Search

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene

O street artu u Hrvatskoj, u Londonu i velikoj strasti prema umjetnosti


Image: privatni album

"A sve je zapravo počelo ilegalnim intervencijama, što mi je pružilo neki slobodni djetinjasti osjećaj koji traje i dan-danas. Preporučio bih ga svakome"

Leonard Lesić samozatajni je umjetnik iz Karlovca i jedan od rijetkih talenata koji jednako kvalitetno djeluje na različitim umjetničkim platformama stvaranja. Po struci je slikar, no ljubav prema uličnoj umjetnosti učinila je svoje pa je danas tako javnosti najprepoznatljiviji po radu svojih murala. Njegovi radovi uljepšavaju vizure rodne mu Duge Rese, baš kao i one Londona. Posvetio ih je nizu ličnosti iz popularne kulture, a uopće nije dvojio da ih obilježi likom Krleže, Željka Malnara i Slave Raškaj. S Leonardom smo razgovarali o njegovu radu, hrvatskoj i stranoj umjetničkoj sceni i onome što ga inspirira.

Slikar si po struci, ali ipak si najprepoznatljiviji po muralima. Koja je za tebe razlika između rada u ateljeu i rada na ulici? Koliko je teži proces stvaranja na javnom prostoru nego u tišini i samoći ateljea? Koja tehnika ti predstavlja veći izazov?
Rad na ulici mi je samo produžena ruka rada u ateljeu. Za mene osobno je to usko povezano i jedno nadopunjuje drugo. U ateljeu mogu provoditi neograničeno vrijeme i otkrivati nove stvari, tehnike, načine, dok se u nekoj uličnoj intervenciji, pogotovo za koje ne postoji dopuštenje, javlja drugačije veselje. Street art je u današnje vrijeme postao strašan medij. I ne moraš baš napraviti neki masterpiece da bi ostavio svoj trag, privukao pažnju na sebe ili pak odaslao neku poruku. Nisam rekao ništa novog, ali to je tako.

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 1)
Kako i kad je započela tvoja ljubav prema oslikavanju zidova, ali i likovnoj umjetnosti općenito?
Oslikavanje zidova došlo je usputno i spontano. Jedna je stvar jednostavno povukla drugu. Živjeti i baviti se slikarstvom u manjim sredinama može biti samo entuzijazam, pogotovo u mjestima gdje ili uopće ne postoji ikakva galerija ili je ona diktirana zatvorenim krugovima ljudi. Tako sam s prijateljem Nikolom Vukmanićem započeo ''Galeriju na otvorenom'', ulica je postala naša galerija. Nedugo zatim doveli smo umjetnike i iz drugih zemalja (Španjolska, Francuska, Engleska) koji su oslikali nekoliko gradskih zidova. Naš zajednički projekt krenuo je tako u odličnom smjeru. A sve je zapravo počelo ilegalnim intervencijama, što mi je pružilo neki slobodni djetinjasti osjećaj koji traje i dan-danas. Preporučio bih ga svakome. Likovnom umjetnošću se bavim oduvijek.

Tvoj likovni opus bazira se na slikanju portreta. Zašto baš portreti?
I da i ne. Činjenica je da sam se na portretima najviše zadržao, glava je ono što nas (najčešće) povezuje s bilo kojom personom. Od anonimnih portreta volim lica s porukom, dok od poznatih ličnosti oni nose poruku sami po sebi.

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 2)

Murale si posvetio Krleži, Woodyju Guthrieju, Slavi Raškaj, Jamesu Brownu, Malnaru... Zašto baš njima? Želiš li nam otkriti kome planiraš posvetiti svoj sljedeći mural?
Neki od radova su naručeni murali, no većina se i dalje zasniva na osobama koje sâm odaberem, i to je zaista šaroliko društvo koje uopće nema nikakvu zajedničku poveznicu. S druge strane, u današnje vrijeme smo izbombardirani medijima na sve moguće načine, nekad nije potrebno niti čitati o čemu se radi, dovoljne su samo slike i lica koja mi ostanu zabilježena u glavi i posluže za idući motiv.

Koliko ti je vremena i strpljenja potrebno za izradu jednog murala? Možeš li nam opisati proces nastajanja jednog tvog rada?
Mural Krleže u Karlovcu, najveći koji sam dosad radio, nastao je u suradnji s Udrugom Polka, a u sklopu projekta "Krleža u Karlovcu'', kojim se nizom događanja kroz godinu htjelo ukazati na njegovu povezanost s Karlovcem i nizom značajnih ličnosti s kojima je surađivao. Mural sam počeo raditi simbolično na njegov 121. rođendan. Lokacija je također simbolična, ulica Miroslava Krleže. Mural odlično funkcionira jer je na odličnoj poziciji u gradu i uklopio se u svoje okruženje.

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 3)
Kao što sam već naveo, ideja je bila započeti s oslikavanjem na njegov rođendan, no potrebne dozvole nismo imali do samoga kraja pa je time došlo i do nekoliko drugih lokacija u istoj ulici, neprestanog prilagođavanja skice okolišu, izmjena samog dizajna i ostajalo je sve manje vremena za dobru pripremu i plan. Srećom, dozvole smo ipak dobili na vrijeme te se dizajn vratio prvotnoj lokaciji. Napominjem to iz razloga jer je postojala velika želja da se izrealizira unatoč svim problemima. Također nam je i jedan građevinar otkazao skelu u zadnji tren, no i to se riješilo. Skelu sam dobio na korištenje u ograničenom vremenskom roku i unatoč kiši uspio sam sve na vrijeme. Dakle ostalo je samo uzeti kist u ruke i prionuti na posao. Oslikavanje je trajalo nepuna tri dana. Strpljenje je bilo potrebno za druge stvari, samo oslikavanje je bila ljubav.

Kako pronalaziš idealan prostor za vlastiti crtež?
Obično je u praksi, u mom slučaju ovako: kako pronalazim idealan crtež za određeni prostor.

U čemu pronalaziš inspiraciju za svoje radove? Kojim se motivima najviše posvećuješ i zašto?
Inspiracija dolazi spontano i sama spoznaja da ću napraviti iduću sliku mi je dovoljni pokretač sam po sebi. Motivi su raznoliki, ovisno o životnom trenutku. Ne bih izdvajao nijednog posebno.

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 4)
Kako se nosiš s prolaznošću svojih radova, odnosno činjenicom da oni postoje u jednom, a mogu nestati već u idućem trenutku. Jesi li ikad doživio da su ti uništili rad?
U neku ruku sam iznenađen što je vrlo malo radova, barem one za koje znam, uništeno. Ali me to uopće ne smeta. Kad završim s nekim radom, smatram da on više nije moje vlasništvo, već svačije. Što se tiče vremenskih uvjeta, što su stariji to su mi ljepši, s vremenskim odmakom. Priroda stvari napravi ono najljepše na njima.

Bio si gost londonskih umjetnika street arta okupljenih oko W3 Gallery te si u sklopu projekta "South Acton Public Art" oslikao zid u jednoj londonskoj četvrti. Reci nam nešto o tom projektu. Kako je došlo do suradnje? Kakva je scena u Londonu?
Svake godine nastojim ugostiti neko ime iz inozemstva. Što privatno, što preko neke udruge. Tako sam sklopio dosta prijateljstava i dobrih poznanstava. Odazvao sam se pozivu galerije, a taj projekt traje i dalje. Cilj im je oslikati što više murala u četvrti i također dovesti što više različitih umjetnika. Što se tiče same kulture, daleko je razvijenije i mnogo je lakše opstati, naravno uz puno truda. 

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 5)
U Londonu si napravio mural "Dječak s maslačkom" za koji kažeš da ga često ponavljaš na raznim mjestima. Zašto baš dječak s maslačkom? Koju simboliku nosi za tebe taj mural? Šalješ li neku poruku svojim radovima?
Zato što je veliki kontrast užurbanog, uposlenog grada. Dok svi jure trčeći za novcem, problemima, prolaznici ga mogu zateći bezbrižnog. Kao klincima obično nam je puhanje u maslačak uvijek bilo igra ''zamisli si želju''. Da, vrlo često ga ponavljam gdje god dođem. U Londonu je dvometarski.

Vidiš li street art kao sredstvo/pokušaj društvene promjene?
Naravno. Ako ne društva, onda ponekad barem samoga sebe. 

Kako Zagreb i Hrvatska općenito stoje na mapi svjetske street art scene? Što ti o tome misliš?
Postoji više festivala koji se bave tom tematikom. Po mojem sudu najkvalitetniji je Boombarstick Urban art & Music u Vodnjanu, gdje su unazad dvije godine nastali zaista fantastični radovi nekih stranih, ali i domaćih umjetnika.

Djela nekih umjetnika dosežu vrtoglave iznose poput djela poznatog britanskog crtača grafita Banksyja. Kako gledaš na to i voliš li njegove radove? 
Postoje mnoga poznata imena koja su podigla street art na globalno visoku razinu i tim pokretom otvorila lakši put za svakog tko ima poriv da se time bavi. Mene osobno puno više fasciniraju neka manje komercijalno poznata imena, ili potpuno nepoznati i anonimni autori koji svakodnevno ''proizvode'' genijalne uratke, a da ih to nitko ne traži niti plaća. No opet, bez ''velikih'' i mali bi teže dolazili do izražaja. Banksy je ime koje je to učinio pristupačnim i onome koga to ne zanima. Svatko zna tko je Banksy.

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 6)
Kultura je općenito u većini slučajeva u Hrvatskoj neprofitna. Smatraš li da se u Hrvatskoj može živjeti od umjetnosti/street arta?
Može, ako je spreman biti ekonomski na dnu društva. Ipak, nije sve u novcima. Ne mogu govoriti za druga područja u kulturi. Street art je za mene zapravo "anti-institucija" te smatram da ju je pogrešno svrstavati u kontekst klasičnog poimanja kulture. On je subkultura i takvom treba ostati. Da sam ikad mislio živjeti i zarađivati od streetarta, ne bih se nikad time bavio. Naravno, uvijek se može nešto zaraditi i to je nužno za opstanak, što od naručenih privatnih zidova, što od klasičnih slika koja izlaze iz ateljea. U Hrvatskoj se danas ne može ili je teško živjeti općenito bilo od čega, a kamoli od umjetnosti. Zato ću i ovim putem reći – podržite umjetnost, a pogotovo mlade ljude kojih itekako ima. Podrškom ''jedne slike'' vrlo vjerojatno ste započeli proces dviju novih.

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 7)
Planovi za budućnost? Postoji li neki projekt na kojem trenutno radiš?
Neprestano radim na novim slikama i to je jedino što želim raditi. Kao osoba sam loš poduzetnik i nemam to u sebi, pa uvijek vodim neku borbu između preživljavanja i pronalaženja slobodnog vremena za slikanje. No, sve što zaradim ulažem u svoj rad. Stižu nam topli dani – vrijeme je za nove murale! Pratiti me možete na stranici: www.facebook.com/leonardartwork

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 8)

Leonard Lesić – samozatajni genijalac hrvatske street art scene (фото 9)

Related articles

Buro 24/7 Selection

više