Search

Trebamo li svi nordijsku dijetu?

Trebamo li svi nordijsku dijetu?

Tekst: BURO.


Sigurna sam da su vas već izbombardirali naslovima tipa “Nordijska dijeta: smršavite XY kilograma u sedam dana!” ili “Nordijska dijeta je najzdravija prehrana na svijetu”. Sklonosti naših “novinara” ka senzacionalističkom clickbaitu na stranu, iskreno sam iznenađena da je ova dijeta kod nas doživjela ovakav spin pošto se zaista ne radi o dijeti već o načinu prehrane - kao što je to i mediteranski s kojim, uostalom, ima i dosta sličnosti. Pa, o čemu se radi?

Trebamo li svi nordijsku dijetu? (фото 1)

Ne očekujte keksiće s đumbirom i Ikea ćuftice ili liquorice bombone. Radi se o zdravom planu ishrane koji se zasniva na voću i povrću, žitaricama cjelovitog zrna, po mogućnosti hrani organskog porijekla. U nekim aspektima ova ishrana podsjeća na paleo zato što prednost daje što prirodnijim i kompletnijim namirnicama ali se od paleo razlikuje po tome što veći naglasak stavlja na hranu biljnog porijekla, te ribu i morske plodove kao većinski izvor proteina od mesa.

Dakle, osim toga koju vrstu namirnica konzumirate, trebali bi se koncentrirati na to da budu što prirodnije uzgojene. Na primjer, divlji losos umjesto uzgojenog, jaja iz slobodnog uzgoja (i ne pretjerivati s količinom), bobičasto voće ubrano u divljini - lista je duga ali nije komplicirana. Zbog čega je ovo posebno važno? Ovakva hrana po pravilu ima daleko veću hranljivu vrijednost, jači okus i - kada kupujete lokalno - svježija je. Ostale namirnice koje se često ponavljaju u nordijskoj dijeti jesu zob, korjenasto povrće, skyr jogurt, ulje repice i mahunarke, kao i morska riba poput skuše.

Jasno je da ovakva ishrana ima mnoge pozitivne učinke na zdravlje: mnoge studije ukazuju na to da snižava krvni tlak i pomaže optimalno funkcioniranje kardiovaskularnog sustava. Ako vas zanima hoćete li nordijskom dijetom izgubiti suvišne kilograme odgovor je da, hoćete, ali ne preko noći (usprkos naslovima koji vam obećavaju kule i gradove) zato što, jednostavno rečeno, ovaj način ishrane daje rezultate do kojih se postepeno stiže ali koji zato i dugo traju. Radi se o načinu života, a ne o nekakvoj opskurnoj dijeti koja traje desetak dana.

Trebamo li svi nordijsku dijetu? (фото 2)

Iako smo je mi koji živimo van sjeverne Europe otkrili prije desetak godina, ovaj tip prehrane je zapravo veoma star - baš kao i mediteranski. Ljudi iz skandinavskih zemalja jedu na ovaj način stoljećima, ali je koncept kao takav dobio svoj službeni oblik, ime (i reklamu) tek oko 2010. godine. Danas se nordijska kuhinja i službeno smatra wellness kuhinjom. Ipak, ako kupite neku od knjiga kao što su “The Nordic Cookbook” Magnusa Nilssona (za koju se šuška da je bila na tajnoj listi poklona koje su Harry i Meghan tražili za vjenčanje) ili poznatog izdanja “The Nordic Way”, primetit ćete da je mnoge namirnice nas teško nabaviti.

Ne dozvolite da vas ovo obeshrabri, cijela poanta nordijske ishrane jest da ona bude što prirodnija i lokalnija, što znači da nema potrebe da ganjate skandinavske bobice kako biste je se pridržavali - dovoljno je, čak i poželjno, da koristite ono bobičasto voće koje je nama autohtono. Prilagodite jelovnik svojim uvjetima i držite se nekih glavnih smjernica: smanjite količinu prerađene hrane, bazirajte veći udio hrane na namirnicama biljnog porijekla, a kada su životinjski proteini u pitanju, smanjite unos svinjetine i govedine, a povećajte unos ribe, teletine, piletine i nekih vrsta divljači.

Trebamo li svi nordijsku dijetu? (фото 3)

Kao prvu pomoć, donosimo vam mali cheat sheet namirnica kojima možete zamijeniti one do kojih ne možete lako doći:

  • srnetina – junetina je najbolja zamjena (srnetina ima oko 125 kcal, junetina nešto manje od 150 kcal).
  • lingon bobice – brusnice
  • svježa riba – ako imate problema s nabavkom probajte konzerviranu haringu (iscijedite ulje prije upotrebe ako je marinirana u ulju)
  • danski raženi kruh – kruh od sjemenki i integralnih žitarica
  • iglice četinjača– ružmarin i/ili timijan
  • anis – kim i komorač
  • liker od bazge – sirup od bazge

Osvijestite kako vaša prehrana utječe na vašu okolinu i vas same, kao njen dio. Ovo je, složit ćete se, sasvim dovoljan korak ka zdravlju za svakog od nas.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više