Traži

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac

Lorna Kijurko


Fotografija: Lorna Kijurko

"U fotografiji preferiram konekciju s osobom, okolinom, energijom prošlih utjecaja i sadašnjosti. Fotografiram ono što osjećam, ili ako fotografiram osobe, onda ono što pritom osjećamo zajedno."

Lorna Kijurko mlada je fotografkinja i njezino ime dobro je odmah upamtiti. Iako relativno nova na sceni, ali spremna uvijek na sve izazove i oblike suradnje, nametnula se kao fotografkinja čiji ćete rad promatrati iz nekog drugog kuta. A vrlo vjerojatno, paralelno osjetiti emociju koju je željela da pritom osjetite. Rođena u Ljubljani, no odrasla u Rovinju i odnedavno i sa stalnom zagrebačkom adresom te uskoro diplomom Pravnog fakulteta, Lorna za sebe kaže da osim u fotografiji jednako uživa u plesu, glazbi, druženjima i putovanjima. Naime, upravo su to neki od faktora koji itekako utječu na njezino fotografsko stvaralaštvo. S obzirom da nam se njezin rad dopao i zaintrigirao nas, instantno smo poželjeli doznati sve i o osobi koja iza njega stoji, stoga, upoznajte Lornu… 

 

Tvoj najveći pokretač u fotografiji jest… 

Karizma je ono što me najviše dotiče, ravno u srce, kako se kaže.

Ti pronalaziš inspiraciju ili ona pronalazi tebe ili oboje…

Inspiraciju pronalazim svugdje, u knjigama, filmovima, u omiljenim kafićima, na putu od stana do tramvaja, u razgovoru, u mirisima, u glazbi, putovanju, kulturi drugih prostora, zagrljaju, suzi, osmijehu, poljupcu... Vrijeme leti i često nam okolnosti ne daju prostora da pozornost posvetimo upijajući svaki trenutak, a fotografijom takvim trenucima dajemo veću vrijednost, i na taj način razvijamo sebe i shvaćamo što nam nas život znači.

Biti fotografkinja za tebe znači...

Biti fotograf način je života koji ujedinjuje sve ono što me čini sretnom, a to podrazumijeva upoznavanje ljudi, istraživanje nepoznatog, stvaranje zajedničkog umjetničkog viđenja i nadasve, ljepote svega što nas okružuje. Divno je u svemu tome stalno otkrivati kako je svi vidimo i pojmimo na posve drugačiji način.

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 1)

Preferiraš koji tip fotografije...

Na ovo pitanje mi je oduvijek bilo teško odgovoriti. Nemam to striktno definirano. Svaka fotografija je zapravo fuzija različitih vrsta i tipova fotografije. Sigurno je prednost specijalizirati se za nešto određeno na temelju čega fotograf dobiva poslove, no isto tako smatram da je i prednost biti otvoren za nove stvari, fleksibilan i ne ograničavati se. Jedna fotografija u isto vrijeme može biti dokumentarna, portretna, modna, umjetnička i imati snažan pejzaž. Preferiram u biti konekciju s osobom, okolinom, energijom prošlih utjecaja i sadašnjosti... tako bi nekako i definirala svoj tip fotografije. Fotografiram ono što osjećam, ili ako fotografiram osobe, onda ono što zajedno osjećamo.

Malo o izazovima...

Osobno mi je izazov raditi nešto u čemu nemam baš iskustva. Na taj način ga i stječem. Bez obzira što imam afinitet fotografiranju portreta i dokumentarističkog sadržaja, nađem se u situaciji da mi jedan maslačak primjerice zaokupi svu pažnju. Nedavno sam pak imala prilike raditi za Rimac automobili, i otkrila kako su strojevi, automobili i vezane ljudske radnje za mene bile jednako inspirativne. 

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 2)  

Važnost tehničke opreme u tvom stvaralaštvu…

Nije oprema ono što čini dobru fotografiju, nego je to fotograf. Možeš imati najskuplju opremu i možeš zbog toga biti u prednosti, ali ništa to ne vrijedi ako onaj tko rukuje s njom zapravo dopušta da tehnika prevlada nad svim onim što fotografija donosi - a to je emocija. Smeta me kad kad kolege pitaju koja oprema se koristi i na temelju toga te automatski svrstava u neku kategoriju.

Imala sam jednu situaciju... Samoinicijativno sam dokumentirala ono što se odvija iza kazališnih kulisa jedne predstave, bilo je mračno i uvjeti nisu bili bajni. Prišao mi je jedan fotograf, pogledao moj fotoaparat, koji je vjerojatno naspram sve opreme koja je tamo bila, izgledao kao igračka i rekao: Teško da ćeš s tim objektivom dobiti dobre fotografije. Odgovorila sam mu: Hej! Ja sam ovdje s vama sva tri dana, ovo je jedina oprema koju trenutno imam, i svakako mislim da je najbitnije od svega da sam došla sa ciljem, da napravim ono što mene usrećuje. Kasnije sam mu pokazala fotografije i drago mi je da je prepoznao da ljubav i volja prema onom što radimo pobjeđuje svaku opremu. (smijeh)

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 3)

Neću reći da oprema nije važna, lagala bih kad bi rekla da nisam bila sretna kao malo dijete kad sam si priuštila bolju verziju objektiva i fotoaparat koji sam dugo željela, ali isto tako znam biti i sretna zbog činjenica da mi i mobitel u izvanrednim trenucima omogući da napravim fotografiju koja meni u konačnici puno znači.

Kada su u pitanju privatni projekti, od samog začetka bavljenja fotografijom vjerna sam jednom objektivu, on je nekako postao dio mene i dio mog stila. Radi se o 50 mm fiksnom objektivu. Volim što me dovodi u situacije da kad preuzimam ulogu "voajera", izazov mi je ući što bliže osobi u prostor, a da spontanost i nenamještenost i dalje igraju ključnu ulogu.

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 4)

Freelancanje ili stalan posao…

Freelancanje. Drago mi je što vidim da freelance scena ipak dobiva svoje mjesto. Stvaraju se coworking prostori, potiče se grupno pregledavanje portfolia u sklopu radionica i slično... Okolina i društvo često freelancere smatraju neozbiljnima. Zašto? Zato što ne idu svaki dan u isto vrijeme i na isto mjesto na posao. Zašto se ljudi ne zapitaju što freelanceri rade kad "ne rade"? Većinu svog vremena provode učeći i radeći za ono što žele postići, popunjavaju si portfolio…

Svatko od nas je različit i svakome odgovara drugačija okolina. Sve ima svoje prednosti i nedostatke. Treba imati puno strpljivosti, stalno učiti, imati snažnu želju da si skrojiš vrijeme onako kako ti odgovara. Kao freelancer, ti si u poziciji da samostalno nalaziš poslove, da pregovaraš, komuniciraš, promoviraš se, ti si učitelj i učenik, prijatelj i fotograf.

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 5)Pronalaženje dovoljno posla često je lutrija, nekad ga uopće nema i zarada je nesigurna. No, bez obzira na sve nedostatke, ništa mi ne može zamijeniti trenutke kad svoj posao mogu raditi na različitim mjestima, sutra kupiti avionsku kartu za neplanirano putovanje i uživati u slobodi izbora. Ta sloboda zapravo njeguje moju kreativnost i mišljenja sam da bi se većina složila da je upravo ta sloboda idealna za svaki oblik stvaralaštva. Baš sam nedavno pročitala sjajan članak o freelencerima i jako mi se dopala rečenica, vezana uz objašnjenje njihovih osmijeha: “A možda je do toga što se više sreću s drugim kreativcima i razmjenjuju cool muziku.”

Podrška tvom radu, poslu i tebi samoj od strane tvojih bliskih ljudi…

Što bih ja bez svoje obitelji koja me voli i pruža podršku, unatoč njihovoj interpretaciji i viđenju mog posla: "Pa što! Ti samo klikneš na taj svoj fotoaparat i napraviš posao." (smijeh) Što bih ja bez svog dečka koji u sitne noćne sate sluša o mojim stvaralačkim krizama, koji mi šalje linkove da pogledam fotografije koje bi me mogle inspirirati, kojeg budim u 6 ujutro da zbog tračka sunca u dnevnom boravku bude model kako bih mogla isprobati analogni fotoaparat, koji sam nabavila na nekom sajmu, za koji ni ne znam je li uopće ispravan? (smijeh) Što bih ja bez svojih prijatelja koji me obavještavaju o natječajima, glume asistente i šeraju moje fotografije i radove? Zahvalna sam im svima na tome, ni ne znaju koliko! 

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 6)

I za kraj, zašto uopće fotografija, a ne nešto drugo… 

Zbog svega onoga što se događa prije, tijekom i poslije. Fotografija je za mene osjećaj. Osjećaj koji svi zajedno stvaramo i koji se sastoji od bezbroj ideja, vizuala, energije, viđenja, snova i stvarnosti.

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 7)

Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 8)Fotografkinja kojoj je karizma umjetnički pravac (фото 9)

Više radova i informacija o fotografkinji Lorni Kijurko možete pronaći na Behance platformi ili Facebooku.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor