Search

Zaboravite na vagu! Radije napravite analizu sastava tijela

Zaboravite na vagu! Radije napravite analizu sastava tijela

Tekst: BURO.


Brojka koju pokazuje vaga nije pokazatelj onoga što se stvarno događa u vašem tijelu, niti je pokazatelj njegovog stanja. Na primjer, vaga vam neće reći gradite li mišićnu masu ili je, naprotiv, gubite dijetom. Neće vam reći ni koji je postotak vode u vašem tijelu i da li je prekomjerno zadržavate. Da, nije jednostavno zaboraviti na njeno postojanje - niti zagovaramo da je potpuno izbacite iz upotrebe - ali došlo je vrijeme da konačno prestanemo rukovoditi se samo njom. Umjesto vage, kao i umjesto BMI-a, mnogo je korisnije baviti se sastavom tijela. On je jedinstven za svakog od nas, a svodi se na to koji je odnos mišićne mase, masti i vode koji trenutno imamo. Najjednostavnije rečeno, zdrav sastav tijela je onaj u kojem čista mišićna masa premašuje mast.

Što je sastav tijela

Sastav tijela je proporcija postotka masti i mase bez masti u ljudskom tijelu. Zdravi sastav tijela je onaj koji uključuje niži postotak tjelesnih masti i veći postotak mase bez masnoće, što uključuje mišiće, kosti, vodu u tijelu i organe.

Kako ga treba razumjeti

Mjerenje sastava tijela je alat pomoću kojeg ćete bolje razumjeti svoje tijelo i koji će vam pomoći da definirate i optimizirate ono na čemu trebate raditi kako biste poboljšali svoje zdravlje i nivo kondicije.

Dvoje ljudi istog spola, visine i težine mogu izgledati potpuno različito i imati potpuno različite probleme zbog različitog sastava tijela i upravo je to razlog zbog kojeg je ovaj način mjerenja možda i najbolji u postavljanju individualnih i realnih ciljeva.

Ipak, iako je mnogo bolji i od mjerenja na običnoj vagi i od računanja BMI-a, ni ova metoda nije svemoguća i ne može se koristiti kao ultimativno i jedino mjerilo zdravlja. Ljudsko tijelo je složen organizam i potrebno je koristiti više parametara kada se određuje njegovo opće stanje, a u ovom slučaju svakako treba dodati i krvni tlak, kolesterol, obujam struka, nivo šećera u krvi i trigliceride.

Zaboravite na vagu! Radije napravite analizu sastava tijela (фото 1)

Kako se određuje sastav tijela

Odrediti sastav tijela je kompliciranije i složenije nego jednostavno mu izmjeriti težinu, a za njega se mogu koristiti sljedeće metode:

Bioelektrična impedancija: Ovo je metoda koju koriste ručne jedinice i BIA tjelesne vage za masu. Blaga električna struja prolazi kroz vaše tijelo, a pošto ona na različite načine prolazi kroz masti, vodu i druga tkiva ta razlika zapravo daje očitavanje. Ovakve vage se prodaju i za kućnu upotrebu i nije potrebna nikakva posebna obuka da biste je koristili.

Mjerenje kože: Ovu metodu često koriste treneri i/ili terapeuti u toku programa za mršavljenje, mjerenje se obavlja uz pomoć posebne vrste štipaljke koje se zovu kaliperi. Kaliperi mjere postotak masti na različitim dijelovima tijela, kao što su butine, bokovi, trbuh, nadlaktice itd, a zatim se uz pomoć formula ove vrijednosti pretvaraju u podatke o sastavu tijela.

DEXA skener: Ova vrsta skeniranja se obavlja u medicinskom okruženju, aparat funkcionira na principu dvoenergetske rentgenske apsorpciometrije i prvenstveno se koristi za mjerenje gustoće kostiju, kao i u dijagnostici osteoporoze. Izuzetno je precizan.

Hidrostatičko mjerenje: Potapanje tijela u vodu pomoću kojeg se određuje njegova gustoća. Što ste teži pod vodom to imate manje masti i obratno. 

Zaboravite na vagu! Radije napravite analizu sastava tijela (фото 2)

Sastav tijela vs težina

Odavno smo shvatili da su fiks-ideje o broju na vagi ili BMI-u upravo taj klizav teren koji vas lako može navesti da mislite da je sve u redu. Ovo je pogotovo opasno u slučaju kada ljudi misle da, zato što nisu na oko “debeli”, pravila zdravog života poput pravilne prehrane i umjerene fizičke aktivnosti za njih naprosto ne važe. Ružna istina koju nitko ne želi čuti je sljedeća: to što izgledate dobro, apsolutno ne znači da jeste dobro. Vaša konfekcijska veličina može biti mala, BMI nizak ali pri pažljivijem ispitivanju, možete imati iste markere kao, na primjer, dijabetičar: visok nivo šećera u krvi, nizak dobar kolesterol, visoke trigliceride, upalne procese i visok tlak.

Ako vam nije potpuno jasno na koga se ovo odnosi, najbolji primjer za ovo su tzv. skinny fat osobe koje su normalne težine i BMI-a za svoju visinu i konstituciju ali čiji je postotak masti u tijelu dosta iznad preporučenog.

Ovo znači da je mjerenje sastava tijela za sada najpouzdanija metoda da se odredi njegovo zdravstveno stanje.

Zaboravite na vagu! Radije napravite analizu sastava tijela (фото 3)

Faktori koji utječu na sastav tijela

Na neke faktore koji utječu na sastav tijela kao što su spol, godine i genetika ne može se utjecati ali zato postoje i mnogi koji jesu pod kontrolom svakog pojedinca. Prehrana je ovdje na očekivanom prvom mjestu i trebalo bi da bude raznovrsna, te da se većinom sastoji od kvalitetnog proteina koji ne sadrži puno masti, povrća, voća i žitarica cijelog zrna. Pored nje, redovna fizička aktivnost također igra presudnu ulogu, a potrebno joj je dnevno posvetiti oko pola sata.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više