Traži

Croatia
Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković

Intervju s dizajnerima Markom Šesnićem i Goranom Turkovićem

Tekst: Latica Martinis Filković


Fotografija: Senja Vild

Višestruko nagrađivan zagrebački Studio Šesnić&Turković na sceni je prisutan već punih 12 godina. Kreativni je to studio koji je svoj posao izgradio na polju grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, a vjerujem da i vi, kao i ja, njihove radove uglavnom vežete uz njihov dizajn plakata za hrvatske filmove ("Zvizdan", "Ne gledaj mi u pijat", "ZG80", "Srbenika", "Comic Sans", "Egzorcizam", "Sve najbolje", "Zvir"... ) čiji je popis, malo je reći, podugačak. No, njihova specijalnost nije samo to, jer ova ekipa bavi se i stvaranjem identiteta filmskih te ostalih kulturnih institucija, prijelomom i kreiranjem razno-raznih publikacija i promo materijala, dizajnom ambalaže, signalizacijom, dizajnom izložbi i slično… Ako ih možda ni sad ne možete smjestiti, reći ću vam kako dugogodišnju suradnju imaju i sa Zagreb Film Festivalom čije karakteristične i uvijek upečatljive vizuale rade već godina, kao i za ovaj koji nam upravo slijedi za nekoliko dana. Iako je ova brojem mala, ali moćna ekipa jako zaposlena i trenutno imaju rokove pa rade punom parom, uspjeli su za nas i naš posjet njihovom studiju u Klaićevoj odvojiti malo vremena kako bismo s njima porazgovarali o svemu što im se u posljednje desetljeće događalo. Doznali smo u čemu leži čar njihovog dizajnerskog uspjeha i promišljanja o poslu, kakvu estetiku preferiraju, imaju li u svojim domovima na zidovima svoje plakate ili to smatraju pomalo narcisoidnim, je li klijent uvijek u pravu, kako im izgleda jedan dan na poslu te kakvi su oni sami kao poslodavci. U nastavku otkrijte što su nam rekli osnivači, točnije simpatični dvojac Marko Šesnić i Goran Turković… 

 

Predstavite nam se, tko je tko u vašoj maloj družini, tko obnaša koju funkciju i tko bez koga ne može? (smijeh)

Goran Turković: Studio Šesnić&Turković čine Marko Šesnić, Andrea Sužnjević, Iva Sindik, Zita Nakić Vojnović i Goran Turković. Svi smo grafički dizajneri, a često smo ujedno i tajnice, direktori, čistači, maketari, kuhari...

Marko Šesnić: Kao ekipa smo potpuni. Svakom od nas pašu neki od poslova koje radimo, a već znamo tko se čemu veseli i kome što najbolje ide tako da ta podjela dolazi prirodno. Najveća prepirka bude dok dogovaramo tko će smisliti što ćemo jesti za gablec. U svakom slučaju, svakodnevica bi nam bez cura bila prilično nemoguća.

Marko Šesnić, Iva Sindik, Andrea Sužnjević, Goran Turković

Na sceni ste još od 2006. godine, što se sve promijenilo u vašem radu i načinu rada od tada do danas? Vjerujem da su tada vizije i prioriteti, način razmišljanja bili drugačiji nego danas… jer djelujete na polju grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, trendovi se mijenjaju, a vi? 

M: Fizički se promijenilo okruženje i broj ljudi jer smo na početku nas dvojica počeli raditi tijekom faksa kod mene doma. Tada smo uglavnom radili natječaje i sve što nam je došlo pod ruku s energijom i entuzijazmom kao da nam je svaki od tih projekata zadnji u životu. Jedna od najvećih razlika od rada tada i sada je brzina i mogućnost adaptacije na razna polja djelovanja. Kroz godine, stekli smo dovoljno iskustva, znanja i suradnika da uglavnom možemo brzo doći do željenih rezultata u kojem god polju radili, premda nam se i sad dogodi da zapnemo.

G: Trendove pratimo na način da znamo što je in, ali nam to nikada nije bila polazišna točka niti neki faktor za projekt. Mediji se mijenjaju, ali artikuliranje jasne poruke nam je u fokusu od kada smo počeli raditi, bez obzira o kakvom tipu projekta se radilo. 

Danas ste jedan od najtraženijih studija takvog tipa u Hrvatskoj, što mislite kako ste i na koji način to postigli da ste toliko traženi i da klijenti cijene i žele vašu estetiku, potpis?

M: Prvo, mislim da je to što izbjegavamo raditi stvari na način da se mogu ocijeniti samo subjektivno, odnosno da se ocjenjuju na osnovu toga da li se nekome sviđaju ili ne. Ako klijent može racionalno shvatiti zašto je dizajn dobar i zašto dobro odgovara na zadatak, napravili smo dobar posao na obostrano zadovoljstvo. Uz to, ne mistificiramo naš posao i trudimo se da klijentima suradnja s nama bude jednostavna i ugodna. Drugi dio odgovora je klišej koji je jednostavno istinit; a to je puno truda i poštivanja dogovora.

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 1)

Pregledavala sam vaš portfolio, između ostalog, u pitanju je gomila filmskih plakata koje ste radili u Hrvatskoj, puno ih znam da su vaši, za neke nisam znala… Koliko je to zahtjevan i osjetljiv posao, odnosno koliko imate kreativne slobode u tome svemu? Vjerujemo da je različito kada su u pitanju neki blockbusteri ili neki totalno art filmovi?

G: Filmski plakati i špice su nam delikatesni poslovi. Prilično su različiti od ostalih dizajnerskih poslova jer je hrvatska filmska scena autorska (za razliku od američke i indijske industrije), režiser je hijerarhijski najviši autor u procesu. Naša zadaća u tom procesu nije samo stvoriti sliku koja će predstavljati film već zadovoljiti potrebe distributera, producenta, ali i pogoditi senzibilitet režisera. Tako da se može reći da je vrlo izazovno raditi taj posao. Kreativna sloboda je ogromna, jer čak i kada se odlučimo napraviti holivudski plakat s fotografijom glumaca - određujemo kakva će ta fotka biti, tko će fotkati te nadgledamo i sudjelujemo u svakoj fazi tog procesa.

Kako izgleda proces stvaranja jednog filmskog plakata, od ideje do realizacije? Opišite nam

G: To je proces koji nekad traje i po dvije godine. Najčešće nas producenti zovu kada skupe novac za film. U tom trenu mi čitamo scenarij i razgovaramo s producentom i režiserom, nekada i distributerom. Nakon toga ide skiciranje i prezentiranje plakata, što ovisno o fazi projekta, može biti vrlo izazovno budući da na početku puno toga nije definirano i mi smo praktički prvi koji daju "lice" filmu. Iduća faza je ključna za produkciju jer ako se zajednički odlučimo za fotografski plakat - za vrijeme snimanja treba "uloviti" glumce i fotkati ih sa šminkom, kostimima i rekvizitom iz filma. Ako se odlučimo za ilustracijski plakat, nije takav presing. U ovoj idejnoj fazi zna biti dosta "ping-ponga" s klijentima dok ne pogodimo nešto s čim smo i mi i oni zadovoljni jednako kao i u finalnoj fazi. Naime, nekada film ispadne malo drugačije "vibre" nego je zamišljen, pa plakat koji smo napravili na temelju scenarija više ne paše najbolje. 

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 2)

Koji vam je filmski plakat nekako najdraži i na koji ste najviše ponosni?

M: Teško je to reći. "Šuti" i "Kosac" su nam kao dizajnerski radovi jako dragi. "Zvizdan" nam je drag zbog genijalnog uspjeha koji je film postigao i zbog toga što je imao distribuciju po cijelom svijetu pa smo mogli vidjeti adaptacije svojeg plakata za npr. tursko i korejsko tržište. "Under the Tree" nam je drag jer je rađen za odličan islandski film producenata koji su radili "Ovnove", a s plakatima za seriju filmova o Koku je jedna cijela generacija odrasla.

Vizualni identiteti, signalizacija, dizajn izložbi, dizajn štandova, dizajn publikacija, oglasi i promotivni materijali… sve su to još neke specijalnosti vašeg studija? Je li svatko specijaliziran za nešto kod vas, najbolji u nečem ili je kod vas nekako sve timski rad? Čemu se ipak nekako najviše posvećujete ili još bolje, rado posvećujete?

G: Svatko od nas ima svoje jače strane. Andrea je izvrsna ilustratorica, tipografkinja i radi predivne prelome knjiga. Ona radi na dobrom djelu poslova za kulturu. Iva je izvanserijski dizajnerski maher i redovito nas spašava u poslovima za koje nismo sigurni kako bi ih trebalo riješiti. Njenoj vještini se nerijetko svi divimo. Marko vrlo često smisli vizualni identitet dok je još brief s klijentom u tijeku. Tako se zna dogoditi da vrlo brzo imamo spremnu prezentaciju, ali je ne šaljemo klijentu jer nam je neugodno koliko smo brzo došli do rješenja...

M: Goran ima "zicflajša" i žicu za pročitati dvadesetak filmskih scenarija godišnje te shvatiti "što je pjesnik htio reći" i onda smisliti i ishendlati sve te špice i plakate. Najviše se posvećujemo poslovima koji su nam dobri kao projekti. Najveći je gušt raditi kada vjeruješ da je proizvod, bio to festival, čokoladica ili interpretacijski centar, smislen i dobar.

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 3)

Kako biste opisali svoju estetiku? Što preferirate, koji stil, što njegujete i što vam je bitno u vašoj prepoznatljivosti?

M: Pokušavamo raditi dizajn koji će nekoga nasmijati, nekoga potaknuti na razmišljanje, ali da ga gotovo svi shvate. Trendovi su više estetske prirode, a kako je nama estetika u službi podrške ideje - ne obraćamo previše pažnje na njih.

G: Mi nekako nemamo dojam da gajimo neku određenu estetiku. Da odaberemo sad 8 naših radova i damo ih nekome tko ne zna da su naši - sumnjam da bi mu se nužno činilo da su to radovi istih autora. Ono što nas definitivno određuje jest da u svakom projektu pokušavamo artikulirati poruku i jasno ju prenijeti  što većem broju ljudi. Gotovo nikada nismo napravili logotip koji se sastoji samo od slova niti naslovnicu knjige ili plakat na kojima se nalazi naslov i više ništa.

Vidjela sam da ste ponovno radili i za ZFF, vizual, to vam je samo još jedan u nizu. Čini mi se da vam je to baš nekako gušt ili sam u krivu? Kako je došlo do te suradnje?

G: Rad na ZFF-u nam je neizmjerno drag. Kada smo bili klinci na faksu ZFF se pojavio s plakatom na kojem je bila petokraka s babrinom - slikovni prikaz sintagme "Zvijezda je rođena". U to vrijeme  nam je to bio jedan od najdražih plakata koje smo vidjeli kod nas, a sada smo ponosni da imamo priliku raditi plakate za tu istu manifestaciju. ZFF je najbolji filmski festival u Hrvatskoj, ekipa koja ga vodi je naprosto divna, ali moramo priznati da su sve to faktori koji nam stvaraju užasan pritisak u radu i svake godine se dobrano izmučimo dok ne dođemo do rješenja.

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 4)

Čiji rad u Hrvatskoj cijenite kada je u pitanju vaša branša, kome se općenito divite i gdje se i na koji način inspirirate?

M: Hrvatska ima masu odličnih dizajnera. U Bruketu&Žinića se ne možete ne ugledati jer su napravili nevjerojatnu količinu odličnih radova, a ujedno su, na neki način, postavili dizajnersku struku u Hrvatskoj na noge. Zaista smo ponosni na njihove uspjehe jer pokazuju da se i u ovoj našoj lijepoj močvari mogu napraviti odlični rezultati. Sonda, Flomaster i Vanja Cuculić imaju preinteligentne i duhovite radove. Dario Dević nas zna ostaviti bez riječi inovativnošću i količinom produkcije, a s veseljem pratimo šta rade mlađe generacije. Svi oni potiču u nama neku pozitivnu ljubomoru koja nas tjera da se i dalje trudimo i napredujemo.

Kako izgleda vaš jedan radni dan u uredu? Kako započinjete dan i kako ga završavate? 

M: Između 8 i 9 se svi skupimo u uredu i prvo što napravimo je skuhamo kavu i sjednemo svi zajedno u kuhinju. Prokomentiramo što nam se događalo u tih 15 sati šta se nismo vidjeli. Malo prokomentiramo tko je došao do kuda s kojim projektom i krenemo raditi. Oko 11 počinje dilema i rasprava oko toga što ćemo jesti za gablec, a u 12 smo već svi, kao penzioneri, za stolom i jedemo. Nakon ručka radimo do 17/18 h i odemo doma. Svako toliko netko od nas bude u nekoj kreativnoj nedoumici pa zove ostatak ekipe na konzultacije. Onda se zna dogoditi da netko drugi preuzme taj posao i u 10 minuta riješi problem. Super je što nam je svima u cilju da dizajn bude što bolji pa nema problema s "egom" ako netko dovršava tuđi rad.

G: Funkcioniramo više kao mala obitelj nego firma i zapravo nam je na poslu prilično ugodno i opušteno premda se rade ozbiljni projekti. Klijenti se znaju začuditi kad nas zateknu u uredu u šlapama u kuhinji, ali dobra i opuštena atmosfera u uredu nam je vrlo bitna i sigurno je preduvjet za dobre rezultate.

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 5)

Vi kao poslodavci, što mislite u čemu leže vaše neke prednosti, a u čemu mane? Što mislite da bi vaši zaposlenici dobro ili malo manje dobro rekli o vama? (smijeh)

M: Trudimo se da nam svima bude dobro jer smo zajedno svaki dan barem 8 sati, tako da ako je netko nezadovoljan ili ga nešto muči, to utječe na sve pa nastojimo to riješiti. Mana imamo napretek tako da bi za taj popis trebalo vremena.  

G: Kao što smo rekli - funkcioniramo kao mala obitelj, a u svakoj obitelji ti netko nekad ide na živce, tako da sigurno i Marko i ja znamo curama dignuti tlak tj. znamo da im nekad idemo na živce jer nam to kažu. Znaju nas istjerati iz svoje sobe ili nam reći da šutimo. Redovito imaju pravo kada tako reagiraju pa im onda mi ispunimo te želje. 

Koliko je teško u Hrvatskoj imati svoj posao, voditi svoj posao? Vi ste već dulje u tome, ali dosta ljudi žali i negoduje… Je li tako i kod vas slučaj ili ste uspjeli izvući najbolje iz cijele situacije za sebe?

G: Svi se žale s razlogom. Samo poslovanje u Hrvatskoj je prilična noćna mora. Mi smo kreativci kojima je kreativni dio posla najvažniji. Kada izgubiš tri sata na to da za neki natječaj riješiš dugovanje poreznoj upravi od 0,17 kn ili da dobiješ potvrdu od sudskog registra da postojiš kao poslovni subjekt, a mogao si to vrijeme potrošiti da napraviš nešto pametnije - približiš se slomu živaca. Osjetiš tu neku nevjericu da u ovo digitalno doba ti stojiš u redu na šalteru s biljezima od 20 kn u ruci. 

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 6)

Ajmo se vratiti na optimističnije teme (smijeh). Dobili ste i dosad puno nagrada za svoje radove, koja priznanja su vam nekako najbolje sjela i za koje radove? S kojima se baš ponosite?

M: Uvjerljivo nam je najdraži Red Dot Best of the Best koji smo dobili za izložbu "Kod Cuculića". To je bila izložba za čiju izvedbu smo imali svega nekoliko tisuća kuna, a dobili smo nagradu u konkurenciji s izložbenim salonima Minija i Audija u kategoriji prostornog dizajna. 

G: U zadnje tri godine smo dobili tri nagrade Oktavijan za najbolji namjenski film na Danima hrvatskog filma. To su nagrade za špice za serije koje smo radili s animatorom Manuelom Šumbercom. Fora nam je da mi kao dizajneri već tri godine dobivamo filmske nagrade.

Je li i kod vas stoji ona: klijent je uvijek u pravu… Kako rješavate takve situacije ako ne dođe do kompromisa i svako vuče na svoju stranu?

G: Ne vrijedi. Nikako ne vrijedi. Ali s druge strane - nismo ni mi najpametniji i nekad je stvarno klijent u pravu tako da je bitno međusobno se slušati. Veliki dio našeg posla je uvjeriti klijenta u kvalitetu dizajna te je potrebno da klijent u to i povjeruje kako bi s entuzijazmom nastavio raditi na svojem projektu. 

M: "Konflikte" rješavamo na obostrano zadovoljstvo, ali nam se dogodilo par puta da smo i mi i klijent shvatili da nismo dobar tim i da je bolje da prestanemo surađivati. 

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 7)

Prihvaćate li poslove nekad samo isključivo zbog budžeta koji vam je atraktivan ili su bitne i izazovnost i kreativnost samog projekta?

G: U svakom poslu pokušavamo naći neki izazov. Nekad je to od nečega što se uvijek dizajnira "dosadno" probati napraviti nešto zanimljivo, nekad nam je izazovna činjenica da je klijent novi i zanima nas kako će se razviti suradnja, a nekad je jednostavno potrebna neka specijalistička vještina koju tek moramo razviti.

M: Najbolje oboje (smijeh). Budžet nam je naravno bitan jer je to posao od kojeg živimo, ali moramo priznati da imamo sreće što većinom radimo dizajnerski atraktivne poslove i od njih normalno funkcioniramo. 

Zamišljam da vi svi u svojim kućama imate izvješene svoje neke plakate i radove, ako da, možete li nam otkriti koje i zašto?

G: Ja doma imam jednu našu nenamjensku grafiku i to je to. Neprirodno mi je imati naše radove za zidu. Možda zato što ipak postoji neka doza samokritike i onda ti se tuđi radovi čine boljima.

M: Doma imam plakat za izložbu "Kod Cuculića". Taj plakat smo radili za dragog prijatelja i kolegu, a cijeli projekt je bio gušt raditi jer je bio super zabavan i neopterećen, na što sve mi je ovaj plakat dragi podsjetnik.

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 8)

Na čemu trenutno radite i što sve spremate, oko čega ste trenutno uzbuđeni?

M: Momentalno radimo na dizajnu za prvi hrvatski zombi film, projektu interpretacije botaničkog vrta na Lokrumu, s ekipom iz Señora radimo na lansiranju jedne vode na tržištu Bahreina, interijerne grafike i signalizaciju za jednu veliku IT firmu i jednu polikliniku... 

G: ... završavamo materijale za ZFF, radimo dizajn serije eksperimentalne pive za Zmajsku pivovaru, monografiju arhitekta Marijana Hržića...

M: ... i oko svega toga smo uzbuđeni. Odlično je kod našeg posla što imaš priliku raditi na ovoliko različitim projektima s dijametralno različitim ljudima raznih struka.

Oni su tvorci genijalnih plakata za hrvatske filmove! Upoznajte dvojac koji djeluje pod imenom Šesnić&Turković (фото 9)

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar

više