Traži

Ivan Lugomer: \"Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art\"

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art"

Intervju s uspješnim hrvatskim concept artistom


Fotografija: Privatni album

Ako se do sada još niste susreli s terminom concept art ili niste sigurni što to zapravo točno znači i podrazumijeva, talentirani Ivan Lugomer uspješan je hrvatski concept artist koji je toj domeni umjetnosti odlučio posvetiti svoj život, a za to ima i dobar razlog - jednostavno obožava to što radi!

S obzirom na to da puno pratim filmsku industriju, što hrvatsku što stranu, kao i domenu animacije i video igrica te novih kreativnih tehnologija koje tome itekako pripomažu, zanimalo me kako neki od tih finalnih digitalnih vizuala uopće nastaju te tko ih i na koji način stvara. Nije bilo lako, ali nije bilo ni teško pronaći jednu takvu kvalitetnu osobu u Hrvatskoj koja se ozbiljno bavi - concept artom. On je Ivan Lugomer, ima 34 godine i bavi se konkretno concept artom za kako sam kaže, zabavnu industriju. Živi i radi u Zagrebu, trenutno na poziciji concept artista u studiju Cateia, ali osim toga, puno vremena mu oduzimaju i njegovi projekti koje radi u statusu freelance concept artista i to u svoje slobodno vrijeme. O čemu je točno riječ, kako se uopće našao u toj mnogima još vrlo nepoznatoj industriji u Hrvatskoj, otkrio mi je sam Ivan kojem je concept art uistinu život. Više doznajte iz intervjua u nastavku...

Ivan Lugomer

Reci mi molim te kada se javio tvoj interes prema ovoj vrsti umjetnosti - concept artu?

Moj interes prema umjetnosti je počeo vrlo rano, ilustracije su bile nešto vrlo prirodno i intuitivno za mene kada sam odrastao, kao i igranje video igrica. Kao klinac sam se intenzivno bavio crtanjem i jedan period grafitima, a to se s vremenom nekako prirodno pretvorilo u ljubav prema dizajnu. Grafička srednja škola mi je dala poticaj za daljnji razvoj, naročito profesor dizajna Bruno Kokot i ubrzo nakon što sam ju završio sam se zaposlio kao grafički dizajner. U 12 godina u marketinškim agencijama sam naučio jako, jako puno, stekao puno kvalitetnih iskustava i poznanstava, no pravu ljubav sam otkrio tek relativno nedavno, prije tri godine, a to je concept art!

Za one koji ne znaju možeš li nam malo pojasniti što je to točno concept art, što to točno obuhvaća, opiši nam malo?

Concept art je dio produkcije, najčešće video igre, stripa, animiranog ili igranog filma, u kojem se smišlja, dizajnira i ilustrira sav materijal i idejna rješenja koja će pomoći vizualizirati i realizirati projekt. To obuhvaća vrlo širok spektar stvari, ali generalno concept artist ima zadatak: inspirirati tim, generirati "mood paintings", "exploration sketches", "color scripts", naći rješenja za razne probleme, bilo da su narativne, vizualne ili tehničke naravi, opisati određeni asset ostatku tima. Najčešće su to skice koje će poslužiti kao referenca za daljnje 3d modeliranje itema, likova ili cijelih prostora. Onda, smišljati i crtati/slikati iteracije određenog asseta (lika, kostima, oružja, zapravo bilo kojeg objekta ili prostora) sve dok se ne dobije zadovoljavajući rezultat te kreirati assete koji će završiti u finalnom proizvodu (ovo se zapravo događa rjeđe i ovisi o tipu studija, artista i projekta i kombinacijama istih).

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 1)

Kako si se ti zapravo (pro)našao u concept artu i koliko je općenito zastupljen, ozbiljno shvaćen u Hrvatskoj?

Prije nešto više od 3 godine sam prvi put čuo za tu industriju. Joooj, sad kad razmišljam da sam za to saznao kao klinac, do sada bih već dizajnirao raketu za Mars (smijeh). Nažalost, kod nas je to vrlo malo zastupljeno i gotovo nitko ne zna što je concept art. Ali, evo u zadnje vrijeme se stvari popravljaju. Tu je najviše pomogao festival Marka Prpića Zetz-a "IFCC" koji je već dvije godine za redom okupio "kremu" ove industrije usred Zagreba, zatim Facebook grupa Artist Teritory gdje se okupljaju regionalni umjetnici, Machina škola za razvoj igara, i sve je više game dev studija, tako da - ide na bolje. Puno bi pomoglo kada bi se država probudila i ozbiljnije shvatila industriju koja u zadnjih nekoliko godina zarađuje više od filmske! Zato se većina domaćih kreativaca još uvijek okreće prema van.
 
Kako izgleda tvoj jedan radni dan?

Ujutro prvo padne kava i prikupljanje inspiracije, pregledavanje mailova, taskova i lagano se počne sa skiciranjem i radom na projektima. U studiju tipični osmosatni radni dan uključuje koncipiranje, dizajniranje i slikanje scena, pozadina i itema koji će se nalaziti u igri.

Nakon dnevnog posla se doma prebacujem na freelance projekte. Otprilike oko 19 počinjem s ključnim stvarima, a kasnije, negdje do ponoći dovršavam obično paralelno nekoliko projekata uz tutoriale, glazbu ili neki film u pozadini. Ali, generalno gledajući, radni dan može uključivati vrlo širok spektar tema. Jedan dan možete dizajnirati rimske kostime, idući futurističko oružje, u srijedu morate dizajnirati na desetke varijacija drveća i vegetacije, četvrti dan osmisliti stil arhitekture Atlantide koju nitko nikada nije vidio...Peti dan vam je pak zadatak kreirati cijeli svijet na nekom drugom planetu i osmisliti njegov ekosistem... listi zaista nikada nema kraja (smijeh).

Koliko je truda uloženo u to što radiš, možeš li nam malo detaljnije opisati taj proces?

Puno, puuno truda. Moraš znati dobro crtati, dizajnirati i slikati, a svaku od tih stvari možeš usavršavati cijeli život i nauka je sama za sebe. Stvar kod concept arta je da moraš biti jako znatiželjan i znati pomalo o baš svemu. To je i jedan od razloga zašto mi se jako sviđa ta industrija, puno je dinamike, konstantno učiš i razvijaš se u puno smjerova. Ja sam osobno malo poludio za time moram priznat (smijeh), jako, jako me u tome veseli i učenje, kao i proces stvaranja.

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 2)

U 3 godine doslovno nije prošlo dana da, ako već nisam bio u mogućnosti slikati, barem da sam tijekom dana intenzivno razmišljao o bojama, prirodi, svijetlu, slikanju, kinematografiji, fotografiji, svemiru i x drugih tema koje su vezane uz concept art. Nevjerojatno je koliko čovjek tada primjećuje i cijeni razne stvari pored kojih bih inače samo projurio buljeći u smartphone. Bezbroj kompozicija i inspiracije ti se nudi iza svakog ugla - samo moraš dignuti pogled (smijeh). 

Prvi put u životu sam donio novogodišnju odluku, a to je da ću svaki dan napraviti po jednu sliku, fokusirajući se na storytelling, dizajn okoliša i na učenje i usavršavanje raznih tehnika digitalnog slikanja.

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 3)
Sam proces zaista varira i može uključivati 3d, 2d, tradicionalne tehnike ili bilo koju njihovu kombinaciju. Ja sam se specijalizirao za environment concept art (dizajn prostora/okoliša) što najčešće uključuje par faza. U prvoj se rade male skice (thumbnails) u kojima se definiraju samo velike plohe i određuje se okvirna kompozicija. Nakon što se odabere idealna skica radi se detaljnija ilustracija. U trećoj fazi se te ilustracije translatiraju u game engine ili se predaju dalje na 3d modeliranje (te faze malo variraju ovisno o kakvoj igri se radi - može biti 2D, 2.5D, 3D ili 3D/VR). 

Gdje možemo vidjeti tvoje radove?

Artstation za portfolio
 i Facebook (a uskoro i Instagram) za moje dnevne slike pa me svi zainteresirani slobodno mogu pratiti na njemu ovdje.

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 4)Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 5)
Izdvoji nam molim te svoje neke komercijalnije radove i opiši o čemu se tu točno radilo?

Izdvojio bih tri projekta na kojima sam nedavno radio. Sa Croteam-om sam surađivao radeći environment concept art za njihov novi naslov "Serious Sam: The Last Hope". Radi se o sci-fi "first-person shooter-u" u virtualnoj stvarnosti. Zadatak je bio osmisliti izgled nekoliko planeta, svaki sa svojim zakonitostima i ekosistemom, pritom pazeći na gameplay, mjesta gdje će se pojavljivati neprijatelji i slično. Fantastično iskustvo sa super ekipom i definitivno jedan od najdražih projekata meni osobno. 

Nedavno je izašao sci-fi boardgame "Exosphere" za koji sam ilustrirao 50-tak karata. Trebalo je osmisliti izgled raznih svemirskih brodova u dvije frakcije. Igra se trenutno može podržati na Kickstarteru.

"Posljednji bunar" je domaći kratkometražni film za koji sam napravio nekoliko koncepata oružja, kostima i vizualizaciju VR igre koja će biti prikazana unutar filma. Bit će to jako zanimljivo pogledati na velikom ekranu, jedva čekam!

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 6)

Kako dolaziš do poslova, pronalazi li on tebe ili ti njih ili oboje nekako?

Većinu poslova si sam nađem, preko interneta ili direktnim kontaktom. Velika je konkurencija na svjetskoj razini, ali je i puno posla, svakim danom nastaje sve više i više igara. Pa, za one koji grizu će uvijek biti prilika. Naravno, kako vrijeme odmiče i rastu tvoje sposobnosti i iskustvo, sve je više  poslova koji dođu do tebe, preko poznanstava i preporuka.

Radiš li samo u Hrvatskoj ili imaš "klijente" i u inozemstvu?

Naravno, kod nas je premalo posla u ovoj relativno novoj industriji tako da se više fokusiram na ostatak svijeta (smijeh). Vrlo korisni su internet servisi za pronalazak poslova poput Guru.com gdje se prijavite i na mail vam svakodnevno dolaze ponude za poslove iz industrije koju sami odaberete pri registraciji. Često bude toliko zanimljivih stvari da je jednostavno premalo vremena da bi im se stigao posvetiti.
 Bitno je samo da puno radite i učite, da imate strast prema poslu te da imate online portfolio koji jasno pokazuje vaše želje i mogućnosti. Ostalo se s vremenom odvija prirodno i samo od sebe.

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 7)
Na čemu trenutno radiš i što te općenito veseli u tvom poslu najviše?

Trenutno radim koncepte za jedan strip s temom zombija, na par manjih ilustracija i na St.Kotar-u, klasičnoj point&click avanturi domaćeg studija TANAIS. Na St.Kotar-u radim kao art direktor, concept artist i ilustrator za sve scene, kao i na dizajnu korisničkog sučelja. Također, sa svojim kolegom i prijateljom Goranom Babićem radim na glazbi i zvučnim efektima za igru.


Koji točno alat ti je potreban za tvoj rad?

Zapravo su dovoljni papir i olovka. Ali, za početak je dovoljno srednje do jako računalo, grafički tablet za crtanje (Wacom) i neki program za digitalni compositing/slikanje (Adobe Photoshop). Ako ćete se opredijeliti za 3d concept art onda vam naravno, treba aplikacija za 3d modeliranje (3ds max, Maya, Modo, Cinema...). A za profesionalan rad ti treba zaista jako računalo, baš ono... najjače koje si možeš priuštiti. Projekti mogu biti nevjerojatno kompleksni, naročito u 3d-u. Uskoro si nabavljam prijenosni Wacom tablet kako bih mogao digitalno slikati u prirodi ili bilo gdje poželim, i to me jako veseli. I da, ne smije se zaboraviti  što bolji ergonomska stolac.

Jedno pitanje bez kojeg ne možemo dalje, što radiš kad ne radiš?

Onda ne radim niš. (smijeh) Šalim se, pa zapravo uz concept art imam drugu ljubav, a to je produkcija glazbe kojom se bavim više od 10 godina i također me čini neizmjerno sretnim. S frendom marljivo radim na albumu koji će uskoro (nadam se), a u međuvremenu radimo glazbu za St.Kotar i razne projekte koji ulete, poput glazbe za 3d mapping animacije i tv reklame, a povremeno kad nemamo konkretni projekt - radimo glazbu za vlastiti gušt i to je najljepše.

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 8)
Sigurno imaš nekih saznanja, kako tvoja okolina, obitelj, prijatelji reagiraju na to što radiš, razumiju li oni concept art?

Nisam se do sada susreo s niti jednim negativnim komentarom, zaista svi super reagiraju no, priznajem da skoro nitko za concept art prije nije niti čuo. Tek skuže kad kažem da radim art za video igre. Ali ok, može ići samo na bolje s vremenom.

Što te nekako najviše inspirira u tome, koja vizualna estetika, koji stil u biti? Gledajući tvoje radove čini mi se da si se jasno opredijelio?

Da, iako moram biti svestran i spreman na bilo koju tematiku, najviše me veseli rad na futurističkim i fantasy temama. Jako sam veliki fan sci-fi filmova i igara. Nerd alert! (smijeh) Jako me privlači kombinacija sci-fi tematike s pričanjem priče kroz samu sliku, a da je sve slikano "loose", "painterly", tj. da podsjeća na slike starih majstora, slikane tradicionalnim tehnikama. Ako se uspije razviti takva tehnika, što trenutno učim i usavršavam, dođe se do vrlo zanimljivog rezultata gdje slika prestaje biti pre-digitalna i hladna, dobije na dinamici boja koje probijaju jedna kroz drugu i od osobnosti koju slika poprimi zbog velikih i očitih poteza kista.

Ivan Lugomer: "Pravu ljubav sam otkrio tek nedavno, a to je concept art" (фото 9)

Koji su ti planovi općenito u domeni concept arta?

Pa, imam jedan evil masterplan, ali će potrajati. Želja mi je naredne 2-4 godine nastaviti raditi na inovativnim i inspirativnim projektima, bilo u studiju ili kao freelancer od doma i nastaviti učiti i razvijati vještine, naročito 3d. Nakon toga bih volio otvoriti prvi concept art studio u Hrvatskoj koji bi u početku zapošljavao samo par artista i nudili bismo usluge outsourceanja arta stranim i domaćim game dev studijima. Kada ne bismo radili na tim projektima, fokusirali bi se na razvoj naših IP-a (Intelectual property), dakle radili bi na vlastitim igrama. Imam par odličnih ideja za nekoliko igara, samo s vremenom treba skupiti artiste, nešto financija i početi s radom. To mi je dugoročni san i osjećam da je samo pitanje vremena kada će se ostvariti.
 U međuvremenu ne odbacujem mogućnost selidbe u inozemstvo ako se ukaže prava prilika, no zapravo preferiram freelancanje, rad od doma.


I za kraj, moram te to pitati, koja ti je najdraža igrica, koju obožavaš?

Ima ih dosta, ali evo ih nekoliko:
 The Curse of Monkey Island, The Last of Us, The Longest Journey, Blade Runner, Half-life 2, The Elder Scrolls Oblivion & Skyrim, Heroes of Might & Magic 6, Mass Effect 3, Dishonored, Assassin’s Creed 3, Broken Sword 3 i još puno starih SEGA igara na kojima sam zapravo odrastao.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor