Traži

Vježbajte jogu s Petrom Friganović

Vježbajte jogu s Petrom Friganović

Vježba Pozdrav suncu ima goleme prednosti za fizičko i mentalno zdravlje ljudskog bića


Bez sunca, našeg primarnog izvora svjetlosti na našem planetu, ne bi poznavali život kakvim ga danas poznajemo. Već sama ta činjenica ukazuje na njegovu funkcionalnu važnost i simboliku kojom to nebesko tijelo obiluje. Zato nas ni ne čudi da su mnoge drevne kulture slavile Sunce kao vrhovno Božanstvo i poklanjale mu izrazitu zahvalnost i poštovanje. Tako su i drevni jogiji razvili sekvencu vježbi posvećenu Suncu, Suryi, i nazvali ju Suryanamaskar. Surya je za njih predstavljala fizičko i duhovno srce svijeta, simbol života, zdravlja i obilja. Jedan od načina kojim su odavali počast Suryi je upravo kroz seriju dinamičnih sekvenci asana (fizičkih položaja) Suryanamaskar koju su izvodili svako jutro i svaku večer kako bi pozdravili prve i zadnje zrake sunca.

Danas postoje razne varijante sekvenci Suryanamaskar i izvode se gotovo na početku svakog yoga sata. Skoro je nevjerojatno za povjerovati da sekvence za koje je potrebno samo petnaestak minuta dnevno imaju tako goleme prednosti za fizičko i mentalno zdravlje ljudskog bića. Znanstvena istraživanja su pokazala da redovitom praksom ovih vježbi dolazi do unaprjeđenja oksigenacije krvi i povećanja kapaciteta pluća što je veoma važno za naš kardiovaskularni sustav. Mišići se izdužuju i tijelo postaje fleksibilnije i manje sklono povredama, kako se tijelo rješava svih formi toksina poboljšava se i probavni sustav, regulira se rad endokrinog sustava te se poboljšava koncentracija i fokus. Osim toga, vježbe nam pomažu u suzbijanju stresa, nervoze i depresije i potiču proizvodnju serotonina, hormona sreće.  Ono što je bitno naglasiti kod izvođenja pozdrava suncu je koncept "vinyasa". Vinyasa označava pravilno kombiniranje daha s pokretom. Najveća pažnja pridaje se dahu i načinu na koji dah služi kao pokretač tijela i zato bi dah trebao biti dubok i svjestan. Na taj način cijela praksa postaje jedan neprekidan tok pokreta, a svaki pokret zahtjeva svoj pravilan dah, bilo da se radi o udahu ili izdahu. Zato, kada govorimo u izvođenju Suryanamaskar, govorimo o devet vinyasa.

1. Tadasana (položaj planine) – startna točka

Stopala su zajedno, bedra aktivna, zdjelica u neutralnoj poziciji, ramena i ruke opuštene.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 1)

2. Urdhva Hastasana (prva vinyasa)

Na udisaj dignuti ruke prema stropu. Dlanovi su skupa i ramena daleko od ušiju. Pogled prema rukama.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 2)

3. Uttanasana (pretklon) - druga vinyasa

Na izdisaj s ravnom kralježnicom spustiti prsni koš prema bedrima i dlanove sa strane stopala. Početnici koji ne mogu spustiti dlanove na pod mogu lagano saviti koljena.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 3)

4. Ardha Uttanasana - treća vinyasa

Na udisaj pogled naprijed, ravna kralježnica. Bitno je izduženje kralježnice čak i ako prsti ne dotiču pod.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 4)

5. 25 Chatturanga Dandasana (sklek) - četvrta vinyasa

Na izdisaj zakorak ili skok (napredna varijanta) u sklek. Laktovi su uz tijelo, stopala su zategnuta u širini kukova.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 5)

6. Urdhva Mukha Svanasana (pas prema gore) - peta vinyasa

Na udisaj gurnuti zdjelicu prema naprijed i istodobno podignuti srce prema gore stišćući dlanovima u pod. Noge su aktivne, stopala ispružena i paralelna, pogled prema gore.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 6)

7. Adho Mukha Svanasana (pas prema dole) - šesta vinyasa

Na izdisaj podviti nožne prste, dignuti zdjelicu u vis i spustiti pete prema podu. Ruke su ispružene, prsti rašireni i aktivni dok su vrat i glava opušteni, a pogled usmjeren prema pupku ili stopalima. U ovom položaju ostajemo pet udisaja i izdisaja. Krajem petog izdisaja lagano saviti koljena, dignuti trticu, pogled prema rukama.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 7)

8. Ardha Uttanasana - sedma vinyasa

Na udisaj zakoračiti ili skočiti (napredna varijanta) između dlanova, dignuti glavu te izdužiti kralježnicu. Stopala su ponovo skupa.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 8)

9. Uttanasana (pretklon) - osma vinyasa

Na izdisaj s ravnom kralježnicom spustiti prsni koš prema bedrima i dlanove sa strane stopala. Početnici koji ne mogu spustiti dlanove na pod mogu lagano saviti koljena.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 9)

10. Urdhva Hastasana - deveta vinyasa

Na udisaj s ravnom kralježnicom dignuti torzo i ruke okomito gore. Dlanovi su skupa i ramena daleko od ušiju. Pogled prema rukama.

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 10)

11. Tadasana (položaj planine) - završna točka

Na izdisaj spustiti dlanove ispred srca, brada paralelna od poda. 

Vježbajte jogu s Petrom Friganović (фото 11)

Vježba Pozdrav suncu tradicionalno se izvodi pet puta.

Tekst: Petra Friganović
Foto: Maja Kljajić

Napišite komentar