Traži

Jeste li već čuli za \"clean trend\"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim

Jeste li već čuli za "clean trend"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim

Donosimo sve što trebate znati

Tekst: Stribor Marković


Fotografija: PR,
Sitraka Rakotoarivelo,
Pinterest

Živimo u doba oznaka. Bio, vegan, cruelty free, not tested on animals, natural, fair trade. Zvuče zanimljivo i privlačno kupcima, no što se doista iza njih skriva te što donosi najnoviji trend clean kozmetike, piše fitoaromaterapeut dr. sc. Stribor Marković.

Izgleda toliko naivno, pomodarski i plitko. Riječ clean, čistoća. Koncept je postao poznat u prehrani, no njegovo je značenje vrlo elastično. Zašto pomodarski? Nakon BIO histerije dobili smo cijelu lepezu drugih naziva. Clean eating probio se kao koncept još davno u XX. stoljeću, ali je postao medijska zvijezda zadnjih nekoliko godina. Naravno, svatko ima svoju viziju što je clean eating. Neki zamišljaju kako se radi o radikalnom raw iliti sirovom veganstvu. U osnovi, clean je samo konceptualni naziv koji nismo niti trebali nazivati takp zvučno. Što manje procesiranih namirnica prvi je i osnovni motiv. Studije su nedvojbeno dokazale negativan utjecaj konzumiranja većih količina visoko procesirane hrane na zdravlje. Više povrća nije isto ništa novo - brojne smjernice diljem planeta vrlo jasno upiru prstom u tako nešto banalno.

Jeste li već čuli za "clean trend"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim (фото 1)

U clean prehrani naglašava se i životni stil, puno fizičke aktivnosti što također nije ništa novo. U tom stilu hrana postaje samo prehrana, a ne i kompulzija, jedenje radi utjehe ili prekrcavanja organizma kalorijama. Sve smo to mogli znati i bez riječi clean. Na žalost, riječ clean zloupotrijebila se na puno načina, od ekstremnih nutricionističkih stavova do hipersuplementacije, odnosno uzimanja velikog broja suplemenata.

Oznake koje malo tko razumije

Živimo u doba oznaka. Bio, vegan, cruelty free, not tested on animals, natural, fair trade. Zvuče zanimljivo i privlačno kupcima, no što se doista iza njih skriva? Vegansku kozmetiku doista nije teško formulirati. Većina sastojaka kozmetike, osim derivata pčelinjeg voska, ionako su biljni, mineralni i sintetski. Lijepo zvuči ideja da kozmetika nije ispitana na životinjama, zar ne? U stvarnosti niti jednoj industriji ne žuri se ispitati kozmetiku na životinjama osim ako zakonodavac to striktno ne traži. Takva ispitivanja su prije svega skupa. Drugi problem je inherentna laž - možda kozmetika nije ispitana, ali dio sirovina poput konzervansa, mirisa, eteričnih ulja, svojedobno je morao biti toksikološki ispitan na životinjama. Žao mi je, ali to je realnost. Između života ljudi i glodavaca etički odabir i nije tako težak.

Fair trade koncept u kozmetici je skromnije prisutan nego u hrani. Izgleda i zvuči prekrasno. "Zle korporacije" otimaju zaradu dok farmerima koji uzgajaju sirovinu daju mrvice sa stola kojima jedva preživljavaju. Ovako, kroz fair trade ljudi imaju osjećaj kako daju lavovski dio cijene siromašnom seljaku i njegovoj obitelji. Kritičari fair trade oznake argumentirano tvrde kako to jednostavno nije istina. Ideja zagarantirane najniže cijene može biti korisna kada je cijena sirovine niska, ali kada je cijena visoka, tada fair trade uzgajivači mogu, paradoksalno, zaraditi manje. Nisam kritičar te ideje, ali realne brojke baš i nisu pohvalne.

Jeste li već čuli za "clean trend"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim (фото 2)

BIO oznaka ili ekološka oznaka već je zvijezda koja blijedi. Dok je to bio must srednje klase koja si je to mogla priuštiti, ispitivao sam i one koji ga prodaju i one koji kupuju. Nisam mogao vjerovati kolika je razina neznanja. Svi su mislili kako se u BIO oznaci skriva neka bakica u fertunu koja šprica vrt koprivom i baca bubamare. Ne, žao mi je. To je industrija sama po sebi, razlikuju se samo u listama dopuštenih sredstava u poljoprivredi.

Oznaka BIO u kozmetici doživjela je veliku transformaciju. Prije dvadesetak godina ona je bila pionirski pokušaj, nešto poput socijalno-kozmetičkog bunta. Doista, proizvođači su se trudili dati nešto drukčije. Opraštali su se grozni mirisi šampona, čiji se miris jedva prekrivao eteričnim uljima. Opraštale bi se nestabilnosti emulzija poput krema i njihove loše teksture, sve u ime prirodnog. Zavladala je pomama, a gdje postoji potreba, industrija će se prilagoditi. Mnogi giganti, proizvođači sirovina, odlučili su provesti BIO certificiranje. Postoje jasna matematička i kemijska pravila. Znamo koje su kemijske reakcije dopuštene, a koje ne. Uz izračun BIO sastava iz ugljikova kostura i slavni certifikat BIO počeo se sve više smiješiti. Mali problem - neke sirovine koje mogu biti sasvim jasno iritativne dobile su oznaku BIO, a neki emulgatori poput polisorbata, toliko sigurni da se koriste čak i u injekcijskim oblicima, prognani. Naše police su se savijale pod naglom inflacijom BIO kozmetike, a da je malo tko doista razumio što BIO doista jest. I danas malo razumije, a magični zov naziva sve više blijedi pod čistim inflatornim pritiskom.

Tko nas štiti?

Pravila kozmetike nisu kaotična. Sirovine su po pravilu toksikološki ispitane i školovani toksikolozi procjenjuju potencijalne rizike njihova korištenja, a to se odnosi i na prirodne tvari. Postoje ograničenja i neprestano se zahtijevaju nove studije. Nedavno su zatražena dodatna ispitivanja sigurnosti za kemijske UV-filtere u kozmetici za zaštitu od sunca. Ne zbog toga što netko sumnja da je ona opasna, već radi dodatne sigurnosti potrošača - radi se o proizvodima koje koriste milijarde ljudi, više nego što se koriste čak i najčešće propisivani lijekovi. Ima u tome ponekad i rupa. Sirovine su jasno pozicionirane, ali konačnu formulaciju ocjenjuju posebno educirani procjenitelji sigurnosti.

U tom svijetu se nađe vrlo školovanih i stručnih ljudi, ali se nađe i ljudi koji nisu proveli niti dana profesionalnog života u toksikologiji niti imaju osnovno obrazovanje u nekom od biomedicinskih područja. Premda je njihov posao procijeniti sukladnost normama koje su kreirali mnogo iskusniji ljudi od njih, nekoliko tečajeva u Europi nije dovoljno da pokrpa rupe u znanju i prije svega iskustvu. Sigurnost kozmetike ovisit će, dakle, o dva stupa - okvirima koje su zadali vrhunski toksikolozi, ali i stručnom timu proizvođača.

Jeste li već čuli za "clean trend"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim (фото 3)

Clean koncept u kozmetici

Je li ideja clean u kozmetici samo još jedan u nizu zavodljivih mamaca kupaca? Ovisi o tome koliko će on duboko zagrebati ispod površine.Jedno od pitanja koje će se postaviti je ukupan broj ksenobiotika koje nanosimo na kožu. Ksenobiotici su šarolika skupina tvari stranih našem tijelu. Znači li to da su oni svi loši? Naprotiv. Velik broj ksenobiotika iz hrane može ostvariti pozitivan učinak na našu biologiju, ali u današnje doba prenatrpanosti rađa se i koncept minimalizma. Manje je bolje. Jednostavnije formulacije koje ne nose listu od 50 sastojaka. No, i takva razmišljanja mogu biti površna. Dio sastojaka iz kozmetike uopće ne prodire kroz kožu, poput velikih molekula gelova iz kozmetika. Koliko doista oni predstavljaju veliki rizik? I u minimalizaciji trebat će procijeniti priču od slučaja do slučaja. Ipak, smatram to pohvalnim.

Naravno, broj sastojaka ovisit će o tipu kozmetičkog proizvoda Logično je da jedan uljni serum ima manje sastojaka od formulacijski zahtjevnih emulzija poput krema i mlijeka.U ovom konceptu razmišlja se i endokrinim disruptorima, tvarima koje mogu djelovati na hormonski sustav. Odmah treba biti svjestan moguće zlouporabe samog naziva. Jedan lan, dakle obilna hrana, endokrini je disruptor, ali je u stvarnosti taj efekt pozitivan, a ne negativan zbog povoljnog utjecaja na metabolizam estrogena u ljudskom tijelu. Neki parabeni postali su zloglasni kao endokrini disruptori, oni se apsorbiraju kroz kožu, no postoje i te kako i znanstvene dvojbe koliko je to doista štetno. U umjerenoj clean ideji pokušat će se minimizirati i taj rizik, pogotovo kad postoje druge alternative.

Jeste li već čuli za "clean trend"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim (фото 4)

Microbiome friendly

U razumnom konceptu skriva se i razmišljanje o mikrobiomu kože, ukupnosti svih mikroorganizama kože. Nedavno smo svjedočili prvim certifikatima microbiome friendly pa se pripremite na još jednu oznaku na kozmetici. Poanta je da kozmetika ne narušava mikrobiom kože.  Doista, korištenje agresivnih sredstava za čišćenje i konzervansa u kozmetici može poremetiti našu kožnu ekologiju i potencijalno izazvati probleme. U samom korijenu ideje microbiome friendly skriva se velika zamka. Što ako koristim kozmetiku za njegu kod atopijskog dermatitisa, seboroičnog dermatitisa ili psorijaze? Kod tih bolesti mikrobiom je patološki promijenjen i mi želimo promjenu mikrobioma, a ne inertnost kozmetike. Hoće li kozmetika postati, kao i prebiotici u hrani, microbiome modifiers, tvari koje korigiraju mikrobiom. I na koncu, kako ga modificiraju? Ovo je veliko poglavlje debele knjige, a tek smo otvorili prve stranice.

Gdje smo mi?

Neki od vas krenut će sami u istraživanje. Neki će se izgubiti u šumi podataka i preporuka. Trebat će vam ponekad pomoć. Struke će trebati raditi na stalnom povećanju znanja sastojaka kozmetike i uspjet će oni koji daju informacije kroz filter realnosti znanja i iskustva. Komunicirajte. Danas je lako kupiti ili prodati, ljepota počinje ispod te površine.

Jeste li već čuli za "clean trend"? Nama se ovaj beauty koncept čini odličnim (фото 5)

Šuma podataka

Danas su ljudi prenatrpani informacijama i gube se u interpretacijama znanstvenih podataka. Usprkos tome, korisnici kozmetike pozivaju se na korištenje baza podataka poput SkinDeep gdje se mogu pronaći svi sastojci te njihovi potencijalni rizici, a sama mišljenja su znanstveno utemeljena. Postoje i jednostavne brojke kao gradacija rizika, premda ta sama gradacija ima i određene dvojbenosti. Razvijaju se i aplikacije koje prepoznaju takve sastojke iz INCI naziva sastojaka kozmetike, i koji automatski daju mišljenja. Takve baze mogu, ponavljam, i zbuniti i moguće je da će se ljudi izgubiti u šumi podataka.

Farmacia preporučuje

DR. HAUSCHKA KOZMETIKA, prirodna kozmetika od ljekovitog bilja i prirodnih preparata, potiče vlastitu aktivnost kože i njezinu regeneraciju.

FRANCUSKA DERMOKOZMETIKA KLORANE osnovana je 1966. godine sa željom pružanja učinkovitih, ali u isto vrijeme 100%  ekološki koncipiranih  proizvoda.

U OSMIŠLJAVANJU PHYTO PROIZVODA već više od 50 godina koriste se najučinkovitiji aktivni sastojci biljaka koji čuvaju zdrav izgled kose te ističu njezinu prirodnu ljepotu.

NOVEXPERT je trenutačno jedina kozmetička linija koja je 100% prirodna i gdje je to jasno i naznačeno na pakiranju - to znači da ima 0% konzervansa.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar