Traži

Nenadmašni futurizam arhitekta Oscara Niemeyera

Nenadmašni futurizam arhitekta Oscara Niemeyera

Kroz objektiv Ivana Dorotića


Legendarni brazilski arhitekt, Oscar Niemeyer nedavno nas je napustio, ostavljajući za sobom neizbrisiv vizionarski trag u urbanoj kulturi. Oscar se smatra jednim od najrevolucionarnijih predstavnika moderne arhitekture. Zaslužan je za suvremeni izgled glavnog grada Brazila, Brazilije, koji danas, zahvaljujući njemu i slavnom arhitektu, Luciju Costi, oduševljava građevinama, kao što su zgrada Kongresa, Palača pravde, katolička katedrala u Brasiliji za koju je je 1988. godine dobio prestižnu nagradu za arhitekturu Pritzker, i mnogobrojne stambene zgrade. Projekt izgradnje novog glavnog grada Brazila, vjerojatno je njegov najveći izazov za koji je postavljen 1956. godine.

Ivan Dorotic

Svojoj filozofiji futurističkih oblika ostao je vjeran u svakom projektu, a specifična upotreba armiranog betona je ono što ga je isticalo kao čarobnjaka moderne arhitekture. Oscar je također autor i brojnih projekata u svijetu od kojih su možda najpoznatije; sjedište komunističke stranke u Parizu i zgrada Ujedinjenih naroda u New Yorku koju je projektirao zajedno s Le Corbusierom. Njegova energija nije slabila niti s godinama. I kao stogodišnjak Niemeyer je dolazio u svoj ured u zgradi Mae West u središtu Rija te aktivno radio na projektima. Iza sebe je ostavio više od 600 građevina diljem svijeta. Danas bi imao 105 godina.

Ivan Dorotic

Jedan od sretnika koji su imali prilike osobno posjetiti Brazil i doživjeti uživo viziju Oscara Niemeyera, jest splitski fotograf sa zagrebačkom adresom, Ivan Dorotić. Diplomirani arhitekt s fotoaparatom u ruci kojim majstorski bilježi kadrove arhitekture, Ivan je svoju fascinaciju Oscarovim radom objedinio u seriju fotografija pod nazivom Fragmenti Oscara, koja je 2009. godine predstavljena u sklopu izložbe First shot/Prvo okidanje u galeriji Kula Lotrščak - Klovićevi dvori u Zagrebu. Fotografije su nastale diljem Brazila u gradovima Belo Horizonte, Pampulha, Brasilia, Curitiba i Sao Paulo i u mnogim drugim, a o nastajanju ove svojevrsne ode radu velikog arhitekta, rekao nam je: "Ja uvijek ističem kako smatram da je arhitekturu, odnosno arhitektonske objekte nemoguće osobno doživljavati i stavljati u kontekst sviđa/ne sviđa ako istu niste vidjeli, koristili je, hodali njome i dodirivali je. Činjenica da sam na desetke Niemeyerovih kuća posjetio, u njima i uokolo njih se gubio u kadriranjima, opipavanjima materijala i oduševljavanjima formom je vjerojatno kriva za latentnu opsjednutost kućama iz njegova najproduktivnijeg razdoblja. Teško je ostati imun na prizore koje cijeli život gledaš u knjigama i na stranicama časopisa, a uživo izgledaju daleko moćnije i dojmljivije. Osim toga, ako arhitektura uspije biti seksi, a to njegove stambene zgrade zavojitih formi zasigurno jesu, onda je fascinacija apsolutno legitimna."

Ivan Dorotić ustupio nam je pogled u do sada nikad objavljen dio iz serije fotografija Fragmenti Oscara. Nadamo se da ćete uživati, kao što smo uživali i mi.

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

 

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Ivan Dorotic

Tekst: Tina Kovačiček
Foto: Ivan Dorotić

Napišite komentar

više