Search

Neshvaćena subkultura ponovno na uzlazu: Kada se sklone zastori komercijale, što nam \"emo\" poručuje\"?

Neshvaćena subkultura ponovno na uzlazu: Kada se sklone zastori komercijale, što nam "emo" poručuje"?

Zahvaljujući "Euforiji", Billie Eilish i TikToku "emo" je opet u fokusu

Tekst: D.M.


Većina "emo" bendova danas nosi etiketu s ponosom – imaju povijest na koju mogu biti ponosni. Emo kultura razvija se posljednjih 40 godina, od jasno definiranog oblika u osamdesetima do raspršenog žanra i stila čije je granice teško definirati i doživjela je tri (četiri ako brojimo aktualni) vala.

Kao predvodnike prvog vala žanra iz osamdesetih glazbeni znalci predstavljaju Rites of Spring, vašingtonski bend koji je kombinirao bijes hardcorea sa stihovima koji se osvrću na unutrašnja stanja. Ponovno se vratio sredinom devedesetih s bendovima poput Sunny Day Real Estate i Jimmy Eat World. Tri grupe i njihovi albumi iz navedenih razdoblja imali su ogroman utjecaj na treći, najpopularniji val ema s početka stoljeća i inspirirali su bendove Panic! At The Disco, My  Chemical Romance, Paramore i Black Sunday – svi zvuče potpuno različito, no zajednički im je nazivnik melodramatična introspekcija.

Paramore

Problem ema je taj što je od svog nastanka izgubio autentičnost i pretvorio se u formu sličnu ustanovi, to jest, rasprodao se. Lifestyle koji danas povezujemo s emo kulturom, onaj iz 2000-ih, u svoje je zlatno doba, osim što je bio zlatna žila za modne brendove, postao i jedna od najunosnijih krava muzara izdavačkih kuća, a bendovi koji su stvarali ozračje iza estetike tek su ponekad bili pokretači, a još rjeđe zarađivali na dobrima.

Lil Peep

No, iako se rasprodao komercijalno, emo je ostao svoj žanr. Definiranje karakteristika, doduše, kudikamo je složenije. Najčešće se opisuje kao vrsta  rocka s utjecajima punka koju krase reflektivni i emotivni tekstovi. Ovako sveden, emo tehnički jest to, no gotovo svatko ima svoju definiciju i mjesto na kojem u glazbi ili modi nalazi emo.

Za mnoge je emo oduvijek bio prepoznatljiviji kao subkultura, ne samo žanr, koju je obilježila rodno neutralna estetika iznimno uskih traperica, teške šminke i šiški začešljanih preko lica. U povratničkom, četvrtom valu koji se odvija danas, glavnu riječ vodi generacija Z. U 2020. E-boys i E-girls na društvenoj mreži TikTok ono su što je prije petnaest godina bila MySpace scena, a od tada je emo evoluirao i proširio se na mnogo više slojeva društva. Danas se u njegovu ladicu svrstavaju i reperi kao što su Juice WRLD ili preminuli Lil Peep. Osim što su upoznali emo i rap, doveli su ga u crnačka susjedstva, dok je prije toga emo bio stereotipno bjelačka supkultura. S druge strane isti moodborad dijele višestruka dobitnica Grammyja Billie Eilish i serijal Euphoria. Riječ je o umjetnicima ili djelima koji se usude iskreno govoriti o teškim osjećajima i problemima.

Billie Eilish

Iskustvo pripadnika emo kulture za vrijeme trećeg vala često nije bilo bajno, najčešće zbog androginog izgleda i svjetonazora koji se tada karakterizirao kao slabićkim i suviše melodramatičnim. Danas, najviše zahvaljujući otvorenosti s kojom se sve više razgovara o spolnosti, seksualnosti i osjećajima, centralnim temama žanra, puno lakše i bez toliko kontroverze shvaćamo poruku koju šalje. Bio je žanr koji je progovarao o depresiji, samoozljeđivanju i drugim problemima, a vratio se kao oblik stila, novog načina seksualnog izražavanja i glazbe koja zvuči kao sloboda.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više