Traži

Biti (filmski) producent u Hrvatskoj

Biti (filmski) producent u Hrvatskoj

Okupili smo hrvatske producente, Ankicu Jurić Tilić, Maju Pek, Danijela Peka i Marinu Jurišić


Fotografija: PR,
Sébastien H.,
Pavel Posavec,
Ivan Črepić Chum,
Christian Joudrey

Svi smo se vjerujem susreli s pojmom producent, odnosno "produkcije koja stoji iza pojedinog projekta", ali sam isto tako još sigurnija da mnogi od nas niti ne znaju točno koja je zapravo uloga producenta, što on zapravo to radi, koja mu je funkcija, koje su njegove odgovornosti i zaduženja, i na kraju krajeva, kako se uopće postaje producentom...

"Producent je kao dirigent orkestra. Možda ne umije svirati svaki instrument iz orkestra, ali zasigurno zna kako bi svaki od njih trebao zvučati.” izjavio je jednom prilikom Richard D. Zanuck, cijenjen i slavan filmski producent kuće 20th Century Fox, najpoznatiji po filmovima kao što su "Ralje", "Krupna riba", "Alisa u zemlji čudesa"…. Upravo ta njegova izjava najbolja je moguća opisna uvertira u ono čime sam se posljednje vrijeme intenzivno bavila, a to su - producenti, preciznije (filmski) producenti u Hrvatskoj.


Naime, činjenica je da smo, odupirali se mi tome ili ipak ne, svakodnevno sa svih strana obasipani djelima super moderne filmske industrije čiji nezasitni tvorci paralelno iz minute u minutu podižu granice te beskonačne ljestvice, posebice kada je u pitanju njezina produkcija. I nije u to samo uključena kinematografija, tu su i razni televizijski show programi, tv serijali, kao i izrazito domišljate, običnom gledatelju pamtljive i raskošne video reklame. U svemu tome, svi smo se vjerujem susreli i s pojmom producent, odnosno "produkcije koja stoji iza pojedinog projekta", ali sam isto tako još sigurnija da mnogi od nas niti ne znaju točno koja je zapravo uloga producenta, koliko je ona ozbiljna, što on zapravo to radi, koja mu je funkcija, koje su njegove odgovornosti i zaduženja, i na kraju krajeva, kako se uopće postaje producentom. 
Onako po zanatu i jednostavno rečeno, producent je osoba koja osigurava sve potrebne uvjete za stvaranje nekog medijskog proizvoda, a po svojoj prirodi trebao bi biti skladan spoj umjetnika i menadžera, tako barem kažuNaime, on je onaj tko nadzire sav financijski i administrativni razvoj projekta, zajedno s redateljem angažira sve ostale neophodne ljude za stvaranje i realiziranje samog finala proizvoda. Osim toga, uz sve to, njegove bitne osobine, kako bi bio još kvalitetniji i potpuniji su i vrlo izražen spomenuti umjetnički talent, poduzetnički duh, sposobnost organizacije, mogućnost iznošenja i predočavanja svojeg mišljenja i ideja ostalim suradnicima, nerijetko s velikom dozom odlučnosti i nadnaravnom moći uvjeravanja. A također, producent bi trebao imati i smisao za razumijevanje međuljudskih odnosa i prihvaćanje tuđeg mišljenja, naravno sa ciljem da finalni proizvod bude isto tako što kvalitetniji i uspješniji. Ne moram ni napominjat da pritom često, gotovo uvijek, ima suludo radno vrijeme koje tehnički niti nema definirano, radi pod stresom pokušavajući na što kvalitetniji način rasporediti financijska sredstva te uskladiti rasporede kompletne ekipe, općenito i na setu, te na vrijeme sve još jednom kvalitetno privesti kraju, jer u producentskom slučaju jedno definitivno stoji - vrijeme je novac. On sve uloženo na neki način treba i "povratiti" te u konačnici i opravdati. Rekla bih začarani krug koji nikada ne staje, a gdje novac jako brzo nestajeNo, da ne bi bilo da se cijela ova priča svede samo na moje teoretiziranje i svojevrsno "nagađanje", porazgovarala sam s nekoliko ljudi iz producentske struke; Ankicom Jurić Tilić, Majom Pek i Danijelom Pekom te Marinom Jurišić. Svi su redom producenti, a kažu kako im je to posao, strast, obaveza, pokretač, igra, ljubav i jednom riječju život, a jedino što ih sve redom razlikuje su godine iskustva i rada te količina projekata koje imaju iza sebe.

"Uloga producenta u filmskoj djelatnosti podrazumijeva rad na projektu (tako zovemo film dok još nije postao filmom, dakle u fazama dok se razvija i priprema) od samog početka, od same ideje za film, pa do kasne faze promocije kada je film već gotov, prikazan publici i još putuje po festivalima ili se prodaje. Za dugometražni film, to bi značilo otprilike petogodišnju "vezu" producenta i projekta. Producent ponekad sam traži teme i pisce za scenarije, a ponekad mu prilaze pisci ili redatelji sa svojim idejama i tekstovima. Slijedi proces rada na scenariju, zatim na financiranju, traženju partnera i suradnika. Nakon što su ti procesi dovršeni, a europski prosjek za ovu fazu je dvije i pol godine, slijedi faza proizvodnje koja se dijeli na fazu snimanja, koja je najkraća i najskuplja, i fazu post-produkcije koja obično traje pola godine. Nakon toga slijedi predstavljanje filma publici - kino distribucija, festivalska distribucija, TV distribucija… Film intenzivno živi nekih godinu i pol nakon što je proizveden, a u svim ovim fazama producent je uključen i kao redateljev najbliži i najvažniji suradnik te kao pravno i financijski odgovorna osoba." otkrila nam je vrlo sažeto i jasno cijenjena hrvatska producentica Ankica Jurić Tilić iz producentske kuće Kinorama, koja je upravo taj opisani dio uspješno odradila za filmove "Zvizdan", "Ljubav ili smrt", "Kosac", "Ničije dijete", "Hitac", "Šuti"… ali i nedavno prikazanu tv seriju "Patrola na cesti".

Ankica Jurić Tilić (desno) s glumicom Tihanom Lazović (lijevo)

Na moje pitanje kako je to uopće biti producent u Hrvatskoj, ima li posla i sigurnosti i je li zadovoljna kaže: "Producenti u Hrvatskoj jednako kao i u ostalim zemljama Europe ne mogu računati na kontinuitet rada jer je uvijek neizvjesno koji će projekti zaživjeti, za koje će postojati interes financijera, publike, fondova. Ta se neizvjesnost može premostiti na način da se producentski posao razvija u više pravaca - neki kolege se bave komercijalnim filmovima ili TV spotovima, neki rade i festivale, neki proizvode i televizijska djela. To su sve vrlo slične djelatnosti i većina produkcijskih kuća u Hrvatskoj razvija uz rad na autorskom filmu i još neku od tih djelatnosti. Hrvatska situacija vrlo je slična onoj u drugim europskim zemljama, manje ili snažnije razvijenim - projektno djelovanje uvijek nosi sa sobom određenu dozu neizvjesnosti, ali posao je zanimljiv i dinamičan i vrijedi rizika." kazala nam je Ankica te istaknula kako se pritom nije nimalo lako nositi s ograničenjima budžeta i pregovorima, ali da je to jednostavno sastavi dio posla. I iako nije imala nekih specijalnih problema i konflikta u odnosu s redateljima na projektima na kojima je dosad radila, a koji se nerijetko znaju dogoditi u ovoj domeni posla, ističe kako u tom segmentu ne bi zapravo smjelo niti ikada biti problema, jer je i redatelju i producentu cilj zajednički, a to je da film, odnosno projekt bude što bolji i što uspješniji te da međusobno svatko odrađuje što bolje svoj dio posla, bez agresivnog međusobnog uplitanja. No, ako postoje razmimoilaženja u tome koji je najbolji put do tog cilja, ona se uvijek mogu riješiti razgovorom, a podjela posla kao takva vrlo je jasna i nema posebnih opasnosti od ulaženja u tuđe polje A koliko je u biti producent bitna sastavnica svakog takvog projekta, dovoljno je već zaključiti iz ove Ankičine konstatacije: "Od dvije-tri stotine suradnika koji su uključeni u proces proizvodnje jednog filma ili recimo TV serije, producent je jedini koji ga prati od samog početka do kraja. A to što producent ostaje na neki način "u sjeni" smatram više prednošću nego nedostatkom."

Sličnog razmišljanja su i brat i sestra, Maja Pek i Danijel Pek, koji su zajedničkim snagama osnovali vlastitu, danas vrlo cijenjenu produkcijsku kuću Antitalent, koja se može pohvaliti nizom reklamnih video kampanja, glazbenih spotova, TV serijala kao što su "Lovac na bilje", "Slatka kuharica", ali i velikom filmskom uspješnicom "Vis-a-Vis", te upravo završenim filmom "Goran" koji će idući tjedan doživjeti i svoju svjetsku premijeru u sklopu jednog kanadskog filmskog festivala.

Danijel Pek

"Najvažniji zadatak producenta jest prije svega formirati ekipu koja funkcionira zajedno, kreativno i ljudski pa sve ostalo onda ide prilično lako. No, s druge strane osiguravanje financija u ovom poslu je poput kopanja rudnika, ali na žalost, bez toga nema ništa.” rekli su nam Maja i Danijel za početak. S obzirom da imaju producentskog iskustva i izvan Hrvatske, otkrili su nam i drugu stranu medalje, odnosno da su producent u Hrvatskoj i izvan nje dvije potpuno različite stvari. Jer kako naglašavaju, izvan Hrvatske možeš živjeti od toga i biti zadovoljan, dok u Hrvatskoj radiš u okvirima s kojima se moraš pomiritiNo, upravo iz tog razloga su i zato dvostruko ponosniji na svoje TV i filmske projekte koji, unatoč tim okvirima, u konačnici izgledaju i funkcioniraju europski, svjetski. A da bi paralelno i bili ponosni, što trenutno i jako jesu jer uistinu imaju razloga, tajna svega je ipak prije svega iskustvo kontinuiranog rada, jer prema riječima Pekovih, biti producent znači i konstantno učiti i, ono najvažnije, povezivati se i razvijati dobre odnose. Jer iako produkcija kao takva nosi veliki stres, ona kao takva paralelno garantira da nitko tko ne voli svoj posao niti nije producent. 

Maja Pek

Na pitanje kako se uopće nose s bremenom da su oni ti preko kojih se svi ti dogovori "lome", odnosno da su oni ti koji trebaju podnijeti i proći svašta, posebice u fazi razvoja, od ugodnog do neugodnog u komunikaciji s potencijalnim financijerima, potrebnim ljudima… i to sve za dobrobit projekta, kako kreativni tim projekta pritom ne bi imao doticaja s tim "opterećenjima" kažu: "Na sreću mi zaista imamo pozitivna iskustva i sa suradnicima i s institucijama i ostalima. To je sigurno stvar stava, ali i volje da sagledaš i drugu stranu. Naravno da smo nekad i razočarani, ali onda na to gledamo kao priliku da dodatno razvijemo projekt ili pronađemo partnere s kojima se bolje razumijemo." Upravo iz tog razloga i razmišljanja i na relaciji producent-redatelj nisu imali nikakvih specijalnih neugodnih iskustava, jer prema Majinoj i Danijelovoj premisi, redatelj i producent bi trebali biti uvijek na istoj strani. "Mi u Antitalentu tako radimo. ​Kad se susretnu redatelj i producent koji su pravi jedan za drugoga, onda se stvari događaju organski i nema sukoba ega." nadodaju Pekovi  i poručuju kako su ovisni o pričama i onime što zapravo priče mogu ​pokrenuti u ljudima. A da nisu producenti, gotovo sigurno bi bili novinari ili profesori.

Marina Jurišić

"Kako sam ja tek na početcima, točnije završavam diplomski studij produkcije na ADU, tek ću za par godina moći reći kako je to uistinu biti producent u Hrvatskoj." kazala nam je i naša četvrta i ujedno najmlađa sugovornica, producentica Marina Jurišić. "S druge strane, već pet godina radim u struci, na funkcijama u sektorima produkcije i organizacije, zasad kao freelancer i s te strane mogu reći da posla uglavnom ima i da se od toga može živjeti." nastavlja priču Marina i pritom naglašava kako je jako sretna što može reći da sa svojih 25 godina živi od svoje struke, sa čime se malo koji njezin vršnjak danas zapravo može pohvaliti. Kao i u svakom freelancanju, ima perioda kada ne stanem od posla po pola godine, a ima bome i perioda kada na vidiku nema ništa, no na kraju se uvijek nešto pojavi Za sada kao producentica radim na projektima koji su mi za dušu i gušt, i iz tih projekata nema zarade jer su dosad bili uglavnom studentski, no ubrzo ću, nadam se raditi i te projekte za gušt, ali i za novac. Činjenica je da svakako treba biti uporan i boriti se i raditi. Nije lako, i taj posao je sve samo ne glamurozan i zato ga se jednostavno mora voljeti." nastavlja Marina i otkriva kako je u svom radnom opusu ipak naišla na nekoliko jako neugodnih situacija i bila "nositelj loših vijesti". No, isto tako pomirila se sa činjenicom kako je producent osoba koja u tim trenucima jednostavno mora preuzeti odgovornost i da tu nema neke velike filozofije, ali da je sve puno lakše ukoliko imaš ekipu koja stoji iza tebe, čak i ako im dođeš s lošim vijestima. No, kaže kako to povjerenje i podršku treba itekako zaslužiti. "Vjerujem (i duboko se nadam) da s vremenom to sve skupa postane lakše tj. naučiš se bolje nositi u tim situacijama. Ali s druge strane, producent uživa i u mnoštvu lijepih trenutaka koji dolaze s projektom tako da je tu valjda uspostavljena neka ravnoteža." zaključuje i prisjeća se kako su im uvijek profesori na Akademiji govorili kako je jako važno u tom poslu obratiti pažnju na odnos producenta i redatelja, koji je nešto slično poput braka. "Naime, u periodu rada vi ste s tom osobom više nego sa svojom obitelji, i to je istina. Svatko funkcionira drugačije. Meni je recimo uvijek draže da postoji u tom odnosu i neka prijateljska linija, jer se osjećam sigurnije U procesu rada prolazim toliko faza i osjećaja i puno mi znači ako mogu to sve podijeliti s redateljem, ali i obrnuto." objašnjava i nadodaje kako podjele posla u tom segmentu mora biti te da jasno mora biti definirana. "Postoje različiti suradnici i svatko ima drugačiji način rada, ali je najbitnije imati uzajamno povjerenje, a kada imaš povjerenje nemaš potrebe "miješati se" u nečiji rad, to je bitno ne samo s redateljem nego sa svakim članom ekipe."  kaže nam Marina te ističe kako je svjesna da još jako puno toga mora naučiti i proći u producentskom poslu da bi se uopće nazvala producenticom, te da je ispred nje još dosta utakmica kojima se jako veseli i vidi ih kao neki pozitivan izazov kojem se jedva čeka odazvati.  

I iako su nam svi sugovornici opisali producenturu iz svoje vlastite perspektive koje se u nekim segmentima znatno razlikuju, činjenica je da je producentski posao mukotrpan, nakrcan odgovornostima, očekivanjima, ali i kreativan te nerijetko podrazumijeva od nemogućeg učiniti moguće što je i veliki izazov. Suma sumarum, to je definitivno posao koji se mora voljeti kako bi on u suštini uspješno funkcionirao i doveo do rezultata. I mnogi od njih zaista nerijetko, kako kaže Ankica, ostaju (neopravdano) u sjeni projekta, ali činjenica je da bez producenata samog projekta ne ni bilo, niti bi on ikada zaživio, a ono najvažnije i paradoksalno u svemu jest da su producenti jedine osobe koja su u projektu zapravo cijeli njegov životni vijek. Pa, kada idući put budete gledali neki film, tv seriju... obratite pozornost na producenta ili produkciju i sjetite se da se bez njih vrlo vjerojatno to što gledate ne bi niti, kratko rečeno, postojalo.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor