Traži

Pazi čije savjete prihvaćaš

Pazi čije savjete prihvaćaš

Pravi problem s influencer marketingom ne leži u tome što nas nagovaraju na kupovinu proizvoda koji nam ne trebaju, već u nečem mnogo ozbiljnijem

Tekst: Dženeta Schitton


Kada su se pojavile blogerice bilo nam je jako simpatično čuti što netko tko se činio jako sličan nama, barem ako je suditi po razbacanom stanu u kojem su snimani prvi needitirani videi, misli o nekoj kremi, koje suplemente uzima na proljeće, je li probala najnoviji detox čaj koji su reklamirali na televiziji. Ako film premotamo deset i više godina unaprijed vidjet ćemo da je ta ista blogerica postala televizija, a njen program sponzorirani sadržaj tih istih krema, suplemenata, čajeva i čega god još padne na pamet, a dijeli se u PR paketima.

Već i ptice na grani znaju da je sve što se preko influencera reklamira plaćeno, pa se to pretpostavlja čak i za ono što nije. Kod nas u regiji to ide tako, da se i mi i oni pretvaramo da se o tome ne mora razgovarati, da možemo šutjeti o svemu onome što se treba znati, a u stvari u praksi nitko ne zna.

Tako je nestala ta fina pravna linija između morala i pohlepe, pa je na prodaju postalo sve: mišljenje, uvjeravanje i pravdanje uz diskretno navođenje koda za popust.
Sve smo to prihvatili u stilu "hajde nema veze, tko hoće raditi ima posla", jer činjenica jest da je to nama prihvatljivo, o čemu govore i vrtoglave količine u kojima se broje pratitelji influencera, koji dnevno reklamiraju i po tri kompanije bez da bi isto označili kao reklamu. Međutim, postoji jedan daleko ozbiljniji problem kada se radi o influencerima, o kojem jako malo razgovaramo, a daleko je društveno opasniji od toga da će nas možda zavarati reklama da novac potrošimo na nešto na što inače ne bismo.

Danas je sljedba na društvenim mrežama postalo mjerilo vrijednosti koja premašuje same društvene mreže i ulazi u društvo, zdravstveni sistem i obrazovanje. Naime, određeni broj pratitelja na društvenim mrežama će vam osigurati, pored puno ušiju koje vas slušaju, i veoma visok stupanj pažnje kompanija koje će, koristeći pravnu anarhiju, veoma spretno iskoristiti prostor za plasiranje svojih proizvoda i usluga, bez obzira na to o kakvom se području radilo.

Upravo ta pravna neuređenost dovela je do toga da vam danas bloger influencer koji nema nikakvo formalno obrazovanje u području dermatologije, farmakologije ili slično tumači deklaracije na kremama i drugim proizvodima za njegu kože, daje savjete i zabrane, spretno tegajući kompanije čije proizvode spominje. Sve stavove tvrdi da zasniva na vlastitom iskustvu, pa tako beauty blogerica tvrdi da njena koža sasvim lako podnosi testiranje nove kozmetičke linije i novih sastojaka svaki tjedan, bez ikakvih negativnih posljedica.

Pazi čije savjete prihvaćaš (фото 1)

Kako bi jedna moja prijateljica rekla, kao da na licu ima kožu s cipela pa na nju može svaki dan mazati drugu kozmetiku, sve to kako bi mogla isto tako svakodnevno stvarati detaljne recenzije, bez da ju zadese razni upalni procesi i neželjene reakcije. Vojnički će u komentarima držati liniju obrane postavljenu u opisu proizvoda potkrjepljujući stavove vlastitim iskustvom koje obrazlaže služeći se nizom stručnih izraza koji će običnog smrtnika, i ako je do sada sumnjao, uvjeriti da zna što radi.One malo mudrije će na kraju, onako skromno, poput seoske djevice, napomenuti, da suradnja nije plaćena, istovremeno uporno pišući hvalospjeve zvučnih naslovnica poput "kako se riješiti, kako izliječiti, kako spriječiti" i slično.

Prije ili kasnije će tegana kompanija ponuditi suradnju, a ona će zapravo moći napisati, da je taj proizvod i prije koristila. Vuk sit, ovce na broju.

U predinternetsko vrijeme je zakonodavstvo, koje formalnopravno vrijedi i sada, jasno reguliralo što se u reklamama smije, a što ne smije tvrditi. Reklame blogera-influencera su po svojoj definiciji  toliko isprepletene s osobnim stavovima i iskustvom da je linija koja bi mogla pokazati gdje prestaje osobni doživljaj, a počinje reklama postala nevjerojatno tanka. I to je ono što, kako blogeri-influenceri, tako i neke kompanije koje često ignoriraju činjenice kojih su itekako svjesne (ili bi barem trebale  biti), trenutačno jako zloupotrebljavaju.

Činjenica je da je od nekadašnjeg sistema, koji je bio daleko od savršenog, ali barem je bio uređen tako da se znalo što koji naziv znači, ostalo jako malo i da danas savjete s područja dermatologije, farmakologije, nutricionizma i medicine mogu dijeliti internet entuzijasti, koji su uz po neki završeni tečaj i par pročitanih knjiga spremni da uzduž i popreko rastumače sve što im se čini primjereno. Kako bi privukli pratitelje, a istovremeno na sebe upozorili kompanije čije proizvode revidiraju i analiziraju, u svoje tekstove ubacuju kombinaciju stručnih izraza iz kojih izvlače vlastite zaključke koji su često daleko od istine i onoga što bi ijedan ozbiljan stručnjak imao hrabrosti tvrditi.

Internet nam je donio povećan stupanj nepovjerenja prema svemu i svima pa se formalni proces obrazovanja zbog svoje zastarjelosti često omalovažava, a "interenetske ekspertize" proglašavaju naprednim načinom razmišljanja. Tako poslije često moralno upitnih načina pridobivanja velikog broja pratitelja samoproglašeni stručnjaci dobivaju javni kredibilitet kojim polako pokušavaju prokopati i put ka razmatranju njihovog formalnog pozicioniranja u struci. Posljedično se često događa da se i zaista raznim internetskih stručnjacima, u javnosti, bez zadrške daje prednost u odnosu na stručnjake koji iza sebe imaju više od desetljeća formalnog obrazovanja i više desetljeća iskustva.

Nitko ne tvrdi da nam je javni sistem obrazovanja savršen i da godine i desetljeća "bubanja" knjiga napamet imaju neku posebnu svrhu, ali ipak treba biti svjestan da je sistem kakav god da je, postavljen od strane društva i da to isto društvo i država stoje iza njega. Neko tko se godinama školovao jako će paziti na svoj kredibilitet i ugled u struci, prije nego se zaleti davati savjete o čudotvornim lijekovima, detox čajevima koji će vam istopiti salo oko trbuha ili kremama koje će zauvijek ukloniti akne s lica. Neće sigurno napraviti neki brzi web paket koji možete platiti PayPalom i onda se pitati što ste to pojeli, popili ili stavili na lice, jer smršavili niste, a koža vam je pod upalom.

Jedno je sigurno, da ovaj i ovakav sistem nikome neće donijeti dobro. Imamo poplavu stručnjaka koji obitavaju na digitalnim frekvencijama, a jedini kredibilitet koji nude je broj ljudi koji ih prati, ali i koji im slijepo vjeruju. Digitalne mase se orkestriranim kampanjama konzumeristički usmjeravaju ka novim proizvodima, dok oni koji imaju znanje i iskustvo nisu zanimljivi, jer nisu dovoljno savitljivi da se uklope u kalup svake nove marketinške kampanje.

Napišite komentar