Search

Znate li pravila sezonske prehrane i što točno trebate jesti na proljeće?

Znate li pravila sezonske prehrane i što točno trebate jesti na proljeće?

Tekst: BURO.


Trendova zdrave prehrane je danas toliko da ih je gotovo nemoguće prebrojati, ali danas govorimo o vrsti prehrane koja nije trend (iako se uklapa u mnoge od njih) već jednostavno: zdrav razum. Znate li što je to sezonska prehrana?

Što je sezonska prehrana?

Pod ovim terminom podrazumijeva se konzumiranje hrane koja je “u sezoni” i proizvedena lokalno. Iako termin “lokalno” može imati široko značenje, on generalno podrazumijeva da hrana koja se konzumira nije prešla dug put od svog izvora do vašeg stola.

Iako su nam mnoge vrste voća i povrća dostupne tijekom cijele godine, razmislite odakle ono stiže i koliko je kemijski tretirano. Ako se opredijelite za hranu koja je trenutno dostupna u vašoj okolini, odnosno čija je sezona u punom jeku, izbjegavate namirnice koje su manje kvalitete. Da, svi bismo željeli jesti jagode tijkom cijele godine, ali sve one koje su uzgajane van sezone često su teško kemijski tretirane, rano ubrane i provele su veoma dug period od branja do vašeg tanjura, kako bi sazrele. Od trenutka kada je ubrano, voće i povrće postepeno gubi svoju svježinu i hranljivost.

Zašto ponovo pričamo o sezonskoj prehrani?

Odgovor je poprilično jasan: u ljudima se ponovo probudila želja da se povežu s prirodom i njenim ciklusima. Pored toga, ovaj način prehrane ranije je bio praktično obavezan jer drugih opcija nije ni bilo. Danas, za razliku od nekada, ipak uzgajamo više različitih biljaka na jednom području pa se time izbjegava nekadašnja monotonija.

Zašto sezonska prehrana?

Smjena godišnjih doba je pojava koja utječe na čitav živi svijet. Poprilično je arogantno držati se stava da ne utječe na ljude, zar ne? Iako mi sami ne primjećujemo neke od ovih promjena na isti način na koji primjećujemo da opada lišće, to ne znači da se one ne odvijaju.

Ove promjene, nažalost, nisu uvijek na bolje. Na primjer, proljeće je poznato po tome što sa sobom donosi tzv. proljetni umor, sezonsku gripu, kao i pojačanje nekih kroničnih oboljenja, ali i alergije. Riječju, bioritam je odgovoran za sve, pa i za izazove s kojima se suočava naš organizam. Iz svih ovih razloga, smjena godišnjih doba predstavlja i svojevrstan stres za naš organizam, a pravilne promjene u prehrani mu pomažu da se brže i efikasnije adaptira na njih.

Što jesti u proljeće

Evo nekoliko savjeta kako da se optimalno hranite nakon zime.

  • Lokalno voće i povrće - OK, ovo je savjet koji se ne odnosi isključivo na ovaj period, ali važno je da što više namirnica koje konzumirate bude u sezoni i lokalno. U prijevodu? Ananas je divna stvar, ali je nutritivno mnogo vrjedniji tamo gdje raste nego kod nas. Ovo ne znači da ga ne treba nikada jesti, već da jednostavno veći dio unosa voća i povrća bude prilagođen vremenu i mjestu na kojem se nalazite. Postoje neki izuzeci od ovog pravila, na primjer avokado i razne vrste bobičastog voća koje se mogu konzumirati i zamrznute bez značajnog gubitka hranljivosti.
  • Proteine konzumirajte umjereno - u proljeće vam nije potrebna velika količina proteina, jedan do dva obroka na dan koja ga sadrže su više nego dovoljna. Ne zaboravite da meso nije jedini izvor proteina i da, pored drugih izvora životinjskih proteina poput jaja i mliječnih proizvoda, postoje i oni biljni poput mahunarki. Ne pretjerujte s proteinima životinjskog porijekla, ali ih nemojte ni potpuno isključivati bez konzultiranja s liječnikom, pogotovo ne u slučaju trudnoće ili stanja kao što je amenoreja, odnosno izostanak menstruacije.
  • Smanjite količinu pržene i kuhane hrane - u ovo doba godine, preporučuje se konzumiranje svježe hrane u većim količinama, kao i hrane kuhane na pari.

Riječ sezone je “gorko”

Gorke namirnice su nam - u umjerenoj količini - potrebne u ovo doba godine iz nekoliko razloga:

  • Čišćenje kvržica na jeziku pomoću kojih osjećamo ukuse.
  • Čišćenje jetre nakon zime. Jetra je organ koji ne pati samo ako pijete puno alkoholnih pića, danas je sasvim dovoljno živjeti u modernim gradskim uvjetima pa da ona bude opterećena budući da je njena uloga stalna detoksikacija organizma. Zbog toga se u njoj talože štetne materije.
  • Jačanje imunološkog sustava. Gorke namirnice imaju antimikrobno svojstvo, ali i ublažavaju manifestacije alergija i kroničnih oboljenja koja se pogoršavaju u proljeće.
  • Poboljšanje tonusa mišića. Većina gorkih namirnica sadrži steroide (u veoma niskom koncentracijama) i esencijalne masne kiseline koje ubrzavaju metaboličke procese i utječu na tonus mišića.

Na proljeće smanjite (ne izbacujte):

Crnu kavu i čaj

Hladne napitke s ledom

Alkohol

Sol

Ljute začine

Pšenične prerađevine

Mlijeko i fermentirane mliječne proizvode

Masno crveno meso

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više