Search

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu

Kolumnistica Daria Darmaniyan vodi vas u žarište svjetske suvremene umjetnosti


Image: Daria Darmaniyan

Londonski Art Week, odnosno Tjedan umjetnosti jedan je od najisčekivanijih događaja u godini

Za one koji još nisu upoznati s tim terminom, najlakše je povući paralelu s Tjednima mode u nekim od najvećih svjetskih metropola kao što su New York, London, Milano i Pariz. 

Art Week je tjedan koji okuplja umjetnike, novinare, kritičare, kustose, kupce, trgovce umjetninama, galeriste i važne kolekcionare te ljubitelje umjetnosti iz cijelog svijeta na jednom mjestu. Glavni događaj Art Weeka je sajam suvremene umjetnosti Frieze London koji se odvija u centru Londona, u Regents Parku. Sajam je pokrenut prije dvanaest godina, ali se od prošle godine proširio te otvorio sestrinski sajam na drugom kraju parka pod nazivom Frieze Masters. Za razliku od Friezea na kojem su predstavljene isključivo galerije suvremene umjetnosti, Masters pak izlaže na prodaju djela od antičkog perioda pa sve do modernog.

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 1)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 2)

Paralelno s Friezeom, cijeli grad postaje jedna svjetska umjetnička izložba; tijekom ovog tjedna najpoznatije mega galerije otvaraju samostalne izložbe svojih najcjenjenijih umjetnika, aukcijske kuće Sotheby's, Christie's i Phillips održavaju aukcije moderne i suvremene umjetnosti, poznati muzeji privlače brojne posjetitelje dugo iščekivanim izložbama, trgovci umjetninama i aukcionari priređuju luksuzne večere te partyje o čijoj pozivnici mnogi maštaju te se organiziraju manji sajmovi umjetnosti koji nude dizajnerski namještaj, djela novonastalih umjetnika, instalacije uličnih umjetnika te crteže i skice velikih majstora.

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 3)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 4)

Prioritet umjetničkog sajma kao što je Frieze je okupljanje crème de la crème umjetničke scene na jednom mjestu. Bogatim kolekcionarima je to prilika vidjeti sve te kupiti ono što priželjkuju na jednom mjestu. Kolekcionar ima mogućnost usporediti što mu razne galerije nude, bez potrebe putovanja od mjesta do mjesta gdje se pojedine galerije nalaze. Sve najbitnije galerije su udaljene jedna od druge samo nekoliko koraka. Šansa ulaganja u nešto što nije cijenjeno je smanjena s obzirom da su galerije na Friezeu morale proći strogu procjenu djela koja će prodavati, koncepta izložbe i kustoskog pristupa svom štandu na kojem izlažu. Osim toga, Frieze je prilika biti viđen. Svi najbitniji igrači u svijetu umjetnosti su prisutni tako da je kolekcionaru u interesu susresti se sa što više ljudi, izmijeniti informacije te utvrditi svoj socijalni status na hijerarhijskoj ljestvici s obzirom na kupljeno djelo i s obzirom na vrijeme u koje je došao na sajam.

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 5)

Ne biste vjerovali, ali VIP otvorenje nije dovoljno dobro za glavne igrače. VIP otvorenje je za bogate ljubitelje umjetnosti, novinare, fashioniste i kolekcionare početnike, a VVIP i pred-VVIP su nepostojeća otvorenja na Art Week kalendaru na kojima se svi žele pojaviti. "Tko prvi - njegovo" je glavno pravilo umjetničkog sajma. Tako da se trgovci umjetninama kao što su Gagosian, galerist Saatchi te kolekcionar Lindemann šeću sajmom već od 9 sati ujutro na pred-VVIP otvorenju.

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 6)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 7)

Sajam kao što je Frieze je dječje igralište za odrasle. Vodeća Gagosian galerija je naglasila tu paralelu već na svom štandu u centralnoj prostoriji Friezea odmah pri ulazu, pretvaranjem prostorije u kutak za djecu koja su se penjala po šarenim instalacijama i skulpturama dok su odrasli bili pozvani kupiti ih. Sajam je mjesto gdje trgovci umjetninama traže nove klijente, mameći ih ponudom unikatnih umjetničkih djela i pozivnicama na razna ekskluzivna događanja te su u potrazi za novim umjetničkim talentima koje bi uzeli pod svoje krilo i raširili ponudu svoje galerije. Umjetnici pak traže da ih se primijeti, a kolekcionari uživaju u važnosti svog prisustva jer bez njih ni jedan sajam ne bi opstao. Stoga, organizatori sajma i trgovci umjetninama rezerviraju najbolje hotele, privatne obilaske muzeja, restorane s Michelinovim zvjezdicama i pozivnice na najotmjenije partije svojim klijentima samo kako bi privukli njihovu pažnju i zadobili njihovu privrženost. Koliko god je Frieze javni događaj, otvoren za sve posjetitelje punih četiri dana u tjednu, toliko je prilično jasno da trgovci nisu zainteresirani za upoznavanje "običnih" ljubitelja sa svojom kolekcijom jer to nisu potencijalni klijenti koji mogu generirati profit. Umjetnički sajam nije izložba, to je verzija shopping centra gdje ste umjesto najnovijih modnih kolekcija u potrazi za najnovijim djelom cijenjenih suvremenih umjetnika.

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 8)

Vraćajući se na usporedbu Tjedna umjetnosti s Tjednom mode, htjela bih naglasiti da društveni aspekt igra značajnu ulogu ovih par dana koliko događanje traje. Želja za prisutnošću prisutna je za svako od otvorenja, kao i potreba za pojavom na svakom partyju. Uniformirani dress code gdje se očekuje da su muškarci u odijelima, a žene u najnovijim odjevnim kombinacijama "umjetnički orijentiranih" dizajnera kao što su Marni, Maison Martin Margiela, Dries van Noten itd., kasne večere, slapovi šampanjca, brojni neobavezni razgovori te Instagram mania čine Tjedan umjetnosti veoma uzbudljivim i privlačnim jer tko će otkazati pozivnicu na privatan party aukcijske kuće Christie's i časopisa Vanity Fair? Znam da ja neću niti sam otkazala. Ali gledajući kako se u istoj prostoriji gdje se izlaže Picasso, Andreas Gusky i Jeff Koons lijeva Dom Perignon, miješa piće Negroni, svjetske starlete kruže uokolo komentirajući najnovije tračeve iz svijeta umjetnosti, a DJ svira hitove na koje smo još prije par tjedana plesali na mediteranskim obalama, shvatiš da je iluzija o umjetnosti koja je nešto svevremensko i nedodirljivo upravo to, samo iluzija. Umjetnička djela su postala još jedna stvar koju čovjek može posjedovati, ako si to može priuštiti. Posjedovanje umjetnosti te smješta u "posebnu kastu" ljudi koji ulažu u umjetnička djela zbog tri razloga: povišenja socijalnog statusa, opipljive investicija te, ja se duboko nadam, iskrene ljubavi i  emocionalne povezanosti s određenim djelom. Odgovor na pitanje je li umjetnost postala još jedna vrsta proizvoda tj. robe, najvjerojatnije je pozitivan. Ali kako god okreneš umjetnička industrija ne bi mogla postojati da nema iskrene strasti i interesa; umjetnik stvara jer je inspiriran, trgovac umjetninama ulaže jer vjeruje, a kolekcionar kupuje jer voli, ili barem ja želim u to vjerovati.

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 9)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 10)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 11)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 12)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 13)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 14)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 15)

Büro 24/7 na prestižnom sajmu umjetnosti u Londonu (фото 16)

Related articles

Buro 24/7 Selection

više