenje spram influencera, i samoj mi se čini da će doći vrijeme u kojem im se više neće vjerovati. Mi smo i sada za ambasadoricu izabrali jednu mladu osobu koja je na svom poslovnom početku i koja još uvijek nije toliko prisutna. Mislim da je bitno angažirati nekoga tko se još uvijek nije "potrošio" i tko ima povjerenje svojih pratitelja. To je i svojevrsni rizik, ali čini mi se da je bolje razmišljati na taj način. Kako ćete vjerovati nekome kome je sve dobro i tko svaki dan preporučuje nešto drugo?

Spomenuli ste da volite čitati knjige. Možete li nam izdvojiti neke naslove koji su vam posebno dragi ili možda neke koje trenutno čitate?

Žao mi je samo što nemam previše vremena za čitanje. Teme o kojima čitam nisu uvijek iste, ali rado ću preporučiti biografije poznatih ličnosti poput Steva Jobsa ili Christiana Diora. Zanima me jako i dizajn pa čitam i stručne knjige iz tog područja, kao i iz područja medicine i psihologije. Od srpskih autora volim čitati Bogdana Stevanovića, a njegove priče iz knjige "Oblog od mastila" su mi jako, jako zanimljive. Svakih 5 ili 6 godine čitam i "Malog princa" i nevjerojatno je kako je svaki put doživim na drugačiji način, vjerojatno ovisno o tome koliko sam sazrela. Rekla bih da sam sad u fazi u kojoj sam konačno pripitomila svijet. Ili ja njega, ili on mene, ali rekla bih više ja njega! (smijeh) 

Moram vas, naravno, pitati i kako izgleda Vaš kozmetički ormarić. Biste li se nazvali "beauty junkiejem"? Dajte li prednost preparativnoj ili dekorativnoj kozmetici?

Uh, kad bih vam sad mogla pokazati kako izgleda moja kupaonica. Nikako ne stižem organizirati sve uzorke koje sam uzela za probu i toga ima stvarno previše! Mislim da sam omiljena osoba u duty-free shopovima diljem Europe. (smijeh) Ipak, sve to skupljam i iz poslovnih razloga i pomno testiram proizvode sa svojim suradnicima. Osobno se ne volim previše šminkati i volim da ja ostanem- ja. Uvijek govorim mladim ženama da je bitno da vas šminka istakne, ali ne i transformira. Što se tiče preparativne kozmetike, moram priznati da sam do prije nekoliko godina i ja bila jedna od onih koji pate na lijepu ambalažu i dobar marketing. Koliko god sam znala da ta krema protiv celulita ne može napraviti to što tvrdi da može, ipak bi je na kraju najčešće kupila. A onda se dogodio jedan odlazak u Seoul, u kojem sam se upoznala s njihovim beauty proizvodima i principima, koji su potpuno promijenili moj način razmišljanja i kupovinu. 

Biste li, recimo, mogli izdvojiti svoje omiljene proizvode iz Aurinog asortimana?

Često mi se dogodi da iz ureda zaboravim ponijeti neko sjajilo ili rumenilo pa ih odem kupiti u najbližu drogeriju. Događalo mi se to i s acetonom i ruževima više puta, a prodavačice su me u nekom trenutku krenule prepoznavati i međusobno komentirati kako jadna pokušavam pospješiti prodaju svog brenda tako što sama kupujem proizvode! (smijeh) A stvarno je stvar u tome da ih zaboravim. Omiljeni proizvodi se mijenjaju iz godine u godinu, nekad je to recimo bio lak za french manikuru Yin Yang. Trenutno preferiram naše ruževe iz Absolute Matte linije koje doslovno ne osjećam na ustima, iako su mi usnice inače jako osjetljive i većina mi proizvoda smeta. 

Meni se čini da Aurini proizvodi pružaju odličnu vrijednost za novac, ali hrvatski je standard ipak nešto bolji od srpskog. Kakva je ondje situacija, na kakve komentare nailazite kad je riječ o cijenama?

Naša je strategija otpočetka bila da moramo ponuditi niže cijene kako bi privukli pažnju potrošača. Znali smo da ne možemo biti skupi i očekivati da će nam pružiti šansu, pogotovo zato što naši ljudi još uvijek više cijene sve što dolazi iz inozemstva. Međutim, dogodilo se baš to da su se onda počeli pitati kako u isto vrijeme možemo biti i tako kvalitetni i tako povoljni. Mislim da smo na kraju uspjeli pronaći savršeni balans. Isto tako, moram reći da su Hrvati po pitanju trendova u kozmetici puno upućeniji i da pri radu na vašem tržištu imamo malo veću slobodu.

Po svemu ovom što sam dosad čula, nekako mi se čini da je ispred vas još puno planova i da ne mislite tako skoro stati. Možete li nam otkriti neke od njih? 

Prije svega moram pohvaliti svoj tim i reći da smo u proteklim godinama uspješno lansirali sve proizvode koje smo htjeli lansirati. Kad su u pitanju nova tržišta, mogu reći da smo u mnogočemu već premašili svoja očekivanja. Ipak, volim biti umjerena i raditi i na tome da ostanemo jaki na tržištima na kojima već jesmo. Već se drugu godinu zaredom pojavljujemo na beauty sajmu Middle East, na kojem smo izazvali veliko zanimanje posjetitelja zbog našeg potpuno drugačijeg i Insta-friendly štanda, tako da slobodno mogu reći da uopće nije problem što se radi o brendu s Balkana. Ove smo godine počeli raditi i s distributerom za Veliku Britaniju, u planu su i Bjelorusija i Indija. Svake su nam godine prosječno u planu tri nova tržišta, a sama sebi dala rok od dvije godine za ulazak na američko tržište. Imam još godinu dana da to i ostvarim!

 

*Zahvaljujemo Hotelu Esplanade na ustupljenom prostoru za intervju i fotografije!

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar