Traži

Alfred Hitchcock - istinski umjetnik ili savršen majstor iluzije?

Alfred Hitchcock - istinski umjetnik ili savršen majstor iluzije?

„Ja sam filantrop: pružam ljudima ono što oni žele. Ljudi vole osjetiti užas i strah."


„Ja sam filantrop: pružam ljudima ono što oni žele. Ljudi vole osjetiti užas i strah."

„Ljubav je partija karata, gdje svi varaju. Muškarci - da bi dobili, a žene - da ne bi izgubile."

„Snimati filmove za mene, najprije i prije svega, znači ispričati priču. Ta priča može biti nevjerojatna, ali ona ne treba nikada biti obična. Poželjno je da bude dramatična i humana. Drama, to je život iz kojega su isključeni svi dosadni trenuci."

„Duljina filma treba biti direktno povezana s izdržljivošću ljudskog mjehura."

Sir Alfred Joseph Hitchcock rođen je 13. kolovoza 1899. godine u Leytonstoneu, predgrađu Londona. On je američko-britanski filmski redatelj i pisac kriminalističkih i horor knjiga. Diplomirao je u Školi za inženjering i navigaciju nakon čega radi kao dizajner naslova za nijeme filmove gdje snima svoj prvi film „Broj 13“ 1922. godine. Prvi engleski zvučni film je „Ucjena“ iz  1929. godine. Od Drugog svjetskog rata nadalje, A. Hitchcock živi i radi u Hollywoodu sa svojom suprugom i asistenticom, Almom Reville, koja je napisala brojne scenarije za njegove filmove. Godine 1948. postaje vlastiti producent. Teško je izdvojiti njegove najznačajnije filmove jer su to sve mala remek djela, primjerice: „Čovjek koji je previše znao“ (1934.), „39 stepenica“ (1935.), „Ozloglašena“ (1946.), „Vrtoglavica“ (1958.), „Psiho“ (1960.), „Ptice“ (1963.), i mnogi drugi. Filmove tog velemajstora nemoguće je strogo žanrovski podijeliti. Djela su po svome stilu toliko specifična, dosljedna u izrazu, cjelovita u kompoziciji i postojana u djelovanju tako da su se, u filmskoj industriji, s vremenom nametnula kao klasične vrijednosti. Nadahnjuju se zločinom, stravom i užasom. Svi se kritičari bave dilemom da li je Hitchcock istinski i veliki umjetnik ili je savršen majstor iluzije koji se služi tehničkim pomagalima. Jednoglasno su ga prozvali tvorcem super-trilera, psihološkog trilera ili pak redateljem koji je od kriminalističkog filma stvorio umjetnost napetosti i iznenađenja. Alfred Hitchcock izaziva divljenje, ali ga je teško oponašati. Nastojao je ukazati na nepovezanost ubojstava sa socijalnim, ekonomskim, društvenim i psihološkim motivima. On se ne trudi okruniti film rješenjem zločina, što najviše privlači radoznalost publike i time gledaoce drži u stalnoj napetosti, anksioznosti i iščekivanju.

Alfred Hitchcock - istinski umjetnik ili savršen majstor iluzije? (фото 1)

Njega privlači fenomen straha i sve ono što je neobično. Sa strahom se igra vrlo vješto i uspješno, jer ne možemo zanemariti kako je 20. stoljeće građeno na temelju izazivanja straha kod mase ljudi, čak cijelog čovječanstva. Danas se primjećuje jedan zamor kod ljudi, jer sve ono što nas je dovelo u ovu situaciju nema više tu snagu i moć da nad nama vlada. Hitchcock ističe neobične situacije i prikazuje kako one postepeno razaraju spokojstvo i mir ljudi. Koristi se crnim humorom, cinizmom i ironijom u oblikovanju stravičnih situacija. Nekim scenama izaziva šok kod gledatelja tako da i danas pamtimo neke od njih. Na neki neobjašnjiv način postiže da nam realnost izgleda sasvim drukčijom, tako da obično tuširanje iza plastične zavjese može postati izazov („Ptice“). U njegovim filmovima sve postaje nekako magično, miješaju nam se dojmovi „očekuj neočekivano“, tako da se uzbuđenje može rukom dodirnuti. Hitchcockova čarolija sastoji se u tome što on promatra i istražuje ljudsko biće pa lako dolazi do točke gdje počinje strah. Filmovi su mu uzbudljivi i sa zločinom i bez njega. Izmjenom komičnih i tragičnih elemenata uspijeva nas zainteresirati, uzbuditi i uznemiriti potpuno ležerno i nenametljivo, virtuozno. Postigao je popularnost ravnu glumačkim zvijezdama.

Alfred Hitchcock - istinski umjetnik ili savršen majstor iluzije? (фото 2)

Postaje kultnim redateljem i svrstava se među najveće ikone filma. Neki od Hitchcockovih najomiljenijih glumaca su Grace Kelly, James Stewart, Cary Grant ili pak Kim Novak. U svojim filmovima koristio se užasom, ljudskim nastranostima, najmračnijim ponorima ljudske psihe te ljudskim traumama. Uzbudljiva i napeta fabula služi mu kao maska za zločin. Prema Alfredu. čovjek je nepredvidljivo, izuzetno suptilno biće, čija je podsvijest nepregledno more. U dubinama podsvijesti kriju se zablude, užasi, agresija, nemiri i ostali ožiljci koje duša nosi tko zna od kada. Upravo to čini dublju misaonu podlogu njegovih djela. Francuski pisac i filmski kritičar Raymond Bellour o Hitchcockovim filmovima je rekao: „Svaki je njegov film (...) uzbudljivo istraživanje istine koja je prekrivena velom sumnje (...), svi (likovi) su uvučeni u čudnovati krug iz kojeg nitko neće izaći neoštećen.“

Alfred Hitchcock - istinski umjetnik ili savršen majstor iluzije? (фото 3)

Vitešku titulu Sir Hitchcock je dobio od kraljice Elizabete II., 1980. godine. To je bilo samo četiri mjeseca prije nego što je napustio svjetsku scenu, na današnji dan, 29. travnja u Los Angelesu. Koliko se taj „majstor strave“ i sam borio sa svojom mračnom podsviješću vidjet ćemo u najnovijem filmu američke mreže HBO, u kojem se težište stavlja na odnos između njega i glumice Tippi Hedren. U tijeku je snimanje još jednog filma BBC mreže na istu temu, gdje će Alfreda Hitchcocka glumiti oskarovac Anthony Hopkins.

Tekst: Sanja Ercegović
Foto: Büro247.ru 

Napišite komentar