Traži

Trendovi u prehrani za 2016.

Trendovi u prehrani za 2016.

Piše nutricionist Jurica Grosinger


Fotografija: Nur Afni Setiyaningrum,
Lizette Carrasco,
Monstruo Estudio,
Brooke Cagle

Između ostalog: "Nordijska kuhinja je nova mediteranska prehrana za ovu godinu."

Trendovi u prehrani za ovu godinu nam donose neke stare, nazovimo ih, prehrambene poznanike i poneko ugodno iznenađenje za naša zahtjevna, zdravlja i okusa gladna nepca. Ovakvi se tekstovi pišu uglavnom krajem godine kada se predviđaju trendovi za sljedeću godinu, a mi smo odlučili pričekati i vidjeti gdje svijet želi nutritivno ići te iz toga izabrati samo najbolje, najzdravije i u konačnici najukusnije trendove. Kao što slijepo ne slijedimo modu, podjednako tako gradimo vlastiti stil i iz drugih aspekata života.

Za početak vas želim upoznati s tjesteninom od povrća i voća. Iako već nekoliko godina postoji kao trend među ljubiteljima sirove prehrane,  u posljednje vrijeme uzima sve više maha. Spiralizator - divna ručna ili stolna sprava za izradu tzv. tjestenine (špageti, linguini, tagliatele) od povrća i voća je vrlo zabavna spravica. Njome ćete u tren oka dobiti tanjur ili zdjelu prekrasnu boja, nutritivnih divota i okusa i time biste vrlo lako mogli pridobiti cijelu obitelj pa čak i djecu na uživanje u tjestenini ovog tipa. Najbolje povrće za izradu rezanaca su tikvice, mrkva, repa, cikla i muškatna tikva. Jednostavno operite povrće, ogulite ga ako je kora predebela i obradite u spiralizatoru. Jednu veću tikvicu ćete pretvoriti u špagete za manje od pola minute. Divota! Gotovu tjesteninu prebacite u zdjelu i prelijte gotovim pesto umakom, omiljenom šalšom od rajčica ili drugim umakom po želji. Topao ili hladan umak, nije bitno, svaki odlično paše na ove rezance. Pronjuškajte internetom sve divne recepte koje su izmislili vrsni chefovi, vegani i bloggeri. Povrtna tjestenina je idealna za sve koji žele skinuti kilograme, za one koji ne smiju jesti gluten i one na low-carb dijetama. Na tanjuru vas očekuju vitamini, minerali, enzimi i brojne druge hranjive tvari. Ipak, nemojte se čuditi ako vas u početku malo napuhne ovo pseudo tijesto, krcato je vlaknima koja valja probaviti, a to je dobro jer vlakna nam čiste crijeva, čine nas sitijima te time i mršavijima. Osobno, imam spiralizator i jako mi je drago da ga sve više ljudi koristi. Ne moj, već svoje koje kupuju u trgovinama s opremom za kuhinju ili preko weba. Već od jedne tikvice se solidno najedem, a omiljena kombinacija su mi tagliatelle od tikvica i mrkve s domaćim pestom od bosiljka i pečenim odreskom od tune.

Trendovi u prehrani za 2016. (фото 1)

Vezano uz vegansku prehranu, koja to ne mora nužno biti, spomenut ću prehrambeni kvasac. Napravljen na bazi melase dobivene iz šećerne repe, ovaj kvasac dolazi u pahuljicama. Pikantnog je okusa, a koristi se kao začin toplim i hladnim jelima od juha i variva preko riže i tjestenine do salata. Krcat je vitaminima B skupine (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9) pa ga zbog njihove osjetljivosti nemojte ništa dodavati za vrijeme kuhanja već posipajte po serviranom jelu. U 100 grama ima čak 49 grama bjelančevina i 19 grama vlakana! Neki ga čak nazivaju jednom od varijacija veganskog parmezana, dok bih mu ja pripisao neki mesnati okus i miris, pomalo mi vuče na umak od pečenog mesa. Osobno, volim ga staviti na netom ispečene kokice kojima daje taj prekrasan umami okus.

Veganstvo. Dijetolozi iz New Yorka su 2016. najavili kao godinu veganske revolucije. Nadam se tome jer sam tri godine bio vegan i zato vam iz vlastitog iskustva mogu reći da se slažem sa svima koji sugeriraju manje mesa i više povrća i biljnih izvora bjelančevina. Kod mene je došlo do zasićenja mesom zbog paleo prehrane, a i htio sam vidjeti na samome sebi koliko će mi biljni izvori bjelančevina, puno povrća i voća, grahorice, orašasti plodovi i neke žitarice pomoći u održavanju mišića i zdravog tijela. Ne samo da sam održao snagu, nego nisam toliko ukusne i raznolike hrane svakodnevno u životu pojeo i to bez dobitka špeka oko struka. I ne, povremeno veganstvo nije i ne bi trebalo značiti apsolutno demoniziranje mesa i vođenje prehrambenih krusada, ono jednostavno znači buket novih okusa korištenjem bilja, povrća i voća na nove, nama nepoznate načine. Uostalom, pogledajte Bliski istok, koliko god imali sočnih mesnih jela, toliko imaju i prekrasnih veganskih. Probajte bar dva-tri dana tjedno izbaciti meso, ribu i mliječne proizvode i zamijenite ih humusom, falafelom, grahom na žlicu ili na salatu, rižotom s veganskim čilijem od graška, veganskim hamburgerom od crvene leće uz puno divnog proljetnog i svježeg povrća.

Trendovi u prehrani za 2016. (фото 2)

Drevne žitarice sve više dobivaju na važnosti. Kamut, farro, bulgur, amarant, kvinoja, ječam, heljda... Sve su to cjelovite žitarice prepune vitamina B i vlakana, a neke od njih poput kvinoje i amaranta sadrže puno aminokiselina. Sljedeći put kada vam se nepce zaželi rižota, probajte umjesto riže upotrijebiti kamut, bulgur (dobiven iz zrnja pšenice) ili kvinoju, dobit ćete predivnu varijaciju na temu i možda se tek povremeno vraćati riži. Neka žitarice budu iz ekološkog uzgoja.

Skandinavci su poznati kao krznom ogrnute ljudine i vikinzi od tri metra koji su pljačkali i haračili Europom, a to znači da su se hranili zdravo s puno lokalno ulovljenih i uzgojenih namirnica. Pastrve, losos, bakalar, grdobina, dagnje, Jakobove kapice, ježinci od riba i morskih plodova; junetina/teletina, ovčetina, kozletina, svinjetina, piletina i divljač od mesa; mrkva, kupus, cikla, repa, ječam i raž od povrća i žitarica; jogurt, sir, vrhnje i maslac od mliječnih proizvoda; borovnice, kupine, močvarne jagode, brusnice od šumskih plodova; rogač, stolisnik, smreka, loboda, lišaj, lisičarke od samoniklog bilja i gljiva. Dakle, namirnice nama poznate i drage, a samo je način pripreme drugačiji. Nordijska kuhinja je nova mediteranska prehrana za ovu godinu.

Trendovi u prehrani za 2016. (фото 3)

Zdrave masnoće su sljedeći hit ove godine. Više ne kupujemo low-fat proizvode (koji su krcati šećerom koji je neprijatelj mlade i lijepe kože) na policama supermarketa već masne namirnice poput maslinovog ulja, kokosovog ulja, maslaca, orašastih plodova, masnog jogurta, maslina, srdela i sardina, lososa i avokada. Upravo je avokado trenutna en vogue voćka koju će svatko kome je stalo do vlastitog zdravlja barem svaki drugi dan jesti. Usitnjen na tostu od raženog kruha s malo morske soli i jednim tvrdo kuhanim jajem odličan je izbor za doručak. Avokado koristite za sve, od punjenja za maki role, za guacamole ili vlastitu varijaciju avokado umaka pa i kao zamjenu za veći dio maslaca u browniesima ili kao glavni sastojak raw food pudinga. Brinete li se za ugljikohidrate uz masnije obroke, birajte one zdravije umjesto kruha - povrće i voće. I ne, punomasno ne znači i prejedanje - umjerenost je ključ.

Trendovi u prehrani za 2016. (фото 4)

Ujedinjeni narodi su ovu godinu proglasili godinom grahorica pa je zato jasno da sada u njima tražimo inspiraciju za jela s tim malim divoticama. Maloprije sam spomenuo meni omiljeni humus, a naravno glavni sastojak je slanutak koji kao i druge grahorice možete u trgovinama zdrave hrane i na tržnicama naći u izvornom obliku, ali i kao brašno od kojeg se mogu napraviti krasne male tortilje; kruh bogat biljnim bjelančevinama i brojna druga. Osim grah variva ili leće s rižom, predivna i zdrava grickalica za filmsku večer je slanutak iz konzerve koji se začinjen čilijem, solju, češnjakom i mirodijama po želji uz koji dašak maslinovog ulja, peče u pećnici četrdesetak minuta dok se ne postignu krasne hrskave kuglice.

Biodinamički uzgoj je sve. On znači kupovinu namirnica koje dolaze s farme koje održavaju same sebe, bez upotrebe sintetskih pesticida i gnojiva. Nije bitno kupujete li povrće, voće, meso ili mliječne proizvode, maslinovo ulje ili vino, umake, čajeve ili ljekovite pripravke. Sve to u 2016. treba biti sa samoodrživih farmi i gospodarstava jer takvom kupovinom podržavamo lokalnu bio-održivu proizvodnju, seoska gospodarstva i malog čovjeka, a sebe i svoje male ljude (djecu) činimo zdravijima i kvalitetno nahranjenima.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor