Search

Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo

Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Svijet se mijenja. U tome sudjelujemo iz dana u dan, ali ovo za promjenu nema nikakve veze s aktualnim trenutkom u kojem živimo dok pišemo o njemu, koliko s općim promjenama koje su došle u posljednjih nekoliko godina. Trenutačna situacija nije donijela samo probleme koliko je ukazala na one suštinske i sistemske koje kao društvo na globalnom nivou imamo. Virus nije stvorio distopiju (iako joj je dodatno doprinio) samo ju je razotkrio. Nije ubio influencere i celebrity kulturu, samo je pokazao da je takva kultura već bila na izdisaju. Bio je alarm, ali ne onaj koji nužno kaže da je sve otišlo kvragu, već onaj koji je poziv na buđenje. I prilika da resetiramo i taj sat i svijet i sebe i zapravo oblikujemo novi svijet. Jer već dugo dolaze signali da u novom svijetu već živimo, samo nismo toga potpuno svjesni. Danas, ljudi ne traže savršene figure i lica koja im nešto "uvaljuju" nego pojedince s kojima će se poistovjetiti možda baš sa svojim manama i koji im nude nešto što zaista žele. Svijet umjetnosti, kulture, mode, glazbe, pa i komercijalne industrije su se sasvim promijenile. Dijalog između konzumenta i kompanije nikada nije bio direktniji i s više potencijala, samo što ljudi više ne žele samo da im se nešto proda. Već žele da znaju svrhu i poantu i zapravo smo svi od individua preko grupacija do kompanija uhvaćeni u potrazi za suštinom i smislom.

To je savršeno primijetio Dazed Studio, ogranak magazina Dazed&Confused u kojem su sproveli istraživanje pokušavajući naći odgovor na pitanje što je zapravo kultura koju živimo danas? Kako je tako fluidnu i rascjepkanu obuhvatiti, kako je nazvati, i što je zapravo poželjno? Tko ima utjecaja danas i kako? Koga volimo i cijenimo i zašto? Što nam je važno, a što apsolutno više ne?

VIRUS NIJE STVORIO DISTOPIJU SAMO JU JE RAZOTKRIO. NIJE UBIO INFLUENSERE I CELEBRITY KULTURU, SAMO JE POKAZAO DA JE TAKVA KULTURA VEĆ BILA NA IZDISAJU.

Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo (фото 1)

Konzultirali su se s više od 3500 pojedinaca, kao i 15 eksperata iz različitih područja od kulture, glazbe, trendova, mode pa sve do tehnologija i medija... I uz prilično iscrpan izvještaj o svemu, možda je najznačajnija činjenica da postoji prva službena definicija današnje kulture. "Monomass" je termin kojeg su skovali i prilično je izvjesno da ne postoji precizniji i točniji presjek onoga što živimo. Hiper-individualizacija (mono) i trendovi i mainstream (mass) koji mirno žive rame uz rame. Nekoliko desetljeća unatrag bi to djelovalo prilično nemoguće, ali danas kada je dostupnost svih aspekata kulture izvanredno povećana, dolazi se do toga da se i sam identitet promijenio i da definitivno nije jednostran. Identitet je postao fluidan i danas se to izražava na svakom koraku od onoga kako i što radimo, preko toga što nosimo do toga kako živimo i ta fluidnost artikulira svijet. Sama ta kovanica je pomalo paradoksalna jer ukazuje i na individualnost i na grupu, ali to i je jedna od odlika današnje kulture. Smrt paradoksu jer se isti nalazi svuda.

Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo (фото 2)

IDENTITET JE POSTAO FLUIDAN I DANAS SE TO IZRAŽAVA NA SVAKOM KORAKU OD ONOGA KAKO I ŠTA RADIMO, PREKO TOGA ŠTA NOSIMO DO TOGA KAKO ŽIVIMO I TA FLUIDNOST DOSTA ARTIKULIŠE SVET DANAS.

Milenijalci su bili prva generacija koja je razbila karijerne norme i gotovo 50 posto njih ima dva posla koja se međusobno nadopunjuju ili ne, ali definitivno koegzistiraju omogućujući da bude sasvim smisleno da slušaju punk, budu posvećeni meditaciji i možda i vode satove joge vikendom dok preko tjedna rade u banci. U kreativnom sektoru je to još izraženije i ono što su milenijalci uspostavili sa sve većim brojem "polymatha" (kreativci koji imaju više od jednog zanimanja), generacija Z je usavršila i pobrinula se da gotovo da ne postoje granice između njihovog primarnog, sekundarnog i tercijarnog posla.

Takvi ljudi, ljudi novog doba, zahtijevaju nove sisteme, novo ponašanje. Politika im je važna u toj mjeri da više od 60 posto ne bi kupovalo proizvode brenda s čijom etikom se ne slaže, preispituju bilo kakve vrste vodstva, traže se nove autentične ikone, ne stila, koliko lifestylea. Svjesni da sada možemo biti posvuda istovremeno, konstantno se istražuje što hiperpovezanost zapravo može donijeti.

“PARADOKS JE IZUMRO. KULTURA JE SVUDA. ADVERTAJZING JE U NAMA SAMIMA. SVE JE DOSTUPNO. ALI UPRKOS TOME ŠTO JE SVE NA DOHVAT RUKE, INFORMACIJA JE MANJE NEGO IKADA.”

Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo (фото 3)
Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo (фото 4)
Monomass: Termin koji možda i najbolje do sada opisuje kulturu koju živimo (фото 5)

Tako se dolazi do povezanih grupa s jakim individualnostima jer današnje generacije ne samo da ne žele biti svrstane u kutije i kategorije nego iskreno osjećaju da ne pripadaju ni jednoj. Ne žele da poznate ličnosti na koje se ugledaju budu paradigma istog izgleda i razmišljanja već njihovi "influenceri" ili oni koji utječu na njihov sud, stil i vrijednosti treba moraju biti mnogo otvoreniji i realniji u pogledu osobnih problema, poteškoća i nesavršenosti, što je znatno drugačije od onoga kako je bilo prije. Nekada je uzor bila savršena slika prema kojoj se teži i s kojom se poistovjećuje dok je danas to možda upravo nesavršenost. I naravno da su mnogi iz mainstream kulture to primijetili pa pokušavaju svojim teškoćama i srcedrapajućim životnim pričama pridobiti pratitelj, ali današnje generacije su uz sve i veoma perceptivne i znaju kome poklanjaju povjerenje, a kome ne. Prema istraživanju pravi heroj je onaj s kim se moguće povezati, tko je vođen svrhom i smislom, iskren, hrabar, odlučan, ekspert, autentičan, suosjećajan, ima svoj stav i pogled na stvari, stavlja druge ispred sebe i netko na koga se možemo osloniti. Ukratko, apsolutno ništa od celebrity kulture ranih 2000-ih i tko je ostao u njima, mogao bi se početi prilagođavati, ako želi da ostati ukorak s vremenom. Ako ništa drugo, era monomassa (što je inače i naziv same studije) donosi i nekoliko gotovo manifestnih izjava poput: "Paradoks je izumro. Kultura je svuda. Advertising je u nama samima. Sve je dostupno. Ali usprkos tome što je sve na dohvat ruke, informacija je manje nego ikada". Pa tko nema pojma odakle početi s razumijevanjem novog sistema vrijednosti i svih različitosti koje donosi i onoga što je danas važno, možda da krene upravo odatle.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više