Search

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim

Filmski festival u Cannesu by Stjepan Hundić

Tekst: BURO.


"U Cannes dolazim od svojih studentskih dana. U to vrijeme sam se bolje zabavljao nego danas", odgovara na neizbježno pitanje slavni Roman Polanski, koji je tijekom svoje duge i uspješne karijere bio čest gost na Azurnoj obali tijekom održavanja planetarno najvažnijeg filmskog festivala, "osim što sam bio mlađi, bio sam i nepoznat pa me nitko nije zaustavljao na ulici i tražio fotografiranje i autogram." (smijeh) Nakon Pijanista 2002. godine, Polanski je ponovno u Cannesu s filmom u konkurenciji za Zlatnu palmu kao najvrijedniju filmsku nagradu nakon Oscara. "Svaki filmaš želi doći u Cannes, ovo je istinska filmska meka", kaže francuski filmaš poljskog podrijetla, ne skrivajući da mu i nakon pola stoljeća rada na filmu (debitirao je 1962. godine filmom Nož u vodi) nagrade i dalje gode, "nagrade su uvijek lijepa stvar, ugodno se osjećate kad vam netko kaže da ste dobro odradili svoj posao, uzbuđeni ste i sretni. U Cannesu sam prije desetak godina dobio Zlatnu palmu za Pijanista. Nisam ništa očekivao, vratio sam se u Pariz nakon premijere, a onda su me nazvali i rekli da se moram vratiti u Cannes. Mislio sam u sebi "pa nije valjda da će mi dati nagradu za režiju? Dovoljno sam star da znam da mogu režirati. (smijeh) Bio sam jako sretan kad sam dobio Zlatnu palmu. Isto tako i kad je Harrison Ford preuzeo Oscara u moje ime za isti film." A onda se, nakon što je uhvatio malo zraka, nakratko prisjetio i ne baš tako ugodnih trenutaka u inače velikoj i uspješnoj karijeri koja uključuje niz briljantnih filmova koji su važan dio filmske povijesti (Kineska četvrt, Odbojnost, Rosemaryna beba…): "Neka iskustva nisu baš bila ugodna, dapače, bila su grozna. Sjećam se recimo kako je Stanar bio loše primljen, kritika je film uništila, bio sam posramljen, a onda je kasnije postao kultni film pa sam opet bio sretan."

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim (фото 1)

Roman Polanski, Emmanuelle Seigner i Mathieu Amalric

Za razliku od Pijanista, ambicioznog, važnog i autoru vrlo intimnog i osobnog filma o holokaustu, njegov novi film La Vénus à la fourrure (Venera u krznu) je neusporedivo skromnija produkcija, tzv. "mali" film: jedna prostorija (kazališna pozornica) i samo dva lika. "Znate što? To je bio moj san, oduvijek sam htio snimiti film s dvoje glumaca", otkriva nam Polanski pa nastavlja, "mnogi misle da je veliki izazov za redatelja raditi s malim brojem glumaca i minimalističkim elementima jer nemate previše kreativnog prostora, ali meni to ne predstavlja nikakav problem, dapače. To su osnove koje se uče još na akademiji. Moj prvi film Nož u vodi ima samo tri lika, sad sam konačno snimio film s dva lika. (smijeh) S dvadeset i tri godine odigrao sam svoju prvu ulogu u kazalištu u Poljskoj. Zbog toga i danas osjećam posebnu vezu s kazalištem, ta je odluka bila i pragmatične prirode jer kazalište mi doslovno daje više prostora, tj. mogu biti kreativniji u radu s glumcima, prostorom, imam više opcija", otkriva Polanski zbog čega je priču iz sobe za audiciju kako je originalno postavljena u romanu Sacher-Masocha, prebacio na kazališne daske u filmu. Iako "mali", film se bavi "velikim temama": vezama i odnosima među ljudima, odnosima između žene i muškarca, profesionalnoj i inoj opsesiji, dominacijom nad drugima, seksualnim fantazijama i životnim strastima. Istovremeno zabavan, ali i suptilno uznemirujuć film koji izaziva i smijeh i "bol". "Pa dobro, nije to baš tako ozbiljna i teška drama", kaže, gotovo se braneći, Polanski, "mislim da je ovaj film zapravo satira o seksizmu. Oni koji me poznaju znaju jako dobro da ja nisam takav, da to nisam ja i da ovaj film nije nikakva autobiografska drama ili neki ludi autorski hommage samom sebi. Osobno mislim da je danas sva ta društvena filozofija o odnosima između dva spola izgubila svoj osnovni smisao. Izjednačavanje spolova je po mom mišljenju glupo, muškarac i žena su različite jedinke i to je dobro. Imam osjećaj da prava romansa polako nestaje u današnjem svijetu. To je velika šteta."

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim (фото 2)

Steven Spielberg i Kate Capshaw

Tijekom karijere Roman Polanski je često posezao za literarnim adaptacijama (Rosemaryna beba, Macbeth, Stanar, Tessa, Oliver Twist, Pijanist) što je slučaj i s njegovim najnovijim filmom Venera u krznu, koji je inspiriran romanom Leopolda von Sacher-Masocha, austrijskog književnika, čije je ovo i najpoznatije djelo. "Izvor materijala nije mi važan, važan mi je samo rezultat", kaže slavni filmaš pa nastavlja, "nebitno je li izvor knjiga, predstava ili originalni scenarij. Kad ste iza kamere film postaje vaš, vi ste odgovorni za sve, ako dobro odradite svoj posao svi će vas tapšati po ramenu i govoriti kako ste talentirani i pametni, ako odradite loše popljuvat će vas bez milosti. To je izazov u ovom poslu. Film je redateljev glas, autorov pečat. Nebitno koji je izvor iz kojega film crpi inspiraciju jer na kraju balade redatelj odgovara za svoj film. A najveći i najvažniji izazov je ne dosaditi gledateljima! Filmovi se rade za njih."

Na sinoćnjoj premijeri filma Venera u krznu pojavili su se Steven Spielberg i Kate Capshaw, Audrey Tautou, Nicole Kidman, Bianca Balti, Frol Burimsky i Uljana Sergejenko.

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim (фото 3)

Audrey Tautou

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim (фото 4)

Nicole Kidman

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim (фото 5)

Bianca Balti

Büro247.hr u Cannesu s Romanom Polanskim (фото 6)

Uljana Sergejenko

Tekst: Stjepan Hundić
Foto: Getty Images, Büro247.ru

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više