Search

Tom Ford, dječak iz Teksasa koji je oblikovao modnu industriju kakvu danas poznajemo

Tom Ford, dječak iz Teksasa koji je oblikovao modnu industriju kakvu danas poznajemo

Kako je američki dizajner izgradio modno i beauty carstvo?

Tekst: Tina Lončar


Image: Instagram,
Promo

Provokacija prodaje, posebno ako dolazi necenzurirana, direktna i iskrena, bez svilenih rukavica lažne pristojnosti. Tom Ford to itekako dobro zna. U svojoj plodnoj, tri desetljeća dugoj karijeri, tijekom koje je mijenjao lice mode i redefinirao pojam luksuza, nebrojeno je puta igrao na kartu provokacije. Posljednji puta učinio je to potkraj 2017. godine tijekom Tjedna mode u New Yorku kada je lansirao parfemsku vodicu naziva "Fucking Fabulous". Ono što je bilo inicijalno zamišljeno tek kao simpatična pošalica, na krilima supermoćnog interneta postalo je viralni hit. Limitirano izdanje mirisa, za koje se predviđalo da će postići profit od 400.000 dolara, pretvorilo se u blockbuster zaradivši basnoslovnih 25 milijuna dolara postavši tako, sasvim logično, stalnim dijelom Fordove Private Blend kolekcije mirisa.

Tom Ford, dječak iz Teksasa koji je oblikovao modnu industriju kakvu danas poznajemo (фото 1)

No, prije samog lansiranja mirisne bočice na kojoj, prkoseći pristojnosti, stoji natpis, "Fucking Fabulous", valjalo je uvjeriti skeptični menadžment. "Možemo li ju nazvati 'F-in Fabulous'?", inzistirali su uvjereni da će psovka uvrijediti njihove kupce, a projekt će neslavno završiti. No, Ford je bio neumoljiv. Znao je da će nova parfemska vodica biti hit upravo zbog svog imena. I da treba ići na sve ili ništa. "Što ćete kupiti osobi koja već ima sve? Kupit ćete joj 'Fucking Fabulous'!", beskompromisno je inzistirao Ford. I bio je u pravu. Nakon što je menadžment popustio stisak, a Fordova "nepristojna" vodica ugledala svjetlo dana, uskoro su svi željeli "Fucking Fabulous" u svojoj kolekciji parfema, a donedavno skeptični menadžment, na krilima neočekivanog uspjeha, priklonio se Fordovoj briljantnoj marketinškoj strategiji.

Provokativni vizuali dio su Fordovog potpisa - za parfemsku vodicu Noir Extreme

I zbilja, kako reći "ne" Tomu Fordu? Osim što je silno karizmatičan, obrazovan, naočit, svestran, samouvjeren, džentlmenskih manira i ludo inteligentan, a njegova znanja i vještine nadaleko premašuju one modnog dizajnera, sve u što je do sada upleo svoje prste pretvorio je u zlato. U svojoj tridesetogodišnjoj karijeri, nekoliko puta mijenjao je lice mode, provocirao dotad neviđenim kampanjama, bez zadrške, ali nikad vulgarno, pomicao je granice, bio nominiran za Oscara nakon samo jednog režiranog filma, riskirao uplićući prste u baš sve što ga je zanimalo, a zanimalo ga je mnogo: od asesoara, preko industrije ljepote, arhitekture pa sve do modne fotografije. I baš sve što je činio bilo je sinonim besprijekornog stila.

Dječak iz Texasa svoju je uzbudljivu njujoršku odiseju započeo studijem povijesti umjetnosti od kojeg ga je odvratila kratka glumačka karijera zbog koje je preselio u Los Angeles, a koju je zatim napustio da bi studirao arhitekturu na prestižnom "Parson's School of Design" u New Yorku. No, negdje na apsolventskoj godini studija shvatio je da je "arhitektura nekako suviše ozbiljna", a sve što ustvari želi raditi je stvarati modu. Prvi posao bio je asistiranje poznatoj dizajnerici sportske odjeće Cathy Hardwick. Ford je mjesec dana, svaki dan, nazivao ured dizajnerice ne bi li dogovorio sastanak. Hardwick je na koncu pristala samo kako bi se riješila neumornih poziva, a mlađahni Tom pojavio se u njezinom uredu za manje od dvije minute. Zvao ju je iz lobija. Premda je tada mislila kako za njega nema baš previše nade, Hardwick mu je ipak ponudila posao, a on je ostao brusiti vještine dvije godine. Bilo je to vrijeme kada je upoznao i svog supruga Richarda Buckleyja, tadašnjeg urednika Women's Wear Daily. Godine 1988. ponuđen mu je posao u brendu Perry Ellis na čijem je čelu tada bio Marc Jacobs.

Kontroverzna kampanja talijanske kuće Gucci za proljeće 2003.

No, karijera Toma Forda ozbiljno se zahuktala tek 1990. godine kada se zbog posla u kući Gucci preselio u Milano. Četiri godine kasnije Ford se popeo na poziciju kreativnog direktora zamijenivši Dawn Mello, a do 1999. godine Gucci je postao mega brend vrijedan 4.3 milijarde dolara! Gucci Group, vođen Fordovim instrukcijama, kupio je Yves Saint Laurent, a dizajner je preuzeo ulogu kreativnog direktora. Tijekom njegove vladavine, Ford je rosteru Gucci grupe dodao i brendove Sergio Rossi, Bottega Veneta i Balenciaga. Godine 2003. Pinault-Printemps-Redoute (današnji Kering) otkupio je većinski udio u Gucci Group, a Ford je najavio kako će istupiti po isteku ugovora. Ford je uzeo pauzu i posvetio se svojoj redateljskoj karijeri pokrenuvši nezavisni produkcijski studio FADE TO BLACK koji je nekoliko godina kasnije izbacilo Fordov redateljski prvijenac "A Single Man" upisavši se u povijest kao jedan od stilski najprofinjenijih filmova svih vremena.

Tom Ford, dječak iz Teksasa koji je oblikovao modnu industriju kakvu danas poznajemo (фото 2)

U travnju 2005. godine Tom Ford je najavio pokretanje vlastitog brenda, a u novom se poslovnom izazovu našao s bivšim izvršnim direktorom Gucci grupe Domenico De Soleom. Iste godine, Ford je najavio partnerstvo s tvrtkom Marcolin Group koja će producirati i distribuirati naočale s njegovim potpisom, te s brendom Estée Lauder koji je i danas Fordov partner kada je riječ o liniji TOM FORD BEAUTY. Ford je, u sebi prepoznatljivom stilu, izazvao šaputanja u kuloarima pozirajući na naslovnici Vanity Faira s potpuno nagom Keirom Knightley i Scarlett Johansson. Bila je to sjajna najava Tomova novog brenda. Još od prvog lansiranog mirisa, danas ikoničnog Black Orchida kojeg odlikuju bogate i tamne note, bilo je posve jasno da će Fordova beauty linija biti jedan od najsjajnijih dragulja u Estée Lauder portfoliju. "Moja želja je kreirati prvi pravi luksuzni brend za 21. stoljeće", govorio je tada proslavljeni dizajner. A to je i učinio.

Tom Ford, dječak iz Teksasa koji je oblikovao modnu industriju kakvu danas poznajemo (фото 3)

Od 2015. godine brend navodno raste 200 milijuna dolara godišnje, a uskoro bi se mogao pridružiti La Meru, MAC Cosmeticsu, Estée Lauderu i Cliniqueu, Lauderovim brendovima koji svake godine zarade više od milijardu dolara. No, u čemu leži uspjeh brenda TOM FORD BEAUTY? Dok je Estée Lauder u suradnju ušao s infrastrukturom i ekspertizom, Ford je donio viziju i neki novi kut gledanja, sve ono što je naučio i vještine koje je izbrusio tijekom 14 godina na čelu Guccija i Yves Saint Laurenta. Bio je to pogled koji se sjajno adaptirao na Instagram eru koja je progutala mnoge "stare" brendove. "Tom Ford je ušao na tržište s drugačijom strategijom. Ono što smatram briljantnim jest da je već u samim početcima imao razrađenu strategiju za idućih deset godina, posve siguran da će kreirati globalni beauty brend", rekao je John Demsey iz Estée Laudera.

Tom Ford, dječak iz Teksasa koji je oblikovao modnu industriju kakvu danas poznajemo (фото 4)

Na beauty nebu već je tih godina vladala gužva, no Ford je pronašao svoje mjesto pod suncem svojim čudesnim mirisnim prvijencem, neodoljivo mračnim Black Orchidom koji je osvojio mnoga srca i postao najprodavanijim mirisom Signature linije. Godinu dana nakon osnutka brenda, dizajner je predstavio svoju Private Blend liniju sastavljenu od 12 različitih mirisa, a tri godine kasnije na repertoar je stigla i linija ruževa za usne od kojih su danas najpopularniji Boys & Girls ruževi u ogromnoj paleti boja, izrađeni od egzotičnih sastojaka kao što su ekstrakt sojinog sjemena, brazilski murumuru maslac i ulje kamilice koji ruževima daju finu, kremastu teksturu i gladak izgled na usnama. U ogromnoj paleti ruževa posebno se ističe nijansa Indian Rose koju obožavaju žene diljem svijeta i koji je jedan od najuvjerljivijih Fordovih bestsellera. Kompletna Tom Ford make up kolekcija lansirana je 2011. godine, a beauty segment brenda dobio je pregršt novih proizvoda poput bronzera, rumenila, pudera, sjenila i lakova za nokte (nijansa Bitter Bitch jedna je od najomiljenijih). Naravno, nakon mirisa i make up-a uslijedio je logičan nastavak pa je Tom Ford svom brendu dodao i skincare liniju sastavljenu od ulja za čišćenje lica, seruma, iluminatora, krema sa SPF faktorom, krema za okoloočno područje...

Svaki proizvod danas itekako bogate beauty linije, čiji broj poklonika svakim danom sve više raste, odiše onom istom filozofijom koju je Tom Ford perfekcionistički pedantno utkao u baš sve što je do sada radio - odiše luksuzom i senzualnošću, glamurom, ali i beskompromisnom kvalitetom. Njegov potpis sinonim je za besprijekoran stil, a upravo stil čini srž svega onoga u što je Ford upetljao svoje magične prste. Ako ne vjerujete sebi, vjerujte stilu Toma Forda, nemoguće je da ćete pogriješiti.

Leave a comment

više