Zašto \"Veliki Gatsby\" nije uspio?

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio?

Osvrt Grge Zečića na film desetljeća

Nova ekranizacija kultnog romana F. Scotta Fitzgeralda imala je apsolutno sve predispozicije da postane film desetljeća, barem ako je suditi po zvjezdanoj medijskoj prašini koja se već mjesecima podiže. "Veliki Gatsby" iza sebe nije imao samo nevjerojatnu marketinšku artiljeriju, već i slavnog redatelja, Baza Luhrmanna. I upravo u toj činjenici nalazi se Ahilova peta najočekivanijeg filma, barem kada govorimo o posljednje dvije godine. Luhrmann je zaneseni dječak filmske industrije koji neprekidno voli sanjati i pritom stvarati filmove "veće od života". Njegov "Romeo + Juliet" iz 1996. osvojio je cijele generacije u Sjevernoj Americi, koje su doslovno gutale svaki citat iz filma koji je modernizirao priču čiji kraj više-manje svi znamo. S Leonardom DiCaprijem i Claire Danes u glavnim ulogama, film je bio moderan, intrigantan, uzbudljiv te blizak modusu operandi američke tinejdžerske kulture iz sredine devedesetih, inače "zlatne koke" za sve redatelje žedne dobre zarade.

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 1)

Već pet godina nakon toga, 2001., redatelj pokorava cijeli svijet s filmom "Moulin Rouge!" koji očarava blještavilom dekadentnog Pariza te začinima iz sasvim neobične ljubavne priče. Tada je bilo sasvim jasno koliko Baz voli filmsku magiju u epskim razmjerima i u kojoj mjeri ne može kontrolirati svoje djetinje snove.

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 2)

Njegova epska ljubavna priča "Australija" s Nicole Kidman i Hughom Jackmanom podbacila je iz niza razloga, ali osnovni je onaj koji se zasniva na činjenici kako je kod Luhrmanna uvijek svega "previše". Perfekcionizam kojem redatelj teži, vrlo lako se transformira u trivijalnu banalizaciju i podcjenjivanje instinkta urbane publike.

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 3)

"Veliki Gatsby" samo je šlag na torti Luhrmannove šećerne bombe. Zagrijavanje prije same svjetske premijere bilo je više nego impozantno: Carey Mulligan zasjala je na naslovnici američkog Voguea, Tiffany je u New Yorku organizirao basnoslovnu proslavu u čast filma, za koji su njihovi draguljari dizajnirali fascinantne komade nakita, dok je u Veliku Jabuku sletjela i modna kraljica Miuccia Prada, kako bi izložbom kostima odala počast svom prvom većem filmskom projektu. Naime, velika Prada je dizajnirala niz haljina inspiriranih modernom interpretacijom dvadesetih godina, koje su osvojile modne (ne)znalce.

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 4)

Sve ovo dogodilo se u razmaku od svega dva tjedna i to prije same premijere. Baz je iza sebe imao Annu Wintour, Miucciu Pradu i legendarni Tiffany. Radi se o imenima o kojima drugi redatelji mogu samo sanjati. Zvjezdana postava filma ovih dana doslovno vlada svakom naslovnicom, svakim televizijskim prilogom i imate osjećaj kao da se DiCaprio smješka iza svakog ugla pokraj kojeg se poželite sakriti. Konačno pitanje: a što je sa samim filmom? Luhrmann je samo do apsurda potvrdio svoju maksimu "više je više" stoga je predozirao film svime i svačime. Od mode do dragulja, od raskošnih setova do potoka šampanjca, od vatrometa do fascinantnih 3D prikaza New Yorka tog vremena…

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 5)

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 6)

"Veliki Gatsby" izgleda kao Disneyland na steroidima u kojem se ne možete fokusirati na suštinu poruke jer se ispred vas nalazi previše informacija koje u istom kadru putuju od kiča do campa. Što je najgore, Luhrmann nije stvorio relevantnog Gatsbyja, već napumpanu bajku koja nakon dva sata i dvadeset minuta izmori vaše oči, pogotovo ako se odlučite za 3D varijaciju filma. Djelo koje je stvorio veliki Fitzgerald u srži analizira i ispituje američku kulturu sazdanu na temeljima ambicije, dokolice i novca, koji svojim vlasnicima oduzima sposobnost zdravog racionalnog rasuđivanja i emocionalne inteligencije. U romanu, Gatsby je tragičan karakter neispunjen svime onim što mu život pruža, romantik u kostimu vuka.

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 7)

Luhrmann je od tog istog Gatsbyja napravio luckastog ekscentrika kojeg ne možete shvatiti ozbiljno. Prezačinjena je ta nerealnost Luhrmannove realnosti u Gatsbyju, koja od filma radi karikaturu potpuno irelevantnu vremenu kojem živimo. Ali to je Bazov osnovni problem, on voli sanjati i suviše sebično razmišljati o svojim projektima. U svojoj glavi računa kako ne treba misliti na gledatelje jer za to će se pobrinuti slavna imena i moćna PR strategija. Iako je Baz imao priliku da povuče jedinstvenu paralelu između američke kulture tada i sada, pokleknuo je prema vlastitim strastima. "Veliki Gatsby" Baza Luhrmanna nije ništa više od kričave glukoze prepune vizualnih trikova, koja će kod pravih filmskih ljubitelja samo izazvati osjećaj slabosti i frustracije.

Zašto "Veliki Gatsby" nije uspio? (фото 8)

Tekst: Grgo Zečić