Search

Nema besplatnog ručka: influencanje u Hrvatskoj. \"Žicanje\" ili marketinška promocija?

Nema besplatnog ručka: influencanje u Hrvatskoj. "Žicanje" ili marketinška promocija?

Tekst: Ana Pavić


Ako je suditi po kategorizaciji koju Instagram ima u opisu profila, Hrvatska je jedina zemlja na svijetu koja ima više „javnih osoba“ nego stanovnika.. Ako je to moguće. Dobar dio njih čine blogeri (bez blogova), Youtube zvijezde, TikTok zvijezde.. sve ih okupljamo pod zajedničkim terminom influenceri. Na ovu temu sam doista napisala bezbroj tekstova i nije mi cilj da se ponavljam sa stavovima i mišljenjem jer naposljetku s mnogim influencerima radimo na portalu, a mnoge smo i pogurali na počecima njihove Instagram karijere.

Odmah vam mogu kazati da se u tom javnom prostoru društvenih mreža nakupilo svega i da svatko ima pravo sebe nazvati kako želi, pa i vaša susjeda koja ima 5 tisuća pratitelja sebe može smatrati online zvijezdom i influencerom jer je cijeli sistem složen da se ljudi osjećaju kao javne ličnosti jer imaju zavidan broj pratitelja.

Nema besplatnog ručka: influencanje u Hrvatskoj. "Žicanje" ili marketinška promocija? (фото 1)

 

Ovaj tekst pišem jer me jučer s društvenih mreža i nekih portala napala vijest da je jedna mlada hrvatska zvijezda TikToka i Youtueba tražila besplatan ručak u restoranu u Poreču koji su vlasnici restorana odbili. Svoje „neugodno“ iskustvo kako ga je nazvala, podijelila je, a gdje drugdje, nego na društvenim mrežama, i pritom izazvala takvu bujicu negativnih komentara da su neke ozbiljne javne ličnosti koje nikada ne komentiraju ovakve stvari poput redatelja Dalibora Matanića i novinarke Maje Sever, napisali svoj kratak osvrt na situaciju i vjerujte mi nije bilo blagonaklono. Što se tiče videa u kojima je isprozivala vlasnika restorana i menadžera samo ću vam kazati da bih voljela da nisam kliknula. Doslovno kao da gledate live prijenos nekoga tko se sam kopa u pijesak i ne možete vjerovati da umjesto da zašuti, nastavlja dalje u stilu: „oh my god, zar ne znate tko sam ja i koliko je moj TikTok moćan marketinški alat“ ..

 

 

Da se razumijemo, kompenzacija koju je tražila je majka svih influencerskih suradnji u Hrvatskoj - ona će dobiti besplatan ručak, a zauzvrat će svoje (naravno pozitivno) iskustvo podijeliti na društvenim kanalima i objasniti svojim pratiteljima zašto trebaju ostaviti novac baš u tom restoranu. Većina mikroinfluencera funkcionira tako. Brend šalje proizvode, oni ih zauzvrat recenziraju i sve je čisto i korektno. Oni koji su uspjeli napraviti posao od influencanja (malo ih je u Hrvatskoj, ali postoje) uz proizvode uzimaju i honorare i tako se transakcija zatvori na obostranu korist.

 

 

S tim na umu jasno je da svatko ima pravo pristupiti brendu i ponuditi svoje usluge, kao što ima pravo tražiti besplatan ručak ili hotelsku sobu. Ja u životu nisam nazvala restoran ili hotel i pitala da mi daju nešto besplatno za mene osobno iako sam na poziciji glavne urednice preko 10 godina i imam stvaran medij iza sebe, ali to sam samo ja.. Neki nemaju bed s tim i to je ok.

 

Nema besplatnog ručka: influencanje u Hrvatskoj. "Žicanje" ili marketinška promocija? (фото 2)

 

Ono što velik broj influencera ne shvaća jest da vas ti isti hoteli, restorani i brendovi imaju pravo odbiti. Ono što vas čini marketinškim magom sa značajnim utjecajem na javnost (kako se većina influencera predstavlja klijentima u potrazi za suradnjom) jest vaša reakcija na odbijanje. Svatko tko ima minimalno poslovno iskustvo će vam kazati da se u slučaju odbijanja vaše usluge zahvalite na odgovoru i završite priču.

 

 

Ako vas je potencijalni „klijent“ odbio na neki nepristojniji način kao što se TikTok zvijezda požalila, onda se (kao marketinški mag sa značajnim utjecajem na javnost kakvim se predstavljate) svejedno zahvalite, prekinete komunikaciju i nikada ne odete u taj restoran.

 

 

Ono što ne radite kad vas netko odbije jest javno blaćenje i prozivanje. Pogotovo ako vam je netko u porukama napisao „nabavite si pravi posao“ ili „platite ručak, a mi ćemo vaš novac donirati u humanitarne svrhe“ . Te poruke ne objavljujete javno i ne razglabate o tome s ljudima na društvenim mrežama. U situaciji u kojoj svi trenutno živimo i u kojoj ljudi ostaju bez posla svaki dan javnost sigurno neće suosjećati s velikim problemom djevojke koja je bijesna jer joj nisu dali besplatan ručak. Štoviše, razapet će je u komentarima jer se pokazala kao sve ono što ljudi ne vole kod izraza „influencer“, točnije ispala je stereotip u očima svih onih koji ovo zanimanje smatraju žicanjem i laprdanjem u prazno bez pokrića.

 

Nema besplatnog ručka: influencanje u Hrvatskoj. "Žicanje" ili marketinška promocija? (фото 3)

 

Gledajući s poslovne strane ovo je dobra lekcija svim mladim influencerima i onima koji to žele postati, a po istraživanju nekih agencija velik broj klinaca kao poželjno zanimanje navodi „YouTube zvijezda“. Poruka koja je jučer poslana od strane nekog tko želi da ju se promatra kao poslovnu osobu je „ako mi ne date što želim, javno ću vas razapeti“ što je najneprofesionalnija stvar koju možete napraviti. Ako se već želite igrati profesionalaca i marketinških magova onda znajte da ovakvim ponašanjem šaljete poruku svim potencijalnim klijentima da se možete okrenuti i protiv njih u sekundi kad vam ego nije zadovoljen. Ja vam svoj novac u ovom slučaju ne bih dala. Ni kune, ni lipe.. pa iako imali 250 tisuća pratitelja..

 

 

Ovo će sve biti stara vijest u roku od dva dana i nikoga neće biti briga (nije ljude briga ni sad ali im dobro dođe za kolut očima u svim teškim vijestima koje čitamo svakodnevno), ali da jednom zauvijek završim ovu priču i zaključimo sljedeće..

Ako želite zarađivati novac i ako želite da vaše društvene mreže itko smatra kanalima vrijednim ičega, a kamoli novca: 

 

 

Počnite se educirati o stvarima, sagledajte svijet oko sebe, naučite se poslovnoj komunikaciji.


"Skulirajte" s egom jer biti poznat na društvenim mrežama često nema veze s realnim potencijalom (što dokazujete s ovakvim tipom ponašanja). Da nemate pristup internetu mjesec dana i ne objavljujete sadržaj ne biste više bili zvijezde..

Ne živite u iluziji da vam itko duguje išta u realnom svijetu iako vam broj pratitelja u onom virtualnom može zamagliti tu surovu činjenicu.

Između žicanja i marketinške promocije postoji velika razlika.. Naučite je na vrijeme.

 

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više