Search

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je \"uhvatila\" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora

Ususret sjajnoj fotografskoj izložbi posvećenoj Ladu

Tekst: Tina Kovačiček


Image: Petra Slobodnjak

Ansambl Lado cijelu je 2019. godinu posvetio obilježavanju 70. obljetnice svog umjetničkog djelovanja i očuvanju hrvatske plesne i pjevne baštine. Od brojnih nastupa po Hrvatskoj te međunarodnih gostovanja, sve do snimanja dokumentarca o radu profesionalnih umjetnika u suradnji s renomiranim redateljem Nebojšom Slijepčevićem, božićne turneje u prosincu te održavanja predstava "Narodil se mladi Kralj" u Kazalištu Komedija, Lado je slavlje započeo početkom godine započeo i jednom divnom fotografskom izložbom pod imenom "LADO / RELJEFI / TRAGOVI". Izložba je osim u Zagrebu gostovala u Bjelovaru, Rijeci i Dubrovniku, a krajem siječnja stiže u Koprivnicu. Autorica je Petra Slobodnjak čije fotografije, kako piše kustosica Iva Prosoli, "nadilaze dokumentarno i govore prvenstveno onom što ples, odnosno glazba od davnina pa sve do danas u svojoj srži i jest, one govore o komunikaciji: s onostranim, s božanskim zaštitnikom, silom prirode ili pak s plesnim partnerom ili partnerima. I u konačnici s publikom."

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora (фото 1)

Vidjeti ansambl Lado u ključnim trenucima, kroz objektiv talentirane Petre, doista je magičan trenutak, a mi smo je povodom toga poželjeli bolje upoznati.

Ispričaj nam Petra svoj put prema fotografiji - kako si počela baviti se fotografijom, kako si došla do današnje pozicije i na čemu si sve do danas radila?

Kao desetogodišnjakinji, u školi mi je uz redovnu nastavu bilo obavezno odabrati i izvannastavnu aktivnost. Uz naprednu matematiku, biologiju, hrvatski i keramičare na popisu su se našli i fotoamateri. Netom prije tata mi je poklonio idiot fotoaparat s ljubičasto-žutom torbicom, poklon zbog kojeg je odabir postao sasvim logičan. Fotografija je bila igra koja je postala spona za odabir fakulteta. Po struci sam grafički dizajner pa me najviše ispunjavaju projekti na kojima radim oboje. Koncept "Rasprodaja", koji je bilo izložen prošle godine u Galeriji ULUPUH, jedan je od takvih projekata. Jutarnje šetnje sa psom po Pešči ukazale su mi na problem divljih odlagališta i loše politike zbrinjavanja otpada u Gradu Zagrebu. Bio je to impuls da se odbačenom namještaju ponovno udahne život, barem na vizualnom planu, služeći se istom metodologijom i medijima kojima trgovački lanci pozivaju na kupovinu, katalogom i plakatima. Vizualno pričanje priče stalno nadograđujem pa sam trenutno na VII akademiji u Sarajevu koju organizira američka fotografska agencija, a na kojoj predaju njihovi fotografi. Završila sam Restartovu školu dokumentarnog filma, a nadam se da ću jednog dana dovršiti film koji sam, sad već davno, započela snimati.

Krešimir Dabo, Petra Slobodnjak i Ileana Jurin Bakotić

Kako i kada si počela fotografirati Lado?

Ansambl narodnih plesova i pjesama Hrvatske Lado je 2016. godine imao zajednički plesni koncert s Ansamblom narodnih igara i pesama Srbije Kolo nakon gotovo 30 godina pauze. Njihova fotografkinja Jelena Janković me je preporučila tadašnjem ravnatelju Krešimiru Dabi. Portfolio, par probnih koncerata, ideja o izložbi u dogovoru sa spomenutim ravnateljem, a koju je poduprla i sadašnja ravnateljica Ileana Jurin Bakotić i evo mene već četvrtu godinu s njima.

Pratiš ih u stopu, pri tome mislim i na koncertima i iza scene. Iz perspektive fotografa kakav je to doživljaj?

Lado je moj prvi fotografski susret s folklorom. Prije njih imala sam drugačiju predodžbu što je folklor i kako nastupi izgledaju. Sve moje predrasude pale su u vodu kada sam prvi put stala ispred njih. Vidjeti, osjetiti i čuti ritam koji ansambl stvara glasom, glazbom, ali i svojim tijelima iz neposredne blizine, sve to je u meni stvorilo osjećaj privilegiranosti. Želju da učim i pokažem svoje viđenje njihove umjetnosti. Zato i jesam toliko dugo s njima.

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora (фото 2)

Kakva je atmosfera iza scene, pred nastup?

Atmosfera je užurbana. Fascinira me brzina kojom umjetnici za vrijeme trajanja koncerta uskaču iz jedne nošnje u drugu vodeći brigu i o najsitnijim detaljima.

Mislim da su dostojni kandidirati se za obaranje Guinnessovog rekorda u presvlačenju iznimno kompliciranih i slojevitih odjevnih predmeta pritom pazeći da ne pokvare šminku i frizuru. Ja bih u njihovoj situaciji sve nošnje "zamacafutala" ružem. Backstage je potpuno nova predstava u kojoj glavni glumci rade širok dijapazon poslova, od čišćenja cipela do pletenja pletenica i šminkanja.

Pratila si ih na brojnim putovanjima. Pamtiš li nešto posebno?

Na putovanjima najviše pamtim onih 1000 pozadinskih momenata koji prethode njihovom izlasku pred publiku. Tu se uvijek odvija drama koja kasnije na sceni nije vidljiva. Na primjer, ove godine u Dubrovniku je ansambl Lado nastupao u sklopu Dubrovačkih ljetnih igara. Bio je to koncert na otvorenom, a zbog vremenskih (ne)prilika bilo je diskutabilno hoće li se uopće održati. Vjetar je puhao tolikom snagom da je počeo dizati baletni pod. Tehničari i par umjetnika su stajali na njemu kako ne bi odletio. U isto vrijeme je počela padati i kiša, pa su se spašavali mikrofoni, ali i nošnje. Iznenadna bonaca dozvolila je da se održi kraća verzija programa.

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora (фото 3)

Povodom velike obljetnice Lada osmišljena je putujuća izložba koja se otvara krajem siječnja u Koprivnici. Što sve uključuje serija fotografija?

Izložba "LADO/RELJEFI/TRAGOVI" organizirana je povodom 70. obljetnice osnutka Lada. Prvi put postavljena je u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, a zatim u Muzeju grada Bjelovara, Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka i Lazaretima u Dubrovniku. Kustosica izložbe Iva Prosoli i ja smo izložbu podijelile na 4 zone čime se nastojalo poštovati uobičajene podjele folklorne glazbe i plesa. Svaka zona započinje apstraktnim pejzažem koji je snimljen na mjestima s kojih plesovi dolaze. Osim što fotografijama sa scene daje prostorni kontekst, prikazuje moj doživljaj koreografija. Dio postava su video materijali Alena Vukovića, a najdraži dio izložbe je 10 svila visine 4 metra s otisnutim detaljima nošnji i pejzažima koje zovem "šuma". Željela sam u izložbu ugraditi suptilan pokret, a provlačenjem kroz šumu izložba pleše. Osim fotografija, autor sam vizualnog identiteta i kataloga koji je, kao i izložba, podijeljen u 4 cjeline te sadrži 4 priče. On je harmonika, podsjeća na nabor haljini, a lista se kružno kao što ansambl pleše kolo.

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora (фото 4)

Koje trenutke najviše voliš fotografirati?

Teško mi je izdvojiti. Fotografirati pripreme i backstage znači biti uključen u dio procesa kojem mali broj ljudi ima pristup, a koji mi je omogućio da umjetnike upoznam osobno i da gradim odnos s njima. Omogućio mi je šetnju kroz riznicu nošnji i bolje promatranje detalja koji mi na sceni promaknu. Zbog toga to više nije samo posao koji odrađujem. Volim ih i na sceni, jer i mene protrese doza adrenalina. Pogotovo kada određeni dio koreografije želim dobro zabilježiti. Na ovogodišnjem programu "Neka sjaji sunce svima", koji je bio posvećen staroj hrvatskoj dijaspori, jedan plesač izvodi skok. Na par koncerata sam ga propustila odabirom krive pozicije ili sam ga uhvatila, no nisam bila zadovoljna fotografijom. I onda je došao koncert na Tomislavovom trgu na kojem se skok pretvorio u mini-cilj koncerta. Za vrijeme probe sam izračunala na kojoj poziciji moram stajati kako bi mi kadar bio očišćen od nepotrebnog vizualnog zagađenja, a kad sam ga konačno uhvatila kako spada i sama sam poskočila od sreće.

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora (фото 5)

Što čini dobru fotografiju?

Puno je tu faktora, no mislim da je u slučaju Lada najbitnije da se Ansambl i ja kužimo.

Učim njihove koreografije, znam njihove pokrete, promatram njihove nošnje, nastojim biti dio ansambla što je više moguće.

Možeš li mi dati svoj opis Lada iz vlastite perspektive, one fotografske.

Za mene je Lado neprestani trening za mozak. Koreografije su drugačije, ali proces je repetitivan, upravo me to tjera da iznova izazivam samu sebe. Ne želim da mi fotografiranje ansambla postane rutina, pa se trudim otkrivati nove slojeve njihove umjetnosti i svega onoga što joj prethodi.

BURO. intervju: Petra Slobodnjak je "uhvatila" neke od najljepših trenutaka hrvatskog folklora (фото 6)

Najljepši dio rada s Ladom?

Dolaskom u Lado povećala sam broj dragih ljudi koji me okružuju i koje mi uvijek bude drago vidjeti, osjećam se kao da sam ušla u vremeplov koji se pokazao kao moćna inspiracija za stvaranje nečeg novog.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više